Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun/Primaloft jakke


guffen2015

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en jakke primært til toppturbruk. På toppturer skal den kunne tas utapå skalljakken for å holde varmen under spisepauser og nedturer. Et stort pluss om den også kan brukes som selvsteding jakke (uten skalljakke) i relativt tørt vær.

Egenskaper jeg ser etter er relativt lav vekt, vannbestandig og den "lille" varmeeffekten som skal til når en svett kropp produserer betydelig mindre varme selv. Den må selvfølgelig tåle noen skliturer på skara. Pris under kr. 2 000.

Jeg har så langt sett på noen alternativ:
- Norrøna Lyngen Primaloft60 Jacket
- Stormberg Hemsedal SoftPad jakke
- Rab Xenon X Hoodie
- Patagonia M's Nano-Air Hoody
- Patagonia M's Down Sweater

Hva er å foretrekke som rein utapå jakke? Med eller uten hette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toppturer er ofte lav vekt og volum en stor fordel . Å drasse på en stor dunjakke er sjelden nødvendig med mindre du skal stå å glane på fjelltoppene hele natta. Jeg har ingen av de overnevnte. Stor hette er kjekt hvis ikke hjelmen du bruker er av den varmere typen. Godt å kaste hetta over hodet når man venter på de optimale lysforholdene på toppen. De fleste norrønajakkene kan komprimeres betydelig og oppbevares i egen hette eller lomme med glidelås. Likte plasseringene av lommene på førstenevnte jakke. Har selv en Lofoten primaloft. Svært fornøyd som jeg bruker til toppturer/randonee. Norrøna er flink å tilpasse jakkene etter slike formål.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nano og xenon har fått bra kritikk på nettet. Lurte faktisk på xenon selv, men ente opp med RAB strata da jeg ville ha noe som pustet godt først og fremst. Skal du ha noe varmt, så er jo dun supert. Jeg har RAB Microlight i vest. Den virker å tåle litt vann og er varm og good for størrelsen. RAB er det mye tilbud på om dagen. Akkurat nå bla på sportsnett og fjellsport (dun). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Rab Xenon selv etter mye gode omtaler på nett, prisen hos fjellsport er helt klart innafor: https://www.fjellsport.no/rab-xenon-x-hoodie-ebony.html

Bakdelen med Xenon jakka etter hva jeg har lest er at den puster dårligere enn tilsvarende jakker, til bruken du beskriver vil jeg tro den er perfekt. Leste om en del tilsvarende jakker som puster bedre men da ble det ofte anbefalt å kombinere de med vindjakke til pause bruk

Foreløpig ikke fått testet den utendørs, men førsteintrykket av jakka er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi snakker om primaloft-jakker.  Er det noen som kan anbefale en type hundelufter- jakke som også kan brukes som byjakke i -5-+5 graders alt-muligvær.  Jeg har en Arcteryx-jakke med primaloft-for som har tjent meg trofast til slik kombibruk i 10 år, men som nå er i ferd med å sprekke opp i mansjettene. Den er sannsynligvis gått ut av sortementet til Arc*, jeg klarer i hvert fall ikke å finne den noen steder, og det er ingen typebetegnelse på den.  Den er ganske stiv og har en høy stiv krave som dekker halsen godt, uten hette.  Noen som vet av noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rypehund skrev:

Mens vi snakker om primaloft-jakker.  Er det noen som kan anbefale en type hundelufter- jakke som også kan brukes som byjakke i -5-+5 graders alt-muligvær.  Jeg har en Arcteryx-jakke med primaloft-for som har tjent meg trofast til slik kombibruk i 10 år, men som nå er i ferd med å sprekke opp i mansjettene. Den er sannsynligvis gått ut av sortementet til Arc*, jeg klarer i hvert fall ikke å finne den noen steder, og det er ingen typebetegnelse på den.  Den er ganske stiv og har en høy stiv krave som dekker halsen godt, uten hette.  Noen som vet av noe lignende?

Hei. 

Jeg antar at det nok er Arc'twryx Fission du tenker på. Den produseres ennå i flere utgaver. Jeg har hatt en Fission SV (dessverre utslitt) som jeg brukte til akkurat det formålet du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta med denne i vurderingen også:

https://www.fjellsport.no/black-diamond-w-convergent-down-hoody-black.html

Har selv en slik og den er vindtett og veldig varm med primaloft isolering, god hette. Bruker denne som varmejakke eller som skalljakke da den fungerer fint til begge deler. Den brukes også sivilit om været er litt ruskete. Den tåler også endel fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.1.2016 at 1.07, Mørkeblå skrev:

Toppturer er ofte lav vekt og volum en stor fordel .

Glemte volum i min beskrivelse av egenskaper. Selv om lav vekt ofte gir lavt volum stemmer det kanskje ikke alltid.

32 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Kr. 2800 etter 37 % rabatt. For langt unna kr. 2000.

 

Jeg prøvde i går «Hagløfs essens mimic Hood». Tror jakka passer meg utapå vindjakken. OK pris (kr. 2000). Kan imidlertid ikke se at den er vindtett eller vannavvisende. Noen som har erfaring med jakka eller har sett omtale?

Arc'teryx Atom LT Hoody har jeg prøvd. Den er for tettsittende til å bruke utapå vindjakke. AR jakka er noe mer romslig men oppleves også som for trang til mitt formål.

Rab Xenon X Hoodie er i henhold til «Koffar2»s observasjon interessent. Du har kanskje lest denne testen http://www.outdoorgearlab.com/Insulated-Jacket-Reviews ? Håper du eller andre kan bidra med noen erfaringer.

Stormberg Hemsedal SoftPad jakke, som jeg nevnte i 1. innlegg, er ut av produksjon. Kan ikke se at Stormberg har erstatten den heller.

Endret av guffen2015
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å finne en versjon av Rab Xenon X Hoodie i Tromsø.

Valgte i dag å gå for north face m quince pro. Min har dog hette. Den ble anbefalt på Sport1. Prisen på kr. 3000 var langt over budsjettet men en rabatt på 50 % ordnet den saken.

I etterkant fant jeg denne testen som virker betryggende.

I morgen går turen opp Stormheimfjellet med jakken i sekken. Jakken får vise hva den står for når vi kommer opp på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også på jakt etter en lett jakke til å ha i sekken på vinterstid. Etter en del reseach endte jeg opp med en Compressor jakke fra Mountain Equipment - http://www.mountain-equipment.co.uk/compressor-hooded-jacket. Fikk den til en god pris hos Hekta på Tur. Har fått testa den på et par kortere turer. Kort oppsummert (for min del) - et utmerket kjøp. Lett, pakker kompakt (i innerlommen), puster overraskende bra, lang i ryggen, gode lommer, god hette (som ikke er alt for stor). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Mountain Equipment Triton jakke for primært bybruk. Vanntett dunjakke. Men jeg har blitt mer og mer glad i denne på turer. Veier ca. 550g. Får plass til hjelm i hetta. Er ikke varmere enn at den kan brukes i oppoverbakkene med alle luker åpne om du har glemt den tynne jakken hjemme (selverfart).
 


 

 

Når vi produserte denne filmen:

 

Så satt jeg på huk i fjellet klokken 07 om morgenen i det verste regnværet i manns minne. Jeg hadde på meg dunjakken og brukte vanlig Arcteryx goretex som paraply. De holdt meg varme og tørre i rundt 10 timer ute den dagen, uten problemer. Men regnværet gav seg heldigvis etterhvert.

Endret av Martin Gjellestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. januar 2016 at 22.10, Martin Gjellestad skrev:

Jeg kjøpte meg Mountain Equipment Triton jakke for primært bybruk. Vanntett dunjakke. Men jeg har blitt mer og mer glad i denne på turer. Veier ca. 550g. Får plass til hjelm i hetta. Er ikke varmere enn at den kan brukes i oppoverbakkene med alle luker åpne om du har glemt den tynne jakken hjemme (selverfart).
 

 

 

Fiffig.

Har sett litt på Norrøna Lofoten GTX Primaloft, tiltenkt som vanntett varm bruksjakke.

Triton jakka her ser ut til å være ett flott alternativ. 

Hvordan vil du si størrelsene er på denne jakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Walle said:

Fiffig.

Har sett litt på Norrøna Lofoten GTX Primaloft, tiltenkt som vanntett varm bruksjakke.

Triton jakka her ser ut til å være ett flott alternativ. 

Hvordan vil du si størrelsene er på denne jakka?

Jeg vil si at størrelsene er normale. Jeg bruker L i denne jakka, og i Arcteryx sine jakker. Har en XL Norrøna vest, hvor L ble for trangt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Walle skrev:

 

Fiffig.

Har sett litt på Norrøna Lofoten GTX Primaloft, tiltenkt som vanntett varm bruksjakke.

Triton jakka her ser ut til å være ett flott alternativ. 

Hvordan vil du si størrelsene er på denne jakka?

Jeg kan også gå god for denne jakken. Dette er min go to-jakke når det begynner å bli kaldt ute. Både når været er ruskete eller bare generell kulde. Jeg opplever den som veldig varm og potte tett.

Jeg har derimot kun brukt den som hverdagsjakke og ikke fått testet den på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.