Gå til innhold
  • Bli medlem

Cuben fiber finnes ikke lenger...på en måte...


7homas

Anbefalte innlegg

Litt tulle-tittel der altså, men til info; Cuben fiber bytter navn til Dyneema Composite Fabrics

The original name Cuben Fiber doesn’t do much to describe what the product is; a reporter coined the name back in 1992 when sails made of this fabric helped win the America’s Cup. The name stuck and use of the extraordinarily lightweight and strong fabric expanded into other industries. However, R&D and production were slow and it’s expensive, so adoption struggled along.

Fast forward to May 2015 and it’s announced that Cubic Tech Corporation, the supplier of many versions of Cuben Fiber, has been purchased by Dyneema, a subsidiary of DSM Dyneema, a much larger Dutch company. There is a connection here because Dyneema fibers (ultra-high-molecular weight polyethylene), which have a strength to weight ratio 15 times higher than steel, are the sandwiched strands giving Cuben Fiber fabrics (now called Dyneema Composite Fabrics) their strength.
Kilde

Om det vil ha noe å si for oss vites ikke, men kan hende butikker begynner å kalle en Cuben tarp for Dyneema tarp fra nå av. Det er altså samme produkt som tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Vrimmel said:

Dyneema X Gridstop. Vanligvis bare forkortet til Dyneema.

Det var noe sånt jeg trodde det var. Ligner litt på det som er i Gossamer Gear sekken min og mye på det som er i ÜLA sekkene. Jeg har sko som heter Mammut MTR201 Dyneema hvor stoffet er laget av med Dyneema istedetfor annen tråd, men struktur, farge og mønster er veldig ulikt X Gridstop. Det stoffet kalles også bare for Dyneema. Og Zing-it tau jeg har kalles også bare Dyneema.
I.o.m at det er selve tråden som heter Dyneema vil jeg ikke tro at stoffet endrer navn. Tipper folk fortsatt kommer til å kalle Cuben for Cuben også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Med lite tur blir det billigare att beställa Cuben..  förlåt, Dyneema Composite för egna projekt nu när det är ett europeiskt företag som tillverkar det. Speciellt om man kan beställa det till Sverige (eller annat EU-land.)

Tyvärr blir nog de lättaste tälten, ryggsäckar och regnkläder från amerikanska småindustrier dyrare, då de får betala tull och därmed får dyrare råvarupriset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, LightDan said:

Med lite tur blir det billigare att beställa Cuben..  förlåt, Dyneema Composite för egna projekt nu när det är ett europeiskt företag som tillverkar det. Speciellt om man kan beställa det till Sverige (eller annat EU-land.)

Tyvärr blir nog de lättaste tälten, ryggsäckar och regnkläder från amerikanska småindustrier dyrare, då de får betala tull och därmed får dyrare råvarupriset.

Tror du det? Jeg tror kanskje ikke det blir noen særlig forskjell. Vet ikke om fabrikken som laget Cuben for Cubic Tech Corporation lå i USA eller ikke. Cuben har jo alltid blitt laget av Dyneema fibre, men jeg er litt usikker på om det har Dyneema hele tiden eller om det het noe annet etter oppdagelsen i 1968 og da DSM innså verdien av Dyneema. Hva het Cuben før America's cup 1992?

 

The original name Cuben Fiber doesn’t do much to describe what the product is; a reporter coined the name back in 1992 when sails made of this fabric helped win the America’s Cup. The name stuck and use of the extraordinarily lightweight and strong fabric expanded into other industries.

Fast forward to May 2015 and it’s announced that Cubic Tech Corporation, the supplier of many versions of Cuben Fiber, has been purchased by Dyneema, a subsidiary of DSM Dyneema, a much larger Dutch company. There is a connection here because Dyneema fibers (ultra-high-molecular weight polyethylene), which have a strength to weight ratio 15 times higher than steel, are the sandwiched strands giving Cuben Fiber fabrics (now called Dyneema Composite Fabrics) their strength. Dyneema, in fact, is the world’s strongest, lightest fiber.

This is all very ironic because Dyneema was first discovered by a DSM scientist back in 1968. At that time DSM was engaged in other industries and had no interest in selling fiber or fabric. From there it took decades for the market (and DSM) to realize the potential for Dyneema fiber. So DSM bought it back.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Å bytte et innarbeidet navn er ikke noe vettuge folk gjør i utrengsmål, så jeg vil gjette på at enten vil markedet gi blanke i hva Dyneema sier, eller så har de en større produktsatsning på trappene. Hvem vet, kanskje kommer "Dyneema Composites" (DC) til å snike seg inn i utstyret til selv de mest innbitte gubbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.2.2016 at 4:18 PM, Grimner said:

Å bytte et innarbeidet navn er ikke noe vettuge folk gjør i utrengsmål, så jeg vil gjette på at enten vil markedet gi blanke i hva Dyneema sier, eller så har de en større produktsatsning på trappene. Hvem vet, kanskje kommer "Dyneema Composites" (DC) til å snike seg inn i utstyret til selv de mest innbitte gubbene.

No way ! :blink:

minions_004.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.