Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS for geocaching, variert brukergruppe.


kennethj

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe inn 5 GPSer for en speiderkrets som skal låne ut disse til sine medlemmer.

Disse skal primært brukes til geocaching, men også andre formål som er naturlige for de tenker jeg.

Mulighet for trådløs sync av ruter og waypoints (cacher) mellom de ulike enhetene vil være positivt.

Budsjettet er begrenset til 10000,- for 5 stk.

De bør være enkle å bruke, og enkle å synce mot en PC.

 

Jeg har fått anbefalt Garmin Dakota 20, men denne er det få som har inne og jeg får følelsen av at den er på vei ut..

Jeg er takknemlig for alle tips, og foretrekker å få tatt på enhetene fysisk her i Oslo før det bestemmes hva vi skal ha.

Det er en forutsetning å kjøpe identiske nye enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke brukt den selv, men jeg ville sett på Garmin eTrex 30x. Prisen er 2199,-, men jeg vil tro at når du skal ha fem, så burde det være mulig å få en pakkepris. Det kan nok også være lurt å vurdere om du vil ha knapper eller touchscreen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådløs synk vil vel bli dyrt... uten det ville jeg ha foreslått 62s. Fjellstabil, tar standardbatterier og har knapper (= virker også i regnvær, eller med hansker på). Jeg bruker en sånn til geocaching. Grensesnittet er ikke av de mest intuitive, men man kan konfigurere en del og det er en god (og stabil) GPS (sånn i motsetning til mye av garmins mer fancy ting...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, kennethj skrev:

Hei

Jeg skal kjøpe inn 5 GPSer for en speiderkrets som skal låne ut disse til sine medlemmer.

Disse skal primært brukes til geocaching, men også andre formål som er naturlige for de tenker jeg.

Mulighet for trådløs sync av ruter og waypoints (cacher) mellom de ulike enhetene vil være positivt.

Dakota 20, er mer enn bra nok. Den kan også sammenliges med eTrex 30x. Men, ikke med Dakota 10. Gå inn på Garmin og sammenligne selv. Det har forresten kommet en eTrex 20 som trolig er god nok og selges for under 1600 kr. Er usikker på om noen av disse har trådløs overføring av ruter/waypoints. Men, sjekk selv.

Jeg har hatt Dakota 20 noen år og er godt fornøyd, men jeg ikke har brukt den til  geocaching. Vær obs på at det den har tuch skjerm. Men, det har aldri bydd på problemer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bjørja skrev:

Jeg har ikke brukt den selv, men jeg ville sett på Garmin eTrex 30x. Prisen er 2199,-, men jeg vil tro at når du skal ha fem, så burde det være mulig å få en pakkepris. Det kan nok også være lurt å vurdere om du vil ha knapper eller touchscreen.

 

Jeg har sett denne ja, må vel ta en titt på den også..

Jeg har ikke noe forhold til om man skal ha knapper eller touchscreen, enhetene skal brukes av barn og voksne, alder 10+.

 

7 timer siden, smgj skrev:

Trådløs synk vil vel bli dyrt... uten det ville jeg ha foreslått 62s. Fjellstabil, tar standardbatterier og har knapper (= virker også i regnvær, eller med hansker på). Jeg bruker en sånn til geocaching. Grensesnittet er ikke av de mest intuitive, men man kan konfigurere en del og det er en god (og stabil) GPS (sånn i motsetning til mye av garmins mer fancy ting...)

I følge Garmin har faktisk Dakota 20 støtte for trådløs sync med kompatible enheter.. Det og erfaring fra en bekjent som geocacher svært mye er deler av grunnlaget for å ha denne på lista.

6 timer siden, RTMZ skrev:

jeg selger en dakota 10 GPS for 800 nok hvis du er interessert. Mest brukt til Geocaching (har en 'app' til geocaching på gpsen...).

 

Siden jeg skal handle 5 stk bør de være like.

4 timer siden, Tiur3 skrev:

Dakota 20, er mer enn bra nok. Den kan også sammenliges med eTrex 30x. Men, ikke med Dakota 10. Gå inn på Garmin og sammenligne selv. Det har forresten kommet en eTrex 20 som trolig er god nok og selges for under 1600 kr. Er usikker på om noen av disse har trådløs overføring av ruter/waypoints. Men, sjekk selv.

Jeg har hatt Dakota 20 noen år og er godt fornøyd, men jeg ikke har brukt den til  geocaching. Vær obs på at det den har tuch skjerm. Men, det har aldri bydd på problemer for meg.

 

Vi har så vidt vært innom eTrex 10, den er vurdert som ikke tilfredsstillende (av en som har testet litt for meg altså)

Jeg tror prosessen videre blir at jeg skal ta meg en tur for å få lånt meg noen GPSer, slik at jeg kan finne ut av hvordan de funker i praksis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testing er lurt! Det gjorde samboeren også - to ulike former for berøringsskjermer og etter en sabla tur i regnvær ble det knappevarianten for hans del.

Det som er viktig er jo å finne det som passer ens eget behov, ikke andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.