Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok et spørsmål om sovepose


Prebb

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen erfarne fjellfolk som jeg kan lytte til her. Jeg her per nå en gammel kunstfiberpose med oppgitt comfort temperatur på -8. Den veier 2,1kg og er ikke akkurat av et praktisk volum. Den har ikke vært særlig i bruk de siste årene, men plutselig dukket det opp en ny glød for friluftsliv og jeg skal prøve å få litt flere netter ute.

Planen er å kjøpe en dunsovepose som jeg kan benytte store deler av året i fjellene på vestlandet. Jeg kunne jo selvsagt tenkt meg en kjempevarm sovepose for de kaldeste vinternettene, men det er kanskje litt bortkastet å bruke penger på de nettene jeg ikke kommer til å få så mange av i år. Jeg har sett litt på både roberts, zpacks, cumulus, rab, wm og andre som har blitt anbefalt tidligere. Problemet er ikke å finne sovepose, men heller å finne ut hvilken comfort-temperatur jeg skal gå for. Jeg vil helst ha en lett sovepose, og jeg har også en jervenduk extreme jeg bærer med meg. Pakkvolumet er essensielt da alt skal passe oppe i sekken, og jeg har med vilje valgt en 85L Arc'teryx altra fremfor en av de større sekkene til Norrøna/Bergans. I tillegg har jeg også sett at enkelte produsenter som zpacks har en slags blanding mellom dyne og sovepose som virker praktisk og lett. De bruker dog veldig lite dun i forhold til mange andre, og dagens dollarkurs gir ikke supersnille priser etter mva og frakt er lagt til.

Jeg har som sagt ikke så mye erfaring med overnatting ute i fjellene på vestlandet, (og gjerne Hardangervidda om sommeren), siden jeg stort sett har holdt meg til hytter eller dagsturer. Derfor setter jeg pris på alle råd og tips. Jeg ser også at det går igjen spørsmål til andre som har spurt om soveposer hvorvidt de er en varm eller kald person. Jeg vil si at jeg fryser lett om vinteren, men om sommeren pleier jeg å sove med en tynn sommerdyne eller bare laken(pose).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke hevde å være ekstrem erfaren men har generelt mange netter utendørs og skal ikke gi konkrete merkevare tips men heller noen generelle.... Soving og kulde er veldig individuelt - du bør derfor finne ut først om du er en som sover kaldt eller varmt. På denne måten finner du ut hvilken pose kategori du bør gå for.

Siden du skal bære i sekk og prioriterer volum/vekt så er nok dun det eneste alternativet ditt og det vil bli dyrt ;) Men det vil være en investering i mange år fremover. Syntes du har en fornuftig tilnærming om du legger deg på -12 til -16 et sted - om du skal mye over dette vil det koste deg en halv arm og et ben om du skal ha lav vekt/volum :)

Til slutt bør du også tenke på underlaget ditt, dette er minst like viktig som posen. Du bør ha et underlag med så hø R verdi som mulig i forhold til den vekt/volum du er villig til å bære. Et tips er å brette liggeunderlaget sammen og plassere det som avstiver intill ryggen i sekken - det sparer volum/plass.

Jeg tenker nå primårt en pose til vinterbruk og tidlig vår - sen høst

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er så fryktelig lang (og du ikke tenker deg ut de kaldeste nettene, evt. har med Jerven Extreme) ville jeg kikket på dette tilbudet: http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=127245

Jeg har selv 5-season varianten, men den er stort sett for varm utenom ekstreme kuldeperioder. Fantastisk gode poser, og fine til åpen himmel, da de er omtrent vanntette. Kombinert med XTherm som de har rimelig på XXL nå burde dette holde deg god og varm, og sekken nett og lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎17‎.‎01‎.‎2016 at 22.33, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg skal ikke hevde å være ekstrem erfaren men har generelt mange netter utendørs og skal ikke gi konkrete merkevare tips men heller noen generelle.... Soving og kulde er veldig individuelt - du bør derfor finne ut først om du er en som sover kaldt eller varmt. På denne måten finner du ut hvilken pose kategori du bør gå for.

Siden du skal bære i sekk og prioriterer volum/vekt så er nok dun det eneste alternativet ditt og det vil bli dyrt ;) Men det vil være en investering i mange år fremover. Syntes du har en fornuftig tilnærming om du legger deg på -12 til -16 et sted - om du skal mye over dette vil det koste deg en halv arm og et ben om du skal ha lav vekt/volum :)

Til slutt bør du også tenke på underlaget ditt, dette er minst like viktig som posen. Du bør ha et underlag med så hø R verdi som mulig i forhold til den vekt/volum du er villig til å bære. Et tips er å brette liggeunderlaget sammen og plassere det som avstiver intill ryggen i sekken - det sparer volum/plass.

Jeg tenker nå primårt en pose til vinterbruk og tidlig vår - sen høst

Har en exped downmat 7 med r-verdi på omtrent 6, samt bamse under. Jeg sliter litt med å svare på om jeg sover varmt eller ikke, for jeg gjør det om sommeren. Holder nesten på å krepere hjemme i sengen om jeg har noe tykkere enn laken. Derimot om jeg ikke bruker laken en gang så fryser jeg som bare det.

Jeg tolker innlegget ditt som at jeg bør gå for en vintersovepose for de litt "varmere" vinterdagene. Det er flust av poser som er rundt -10 i komfort for menn, nærmer vi oss -15 så blir vekten ofte godt opp i 1,5kg. Når det "bare" er 0-5+ vil ikke en slik pose bli veldig varm da?

Den ‎18‎.‎01‎.‎2016 at 9.17, Mrplaff skrev:

Hvis du ikke er så fryktelig lang (og du ikke tenker deg ut de kaldeste nettene, evt. har med Jerven Extreme) ville jeg kikket på dette tilbudet: http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=127245

Jeg har selv 5-season varianten, men den er stort sett for varm utenom ekstreme kuldeperioder. Fantastisk gode poser, og fine til åpen himmel, da de er omtrent vanntette. Kombinert med XTherm som de har rimelig på XXL nå burde dette holde deg god og varm, og sekken nett og lett.

Takk for tips. Var en fin pris det der. Temperaturen oppgitt på den siden avviker kraftig fra hva som er oppgitt hos fjellsport.no, det samme gjelder vekten. Det er ganske søkt om trekket veier 300g. Posen er uansett tatt med på vurderingslisten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett det her. Jeg har selv prøvd å greie meg med en, maks to soveposer men syntes stadig jeg bommer på at soveposen jeg tar med er for varm. Har nå tre poser. En sommer, en vinter og en "midt i mellom". 

Jeg kan nevne "midt i mellom posen", en Hagløfs Leo Mantis som har komforttemperatur -10 for menn. Denne bruker jeg høst og vår, er svært kompakt og veier akkurat en kilo. Har bare brukt denne ned til cirka -5 tidligere og da har jeg stort sett vært for varm. Natt til søndag hadde jeg moro av å teste hva den var god for og la meg på terrassen med Exped Downmat under. Tempen var rundt -15. Forventet at det skulle bli i kaldeste laget, men jeg var god og varm hele natten. Hadde på Balaclava og tynn Brynje ull-netting. Nå er det veldig forskjell på folk men dette sier meg at denne posen også er godt egnet på vinteren så lenge det ikke er ekstremt kaldt. 

Det er greit å tenke på at posen ikke skal være for varm også. Jeg har hatt flere netter i denne posen hvor den rett og slett har vært for varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Det er ikke så lett det her. Jeg har selv prøvd å greie meg med en, maks to soveposer men syntes stadig jeg bommer på at soveposen jeg tar med er for varm. Har nå tre poser. En sommer, en vinter og en "midt i mellom". 

Jeg kan nevne "midt i mellom posen", en Hagløfs Leo Mantis som har komforttemperatur -10 for menn. Denne bruker jeg høst og vår, er svært kompakt og veier akkurat en kilo. Har bare brukt denne ned til cirka -5 tidligere og da har jeg stort sett vært for varm. Natt til søndag hadde jeg moro av å teste hva den var god for og la meg på terrassen med Exped Downmat under. Tempen var rundt -15. Forventet at det skulle bli i kaldeste laget, men jeg var god og varm hele natten. Hadde på Balaclava og tynn Brynje ull-netting. Nå er det veldig forskjell på folk men dette sier meg at denne posen også er godt egnet på vinteren så lenge det ikke er ekstremt kaldt. 

Det er greit å tenke på at posen ikke skal være for varm også. Jeg har hatt flere netter i denne posen hvor den rett og slett har vært for varm. 

Det er akkurat det jeg tenker. Jeg har sovet i for varm sovepose før. Og det er minst like ubehagelig som å fryse. Det å åpne glidelåsen fungerer veldig dårlig. Da er det gjerne bedre med noe à la zpacks sine kombinerte quilts/pose-greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For varm er et ukjent problem for meg - så jeg spør som jeg har vett til... Dere som er varme - hadde det ikke fungert med en 3-sesonger og en fleece innerpoose?Jeg tenker at med en innerpose så er det kanskje mulig å lufte litt med ytterposen om det skulle bli for varmt uten å få ekkel kuldesprekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde jeg aldri noe problem med å være for varm. Det er noe som har kommet med åra og antagelig med Exped Downmat som gjør behovet for supervarm pose mye mindre!

Hagløfsposen har bare 1/4 glidelås for å få mest mulig varme for lav vekt. Uansett funker det dårlig å åpne opp noe særlig da det blir "kuldesprekk" som du sier. En innerpose kan være et triks.. Det tror jeg kanskje jeg skal teste på. Har en gammel Helsport lakenpose som burde gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, smgj skrev:

For varm er et ukjent problem for meg - så jeg spør som jeg har vett til... Dere som er varme - hadde det ikke fungert med en 3-sesonger og en fleece innerpoose?Jeg tenker at med en innerpose så er det kanskje mulig å lufte litt med ytterposen om det skulle bli for varmt uten å få ekkel kuldesprekk?

Det funker fint smgj. Selv bruker jeg en liner av silke inne i posen, det funker tålelig bra til utlufting men ikke hele natten igjennom.
Skulle det bli såpass lite minus at posen er for varm sover jeg heller i silkeposen og bruker dunposen som dyne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom borti Enlightened Equipment quilts her om dagen. I følge dem selv veldig egnet for dem som sover på siden eller beveger seg mye om natten (slik som jeg). Jeg er selvfølgelig åpen for at jeg ser meg blind på den ekstremt lette vekten, og den snille prisen. Er quilts noe å satse på i det hele tatt i Norge? Disse er jo åpen i bunnen, men jeg har jo et veldig varmt liggeunderlag.

Finnes det noen på forumet med erfaring på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, speedbird said:

Jeg kom borti Enlightened Equipment quilts her om dagen. I følge dem selv veldig egnet for dem som sover på siden eller beveger seg mye om natten (slik som jeg). Jeg er selvfølgelig åpen for at jeg ser meg blind på den ekstremt lette vekten, og den snille prisen. Er quilts noe å satse på i det hele tatt i Norge? Disse er jo åpen i bunnen, men jeg har jo et veldig varmt liggeunderlag.

Finnes det noen på forumet med erfaring på disse?

Vi er i alle fall flere som har bestilt nylig :-) Dessverre sys de på forespørsel, og det er backorder på ca. 8 uker, så jeg har ingen brukererfaring ennå. Ellers mener jeg både @LightDan og @Timian har EE quilter... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, pahatlem skrev:

Vi er i alle fall flere som har bestilt nylig :-) Dessverre sys de på forespørsel, og det er backorder på ca. 8 uker, så jeg har ingen brukererfaring ennå. Ellers mener jeg både @LightDan og @Timian har EE quilter... 

Spennende. Budsjettet tillater ikke bestilling riktig enda, kanskje jeg kan høste noen erfaringer fra en av dere før neste lønning tikker inn.
Hva var det som fikk deg til å bestille, og hvilken modell/temp-rating valgte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt sommer-quilt i syntet: EE Prodigy i +10C-versjonen; 395g :smile:

Årsaken er strengt tatt todelt: 1. Bruke quilten alene om sommeren, eventuelt med litt ekstra klær under. (2) bruke den som overpose sammen med en Cumulus LiteLine 400 dunpose om vinteren, eventuelt med litt ekstra klær under. Trenger ikke ny pose til vinterbruk, ergo har jeg da... spart penger på å kjøpe ny quilt! Adlyd logikken!

Om konseptet med "doubling up" med syntetpose ytterst:
http://www.fjaderlatt.se/2011/04/finnmarksvidda-two-of-everything.html
http://thunderinthenight.blogspot.no/2011/04/thunder-on-tundra-gear-sleep-system.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, pahatlem skrev:

Wow! Astucas ser jo kjempemessig ut! Takk for tipset @Svandal

(...ooog 340000 get?)

As Tuscas virker kjempemessig. Marco er også å finne på Trek-lite hvor han svarer titt og ofte på spm rundt produktene. Har fått god kritikk fra Hendrik, Jørgen Johansson og Matt Holland. Frister å gå for samme oppskrift som deg. Har en Cumulus Panyam 450 og evt As Tuscas Apex 167 som vinter kombi.

 

"(...ooog 340000 get?)"  huh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/25/2016 at 17.28, speedbird skrev:

Jeg kom borti Enlightened Equipment quilts her om dagen. I følge dem selv veldig egnet for dem som sover på siden eller beveger seg mye om natten (slik som jeg). Jeg er selvfølgelig åpen for at jeg ser meg blind på den ekstremt lette vekten, og den snille prisen. Er quilts noe å satse på i det hele tatt i Norge? Disse er jo åpen i bunnen, men jeg har jo et veldig varmt liggeunderlag.

Finnes det noen på forumet med erfaring på disse?

 

Den 1/25/2016 at 17.42, pahatlem skrev:

Vi er i alle fall flere som har bestilt nylig :-) Dessverre sys de på forespørsel, og det er backorder på ca. 8 uker, så jeg har ingen brukererfaring ennå. Ellers mener jeg både @LightDan og @Timian har EE quilter... 

Jag har helt riktigt en EE, Revelation 50F.

Jag beställde storlek normal (regular) i längd och smal (slim) bredd. (Jag är 178 cm, ca 72 kg.) Sover mest på sida eller mage och rör mig en god del i sömnen.

Mina erfarenheter är till största delen positiva och jag kan definitivt reckommendera dem, under förutsättning att preferenserna liknar mina.

Fördelar (IMO): Saknar huva, syns det är väldigt klaustrofobiskt att låsa in huvudet, föredrar mössa och/eller hättan på jackan vid kyla.

Vikten.

Bra pris (observera mycket små skillnader i vikt mellan dunkvaliteterna, men stor prisskillnad.)

Banden runt liggunderlagen som håller quilten på plats.

Håller värmen mycket bra (använder den ned mot frost med tunn fleecetröja, tunna ullunderställbyxor och tunna ullstrumpor utan problem.) Jag är en som är varm när jag sover, så anpassa val av temp efter egen erfarenhet.

Nackdelar (IMO): Släpper ibland in lite kall luft. Hade jag beställt samma quilt igen hade jag gått för strl regular i bredden för att lösa detta. För en som ligger relativt stilla är detta inget problem.

 

Så i stort sett är jag otroligt förnöjd, och väntar nu på mina vinterquiltar (Revelation 0F reg/reg och Prodigy 40F long/wide.) och hoppas därmed att klara mig under alla förhållanden med dessa tre quiltar.

Det enda jag är osäker på är om det släpps in kall luft i vinterquilten. I värsta fall får jag sy i ett extra glidlås så den blir en convert-variant om det visar sig vara ett problem.

 

Kom ihåg: Ett bra och varmt liggunderlag är superviktigt, det är dock lätt att bruka liggunderlag i lager tack vare remmarna till quilten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode syntet tre-sesongsposer behøver hverken være særlig tunge eller koste skjorta:

https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-lamina-20-reg-blue-ridge-reg.html

Denne veier 1.3 kilo og har t-limit på minus sju til 1200 kroner. Den klapper heller ikke sammen i fuktige forhold som dun har en tendens til å gjøre og kan mye enklere rengjøres. Hyperlamina Spark ble i fjor Editors Choice på Backpacker.com som første syntet-pose. Har akkurat kjøpt Hyperlamina Flame og skal teste den mer framover. Førsteinntrykket er svært godt og posen framstår som varm og god og kan komprimeres godt. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, LightDan skrev:

 

Jag har helt riktigt en EE, Revelation 50F.

Jag beställde storlek normal (regular) i längd och smal (slim) bredd. (Jag är 178 cm, ca 72 kg.) Sover mest på sida eller mage och rör mig en god del i sömnen.

Mina erfarenheter är till största delen positiva och jag kan definitivt reckommendera dem, under förutsättning att preferenserna liknar mina.

Fördelar (IMO): Saknar huva, syns det är väldigt klaustrofobiskt att låsa in huvudet, föredrar mössa och/eller hättan på jackan vid kyla.

Vikten.

Bra pris (observera mycket små skillnader i vikt mellan dunkvaliteterna, men stor prisskillnad.)

Banden runt liggunderlagen som håller quilten på plats.

Håller värmen mycket bra (använder den ned mot frost med tunn fleecetröja, tunna ullunderställbyxor och tunna ullstrumpor utan problem.) Jag är en som är varm när jag sover, så anpassa val av temp efter egen erfarenhet.

Nackdelar (IMO): Släpper ibland in lite kall luft. Hade jag beställt samma quilt igen hade jag gått för strl regular i bredden för att lösa detta. För en som ligger relativt stilla är detta inget problem.

 

Så i stort sett är jag otroligt förnöjd, och väntar nu på mina vinterquiltar (Revelation 0F reg/reg och Prodigy 40F long/wide.) och hoppas därmed att klara mig under alla förhållanden med dessa tre quiltar.

Det enda jag är osäker på är om det släpps in kall luft i vinterquilten. I värsta fall får jag sy i ett extra glidlås så den blir en convert-variant om det visar sig vara ett problem.

 

Kom ihåg: Ett bra och varmt liggunderlag är superviktigt, det är dock lätt att bruka liggunderlag i lager tack vare remmarna till quilten.

 

Har exped downmat 9m, det burde være varmt nok for de fleste årstider. Har dessuten et bamse jeg kan legge under i tillegg. Formålet mitt er tre-sesongersbruk, men jeg har i tillegg en jerven extreme som jeg kommer til å ha med på turer hvor jeg forventer at det kan bli litt kaldt. Det gjør vel gjerne at jeg kan gå for en litt høyere komforttemperatur, og heller velge å kjøpe en som er dedikert til vinterbruk når høsten nærmer seg.

Du har valgt 50F-versjonen. Den tror jeg blir kald for meg alle andre dager enn akkurat midt på sommeren. Jeg står litt mellom 20F og 30F. 

Har du water resistant stripes på bunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, speedbird skrev:

Har exped downmat 9m, det burde være varmt nok for de fleste årstider. Har dessuten et bamse jeg kan legge under i tillegg. Formålet mitt er tre-sesongersbruk, men jeg har i tillegg en jerven extreme som jeg kommer til å ha med på turer hvor jeg forventer at det kan bli litt kaldt. Det gjør vel gjerne at jeg kan gå for en litt høyere komforttemperatur, og heller velge å kjøpe en som er dedikert til vinterbruk når høsten nærmer seg.

Du har valgt 50F-versjonen. Den tror jeg blir kald for meg alle andre dager enn akkurat midt på sommeren. Jeg står litt mellom 20F og 30F. 

Har du water resistant stripes på bunnen?

Exped Downmat borde hålla i massor!

Jag har Exped Hyperlite till 3-säsongbruk, men ska testa ett kortat Neoair Xlite och tunn CCF för benen i sommar.

Jag är överraskad över hur varm den är, har sovit med supertunt siden-underställ ned mot +5 grader utan att känna någon kyla. Som sagt är detta individuellt, men jag törs säga att när du tvekar mellan 20 och 30F så kan du säkert gå för 30F utan problem.

Jag upplever i alla fall den som varmare än de som har.. standardtemp, har glömt vad standarden heter nu?

 

Jag valde utan stripes, utan att det varit problem för mig. Om du brukar ligga mot tält/tarpvägg och få våt kondens på sovepåsen, välj stripes, annars ser jag liten nytta av dem. Fast det blir snyggt såklart. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.