Gå til innhold
  • Bli medlem

Teknikker ved bruk av tarp istedet for telt?


winter&waar

Anbefalte innlegg

Siden budsjettet mitt p.t. ikke tillater innkjøp av et lett enmannstelt, så tenkte jeg å bruke Dovrefjell-tarpet mitt på helgeturer utover våren. Hittil har jeg sovet komfortabel og delvis tørt i gapahuken min fra Dovrefjell, men synes den blir litt innestengt. Jeg er foreløpig sjelden utenfor mobildekning , og har en del erfaring med å ferdes i friluft her i hjemtraktene (dvs. ingen akutt fare for liv). Jeg er ullfanatiker og frysepinne, og har lagt litt fokus på sovekomfort og varme om natten. Har enn så lenge en Downmat 7M, og er på jakt etter en god sovepose til tidlig vår/senhøst. Jervenduk står på handlelisten, grei å ha også på dagsturer om vinteren.

Har googlet litt om tarp-bruk, men det jeg mangler er innspill fra folk med erfaring. Hva er viktig å huske på? Hvordan bruker dere tarpet? Pakker dere inn/spenner det opp?

Er interessert i lettvektspakking, men må klare meg med det utstyret jeg har enn så lenge, så helt lettvekter blir jeg ikke på en stund. Men teltet kunne jeg altså tenke meg å droppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min og fleres oppskrift er en billig presenning 3 X 4meter kjøpt på Biltema eller noe; billig som nevnt og ikke så farlig å herpe ved bål mht gnister. 30meter lang flaggstangline som du kapper i 4 like lengder og fester i hvert hjørne. Maljene sitter dårlig så beste er å tvinne hjørnene litt og surre lina i selve presenningen der også. I leir setter du dette opp ved å spenne linene i ene langsida ned MOT bakken, ikke helt ned på bakken så det blir turbulens innunder presenningsgapahuken. Den andre langsida spenner du opp linene så du får et gap ut mot der du evt fyrer bål (derfor viktig mht litt åpning mot bakken bak så du slipper mye røyk der du ligger). Dette må spennes litt stramt opp så det blafrer minst mulig. Det er en selvfølge at du tar dette ned igjen når leiren forlates (kanskje penere enn når du kom alt ettersom), denne presenningen kan du bruke så lenge du er tørr under den før du kjøper ny, dyre fancy tarper (som det yndes å kalle dette) er ikke nødvendig - har aldri brukt det og har opp mot 1000netter ute(mange under en presenningsgapahuk).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tarp fra Helsport. Den hadde bare tre huller langs hver side. Dvs. et hull i hvert hjørne og et på midten av hver side. For å sette den opp med en stang som et spisstelt trengs det to ekstra huller langs siden i bakkant.

For å sette opp tarpen som et spisstelt kan du bruke medfølgende stang, en trepinne fra naturen, en skistav eller en "gåstav",  men du trenger noen plugger og noen ekstra hull i siden på tarpen.. 

Jeg sendte en forespørsel til Helsport og ville vite hva det ville koste å få satt i 8 ekstra maljer, og tro det eller ei, det var helt gratis. Kun porto for å sende den til Helsport.

Dette temaet har vert oppe noen ganger før og her er en tråd fra sommeren 2012. (Det kan tenkes at det er linket til noen sider i denne tråden som ikke finnes lenger,)

Her er en liten film som viser hvordan jeg har satt opp min tarp med en stang. (Ref bilder.)

 

 

post-4220-0-68220600-1345156754.jpg

post-4220-0-09794100-1345156772.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette opp tarp læres kanskje best ved å finne et par tarp oppsett ved å google litt på nett, for deretter å ta seg en tur ut og prøve selv.

Som nevnt over så er det ofte litt lite maljer/bardunfester på en del enkle tarper, men det er rimelig enkelt å sy på noen ekstra på Dovrefjell tarpen

Du kommer veldig langt med de enkleste variantene "A-frame" og "lean to" så kan du ta det derifra. En del av tarp opsettene krever at tarpen er ganske stor for å få god nok plass under, mens de 2 jeg nevnte kan fungere med mindre tarper.

Anbefaler å bruke en bivy i kombinasjon med tarp som beskyttelse mot overvann,insekter og vind, kan i allefall være noe å tenke på når du skal invistere i mere utstyr

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Jeg ser at jeg skal gå til innkjøp av ekstra line, så begynner jeg med de enkleste variantene først. Så til tipset om bivy - hva får man for under tusenlappen der, og vil bivyen isolere såpass at jeg kan senke kravene når jeg ser etter ny sovepose? (Har en utslitt Helsport Alta, går nok for Helsport videre også.) Tenker litt på vekten, selv om jeg ikke går ned på sovekomforten for å spare noen gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport har flere Tarper. Jeg har selv den som er i Nordmarka serien som de produserer for XXL. Her er en link til en som har erfaring med den;

http://turrapport.blogg.no/1367268062_test_helsport_nordmar.html

Prisen på denne varierer litt, men den er solgt fra 349,. og oppover. Ikke dra med deg noe Biltema ræl i fjellheimen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser om et par forumtråder som sikkert kan ha noe brukbar info:

Triks med tarp og telt? Oppspenning/bardunering barfjell/snø?  (startet av meg...)

Tarp eller telt?

Ellers produserer DD Hammock noen rimelige tarper som har flust med festepunkter, nå ser det ut som bare lettvekstversjonen ("Superlight") er å få tak i Norge iht Prisjakt - den er dessverre 200,- dyrere enn den vanlige versjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans tarpen blir brukt på sommersturer med kano, da har jeg med et lett myggnettingtelt og bruker tarpen som tak, i A form over. (Som vist på bildet)

Duken er ferdig med barduner, som man bare surrer rundt trærne en fire fem ganger.

Det letteste kan ofte være en A-form og la den gå ned til bakken, brenn bålet en meter utenfor tarpen.

https://www.gsport.no/produkt/123078/bergans-of-norway-tarp-duk-large?gclid=CjwKEAiAiZK1BRD509nPsYiUk2YSJAAMoAwCGr41kc3LED7IeDHzWYQXVpiNUEzc2kaUHZweAU3EWxoCx87w_wcB

20150731_172756.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp er veien, sannheten og livet! 
Jeg ville selv ha droppa det aller billigste alternativet, e.g. Biltema/Europris. Tungt, bråkete og lite tilrettelagt for turbruk (ikke nok festepunkter, dårlige maljer osv.) Du sier du er på budsjett, så jeg skal ikke anbefale cubenfiber, men se i det minste etter en OK tarp i silnylon eller i verste fall med Polyuretan-belegg. Dovre-tarpen er fin, så også Nordisk Voss PU 9. Vurdér å bytte liner til kjekkere og lettere tau.

Det ALLER, ALLER viktigste med tarping er å lære ÉN knute: Knuten:
ditch-your-stakes-4.jpg.40fb7d25b9dce6a5
Illustrasjon av Mike Clelland
"Trucker's hitch"/lastebilstikk (ikke egentlig, vel), "Slippery half hitch", samma hva den heter -- men å kunne Knuten gjør at du kan stramme tarpen din akkurat så mye du vil, uten stress og tenking, og den dras bare løs dagen etterpå, ingen knyting. Erstatt eventuelt renneløkka med en førerløkke.

Her skriver Andrew Skurka  om tarping og barduner -- og Knuten:
My Guyline System for Tarps

Som et eksempel på tarping: Verdens beste tarpoppsett i skog, "The bombshelter":
Ladigins_bombshelter-ill_Clelland.png.e4

Bilde fra Allen & Mike's Really Cool Backpackin' Book, klippet litt til av meg.

To fine videoer her fra Ryan Jordan:
How to Pitch a Tarp with Trekking Poles
Tarp Pitching Configurations for Flat Tarps

Lykke til!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bivy så må man nok bestille fra utlandet for å finne noe som duger. Har selv prøvd Grevling som man får kjøpt i norge, men opplevde at stoffet pustet dårlig og forårsaket kondens. Grevlingen min hadde heller ingen insekts beskyttelse.

En bivy beskytter mot vind og vil nok øke komfort temp på sovesystemet med 2-3 grader om jeg skal gjette

Borah Gear har rimelige og gode bivyer: http://borahgear.com/sidebivy.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En presenning vil såklart fungere + at det kan være en måte å eksperimentere litt for å finne ut av hvilken tarp størrelse man er komfortabel med, men jeg har sovet under presenning i plaskregn og den lyden er ikke behagelig

Om du etterhvert skal invistere i en litt lettere tarp ville jeg tatt en titt på "flat tarps" i silnylon fra Bearpawd: http://www.bearpawwd.com/tarps/flat_tarps.php

Håndtverksmessig er ikke disse tarpene i topsjiktet, men de er funksjonelle og har bra med festepunkter og er ganske rimelige.

Om du virkelig skal kutte vekt og gå for cuben fiber eller Dyneema Composite Fabric som det nå plutselig heter, så ville jeg kanskje heller vurdert tarp fra Mountainlaureldesigns, Zpacks eller Hyperlightmountaingear. Grunnen til det er at om man først velger å legge såpass med kroner i stoffet så ville jeg også betalt litt ekstra for det beste håndtverket.

I tilleg til vanlige "flat tarps" har du også en del "shaped tarps" som er tarper som er sydd sammen på en måte som gir de noen få opsetts metoder. Disse er ofte raskere å sette opp og gir mye beskyttelse for vekten. Eksempel på slike er f.eks MLD Trailstar, MLD Cricket etc.

Personlig synes jeg en vanlig 8x10fots tarp er mest morro da jeg liker å utfordre kreativiteten, spessielt om jeg er på tur alene:grin: Jeg kan tilogmed finne på å sette den opp i hagen rett som det er:cool:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Her var det mye man må lære seg... Tror jeg får sette av et par timer første gangen jeg skal sette opp tarp, så jeg ikke ender opp i fosterstilling inntil en stein med tarpet surret rundt meg. Må innrømme at det var mer å sette seg inn i enn jeg så for meg. :blink:

Tarp er forøvrig allerede innkjøpt, kjøpte Dovrefjell 3x3m på salg en gang i fjor. Har ennå ikke brukt det, men tenker jeg kaster meg ut i det ved første helgetur til våren. Jeg drar stort sett alltid på tur alene, så jeg kom frem til at jeg ikke trengte større. Jeg har vel da begrensete muligheter for oppsett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig, det er de andre her som gjør det vanskelig. Presenning holder i massevis, som jeg har nevnt i tidligere innlegg. Ikke knyt linene i trærne, de blir vanskelige å få løs om det regner og fryser til feks. Holder med å ta noen runder med lina rundt trestammen og tre enden av lina innunder tauet. Du må tre enden under der lina kommer fra presenningen og litt inn bak på stammen på starten av surringa. Med hjelp av oppstramminga av presenningen, eller duken om du har valgt en slik, så sitter den surringa bra - og du kan bare nappe enden av lina rett ut av surringa og får tatt ned presenningsgapahuken raskt. Har dessverre ikke bilder å vise så håper du forstår, du trenger ikke å bli mester på knuter for å få til dette her. Gjør det enklest mulig. Det har holdt for Monsen og da holder det for de fleste.

Lån Villmarksboka av Lars Monsen på biblioteket feks.  En anna variant er å spenne ei line mellom to trær og så ene langsida av presenninga bittelitt over den å og stramme linene, det kan gjøre det lettere å spenne opp presenningen. Videre så kan du bruke kjepper om det ikke er trær å spenne opp i, dette kan du lese om i nevnte bok. Som nevnt har jeg noen netter ute og denne metoden har holdt i lange baner. Har i alle år brukt presenning. Du kan starte med denne metoden, og så om du ønsker å forsøke de andre løsningene her når du føler deg trygg på å få til den enkle metoden først.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kimse av knuter serru! Neida, men de eksemplene som vises på bildene av oppspenning av duken er langt mer avanserte enn det som er nødvendig. Det er sikkert ok løsninger, men om en fyrer bål foran åpninga er jeg redd det blir mer turbulens under duken med mye røyk. Men om ikke turbulens, det kan jo variere, så vil de løsningene på bildene være noe lunere. Ellers synes jeg det er greiest å gjøre det enklest mulig, det er lettere å lære for nybegynnere og raskere å spenne opp og ta ned (er lat; for mye arbeid! ;-)) 

Folk må jo gjøre som de ønsker (men min måte er best da selvsagt ;-)), dette er min måte å gjøre det på - og kompisen min sin måte(han har tom skaffa seg en sånn fancy duk fra Helsport..Fysjom! ;-)).

Endret av The Lone Wolf
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuta pahatlem beskriver er veldig enkel og veldig kjekk, om man har knutefobi finnes det mange varianter av bardunstrammere ala de du finner på telt.

Bruk av tarp er i bunn og grunn veldig enkelt, men man kan gjøre mere ut av det om man vil og det er det som jeg synes er litt av moroa med tarp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut og prøv!

Etter å ha lest innlegg, sett videoer, snappet opp tips og blitt inspirert, er det dèt - prøvingen du gjør selv - som virkelig teller... Gjør det enkelt for deg selv, og velg en dag med lite vind og et område med flust av festemuligheter - da tipper jeg at du har noe akseptabelt opp ila 15-20 min, en tid som du enkelt halverer og halverer enda en gang etterhvert som du prøver igjen. Strengt tatt har du nå et lite handicap med snø/tele/isdannelser, men det betyr bare at alt blir enda enklere til våren når du kan ta i bruk plugger :)  Finn noen mer utfordrende plasser etterhvert. Om du smiler eller banner av feilene du kommer til å gjøre er irrelevant, så lenge de gjort under trygge forhold og du blir bevisst på dem.

Lykke til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/24/2016 at 22.07, winter&waar skrev:

Oi. Her var det mye man må lære seg... Tror jeg får sette av et par timer første gangen jeg skal sette opp tarp, så jeg ikke ender opp i fosterstilling inntil en stein med tarpet surret rundt meg. Må innrømme at det var mer å sette seg inn i enn jeg så for meg. :blink:

Tarp er forøvrig allerede innkjøpt, kjøpte Dovrefjell 3x3m på salg en gang i fjor. Har ennå ikke brukt det, men tenker jeg kaster meg ut i det ved første helgetur til våren. Jeg drar stort sett alltid på tur alene, så jeg kom frem til at jeg ikke trengte større. Jeg har vel da begrensete muligheter for oppsett?

Det är i grunden inte så svårt.. testa enkla uppsättningar mellan träd först.

Enklast av alla är att spänna två hörn mellan två tråd och spänna fast de andra två hörnen och långsidan längs marken. Då får man ett stort, jämnt lutande tak.

Lite mer ombonat att spänna mittfästena mellan två träd och hörnen/långsidan likadant som i förra exemplet.

Då får man som ett tält med öppna kortsidor.

Detta är de enklaste uppsätten, och fungerar bra i 90% av tillfällena. Mer avancerade uppsätt behövs vid stark vind, om man ligger ovanför trädgränsen, om man vill ha lite varmare på vinterturer och andra speciella fall.

 

Fördelen med 3x3 m (eller 4x3) är att storleken ger bra skydd vid många uppsätt och möjlighet att ha god takhöjd.

Fördelen med mindre tarp är naturligtvis lägre vikt, men Dovretarpen ger allaredan en god viktsparing mot ett tält. Du kan spara runt 100 gram till genom att byta ut linorna som följer med tarpen mot lättare variant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LightDan Jeg har et stykke vei å gå ifht lettpakking, det meste av utstyret mitt er tungt, men solid (av økonomiske årsaker - jeg tager det jeg haver, alt. det som koster minst). Men et par turer med en begrenset ordinær oppakning har fått tankene mine inn på vektbegrensning.

Jeg har foreløpig ingen planer om å bevege meg veldig langt over tregrensen, holder meg innenfor mobildekning så lenge jeg er nybegynner og tråkker rundt alene. Tar alltid hensyn til været (som seg hør og bør som vestlending). Men er viss feeling av villmark burde være mulig å få til likevel. Jeg forstår at å kunne enkelte knuter, å kunne et par alternative oppsett, og å kunne bytte mellom oppsett, er de viktigste punktene. For meg koker jo det hele ned i sunn fornuft; lese vær, vind og værmelding, og å være istand til å ta rett avgjørelser på bakgrunn av disse. Målsetning; sove under praktisk talt åpen himmel en hel natt, våkne (relativt) uthvilt til morgenkaffe og fuglekvitter! :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, winter&waar skrev:

@LightDan Jeg har et stykke vei å gå ifht lettpakking, det meste av utstyret mitt er tungt, men solid (av økonomiske årsaker - jeg tager det jeg haver, alt. det som koster minst). Men et par turer med en begrenset ordinær oppakning har fått tankene mine inn på vektbegrensning.

Jeg har foreløpig ingen planer om å bevege meg veldig langt over tregrensen, holder meg innenfor mobildekning så lenge jeg er nybegynner og tråkker rundt alene. Tar alltid hensyn til været (som seg hør og bør som vestlending). Men er viss feeling av villmark burde være mulig å få til likevel. Jeg forstår at å kunne enkelte knuter, å kunne et par alternative oppsett, og å kunne bytte mellom oppsett, er de viktigste punktene. For meg koker jo det hele ned i sunn fornuft; lese vær, vind og værmelding, og å være istand til å ta rett avgjørelser på bakgrunn av disse. Målsetning; sove under praktisk talt åpen himmel en hel natt, våkne (relativt) uthvilt til morgenkaffe og fuglekvitter! :D

Låt lättpackningen ta tid!

Att köpa lättast möjliga utrustning, men sakna kunskap i att bruka den kan skapa farliga situationer. Inte specifikt för att packningen är lätt, men för att allt utstyr behöver mästras innan det kan brukas säkert.

Min första fjälltur i tonåren var med 26 kg på ryggen vid starten av turen (en vecka). Skulle tro att utstyret var på runt 17-18 kg, resten mat, vatten och bränsle till primusen.

Jag kan med gott samvete säga att jag har en högre säkerhet nu, trots att packningen för en vecka nu ligger på under 10 kg, med ca 4-4,5 kg av detta är utstyr. Lika säkert är att jag hade haft en betydligt lägre säkerhetsnivå om jag haft det utstyret i tonåren.

 

Du gör helt rätt som testar och övar i säkra miljöer, när du är mer trygg, så utfordra dig själv med tuffare turer. Det är alltid bra att kunna avbryta en tur där man testar nytt utstyr eller tränar nya kunskaper, jag skulle aldrig satsa min säkerhet med utstyr jag aldrig prövat förr.

 

Tarp ger för mig en helt unik närhet till naturen som jag inte får i ett tält. Att lära sig de första, enkla tarpvarianterna är enkelt, men man kan sedan testa nya varianter i det (nästan) oändliga.

Lycka till med första tarp-turen.

Endret av LightDan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, winter&waar skrev:

@LightDan Jeg har et stykke vei å gå ifht lettpakking, det meste av utstyret mitt er tungt, men solid (av økonomiske årsaker - jeg tager det jeg haver, alt. det som koster minst). Men et par turer med en begrenset ordinær oppakning har fått tankene mine inn på vektbegrensning.

 

Lätta saker behöver inte vara dyra. Tarp: under 100kr på biltema.

Inte den lättaste, men fortfarande mycket lättare än ett tält, och mer kompakt i packningen. Fungerade bra åt mig, så det duger åt andra också.
Köp en kaffepanna och gör en brännare av en ölburk. Lite grillfolie som vindskärm och du har ett kök som väger under 200 gram för under 200 kr. Inte illa. 

Regnkläder som är helt OK, för några 100-lappar. Mycket lätta och dom modeller som har nätfoder fungerar bra. Dom utan nätfoder blir för täta. Det finns bra, lätta grejjor utan nät, som fungerar bra men då blir priset ett annat. 

Lätta, billiga, ryggsäckar finns i olika storlekar från 30L och upp bland annat hos REI, men också inom paraglider-världen. Klart lägre priser än inom "outdoor". Supair, GIN, Ozone m.fl har bra produkter till bra priser. Kortel har en 80-liter säck som är lätt och kan ta skapligt mycket last. Ett bra alternativ för vinterturer då man har med saker som tar mycket plats men som inte är SÅ tungt (sovepåse, dunjacka). 

Man kan spara både vikt och pengar bara på att titta på andra ställen än "frilufs" och "outdoor"-världen. Och göra saker själv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet mye under tarp , men aldri om sommeren. Og ikke over tregrensen heller. Spesielt over tregrensen om sommeren tror jeg vil foretrekke telt alltid. Jeg har opplevd noen turer med virkelig vonde myggforhold og det er ganske utmattende. Å kunne søke ly for myggen i ett telt når jeg skal sove , er vesentlig for meg for å samle opp energi til neste myggdag. Men høst, vinter og vår , før insektene begynner å bli for aktive, foretrekker jeg å sove under en tarp. Mer komfort og bedre plass...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.