Gå til innhold
  • Bli medlem

Feller til K2 BackUp: Bredde + G3 alpinist vs K2


bendive

Anbefalte innlegg

Vet det finnes en del forumemner om valg av feller rundt om på nettet, men jeg er forvirret. Lurer i hovedsak på to ting:

1) K2 BackUp har dimensjonene 124-82-105 mm. Hvilke fellestørrelser passer? 100 - 130 mm antar jeg, men blir 140-150 mm for stort? Blir frontfestet på fellen merkbart større med bredere feller? Bredden kutter man jo bare av etter innsvingen på skia, så det antar jeg går fint, men frontfestet? For eksempel med G3 alpinist feller.

2) Også var det felletype. G3 alpinist virker som å være standardvalget, lest at de har både godt feste og god glid. Har også lest flere steder at K2 feller har forferdelig glid, men dette skjønner jeg ikke. G3 alpinist er nylon, K2 har en mohair mix (70% mohair, 30% nylon). Mohair sies jo å glid mye bedre enn nylon. Hvorfor glir alpinist da bedre enn K2 sine? 

Lurer spesielt på dette med gliden til K2 feller, da sport conrad har et godt tilbud: http://www.sport-conrad.com/en/ski-touring/climbing-skins/climbing-skins/trim-to-fit-125mm.html?force_sid=31d070aafa308dafadd329ff8fae085b

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har G3 alpinist på mine Dynafit Mustagh Ata som er omtrent i samme klasse som dine ski. Frontfestet på fellene passer til mange bredder, da de to festene man hekter i skien er "hengslet". Jeg hadde ikke vært bekymret for om de passet.

Min erfaring med disse fellene er at de glir elendig. Blir overrasket om mohairfellene til K2 glir dårligere (men jeg har aldri prøvd de).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) 124mm er skiene på det bredeste, ved 100mm fell vil du ha 12mm på hver side på det bredeste punktet på skiene som ikke dekkes av fellen, de kan kanskje gå litt lengre ut siden du likevel skal kutte de til, men du trenger ikke kjøpe bredere enn 120 i alle fall.
Ut fra bilder så ser det ut som K2 Backup smalner inn rett bak tuppen, da er det heller ikke så veldig stort område som er 124mm bredt

Custom fellene jeg kjøpte til mine Skitrab er 93mm, skiene er 116mm, det blir 11.5mm så omtrent det samme som dine ved bruk av 100mm feller.

På feller med bøyle varierer i bredde på bøylen, denne bredden er i selvfølgelig i forhold til bredden på fellen, og burde passe uansett dersom det er harmoni i bredden på ski og fell.
Alpinist har som @Lompa sier hengsler, dette gjør at samme festet er mer universalt i forhold til skibredde, men det finnes sikkert ski som har en "dum fasong" i tuppen, som gjør at Alpinist ikke passer til akkurat den type ski.

 

2) Et vegg til vegg teppe glir normalt ikke uansett..feller veksler mellom dårlig glid og ekstremt dårlig glid, aldri god.. og god glid på Alpinist vil heller ikke jeg si.. selv om jeg syns de glir bedre enn Colltex langfellene (Åsnes) som jeg har til Fjellskia, til tross for at Alpinisten har mer enn dobbel bredde.
Føret har noe å si for gliden, og så er det hva vedkommende som beskriver gliden sammenligner det med som avgjør hvor på den subjektive skalaen beskrivelsen av gliden havner.
Bredde, lengde, hårlengde, materiale, tetthet på hårene osv påvirker egenskapene.

Nylon er bedre på vått føre, mer slitesterkt og glir som regel dårligst.
Momix (mohair-nylon), er kanskje litt mindre motsdandsdyktig mot vann, litt mindre slitesterk og skal i utgangspunktet gli ikke fult så dårlig.
Mohair, best på kaldt føre, mindre slitesterke og scorer som regel best på dårlig glid skalaen.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nå skjønte jeg endelig størrelsessystemet til feller. Skjønner jo også at feller uansett glir dårlig, men med "god glid" mener jeg kun god glid i forhold til en annen felle ;)  Så K2 fellene burde i praksis gli bedre enn G3 sine, altså (skulle gjerne hørt fra noen med first hand experience, da). 

Noen av dere som har erfaring med BD GlideLite, da? Det er jo også en momix (65 mohair/35 nylon), og fant den på fjellsport til 1360,- med fjellforum-rabatt, noe som jo er billigere enn alt annet. https://www.fjellsport.no/black-diamond-glidelite-mohair-mix-custom-sts-125mm-x-179-186-cm-125-mm.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten Madshus Intelligrip smale feller til fjellskia. Disse har hår bare under midten. Det hender jeg tar dem med også når jeg skal bruke randoskiene, dersom jeg vet det blir mye transport i flatt terreng. Jeg bruker da ei klype for å få dem til å sitte i tuppen. Dette fungerer overraskende bra til lange, flate strekk. Så legger jeg på ordentlige feller når det begynner å gå oppover. Sparer mye krefter på dette.

https://www.oslosportslager.no/produkt/madshus-intelligrip-skin-skifeller-28021.aspx

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.