Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptrening av sofahund, husky


DryasAnne

Anbefalte innlegg

Borga er 7 år, veier 24 kilo er slank og fin. Gikk på laang topptura m kløv i 2011 Har lugge på sofaen siden -- fordi jeg har vært så mye på sykehus. 

Men vi har luftet henne tre ganger daglig, går et kvarters tid rundt kvartalet 

Planlegger nye lange tunge toppturer til sommers. 

Hvordan trener jeg opp/ hvordan vet jeg at Borga vil tåle dette ?

Borga er alaska husky

 

image.jpeg

Endret av Borga Voffe
Bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øk bare gradvis turene, ha lett kløv på henne i starten :) Men viktig med noen dager med rolig typ 5-10min turer også, for at muskler skal få tid til å bygge seg opp :) Tar ikke lange tiden føre hunder i fin form igjen med variert trening og mye i skogen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er genial trim for voffer. Og så klart så mange og lange turer i skogen som mulig.  Borga er nok lett å trene opp igjen siden hun har vært godt trent før. Muskler har hukommelse. Og hun har jo en lett, kvadratisk og fin bygning som er skapt for bevegelse og holdbarhet. 

Men sener styrkes ikke like fort som muskler, så begynn pent. Et par-tre timer i skogen av gangen om hun går i bånd. Kortere om hun springer løs. Vent med kløv til formen er bedre. Og hvile samt mat med bra med fett og proteiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin hund:) 

Frilek med andre hunder er lettvint for deg og god trening for hunden. 

Ellers er jeg ening i med dem som har kommentert over meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker meg at det blir litt som å begynne å trene en valp, bare lettere siden hun vet innerst inne hva det går ut på og har gjort det før.

Det tar nok ikke like lang tid som med en valp og få henne opp i top notch igjen, men korte turer med mye ros, variasjon og kos er definitivt koden for å hente tilbake gleden. Hekter du på kløven, selv om den er tom, og forventer at hun skal se glede i det kan det hende det blir overaskende stor nedtur for dere begge.

Øk intensiteten og tyngden gradvis over en lengre periode, og tren variert. Da vil hun komme raskere. Prøv å tren ett par dager, ta en dag med hvile, så kjør tre dager, så en dag med hvile. Og slik kan det gå fremover. Da tror jeg du vil se resultat fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det rolig I starten så den ikke blir skadet, formen kommer langt raskere enn muskel/senefester.  Bokseren min har operert begge knær TPLO og har måttet trenes opp to ganger, største utfordringen var å holde igjen.

Om den kun er vandt med å gå 3 x 15min luffeturer er den nok ganske undertrent men vil raskt bli I bedre form. Start med å øke de daglige turene gradvis før du begynner med langtur. Øk turene 5-10min I uken 2-3 uker fremover så er den nok klar for en litt lengre tur I uken etter det, og I løpet av 2-3 måneder er den nok på top igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.