Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

En tidligere drømmetur fra noen år tilbake ble veldig spontant til realitet da jeg og en venninne plutselig bestilte flybilletter t/r Skottland i går :grin:
Vi har 10 døgn i begynnelsen av mai til disposisjon, så nå gjenstår bare spørsmålet: Hvor går man for å få den ultimate turopplevelsen?

Har lest meg litt opp på forskjellige ruter, og det ser ut som West Highland Way er den mest populære, men også mest folksomme :neutral:
Vi ønsker ikke å gå i kø, eller hilse på folk hver 20. meter. Heller ikke å gå strekninger på asfalt eller andre større veier.

Vi har ikke store kravene, så lenge det er villmark, variasjon og fotogen natur! Og turen må gjerne være litt krevende, og utenfor allfarvei. 
Vi planlegger å sove i telt hver natt og være ganske selvforsynt når det kommer til mat. Er vannet greit nok til å drikkes rett fra naturen der borte også?

Har erfaring fra ukestur over fjellene på Vestlandet hvor vi hadde alt fra sol og sommer til storm, ekstrem tåke, kryssing av oversvømte elver og "snøbreer".
Ser for meg at forholdene nord i Skottland kanskje er litt sammelignbart..?

Cape Wrath Trail ser veldig lovende ut, men jeg har ikke tro på at vi kommer ikke til å kunne fullføre den på 10 dager. Har heller ikke lyst tli å stresse oss gjennom hele turen.

Så, hvilke alternativer finnes? 
Ville dere f.eks. lagd en rute som går parallelt med WHW, hvor man kan unngå folk?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare vert på Ben Nevis og noen småturer i lyngheiene rundt Balmoral, men det finnes sikkert noen skotske personer eller organisasjoner som kan gi dere mer info.

Jeg tror ikke dere trenger å bekymre dere for vannet, vannkvaliteten der er nok mye den samme som her hjemme, og så kan dere kanskje fange en haggis eller to hvis dere skulle gå tomme for mat. 

http://www.walkaboutscotland.com/

 

haggis.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og linker!

Jeg skjønner at vi burde være forberedt på alt fra snø til sommer, så får vi håpe at våren kommer tidlig der borte i år.
TGO challenge hørtes ganske morsomt ut, men så at man må melde seg opp i oktober året før, og den starter samme dag som vi reiser tilbake.

http://www.walkaboutscotland.com/ - bra nettside med mye nyttig info. Kanskje vi prøver å ta utgangspunkt i en av turene som er beskrevet der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hej!

Vi gick delar av Cape Wrath Trail med famlijen år 2013, anbefales! På 10 dagar kan ni gå från Fort William eller Glennfinnan norrut inte längre än Ullapool om ni går långa dagar, annars slutar ni tidigare. På walkhiglands.co.uk hittar du all nödvendig inflromation, bl a min walk report.

http://www.walkhighlands.co.uk/Forum/viewtopic.php?f=25&t=37973&st=0&sk=t&sd=a&sid=0f281a37904894dc4d47fa123e228b6c

Reseförbindelser med buss och tåg httar du här

http://www.travelinescotland.com/welcome.do

Tält är bra så klart, om ni vill ha tak över huvudet i dåligt väder (eller ifall myggsäsongen har börjat) kan det här kanske passa (förväntar inte DNT-standard, det här i myyyyycket enklare; gratis och jag brukar göra en donation inför en tur istället för att bli medlem)

http://www.mountainbothies.org.uk/

God Tur!

f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå har også jeg skjerpet apetitten litt ved å sjekke opp en mulig Skottlamdstur. En ting jeg fant som jeg ikke var klar over er at noen steder anbefaler de bærbart rensesystem for drikkevann på grunn av beitende husdyr. Jeg vet ikke om beitetrykket på heiene i Skottland er større enn i Norge, men her hjemme har jeg aldri sett at det anbefales rensing av vannet på grunn av sau i heiene.

Her er hva jeg fant på sidene til en av turoperatørene:

http://www.cairngormtreks.co.uk/ 

Water treatment systems: All water from rivers, streams and lochs needs treating no matter how clean it looks. It is a myth that mountain water sources in the UK are safe to drink as animals are present in all areas. Each trekker will be given a water filter bottle system so that water can be treated on the go from source to source, reducing the amount of weight carried. This year we are using Water-to-Go https://www.watertogo.eu/  as our supplier. Additionally, water purification tablets [chlorine] and neutraliser tablets will be provided. Boiling and UV purification systems will also be used so that you have a full understanding of the range of ways to get safe drinking water whilst out in the hills.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, REs skrev:

... It is a myth that mountain water sources in the UK are safe to drink as animals are present in all areas. ...

Kankje man kan få Water-to-Go bruke litt av overskuddet til å sponse bøndene og dyrene med vannrensesystemer, sånn at mengder av dyr der ikke blir syke av å drikke av vannet de finner? :) Eller kanskje er ikke definisjonen av "safe" det samme hos alle - noen er mer villig til å ta en viss risiko, og satser på at det er "safe enough", mens andres overskudd avhenger av at folk er uvillige til å ta en sjanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, a_aa skrev:

Kankje man kan få Water-to-Go bruke litt av overskuddet til å sponse bøndene og dyrene med vannrensesystemer, sånn at mengder av dyr der ikke blir syke av å drikke av vannet de finner? :) Eller kanskje er ikke definisjonen av "safe" det samme hos alle - noen er mer villig til å ta en viss risiko, og satser på at det er "safe enough", mens andres overskudd avhenger av at folk er uvillige til å ta en sjanse?

Jeg traff en gang to japanske damer på vei ned fra Prekestolen. De tok kontakt da de så at jeg tok vann fra en liten bekk som krysset stien. De lurte på om de kunne drikke dette vannet og "det vet da vel ikke jeg!"

Jeg svarte at min mage tålte vannet bra, men jeg kunne ikke vite om deres mage var like robust som min. De tok det som et ja og begynte å fylle opp flaskene sine. Jeg drakk av bekken like ovenfor der stien gikk, men de begynte å fylle flaskene like nedenfor stien. Jeg spurte dem om de hadde tenkt på hvor mange mennesker som passerte bekken like ovenfor der de tok vann, kanskje det var litt lurere å ta vann ovenfor stien.

Dette er en selvfølge for sånne som oss, men utlendinger som har vokst opp i en asfaltjungel tenker kanskje ikke helt på samme måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.