Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt tips


LTSI

Anbefalte innlegg

På jakt etter ett telt til 2 voksne, ett barn på 3 år og en hund på 50 kg. 

Bruksområdet: vår, sommer, høst. 

Planlegger å kjøpe dette i bursdagsgave til mannen, men trenger gode tips til ok telt til en ikke så altfor gal pris. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal hunden inn i innerteltet. Om så så burde du ha et firemannstelt for å få plass. Første teltet jeg tenkte på da du skrev dette var helsport fjellheimen. Det er et tunelltelt med fint stort fortelt. Teltet kan fås i forskjellige vekter etter hvor robust du må ha det. Versjonene er vanlig, light, og superlight.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For familieturer hvor det kreves litt plass og gjerne smarte løsninger tenker jeg automatisk på Holmeslett sine telt, da her er blant annet ståhøyde, kan løsne og sette på en del av bunne av innertelt for å lage mat, brenne primus o.l. og meget god kvalitet på telt. Men dette er jo ikke akkurat billigtelt, men kan av erfaring si at her har du telt som vil vare i mange mange år. Har selv et telt av Holmeslett som jeg har brukt meget mye i 10 år på tur, hvor det har vært venner og hunder i teltet, og brukt som familietelt (2 barn, 2 voksne og 1 hund). For mange er kanskje et minus med dette teltet at det ikke er et light, superlight telt, men har en vekt på ca 7kg for "familietelt" med alle deler (du kan velge bort noe, mitt veier 6kg).

Her er en link til test av familietelt:

http://artikkel.ut.no/artikkel/1.11783392/

Endret av Bragvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Fjellheimen 4 camp vil passe bra som tklami nevner. Helsport/XXL/gmax har også varianter av dette teltet med tyngre duk, men med like god kvalitet. De heter ikke Fjellheimen, men har andre navn. At teltet har full sittehøyde for lange personer kan være verd å passe på (innvendig høyde på minst 100cm). Hvis hunden kan bære litt spiller vekt liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tklami skrev:

Skal hunden inn i innerteltet. Om så så burde du ha et firemannstelt for å få plass. Første teltet jeg tenkte på da du skrev dette var helsport fjellheimen. Det er et tunelltelt med fint stort fortelt. Teltet kan fås i forskjellige vekter etter hvor robust du må ha det. Versjonene er vanlig, light, og superlight.

 

Er nok fare for at hunden ender I innerteltet ja..hehe..

Kikke litt på Fjellheimen camp,kunne kanskje fungere.Har du noen erfaring med hund og telt??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint med god hjelp! Syns vel at fjellheimen ser ut til å være ett passende telt for oss. Ser at de har ett fjellheimen extreme 4 camp på den outleten..til litt over 6000. Jeg vet jo ikke om det blir mye brukt.. voldsomt å kjøpe ett slikt telt da?;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig så har jeg ingen erfaring med hunder dessverre. Extreme teltet er et ganske så bombesikkert telt,men da veier det også mer enn normal teltet. Det er alltid de avgjørelsene vi må ta i forhold til robusthet,vekt, og pris. Skal du ikke på vinterturer ville jeg ikke kjøpt et telt i extreme serien. For mye vekt etter min mening. Men skal du bare ha veldig korte turer teller jo ikke vekta så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, LTSI skrev:

Så fint med god hjelp! Syns vel at fjellheimen ser ut til å være ett passende telt for oss. Ser at de har ett fjellheimen extreme 4 camp på den outleten..til litt over 6000. Jeg vet jo ikke om det blir mye brukt.. voldsomt å kjøpe ett slikt telt da?;-)

Det ventilerer dårligere enn et telt uten stormmatter på barmark, så det er antagelig ikke det du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund i telt er ikke noe problem, har hatt hunder med i telt i mange år og i mange forskjellige telt. Det som kan være den største utfordringen er jo at hunder ofte ønsker å ligge oppi dere :P Har selv ikke prob med mine hunder på dette, har med en liten "duk" som hunder ligger på, passer på at klørne ikke er så lange at de kan skade bunnduk. Ellers er det bare kos med hund på telttur, kan også være praktisk om en fryser på føtter ;)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta en titt på Exped Orion Extreme 3?
Et tremannstelt med gode løsninger på mange vis, meget god innvendig høyde, to innganger (fint med en plass for hund og utstyr samt en separat utgang til kokkelering, nattlige tisseturer o.s.v.) og relativt lav vekt samt god vindstabilitet.
http://www.skistart.com/nor/aret-rundt/telt/exped-orion-iii-telt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LTSI said:

Så fint med god hjelp! Syns vel at fjellheimen ser ut til å være ett passende telt for oss. Ser at de har ett fjellheimen extreme 4 camp på den outleten..til litt over 6000. Jeg vet jo ikke om det blir mye brukt.. voldsomt å kjøpe ett slikt telt da?;-)

Barn har en tendens til å være tøffe på utstyr, så definitivt ingen ulempe med et solid telt.

for eksempel den gangen en tiåring kom gående inn i lavvoen, og la seg pent utover myggnettingen i døra. Gikk fint det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med  sjekke ut Bergans Trollhetta 4-per.telt http://nettbutikk.bergans.no/t%C3%A4lt/Tunnel/Trollhetta-4-Pers-Tent-Green-162709-p0001046495

• Lav vekt, høy stabilitet og meget rask montering
• Fortelt med glidelås i siden
• Utstyrslommer og feste for tørkesnor
• Stor ventilasjonsluke i begge ender

• Høy midtbue som gir ekstra takhøyde der det trengs mest
Mål innertelt, BxLxH:  210x230x110 cm
Vannsøyle ytterduk:    3 000 mm
Vannsøyle bunnduk:   5 000 mm
Vekt:    3,70 kg, pris 4.700.-

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Per Fredrik skrev:

Hva med  sjekke ut Bergans Trollhetta 4-per.telt http://nettbutikk.bergans.no/t%C3%A4lt/Tunnel/Trollhetta-4-Pers-Tent-Green-162709-p0001046495

• Lav vekt, høy stabilitet og meget rask montering
• Fortelt med glidelås i siden
• Utstyrslommer og feste for tørkesnor
• Stor ventilasjonsluke i begge ender

• Høy midtbue som gir ekstra takhøyde der det trengs mest
Mål innertelt, BxLxH:  210x230x110 cm
Vannsøyle ytterduk:    3 000 mm
Vannsøyle bunnduk:   5 000 mm
Vekt:    3,70 kg, pris 4.700.-

 

Det har jeg faktisk vurdert.Å de har det på tilbud på xxl nå..Uansett ett telt litt mer etter mitt budsjett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bragvin skrev:

Hund i telt er ikke noe problem, har hatt hunder med i telt i mange år og i mange forskjellige telt. Det som kan være den største utfordringen er jo at hunder ofte ønsker å ligge oppi dere :P Har selv ikke prob med mine hunder på dette, har med en liten "duk" som hunder ligger på, passer på at klørne ikke er så lange at de kan skade bunnduk. Ellers er det bare kos med hund på telttur, kan også være praktisk om en fryser på føtter ;)  

Vår har en tendens til å skulle ligge heeelt oppi ja,ikke alltid like lett med en hund på +50kg..hehe;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LTSI skrev:

Vår har en tendens til å skulle ligge heeelt oppi ja,ikke alltid like lett med en hund på +50kg..hehe;-)

Om dette blir et såpass problem at søvn blir vanskelig kan det være greit når dere skal ha telt å kjøpe et som har såpass stort inngangsparti, eller et ekstra "bagasje" rom slik at hund evt kan ligge der. Og på da samme tid er såpass nært dere at det ikke burde by på store problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bragvin skrev:

Om dette blir et såpass problem at søvn blir vanskelig kan det være greit når dere skal ha telt å kjøpe et som har såpass stort inngangsparti, eller et ekstra "bagasje" rom slik at hund evt kan ligge der. Og på da samme tid er såpass nært dere at det ikke burde by på store problemer :)

Syns det ser ut til å være ok plass i forteltet på Bergans trollhetta... Må se om noen har det utstilt ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LTSI skrev:

Syns det ser ut til å være ok plass i forteltet på Bergans trollhetta... Må se om noen har det utstilt ett sted.

Tror butikker er villig til å slå opp for deg slik at du får sett, selv fått dette gjort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.