Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lage fakkel?


thomashenrik

Anbefalte innlegg

Noen som har en enkel framgangsmåte for å lage en fakkel ute på tur? Kanskje det finnes forskjellige fremgangsmåter. Jeg har sett at bjørkenever som man man stapper ned i en pluss-kløyvet gren fungerer bra, men bjørkenever er vel noe man må samle opp, eller bare kan høste på enkelte tider av året. Finnes det annet brennbart materiale som duger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

Vel sånn generelt sett så er det best å ha et absorberende materiale dynket i brennbar væske. Altså fungerer en sokk dynket i parafin surret rundt en stokk veldig bra. Narulige fakler har jeg lite erfaring med, men jeg vil annta at det beste er noe ala en pinne med tyrirot på enden, men det er heller ikke særlig vanelig å komme over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyriflis på ca 1 cm tykkelse surret sammen med tynn ståltråd. Har laget slik fakkel som brente og ga ok lys i ca 1 time. Hvis noen har lyst til å prøve metoden så oppfordrer jeg til å ta hensyn og ikke ødelegge gamle tørrfuruer som er verdifulle for naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en pinne og surr en passe mengde gammelt strimlet bomullstoff rundt enden. (En gammel skjorte eller T-skjorte) Hvis du først tvinner stoffet rundt en tynn ståltråd og surrer denne rundt toppen av pinnen så faller ikke stoffet av når det brenner. Dypp enden med stoffet i en gryte med flytende stearin og la den stå og trekke til alt stoffet er gjennomtrekt med stearin. Brenner godt og lenge.

OBS. OBS:

Ikke prøv å smelte stearin / stearinlys i mikrobølgeovnen. Jeg har allerede prøvd dette for å få ut et gammelt tykt stearinlys fra et glass. Det som skjer er at stearinen begynner å smelte innenfra og når trykket blir stort nok så eksploderer hele stearinlyset og ovnen er pepret med størknet stearin på innsiden. Ovnen måtte demonteres for å få den ren.

Eller denne. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.