Gå til innhold
  • Bli medlem

Batteri/Strømløsning


langvann

Anbefalte innlegg

Hei. Skal gå norge på langs i 2017.. planen er å dokumentere nesten hele turen og vi tenker å ta med oss 4xGopro, samt to telefoner og en Spot Gen 3.

Spørsmålet er, hvordan skal vi ha nok strøm til å lade disse? Jeg har sett på diverse solcellepaneler og batteribanker, men jeg vet ærlig talt ikke hva som er best?
Har dere noen tips til hva som funker best til en slik ekspedisjon? Vi skal gå i sommerhalvåret, starter sørpå og avslutter i nord :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville satset på en forholdsvis stor powerbank som du lader enhetene med. Powerbanken lader du mens du går med solcellepanel på sekken.

Til en slik langtur ville jeg satset på anerkjent merke, f.eks. Goal Zero. De har bra greier som holder det det lover! Tenk på at du sannsynligvis ikke får gode værforhold hver dag og velg en powerbank som holder noen dager uten lading.

Sjekk f.eks ut:

https://www.fjellsport.no/goal-zero-sherpa-50-adventure-kit.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør vel ta med ekstra batteri etc, litt avhengig av hvor viktig det er for dere å dokumentere hele turen. Dårlig vær kan jo gi flotte filmer med mye action. Ved mange dager med overskyet og kaldt vær tapper jo batterikapasiten. Finn ut hvor mange dager dere trenger strøm til og kjøp en batteribank etter det. Men det blir jo et valg mellom vekt og hvor viktig film og foto er. Håper dere deler turen med oss på fjellforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lansere facebooksiden vår her når vi er klar for å lansere den, enda litt som må på plass før vi annonserer dette til omverdenen. :)

Idèen vår er å lage en slags tvserie som skal gå på youtube annenhver uke. Vi sender minnekort hjemover på hvert depotstopp samtidig som vi plukker opp nye. Deretter må videofyren vår redigere klippene og laste de opp på youtube når han er klar for det. Video er derfor ganske viktig for hele turen.
Vi skal ikke filme -hele- tiden, men tenker vi må klare å filme litt hver dag, alle sorger og gleder!

Antar vi begge kommer til å ta med oss en ganske stor powerbank og solcellepanel, men vi må bare finne den rette sorten som ikke går så veldig utover vekta på sekken..
Får bare håpe at værgudene er generøse og drysser solstråler på oss gjennom hele turen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tilføyelse til GPS-tracker / nødenhet. Ta med Delormes Inreach enheter i vurderingen. Jeg har ikke selv testet SPOT, men har lest nok til å foretrekke Inreach. Skal sies at jeg har en Inreach SE selv, men mange med mer erfaring enn meg mener at Delormes løsning er vesentlig mer pålitelig.

http://www.inreachdelorme.com/product-info/inreachse.php

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, whistler skrev:

Liten tilføyelse til GPS-tracker / nødenhet. Ta med Delormes Inreach enheter i vurderingen. Jeg har ikke selv testet SPOT, men har lest nok til å foretrekke Inreach. Skal sies at jeg har en Inreach SE selv, men mange med mer erfaring enn meg mener at Delormes løsning er vesentlig mer pålitelig.

http://www.inreachdelorme.com/product-info/inreachse.php

Etter hva jeg ser, så holder Spot Gen 3 vesentlig bedre på batteriet? ifølge nettsidene kan Spot klare 26-52 dager med sporing, uten å måtte lades, hvorpå Inreach SE må lades omentrent hver 5 dag?  Vi trenger ganske enkelt en enhet som kan spore oss, og som kan la oss sende SOS ved behov - som også holder på batteriene en stund. Den andre enheten inneholder skjerm, bluetooth og mye annet fancy greier vi ikke ser for oss at vi har behov for på turen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.