Gå til innhold
  • Bli medlem

Adkomst Forollhogna vinterstid


turgåer

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvorvidt det er brøytet og kjørbart helt inn i Synnerdalen? Hva med anleggsveiene sørvest i parken i nærheten av Falningsjøen? Hvis ikke, hvor er det eventuelt mulig å komme seg inn om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger denne da jeg har spekulert i det samme sjøl.

Et alternativ er å kjøre opp Hessdalen retning Øyungen så langt det er brøytet. Jeg mener jeg ble fortalt at det er rundtom halvannen time på snødekt veg som ofte er scooterkjørt opp til hyttefeltet på østsida av Øyungen. Da har man gjort unna en del høydemeter og det er en grei innfallsport til nasjonalparken.

Ellers så kan man jo ringe det lokale naturoppsynet og høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg parkerte på Tovmoen i fjor vinter, og gikk tur i 2 dager. De "lokale" (jeg har hytte i Endalen) fortalte at det var muligheter for å bli skysset med scooter opp i synnerdalen Fikk ikke noen kontaktpersoner, men det må være mulig og skaffe. Det er ca 1,6 mil fra tovmoen til innerst i Synnerdalen.

Alternativt så kan du parkere på Tovmoen. (de har tilrettelagt parkering der om vinteren) gå vestover mot kjellvollen, opp kalddalen mot damtjønna. litt småkrøkki enkelt plasser (iallfall den ruta jeg gikk).Er du heldig, er det brøytet et stykke opp mot kjellvollen.  Da kan du kan kjøre opp å hive av litt utstyr.

Dette er riktignok et godt stykke i fra toppen, om du har tenkt deg på topptur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Nei, målet er ikke topptur, bare å vandre i Budalen/Forollhogna / hva nå enn resten kalles og prøve ut buene. Jeg har hatt veldig lyst til å gå her vinterstid. Gå utenomstis om sommeren var litt utfordrende forrige tur på grunn av mye kratt. Det er tre buer i nærheten av Tovmoen, så jeg tror dette fungerer bra som utgangspunkt. Dessuten dekker oversikten jeg har over buene kun nordre del av nasjonalparken/området, så hvis jeg skulle gått fra sør/vest/øst, hadde jeg ikke hatt like god peiling på hvor jeg burde kunne forvente å finne overnatting. Jeg vet jo at det er mange buer utenfor de tretti-noe jeg har i oversikten, men jeg vet ikke om jeg kan forvente at så godt som enhver bu- / «annen bygning»-merking på kartet er en åpen bu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.