Gå til innhold
  • Bli medlem

Foto på langtur i kulde, hvordan lagre kamera?


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Heisann,

Hvis dere er på langtur, hvordan oppbevarer dere kameraet? Det jeg tenker på er bl.a kondensproblematikk med tanke på å la det ligge på pulken hvor det er kaldt, og så inn i teltet og varmen. Kan skille mange grader, noe som vil/kan resultere i kondens. Har lite lyst til å ødelegge speilrefleksen :)

Poenget er vel som hjemme ellers, avklimatisere utstyret. Men hvordan gjør dere det i telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har selv brukt å ha kamera godt innpakket i ei ulltrøye som ligger i en "tøypose" som jeg igjen dekker med plast, dette under transport. Når jeg er kommet i telt og det er blitt varmt inne lar jeg det ligge inni ulltrekket en stund, slik har jeg unngått at det har kondensert, det samme i motsatt rekkefølge når jeg har tatt det ut i kulda igjen, tildekket med ulla og inni tøypose til det er blitt kaldt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortlieb har gode vanntette kamerabagger som raskt kan åpnes og lukkes. Jeg har brukt disse i mange år uten problemer.

De er relativt tynne også, så det tar ikke lang tid før kameraet klimatiseres. Hvor mye bilder skal du ta inne i teltet forresten? Å ta kameraet i en plastpose som du knyter sammen, før du legger det i soveposen for oppvarming kan være en idé hvis du skal ha photoshoot inne i teltet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Ortlieb kamerabaggene som Martin nevner, og legger kameraet på en kald plass i teltet om det skal inn - gjerne i fotenden av teltet, siden fyring skjer i forteltet. Putter gjerne litt papir nederst i kamerabaggene, i håp om at det skal suge opp eventuell kondens i mappen. Ellers gjelder det å holde kameravesken så tørr som mulig, og passe på så det ikke kommer snø ned i vesken. 

Aklimatisering om kameraet skal brukes inne i teltet skjer ved å ta det ut av mappen, og la det ligge på toppen av soveposen uten objektiveksel. 

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel som "å banne i kjerka", men jeg glemmer aldri mitt første speilreflekskamera - Nokon FM.  Analogt, manuelt og ikke minst batterifritt.  (Nesten) .

En nyttårsften i Drammen var det 25 mørkeblå grader og jeg skulle ta bilder av fyrverkeriet.  En time før midnatt satte jeg kameraet ut i en kald gang, og etter en halv time bar det ut i friluft.  Og så tok jeg de blidene jeg ville ha, og reverserte prosessen.

Kanskje jeg skal se litt på finn.no og kjøpe meg et FE, eller et kamera jeg hadde på 80 og 90 tallet.  Nikon 801 tror jeg det het.  Riktignok trengte det batterier, men de var vanlige AA batterier, lette å holde varme, og så går jeg aldri tom for strøm.

 

Endret av Tom 42
Tilleggsopplysninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.