Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken frysetørket kaffe er best?


Prebb

Anbefalte innlegg

Skal det være pulverkaffe så er jeg enig med tronn i at Nescafe Espresso er OK. Jeg blander den et sted mellom vanlig og espresso-styrke.

Men jeg er også enig med Espen Ørud i at det er et alternativ til som ikke er nevnt i førsteinnlegget, nemlig presskannekaffe. Ei lita enkopps presskanne veier nesten ingen ting, og lager god kaffe. Jeg har ei fin ei i uknuselig hardplast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Lompa skrev:

Skal det være pulverkaffe så er jeg enig med tronn i at Nescafe Espresso er OK. Jeg blander den et sted mellom vanlig og espresso-styrke.

Men jeg er også enig med Espen Ørud i at det er et alternativ til som ikke er nevnt i førsteinnlegget, nemlig presskannekaffe. Ei lita enkopps presskanne veier nesten ingen ting, og lager god kaffe. Jeg har ei fin ei i uknuselig hardplast.

Støtter denne,

 

kjøpte meg en slik http://www.outnorth.no/primus/lite-plus-un-blue#NoColor + en tilhørende presskannelokk, super kaffi på få minutter og tar liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian den ukristne skrev:

Støtter denne,

 

kjøpte meg en slik http://www.outnorth.no/primus/lite-plus-un-blue#NoColor + en tilhørende presskannelokk, super kaffi på få minutter og tar liten plass.

Grunnen til at jeg ikke nevnte presskannekaffe er fordi det i praksis er det samme som kokekaffe. Forskjellen er at man gjerne bærer med seg en innretning for å presse gruten ned. Man oppnår det samme ved å ikke agitere vannet mens kaffen trekker, røre forsiktig til gruten synker og vente mens den klarner og så helle forsiktig over i kopp. Den store ulempen med denne løsningen, og for så vidt kokekaffe er de små mikropartiklene som kun fanges opp av papirfiltre.
Det er nok sistnevnte løsning jeg havner på, men jeg skal forsøke den espressopulverkaffen. Det kan jo godt være denne er tilstrekkelig.

 

Takk for tips anyway! Alle tips mottas med stor glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte pulverkaffe før når jeg hadde ungene med på turene. Og de ville gjerne ha en eller annen rett i koppen varm sjokodrikk eller solbærdrikk , mens jeg ville ha kaffe. Og siden det var upraktisk å varme vann to ganger på bålet eller primusen, kompromisset jeg og brukte pulverkaffe. Kunne ikke tenkt meg det nå. Bruker god kokekaffe , og jeg putter en einerkvist i kjelen i stedet for grankvist.  Det virker også litt som ett filter, og så innbiller jeg meg at den gir kaffen en aroma. Og ikke våg å prøve å overbevise meg om at det ikke har innfllytelse på smaken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, speedbird skrev:

Grunnen til at jeg ikke nevnte presskannekaffe er fordi det i praksis er det samme som kokekaffe. Forskjellen er at man gjerne bærer med seg en innretning for å presse gruten ned. Man oppnår det samme ved å ikke agitere vannet mens kaffen trekker, røre forsiktig til gruten synker og vente mens den klarner og så helle forsiktig over i kopp. Den store ulempen med denne løsningen, og for så vidt kokekaffe er de små mikropartiklene som kun fanges opp av papirfiltre.
Det er nok sistnevnte løsning jeg havner på, men jeg skal forsøke den espressopulverkaffen. Det kan jo godt være denne er tilstrekkelig.

 

Takk for tips anyway! Alle tips mottas med stor glede.

Du har jo aeropress. Det blir litt mye mikkmakk, men den gir veldig god kaffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Lompa skrev:

Du har jo aeropress. Det blir litt mye mikkmakk, men den gir veldig god kaffe.

Jeg pleide å ta med en AeroPress med en Porlex Mini 20 kaffekvern inni, for nykvernet kaffe. Kaffen blir virkelig god og papirfilteret er jo såpass lite at det ikke er mye heft, men hele greia tar en del plass og veier ca 2 x 230g + kopp. Nå tar jeg med Finum metallfilter på 28g istedet, og det får plass ned i koppen (måtte tilpasse det litt, riktignok). Kaffen blir definitivt ikke like god, men jeg kompenserer ved å vente til jeg virkelig har lyst på kaffe, da smaker til og med uperfekt kaffe godt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nescafe brasero tømt over på ei lita nalgeneflaske er måten jeg gjør det på til vanlig. Ingen gourmet-opplevelse men en helt grei og drikkbar kaffe som virker som den skal synes jeg. Er ikke så alt for kresen på kaffen heller. Bare den smaker kølsvart kaffe, har nok koffein til å vekke liv i et utpreget b-menneske og er av typen man klarer å drikke en liter eller to av om dagen så er det godt nok for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også Brasero, grei nok. Jeg har også med te, jeg drikker mye mer te enn kaffe til daglig, men om morgenen må jeg ha kaffe! De siste turene var det meningen å ha med kokekaffe i tillegg, men det har ikke blitt noe av enda. Skal prøve den espressoen før neste tur, var det ikke en her som skulle teste den på Dovreturen som nettopp var?

Håper på oppdatering der :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hufsa said:

Vi bruker også Brasero, grei nok. Jeg har også med te, jeg drikker mye mer te enn kaffe til daglig, men om morgenen må jeg ha kaffe! De siste turene var det meningen å ha med kokekaffe i tillegg, men det har ikke blitt noe av enda. Skal prøve den espressoen før neste tur, var det ikke en her som skulle teste den på Dovreturen som nettopp var?

Håper på oppdatering der :-)

@martin.m testet espressoen på Dovrefjell med tilhørende trussel om forsvunnnede snøplugger om det smakte sjit. 

Jeg fikk beholde pluggene mine :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tronn skrev:

@martin.m testet espressoen på Dovrefjell med tilhørende trussel om forsvunnnede snøplugger om det smakte sjit. 

Jeg fikk beholde pluggene mine :)

Nja, men kan man stole på stødig kaffesmaksans etter all viraken med moskus  :ermm:  :shock:    :-D  :grin: :grin: 

Neida, vi stoler på at Martin har ypperlige smaksløker og går for en snarlig test! God kaffe er en meget viktig faktor på fjellturer. Jeg glemmer aldri en nydelig morgen på haugen ved Muggsjøbua, det hadde vært nattefrost og så kom sola, og jeg satt der med kaffekoppen min i total stillhet, det var ren nytelse!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Til de som ikke vet, at frysetørret kaffe har to forskjellige smaker, avhengig av hvordan den tilberedes. Å helle en dose frysetørket kaffe i en kopp og plaske på vann, er ved det de fleste gjør. Og ofte gjør jeg det også. Men ha kaffen på en serveringskanne/thermos og la den trekke som annen kaffe, så får dere en helt annen smak.

Selv holder jeg meg Neskafe Gull og har gjort det i over 40 år. Men har jo sporadisk prøvd litt forskjellig. Fikk i ung alder sår på tollfingertarmen (kanskje for mye sterk sjømanns kaffe, i en del år.) og det eneste jeg ikke tåler i ettertid, er vanlig kaffe. Så, det må bli kaffe uten garvesyre.

Kafe er vane, eller en uvane. :) Bålkaffe lukter fremdeles godt, men frister ikke å drikke. Tar heller frysetørket kaffe.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tiur3 skrev:

Så, det må bli kaffe uten garvesyre.

(Beklager, blir litt OT her :? ) Kan kanskje være verdt å prøve  AeroPress? Garvesyren frigjøres sent i bryggingen, så hvis du avslutter bryggingen tidlig (og ikke har for høy temperatur på vannet), unngår du mye av den bitre syren. Det fine med AeroPress er at du har veldig god kontroll på bryggetiden, og siden du selv varmer vannet som skal tømmes i, kan du også ha god kontroll på temperaturen. Hvor mye kaffe til hvor mye vann er også helt opp til deg selv. Du har altså mulighet til å tilpasse alle vesentlige variabler som du vil - og med svakt pund kan du få den hjem til like over 300,-. Ulempen er at det er begrenset hvor mye kaffe du kan lage på en brygging, og så veier den ca 230g og tar litt plass, så for meg er det nå blitt en bil- eller hjemmebrygger. 

Løsningen min på tur likner mye på @Tessatroll sin, bare at filteret ikke er større enn at det passer ned i en kopp - jeg er oftest på soloturer, så det er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å bruke en GSI dryppfiltergreie. Som ethvert annet dryppfilter i annet stoff en papir så slipper det gjennom for store partikler og kaffen blir noe grumsete i bunnen. Et velkjent problem med all kaffe som ikke er papirfiltrert. Dette introduserer også mer bitterhet i kaffen. Det finnes to enkle måter å tukle med denne bitterheten i felt. Den letteste er å putte pittelitt bordsalt i kaffen. Da reduserer man bitterheten, men det er lett for at man tar bort alt særpreget kaffebønnen har å tilby. Den andre måten er å bruke et papirfilter i dette filteret. Det gjør jeg. Mest fordi jeg bestilte to pakker med feil størrelse filter til kaffebryggeren hjemme. Da kan jeg like greit bruke dem på tur.

@a_aa Frigjøring av tanniner påvirkes mye av agitasjon av kaffen. Prøv selv med eksakt samme malingsgrad, bryggetid og temperatur, men rør forskjellig antall ganger før du presser ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.1.2016 at 22.52, atari skrev:

Jeg har funnet en blanding som jeg syns er ganske god. Jeg bruker en pose Starbucks Columbia medium+ en pose Nescafe Espresso i en stor kopp varmt vann. Ikke gourmetkaffe men syns det smaker godt på tur.

 

2016-01-31 22.49.13.jpg

Hvor får du tak i slike poser? (Mjøsaregionen - Oslo). Prøvde på hotellrommet, var brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, a_aa skrev:

(Beklager, blir litt OT her :? ) Kan kanskje være verdt å prøve  AeroPress@Tessatroll? Garvesyren frigjøres sent i bryggingen, så hvis du avslutter bryggingen tidlig (og ikke har for høy temperatur på vannet), unngår du mye av den bitre syren.

Tja.... tror du, at du hadde gått tilbake til en kaffe type, med garvesyre, etter 40 - 45 år med frysetørket kaffe? Kunne vært aktuelt tidlig på 70-tallet, men etter den tid, var det nok frysetørket som var tingen. :)

Vet heller ikke hvor mye garvesyre jeg tåler, må i alle fall holde meg unna vin med mye garvesyre. Tror ikke det er aktuelt å teste mer forskjellige kaffe typer, utover frysetørket. Enkelt og praktisk, både hjemme og på tur. På tur kreves det kun varmt vann og så kan en velge kaffe, sjokolade, "Rett i koppen", te, kornblanding, m.m. Og som jeg har vært inne på tidligere, smak er litt etter behag, men også mye etter tilvenning. 

Underter meg likevel på alle "remedier", noen av dere har med på tur? For meg, er tur enkelt og praktisk. Gormet mat og drikke, kan en få hjemme.

NB! Kan drikke vanlig kaffe, hvis jeg får "blank fløte" i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Nescafe Espresso og tidligere kjøpte jeg den i porsjonspakker som vist ovenfor.

Så en gang kjøpte jeg et glass med samme espresso kaffe for å ha hjemme, men da oppdaget jeg at mengden som var oppgitt til en kopp var helt forskjellig på glasset og på porsjonspakkene. En pakke var nesten dobbelt av hva som stod på glasset så jeg sendte en mail til Nescafe og spurte hvorfor. Kanskje det var forskjell på pulveret. Men nei, de svarte at det skulle være det samme pulveret og så kom det noe vissvass om at folk liker forskjellig styrke på kaffen og at det sikkert var årsaken.

Uansett, jeg liker de små pakkene og gjerne med litt lite vann. 

Jeg har også prøvd Grower's Cup kaffe, men syntes ikke det var noen revolusjon. Men nå har jeg bare prøvd den som er i gave esken. Det finnes hvist noen andre sorter også.

http://www.fairtrade.no/produkter/produktoversikt/produktdatabase/butikk-og-kiosk/kaffe/grower's-cup-gaveeske-summer/

 

growers_cup_kaffe_kit_summer_01.png

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, GeirMU skrev:

Hvor får du tak i slike poser? (Mjøsaregionen - Oslo). Prøvde på hotellrommet, var brukbart.

Starbucks har jeg kjøpt i USA men de selges på ebay også. Nescafe har jeg funnet noen steder i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nescafé Brassero har jeg. Men før klokka ti spiller ikke kaffesmaken så stor rolle. Da er det viktigst å få i seg nok koffein fort som fy. 

Ellers så prøver jeg gjerne all kaffe så lenge den er mørkbrendt. Men ikke Starbucks for ingen av deres kaffe smaker bra. Å dra på tur med noe som har kaffekvern er helt innafor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.