Gå til innhold
  • Bli medlem

island på tvers


Anbefalte innlegg

Hei, jeg og to kompiser reiser til island for å gå nord til sør i sommer. Er det noen som har erfaringer fra en sånn tur og vet  om det er muligheter til å sende depoer i posten underveis? og om noen har forslag til måter å oppbevare utstyr i Reykjavik som vi vil ha til turen slutt?

vi har også kommet oss på facebook nå så om noen vil følge med på turen er det bare og følge med Island på tvers :-)

håper noen kan hjelpe til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekspedisjonskaren "Mark Wood" gjennomførte krysning av Island i 2015.

Han brukte et rimelig nytt bæresystem som heter Moonwalker Design. Enkelt og greit en slags pulk med hjul. (Se eksempelbildet).
Vet ikke om dere kunne tenke dere å bruke det, men dersom systemet fungerer så er det helt vannvittig mye mer behagelig for knær.
Da vil dere også kunne ha mer vekt enn i en sekk. Kanskje dere til og med slipper maset med å fikse depo underveis ? 

Her er nettsiden hans (Han postet en del på facebook. Mulig dere finner noen kloke råd der) :
http://markwoodexplorer.com/expeditions/iceland-2015/

12391923_1180832405264503_4476592429714907843_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken rute dere skal gå.  De fleste som krysser island bruker jo hest...  Er en kjent rute fra nord til sydvest som heter Kjølur som flere firmaer rir (bl.a. Ishestar, Eldhestar).  + at Eldhestar i alle fall har flere turer som krysser Island. Kanskje dere kan kontakte disse firmaene og høre om de har noen tips, eller kanskje kan ta på seg (mot betaling?) å frakte noe.  (Eldhestar.is og Ishestar.is + sikkert flere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har sjekket litt rundt og det virker som om det kun er muligheter for å ha depoer på to steder. Vi skal nok gå en rute fra nordspissen på island (Hraunhafnartangi) til sørspissen (Vik) så litt lengre øst en disse rideturene dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg skal også gå nord-sør i sommar og har etter litt forskning kome fram til at ein kan sende depot med post til postkontor ein kan gå innom på vegen (poste restante) og til hyttene ved Landmannalaugar og Nyidalur kan ein sende depot med buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også bestilt oss tur til Island i august - 12 dager. Kan jo bli et lite forumtreff der i sommer. :) 

Vi snakket akkurat om det - årene går og det er snart 10 år siden jeg skrev noen ord om vår tur her på forumet. Kartet kjøpte jeg brukt her på forumet og guidebøkene har jeg enda. Island er spesielt og misunner dere som kan planlegge langtur over de fjernereliggende delene av Island.

Det kunne vært spennende om dere deler en grovskisse som viser rutevalgene dere tar over øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.