Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski til en nybegynner


K-H

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå har jeg brukt mye tid på å google meg frem og tilbake, opp og ned i mente, men jeg har bare blitt litt klokere.

Jeg har lyst til å anskaffe meg fjellski, men jeg har next to nada erfaring når det kommer til å stå på ski. Det har jeg ikke gjort siden barndommen (les når jeg var 7 år) og nå er jeg snart 28.
Er like habil på ski som et knekkebrød.. Tiltenkt bruk er hytte til hytte med sekk på ryggen og turer i det daglige utenfor sporet. Har ei i overkant entusiastisk venninne som har tenkt å dra meg opp noen topper også, men den tid den sorg/glede.

Har gjort student av meg, så økonomien blomstrer ikke akkurat. Derfor har jeg trålt finn endel etter ski.

Nok om det. Jeg er rundt 1.77 høy og veier ca 90 kg, bruker 43 i sko hvis det skulle være av interesse. Hva burde jeg sikte på av lengde? 195/200?
Har fått anbefalt Åsnes Amundsen med BC manuell binding. Fant et par Atomic Sierra ski med NNN BC Auto BC3 også, noen innspill?

 

På forhånd takk for alle tips, råd og annet fanteri.

PS. Hvis noen i Haugesundsområdet har lyst til å drive med privatundervisning i ski slik at jeg ikke trenger å drite med loddrett ut neste gang jeg skal på ski med venninna så er dette selvfølgelig hjertelig mottatt. Du får deg helt sikkert flere gode brølere på min bekostning og lønn i himmelen. Er kokk, så kan eventuelt bistå med kulinarisk veiledning som takk...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åsnes er fine fjellski, som er flotte ski som man blir glad i :-) Her er utvalget akkurat så stort at den finnes en perfekt ski for deg. Har Åsnes breidablikk som er uten stålkant, fordi jeg ikke trenger det og bruker hund av og til. Er såpass brede at de er fine til å kjøre nedover med med maks komfort og så brede at de ikke bryter gjennom råtten snø. 

Amundsen er høvelig lik bare med stålkant, og er også kanonski! Fint med kortfellefester. Anbefaler å ta en kikk disse skiene. Er i samme størrelse som deg og har 190ski :-)

Endret av Nils-Kristian Brubakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurte og lenge på valg av ski og las her på forumet og googla rundt uten å klare å bestemme meg. Så i sumar hadde eg meg ein tur på loppemarked og ramla over 2 par ski. Eit par Åsnes nansen A-ski og eit par Madshus Telemark. Begge funket ypperlig og kosta meg 65kr og då fekk eg og med eit par Alfa 75mm sko som var for små,  desse solgte eg for ei 6pack med øl. Eg har gått mye på ski oppigjennom men aldri fjellski så eg fann då ut at dette var ein grei plass å begynne:) Eg såg og så mange som sleit med at deira nye modeller av Åsnes ski knekker,  og eg blei litt skremt av denne lesinga. Så eg regner med dei gamle eg har kjøpt her vil holde lenge. Eg planlegget ein tur over hardangervidda til våren, og kommer då til å bruke eit av desse skipara:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.