Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fjelljakke for en som har brukt alle....


DryasAnne

Anbefalte innlegg

Har nå;

Bergans Oppdal Insulated, Norrøna Trolltind (2007/ første gen Pro GTX), Arcteryx Beta AR

Betan er for tynn på denne tida, perfekt til sommers

Norrønaen begynner å "smuldlre opp" i limingen :-)

Oppdal ins jakken er den jeg bruker mest MEN den er et tungt beist og den er nå ikke så veldig vanntett da...

Har kikket på Myrkdalen og Isogaisa, fant ut de to var ikke noe for meg -- fancy byjakker.

Så har jeg begynt å grave nedi Arcteryx. Hvordan er denne Theta AR?

Jeg skulle hatt lang jakke går jo med sekk og drabelte for hund

Oppdal jakka er jo perfekt i lengde og "omfang", hvem sin Arcterx er så lang?

Norrøna har jeg egentlig avskrevet, jeg har eid et titalls jakker fra de siden 1974, og alle sammen henger på loftet som utsltte hulllete vrak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Theta er en "rompesid" jakke med en ganske romslig passform.

SVX er utelukkende sammensatt av N80P-X stoff (80 betyr noe i forhold til tykkelse og dermed slitestyrke)
AR er "All Round", den er i hovedsak laget av N40P-X som er tynnere, men den har innslag av N80P-X på slitasjeutsatte plasser. Men om forsterkningene av N80P-X er plassert der du vil eventuelt vil utsette den for mest slitasje er selvsagt ikke sikkert.

Jeg har den forrige utgaven av Theta AR som er med Gore Tex Pro Shell, den nye er i Gore Tex Pro og har frontglidelås som ser "vanntett ut".
Det er Gore Tex Pro som er den nyeste membranen, Pro Shell gikk egentlig ut for ca 3 år siden, så det er lett å bli forvirret (og lurt)

N40P-X kan virke tynt, og du kjenner tydelig forskjell til N80P-X, men det gjør jakken lettere, mer pakkbar og rimeligere en SVX.

Uansett er de nye Gore Tex stoffene mye tynnere enn den gamle XCR  varianten.

Jeg er fornøyd med Theta AR jakken jeg har, og har brukt den på fjellet vinterstid, men jeg har ikke brukt den så røft at jeg har utsatt den for noen form for slitasje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er litt ungdommelig, og hadde det ikke vært for at jeg har så god erfaring med den, så ville jeg ikke tenkt tanken. Jeg har diverse jakker, også Arcteryx, men min sorte Sweet Supernaut er favoritten til mangt. Har fjernet snøskjørtet, og lengde, passform, lufting, hette, ermer, lommer og i det hele tatt er svært gjennomtenkt. Stort sett bruker jeg en Outdoor Research Helium HD, men til de tyngre oppgavene går jeg for Sweet Supernaut. Trenger jeg derimot snøskjørt, altså til skibruk velger jeg Arcteryx Rush, men kun fordi jeg har fjernet snøskjørtet på Sweet Supernaut. https://www.fjellsport.no/sweet-protection-supernaut-jacket-scorch-red.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

edit: Ser forresten at snøskjørtet er avtakbart med glidelås på den nye modellen. Om størrelsen passer så er det jo et røverkjøp, om man bare kan takle den rødfargen..

Endret av Mrplaff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det Norrøna eller Arcteryx. Intet annet :-)

Ettersom det er bare fire måneder igjen til at jeg bare bruker Arcteryx Beta AR, så .....

Jeg ønsker vel egentlig en som er lik den nye Bergans Oppdal, den har jo klaff over front zipperm, den er jo kjekk hvis noe skjerer seg Men de ferreste har vel det idag, er dette så bra at det er ikke no problem

Oppdal er foret, men det er kanskje bare tull? En ekstra Bergans tynn ullfleece, istedet :-)

Det koker vel ned til at jeg drar frem min steingamle Trollveggen GTX fra 2007 og bruker den i vinter ógså.

Steintung og stiv, frynsete i sømmene, men jeg stoler på den. Den nymotens Beta til sommerbruk tør jeg ikke å bruke nå, de blir vel like tynne alle de nye soim dere har nevnt?

NB N Svalbad-nei takk. Fikser ikke lommesystemet.

Teta SVX gjerne og gjerne gul er det nærmeste jeg kommer nå. Men veil norsk pris er uaktuelt. Enten eBay eller et levelig pris avslag :-)

NB FARGEN ER VIKTIG!

Mannefarger som svart brun og spygusje grønn er off topic her i huset. De fargene bruker jeg på Polet når jeg er ute og handler eller er på byvandring.Jeg har den hissig grønne Beta ar, den fargen ælske jeg, så en SVx i gul rød eller gjerne eplegrønn er berre lekkert, Og size medium :-I

Endret av Borga Voffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om fargene er rett vet ikke jeg, men Fjellforums rabattkode funker øyensynlig også på de rabatterte Theta SVX-er hos Fjellsport - da blir det til sammen levelig prisavslag, vel?

Ellers er jeg veldig fornøyd med min Theta AR etter rundt 3 mnd bruk - men jeg er bevisst på at den er en jakke, ikke halvveis en rustning som SVX visstnok skal være :)

Edit: Nevermind Fjellsport-linken, dessverre fikk jeg ikke med meg at ingen av jakkene der var i størrelse Medium før jeg postet. 

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.