Gå til innhold
  • Bli medlem

Allemannsrett, betaling for skigåing/løyper


martin.m

Anbefalte innlegg

Som skikkelig lokalpatriot vil jeg fortelle om praksis på Kongsberg:

I de fleste nærmiljøene og i det største utfartsområdet i byen tråkkes / kjøres det opp labbeløyper for å hindre konflikter med labbing i skiløyper. Deler av noen lysløyper er stengt for hund slik at de som trener i stor fart kan "gå i fred",andre steder er det fullt mulig å gå med hund uten å oppleve kjefting eller slag med staven.. I tilllegg har vi på Knutefjellet enveiskjørte opp- og nedfartsløyper for å hindre møteulykker. Løypekjøring rundt byenh utføres dels av kommunen, dels på ildsjelbasis.

Som hytteeier på Blefjell blir jeg oppfordret til å støtte løypekjøring økonomisk, men det vil nok sitte langt inne for de fleste å akseptere "bompenger" ut fra de store parkeringsplassene. Uten løypekjøring ville nok veiinntektene gå drastisk ned på de veiene som fører til fjells.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 25.1.2016 at 10.22, REs skrev:

Kanskje litt off topic, men siden du nevner å gå forbi i venstrefila så har det for ikke lenge siden vert en diskusjon i NRK lokalsendingen for Rogaland angående hvilken side av turstien / turveien man bør gå på når det er snakk om fotgjengere mot syklister. De aller fleste som går alene, en og en, går på høyre side og de fleste som ringte inn til lokalsendingen i radioen mente at dette var riktig. Spesielt eldre folk og mange av disse syntes det var veldig ubehagelig når en sykkel kom bakfra og passerte dem i høy fart uten å gi lyd fra seg. 

(De som går tur med barnevogner går ofte to eller tre ved siden av hverandre og blokkerer da hele veien.)

Da jeg gikk i barneskolen hadde vi faktisk en del trafikkopplæring på skolen, og jeg var også med på en sykkelkonkurranse som ble avholdt i kommunen der jeg bodde. Vi lærte da at kjørende, syklende inkludert, skulle kjøre på høyre side og de som gikk skulle gå på venstre side av veien der det ikke var fortau. Dette blir riktig der det er åpent for biltrafikk, men hva med en turvei hvor det ikke er lov å kjøre med bil eller motorsykkel.

99% av de som sykler holder seg på høyre side, sikkert på grunn av at flertallet syklende er voksne som også har sertifikat på bil. Hvis man da også går på høyre side så får mann syklene som kjører i samme retning inn bakfra, men hvis man går på venstre side så får man sykkelen som kommer på samme side inn forfra og da ser du også sykkelen i god tid før du møter den. Syklene som kommer bakfra kjører da på motsatt side av hvor du går.

Da jeg fikk sertifikat på bil, en gang i steinalderen, så hette det i trafikkreglene at kjørende skulle kjøre på høyre side og fotgjengere skulle gå på venstre side der det ikke var fortau. Og i samme lovtekst sto det at "gående holder til høyre for hverandre på fortauet". Dette må vel bety at hvis man møter andre gående så skal man holde til høyre for disse.

I en skiløype hvor det ikke er kjørende så må vel dette bety at man går i høyre spor der det er to spor og der det bare er et spor så viker mann ut til høyre hvis du møter andre på ski.

For meg er det helt logisk å gå på venstre side av turveien og sykle på høyre side, men jeg vet at jeg er i mindretall.

 

Syklende er iht. loven kjørende. Samtidig er jeg helt enig i de som mener det er mye enklere når syklister sykler på høyresiden og gående går på venstre. Da får man blikkontakt når syklister kommer i stor fart, og jeg føler meg ihvertfall mye tryggere. (Dog kan jeg når jeg går i uoversiktelige oppoverbakker gå på høyresiden til syklister, da det er tryggere å møte en syklist som sykler opp enn ned). 

 

Skiløyper: Nei, du har ikke lov å gå i spor eller gjøre ting som ødelegger for andre. Hovedregelen sier at man kan ferdes hvor man vil, men lovverket har alltid unntak. Et av disse finner man i Friluftslovens §11: «Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre…»

Men hva som er til ulempe for andre er jo også noe vagt formulert, og er det for eksempel hardt føre ser jeg ingen grunn til at ikke gående kan gå i midten, men det innebærer at de er varsomme med hvordan de oppfører seg. På starten av min skisesong opplevde jeg ei dame som hadde med hund (uten bånd). Dama gikk å traska nederst i bakken og jeg kom noe ustødig nedover. Da hun begynte å gå bakover mot skisporet (og jeg hadde ikke god nok kontroll til å komme unna) ropte jeg løype. Da skvatt hun til. Hunden traff jeg heldigvis ikke, men hadde den løpt mot meg hadde jeg nok ikke klart å styre unna. 

Kommuner kan skrive forskrifter om hva som er lov i marka. Eksempelvis båndtvang, eller ulovlig å gå i preparerte løyper. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.