Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandretur på Hardangervidda


Rasmus T. Kjeldsen

Anbefalte innlegg

Hej alle sammen :-)

Jeg skal i uge 34 til Hardangervidda og vandre og vil gerne afsted 5 dage med telt, jeg regner med at tage færgen til fra Frederikshavn (Danmark) til Larvik og derfra kører i egen bil op til Hardangervidda.

Men mit spørgsmål er, hvor er det bedst/nemmest at starte og parkere bilen, og kender i til nogle afmærkede ruter hvor man starter og slutter samme sted og som tager en 4-5 dage?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 

Det er mange forskjellige utgangspunkt å starte en tur på Hardangervidda fra. Hardangervidda er relativt stor og terrenget varierer utifra hvor du er. Generelt så er vestvidda kupert og østvidda flatere. Så du må bestemme deg for hva du ønsker. 

Siden du kommer fra Larvik, så er vel de vanligste utgangspunktene nevnt fra vest mot øst: Valldalen, Haukeli, Mogen og Rjukan. Eller å kjøre til Geilo og R7.

Det er mulig for flotte rundturer fra alle plassene. Men det varierer litt ift ruter som er merket. Anbefaler deg å sjekke: ut.no, om du ikke har gjort det allerede. og søk på noen av de stedene jeg nevnte over. Der finner du full ruteoversikt og hva som er estimert gangtid til dnt-hytter i terrenget (For folk med lett hyttesekk).

 

Hvis jeg skal komme med en konkret anbefaling, så må du parkere med Valldalsvannet, rett sør for Middalsbu. Dette er vestvidde-terreng. 

Start mot Litlos, via Vassdalen(camp her). Utforske terrenget nord for Litlos, event være supersprek å sikte deg inn på Hårteigen. Retur til bilen først mot Hellevassbu. Og derfra til Middalsbu igjen. Å langt nord du går fra Litlos kommer an på å sprek du er og hvordan du ser for deg turen din.

Det var 1 av veldig mange alternativ:) 

God tur!

Endret av Fenriken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎17‎.‎01‎.‎2016 at 22.55, Rasmus T. Kjeldsen skrev:

Hej alle sammen :-)

Jeg skal i uge 34 til Hardangervidda og vandre og vil gerne afsted 5 dage med telt, jeg regner med at tage færgen til fra Frederikshavn (Danmark) til Larvik og derfra kører i egen bil op til Hardangervidda.

Men mit spørgsmål er, hvor er det bedst/nemmest at starte og parkere bilen, og kender i til nogle afmærkede ruter hvor man starter og slutter samme sted og som tager en 4-5 dage?

 

 

 

Den ‎17‎.‎01‎.‎2016 at 22.55, Rasmus T. Kjeldsen skrev:

Hei alle sammen :-)

Jeg skal i uge 34 til Hardangervidda og vandre og vil gerne afsted 5 dage med telt, jeg regner med at tage færgen til fra Frederikshavn (Danmark) til Larvik og derfra kører i egen bil op til Hardangervidda.

Men mit spørgsmål er, hvor er det bedst/nemmest at starte og parkere bilen, og kender i til nogle afmærkede ruter hvor man starter og slutter samme sted og som tager en 4-5 dage?

 

Om du kjører fra Larvik - Notodden - Mæl - Kalhovd . Synken ved Mårf tar det ca 3,5 - 4 timer.  Ved Synken kan du parkere bilen og f eks gå derfra på en fin rundtur til de inderste Sletteidvatni - Gunvaldstjørni - Vibekkfjella - Synken.  Flotte fiskevann (om du er heldig)  På den tiden er det lite mygg og er du heldig finner du multer.  Det er ingen turisthytter på turen. 

Ellers kan du ta båten inn til Mårbu og legge turen om Geitvassdalen, eller gå fra Mårbu via Sletteidvatni - Synken.

En fin tur er også å kjøre til Møsvatn og ta båten inn til Mogen og ta en tur oppover Kvenna - brekke av til høyre og gå mot Gjuvsjøen og ned til Mogen igjen.

Alle utgangspunkt for turstart ligger 3,5 - 4 km fra Larvik.

Om noe av det jeg har nevnt er interessent kan du jo sende meg en PM så kan jeg sende deg mer informasjon.

 

001.bmp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.