Gå til innhold
  • Bli medlem

Primusfyring i telt


Sjogholsglupen

Anbefalte innlegg

For noen år siden investerte jeg tungt i det jeg trodde var drømmen av et fjelltelt, svensk industris største stolthet, nemlig et Hilleberg Keron 3. Bladde i tillegg opp for noen gedigne stormmatter. Jeg skal gi tilbederne av dette teltet rett i at det er fullt av gode løsninger og banker Helsport ned i støvlene på svært mange områder. Det eneste jeg savner fra Helsport rent detaljmessig er vel de formstøpte stengene og reguleringsplata på bardunene.

Men det er en ting jeg er litt skuffet over: Når jeg fyrer opp med primusen vinterstid, sliter jeg med å få opp skikkelig innetemperatur, slik jeg var vant med fra ulike Helsport-modeller tidligere. Jeg lurer på om det kan ha noe med innterteltsduken å gjøre, jeg får nemlig veldig lite rim/kondens, så kanskje ventilerer den ut mer av varmen enn i Helsport-teltene? Tror også at Keron og Nammatj og noen andre Hillebergmodeller er litt høyere enn Helsport, det kan kanskje forklare noe av forskjellen.

Noen som har lignende erfaringer med Hilleberg kontra Helsport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilleberg har en annen utlufting enn Helsport.

Hilleberg har luftekanaler OPPE på begge sidene.

Helsport har ikke luftekanaler så høyt. Du kan i verste fall regne med at den ene siden blir nedsnødd og tettes igjen. Jeg har ikke opplevd dette selv men har kompiser som påstår dette.

Det er mao sannsynlig at det er mere utlufting i Hilleberg enn Helsport. På godt og vondt som du skriver. Helsport reklamerer for sitt unike utluftingssystem og påstår at de har en optimal løsning. Jeg har noe erfaring med Helsport men ingen med Hilleberg. Er det andre som kan si noe om forskjellen? Er det problematisk å varme opp Hilleberg teltet? En ting er at Hilleberg har 'bra' utlufting, men det kan bli for mye av det gode også. Det verste er nesten å ha for lite utlufting, da blir det kondens og tærne fryser lettere i kalde vinternetter. Spørsmålet er altså om Helsport har nok utlufting? Hilleberg har nok, muligens for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder fra Dovrefjell for noen helger siden. Blåste godt om natta, på bildene har jeg gravd frem teltet.

Når jeg våkna om morgenen var det bare kuppelen som ikke var dekt av snø.

Måtte grave meg ut fra inngangen på teltet.

Tegna inn ca hvor luftekanalene ligger.

Jeg hadde laget en liten snømur rundt teltet dagen før, men tror dette bidro til at vinden pakket ned hele teltet.

Tror det hadde vært fornuftig å satt opp teltet på en jevn flate og dekket til stormmattene med snø. Da hadde nok snøen fordelt seg på en annen måte rundt teltet.

post-785-133474413228_thumb.jpg

post-785-13347441324_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde laget en liten snømur rundt teltet dagen før, men tror dette bidro til at vinden pakket ned hele teltet.

Tror det hadde vært fornuftig å satt opp teltet på en jevn flate og dekket til stormmattene med snø. Da hadde nok snøen fordelt seg på en annen måte rundt teltet.

Enig i at snømur kan gjøre problemene større. Dagens fjelltelt tåler så mye vind at det er viktigere å tenke på hvordan snøen legger seg enn å skape le for teltet. Se for øvrig mitt svar vedrørende stormmatter.

Luftelukene på Hilleberg er gigantiske, ja. Det er mulig jeg bør eksperimentere litt mer med å stenge for luftstrømmen når jeg skal ha god innetemperatur (men pass på CO-faren så klart). Jeg har også erfaring med at "luftinntaket" på nyere Helsport-telt har veldig lett for å tettes med snø. Luftelukene på Hilleberg står som du sier helt oppe i takhøyde, og i tillegg holdes de alltid åpne fordi barduneringen går ut fra buen i lufteluka.

Det hører med til historien at jeg også kjøpte versjonen med lengre innertelt. Liker å ha god plass i innerteltet heller enn å stable ting i ytterteltet. Kanskje ble rommet som skulle varmes opp rett og slett for stort. Men på den annen side er jeg sikker på at en 3000 watts primus burde kunne varme opp et lite sirkustelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Beklager å trekke frem denne tråden som er litt gammel.

Jeg vurderer et Hilleberg Keron GT i 3 eller 4 pers. utgaven. Ettersom jeg kun skal bruke teltet om vinteren og liker skikkelig varme i teltet, blir jeg litt bekymret når jeg leser at det er vanskelig å holde dette varmt. Er det flere som har opplevd problemer med å fyre dette teltet skikkelig varmt? Jeg liker T-skjorte i telt om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags primus bruker du?

Det er stor forskjell på watt og watt.

En sjuduker i forsvaret greier du å få levelig med to 111 med bråkebrenner.

Stillebrennern er oppgitt med høyere effekt, men det stemmer ikke.

Whisperlight har liten effekt, og er uegna til vinterfyring i store telt.

Coleman 533/508/442/400B er kraftige nok i ditt telt.

Nova og Omni har jeg ikke felttesta, men på papiret burde de holde.

Et lite triks for å få bedre varmespredning, er å ta en tesil og legge oppå brennern.

Du får lys, sekundærforbrenning og varmespredning.

OBS sjekk temperatur på tanken, så vi slipper uhell

Har du en kon folie, får du retta strålevarmen mot deg, og livet blir straks bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å trekke frem denne tråden som er litt gammel.

Jeg vurderer et Hilleberg Keron GT i 3 eller 4 pers. utgaven. Ettersom jeg kun skal bruke teltet om vinteren og liker skikkelig varme i teltet, blir jeg litt bekymret når jeg leser at det er vanskelig å holde dette varmt. Er det flere som har opplevd problemer med å fyre dette teltet skikkelig varmt? Jeg liker T-skjorte i telt om vinteren.

Det er nok ikkje problem å fyre opp dette teltet, men luftelukene til Hilleberg er store og effektiva, så du må nok strype att lukene litt, i alle fall luka mot vinden. Dersom det er litt snø i lufta vil det forresten drive inn så mykje snø i denne luka at valget gjer seg sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags primus bruker du?

Det er stor forskjell på watt og watt.

Bruker en primus omnifuel på bensin. Tror det er ca 3000 W. Har i alle fall ingen problemer med å varme opp mitt North Face VE-25 forutsatt at brenneren står i innerteltet. Står brenneren i yttertelt blir det det greit nok men ingen T-skjorte.

Det skulle vel ikke være noen som har testet fyring i begge disse teltene og kan si noe om det ene er kaldere enn det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.