Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Akto, et ufortjent godt rykte?


duppen

Anbefalte innlegg

Den ‎21‎.‎01‎.‎2016 at 14.34, Tom42 skrev:

Samme her.  10 års jubileum til høsten.  Også jeg er meget fornøyd, særlig etter at jeg begynte å bruke baldakin.  For å hindre at baldakinen letter eller sliter seg har jeg montert strikk i enden av bardunene.  for å hindre slitasje på teltduken benytter jeg 5 cm brede remser av teltduk på den delen som går over teltet.  Plasserer også baldakinen over midten av buen, for å hindre at vann drypper ned.  Pr i dag har jeg tilpasset en tarp fra Magasinet 3 x 16 m.  og sydd fast bardunfester på den delen som er kuttet.  Bruker 2 stk rotstokker til to kasserte 4 delte fluestenger som teltstenger.

10 - 10 Teltleir under Bunuten.jpg10 - 14 Etablert teltleir 1307 (800x480).jpg

Huffda.  3x16 meter høres mye ut.  Ved kontrollmåling ble 16 meter redusert til 1,6m.  En smule forskjell

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

A propos sømforsegler, så sto det ikke på lappen på noen av lappene til mine Hillebergtelt at man skal gjøre dette.

Derimot står dette på Hillebergs nettside:
"Do I need to seal the seams on my new tent?
You do not need to seam seal our tents as we use a stitching method that makes the seams really strong and durable. We use a flat fell-seam in all our tents and our sewing machines employ cooling jets around the needles. This means that every stitch goes through four layers of fabric and the size of the hole is minimized by preventing heat-producing friction. The end result is a very precise, very reliable seam that has remarkable durability and water resistance."

Morsom kommafeil, Tom42. :) Rart ingen ga deg tyn for den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gode erfaringer med akto her også. Nærmer meg sikkert 50 turdøgn med teltet. Ikke plaget med lekasjer. Ytterduken kan ta bort i innerduken om teltet er satt opp litt dårlig og vindretningen blir "feil". Det er handler nok mer om han som satt opp teltet, enn selve teltet i seg selv..:) Alt i alt er jeg veldig fornøyd. God plass til en person og greit med plass i ytterteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2017 den 22.00, Miamaria skrev:

Derimot står dette på Hillebergs nettside:
"Do I need to seal the seams on my new tent?
You do not need to seam seal our tents as we use a stitching method that makes the seams really strong and durable. We use a flat fell-seam in all our tents and our sewing machines employ cooling jets around the needles. This means that every stitch goes through four layers of fabric and the size of the hole is minimized by preventing heat-producing friction. The end result is a very precise, very reliable seam that has remarkable durability and water resistance."
;)

En slik søm er veldig sterk, og trolig så tett opptil vanntett som en søm kan være, men 100% kan det aldri bli. Det kan være derfor de bruker begrepet "water resistance" og ikke "waterproof". Begge Hillebergteltene mine er potte tette, men jeg tror ikke jeg ville blitt kjempeoverrasket om det kom noen dråper fra en søm etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.