Gå til innhold
  • Bli medlem

Allemannsrett, betaling for skigåing/løyper


martin.m

Anbefalte innlegg

Gjest Landsem
1 time siden, The Lone Wolf skrev:

 Her ligger også mye av mitt hat mot den nye skikulturen vi har fått..

Nå er vel dette litt på sida av tråden, men å betale for å få kjeft og vold mot bikkja si (den vil bli forsvart så det kan være meget, meget dumt å forgripe seg på den måten..) er absolutt siste sort! Men igjen presisere at flertallet tar hensyn og oppfører seg adekvat!

 

Det er primært svært korte, kunstsnøproduserte konkurranseløyper det er snakk om her. Det er ingen som ved sine fulle fem går med bikkje runde etter runde der. Løypa i Holmestrand er livsnerven i et lite skimiljø med stadig større utfordringer med korte vintre. De har mista offentlige midler, som produksjoen var helt avhengig av. Det blir å sammenlikne med Konnerud, som du sikkert kjenner bedre. Du går vel ikke på tur med bikkje og fjellski i kø der i slutten av november heller. Enda det er gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
56 minutter siden, Landsem skrev:

Det er primært svært korte, kunstsnøproduserte konkurranseløyper det er snakk om her. Det er ingen som ved sine fulle fem går med bikkje runde etter runde der. Løypa i Holmestrand er livsnerven i et lite skimiljø med stadig større utfordringer med korte vintre. De har mista offentlige midler, som produksjoen var helt avhengig av. Det blir å sammenlikne med Konnerud, som du sikkert kjenner bedre. Du går vel ikke på tur med bikkje og fjellski i kø der i slutten av november heller. Enda det er gratis. 

Konnerud du. Der har jeg gått forferdelig mange mil på ski dinglende bak en Vorsteh og aldri opplevd noe ugreit. Det er kanskje stadion på Svensedammen du tenker på? Runder trenger man ikke gå, men man er nesten nødt til å kjøre gjennom/svinge innom hvis man skal på tur. Oslomarka derimot *sukk*. Det er egentlig bare snakk om hensyn, og å ha rimlig dressur på bikkja, men man bør ikke gå fra feks Sognsvann til Ullevålseter uten å være klar til hogg. 

Skal man først innføre noen form for avgift, ville vel nettopp sistnevnte strekning vært perfekt. Jmf bynær/innmark, populær og med en mengde pengesterke folk som hadde finansiert all løypekjøring i marka i løpet av noen helger ;)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Larix skrev:

Joda, det er akkurat det vi for det meste gjør. Disse er veldig ofte driftet av det offentlige, og betales derfor over skatteseddelen m.m. Det offentlige er for det meste langt mindre involvert i drifting av skiløyper.

Ja nettopp. Det står ikke bomstasjoner rundt omkring og det er heller ikke private krefter som forsøker å tjene penger på dette. Vesentlige forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Landsem skrev:

Det er primært svær, kunstrroduserte seløyper det er sndetakk om her. Det er ingen som ved sine fulle fem går med bikkje runde etter runde derrka estrand erven i eomensm skimiljø medliten  geværmstadig større utfordringer med korte vintre. De har mista offentlige midler, som produksjoen var helt avhengig av. Det blir å sammenlikne med Konnerud, som du sikkert kjenner bedre. Du går vel ikke på tur med bikkje og fjellski i kø der i slutten av november heller. Enda det er gratis. 

Hehe, jeg skal ikke begi meg ut på diskusjoner om folk er ved sine fulle fem eller ikke, men jeg er enig i det du skriver :-)  I kunstsnøløyper. Men det er vel ikke bare slike løyper det er snakk om her, og det kan selvsagt være enkelte unntak som gjør det mer forståeleig at det legges inn en løypeavgift i bompengebetalig for vei eller i parkeringsavgifta i enkelte kommuner med liten økonomi og stor del tilreisende folk fra andre kommuner. Men Drammen kommune kan bare glemme å få noe mer frammeg enn det jeg betaler i skatt. Forøvrig betaler jeg bompenger uten å blunke så... poenget var vel at jeg er enig med de antagelsene/frykten som Fenriken skriver; at det blir surmuling mot oss med bikkjer i større grad enn før når folk måmbetale for å gå i løypene.

Beklager at mange ord er borte og andre skrivefeil i siteringa di, men er nesten umulig for meg å skrive på forumet her spesielt om jeg siterer da. Menmellers også, markøren spretter i hytt og gevær Uten m7n kontroll. Helt håpløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
5 timer siden, fumigatus skrev:

 Sognsvann til Ullevålseter.....Skal man først innføre noen form for avgift, ville vel nettopp sistnevnte strekning vært perfekt. Jmf bynær/innmark, populær og med en mengde pengesterke folk som hadde finansiert all løypekjøring i marka i løpet av noen helger ;)   

Det er jeg enig i. Der er det dog ingen kunstsnøproduksjon, selv om det sikkert kunne vært lagt såle noen kilometer innover der på senhøsten. Problemet er at det er landets heftigst trafikkerte tursti for all ikke motorisert ferdsel, så det er folk på den omtrent 24/7. Det er bymiljøetaten som kjører opp der og mannskapet er ansatt i kommunen. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg. Kan jo forstå at folk som har brukt mye penger på en konkurranseløype vil ha den mest mulig i fred. Samtidig, hvor skal da denne løypa ligge? Blir den fargekodet, så man vet at man ikke skal gå der...? Osv...

Men om dette blir en norm, da blir skisport en sport for de som har god råd, slik slalom er i dag.

Hos oss blir lysløypa kjørt av frivillige i den lokale idrettsforeningen, men pengene til tråkkemaskinen er samlet inn via dugnader og juletresalg. De andre løypene kjøres opp av den lokale turistforeningen, som oppfordrer folk til å melde seg inn for å støtte foreningen. Det syns jeg er helt på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Ståle Sæther skrev:

Ja nettopp. Det står ikke bomstasjoner rundt omkring og det er heller ikke private krefter som forsøker å tjene penger på dette. Vesentlige forskjell.

Tja, begge deler koster penger å anlegge/drifte, og den ene, den offentlige, har finansiering. Den andre, som ofte drives på ideell/dugnadsbasert basis, har ikke alltid det. Så ja, det er vesentlig forskjell. Og oftest er nok ikke formålet å tjene penger, men å ikke gå i underskudd. Også er det selvfølgelig nyanser. I noen tilfeller er kommersielle interesser sterkt inne, og profitterer på at det finnes tilgang på løyper og annen tilrettelegging. Poenget mitt er at dette langt fra er svart-hvitt, men sammenligningen med opplyste gangveger synes jeg uansett halter litt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
15 minutter siden, Larix skrev:

Tja, begge deler koster penger å anlegge/drifte, og den ene, den offentlige, har finansiering. Den andre, som ofte drives på ideell/dugnadsbasert basis, har ikke alltid det. Så ja, det er vesentlig forskjell. Og oftest er nok ikke formålet å tjene penger, men å ikke gå i underskudd. Også er det selvfølgelig nyanser. I noen tilfeller er kommersielle interesser sterkt inne, og profitterer på at det finnes tilgang på løyper og annen tilrettelegging. Poenget mitt er at dette langt fra er svart-hvitt, men sammenligningen med opplyste gangveger synes jeg uansett halter litt.  

Det er selvsagt forskjell på et idrettslag i Holmestrand og langrenns-storkapitalismen på Sjusjøen. Så kan man diskutere igjen om folk som kjøper hytte til xxx dollars der oppe har problemer med å delfinansiere den årlige snøleggingen de setter igang på stadion der i september, all den tid dette er noe av varen/konseptet de kjøper i hyttehandelen. Den jevne traver har ikke engang økonomiske muskler til stort mer enn ei natt på hotell der oppe uansett, så debatten forblir hos de bemidlede fra villastrøkene på det sentrale østlandsområdet. Og spør du meg kan de gjerne betale. Arbeidsplasser i Ringsaker kommune.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang melder NRK om konflikter i skiløypene. De som trener til Birken opplever både at sporet blir ødelagt og at folk og fe går i veien for dem når de strever med å holde pulsen opp mot 200. Når man investerer et lite byggelån i ski og klær og har som mål å vinne Birken før man blir 50 så burde man vel i det minste kunne forvente et brukbart langrennsspor til treningsøktene.

"Fra spøk til revolver". 

Når mann kjører opp skispor i et turterreng som i utgangspunktet er fritt tilgjengelig for alle resten av året, så fører dette til at dette området reserveres for en liten gruppe mennesker. Når fikk de som lager og bruker disse løypene fortrinn på å bruke naturen. Hvis naturen skal være for alle, ref allemannsretten, så må alle ta hensyn til hverandre. Alle må fire litt på sine krav og da er det ikke plass for å oppføre seg som et udyr bare fordi man har dyre ski med "båtform".  

Ingen kan forlange å få fortrinnsrett på en natur som er fri for alle. Hvis treningsløypene skal være forbeholdt de som trener langrenn så er det bare å kjøre opp spor i et område som ikke er attraktivt for turgåere, helst gjæret inn som på en stadion, og så får de som bruker dette betale det det koster for å holde sporet i orden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
8 timer siden, REs skrev:

Nok en gang melder NRK om konflikter i skiløypene. De som trener til Birken opplever både at sporet blir ødelagt og at folk og fe går i veien for dem når de strever med å holde pulsen opp mot 200. Når man investerer et lite byggelån i ski og klær og har som mål å vinne Birken før man blir 50 så burde man vel i det minste kunne forvente et brukbart langrennsspor til treningsøktene.

"Fra spøk til revolver". 

Når mann kjører opp skispor i et turterreng som i utgangspunktet er fritt tilgjengelig for alle resten av året, så fører dette til at dette området reserveres for en liten gruppe mennesker. Når fikk de som lager og bruker disse løypene fortrinn på å bruke naturen. Hvis naturen skal være for alle, ref allemannsretten, så må alle ta hensyn til hverandre. Alle må fire litt på sine krav og da er det ikke plass for å oppføre seg som et udyr bare fordi man har dyre ski med "båtform".  

Ingen kan forlange å få fortrinnsrett på en natur som er fri for alle. Hvis treningsløypene skal være forbeholdt de som trener langrenn så er det bare å kjøre opp spor i et område som ikke er attraktivt for turgåere, helst gjæret inn som på en stadion, og så får de som bruker dette betale det det koster for å holde sporet i orden. 

De fleste steder med slike konflikter er det snakk om vanlige folk vs vanlige folk. Ikke fartsglade mosjonister. Mange av dem søker seg LANGT vekk fra de mest trafikkerte løypene uansett. Nå er det slik at vinteren synes å bli kort med stadig færre muligheter for folk til å få skimuligheter i nærmiljøet sitt. I år har faktisk store deler av landet vært heldig og det er kjørt opp spor nær folk i mye større grad enn hva som har vært tilfelle på lenge. Det minner litt om vintrene i gode gamle dager. Men folk vet at dette varer ikke evig. De som kjører spor er ildsjeler i idrettslag rundt omkring, brukerne er ofte barnefamilier og den jevne mann i gata som ikke tar seg tid eller råd til å reise til Sjusjøen og diverse spesialdestinasjoner. Leser du artikkelen fra Skien er det et hjertesukk fra en kar som ikke er helt fjellstø på ski, men som synes de gående gjør det vanskeligere. Selv har jeg observert eldre fruer på fjellski med hund skjelle ut joggere, så bildet er ikke svart hvitt. 

Det er snakk om noen uker i.l.a. av et år da disse løypene er farbare for skifolk de fleste steder. De fleste gående skjønner dette og viser hensyn. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Landsem skrev:

De fleste steder med slike konflikter er det snakk om vanlige folk vs vanlige folk. Ikke fartsglade mosjonister. Mange av dem søker seg LANGT vekk fra de mest trafikkerte løypene uansett. Nå er det slik at vinteren synes å bli kort med stadig færre muligheter for folk til å få skimuligheter i nærmiljøet sitt. I år har faktisk store deler av landet vært heldig og det er kjørt opp spor nær folk i mye større grad enn hva som har vært tilfelle på lenge. Det minner litt om vintrene i gode gamle dager. Men folk vet at dette varer ikke evig. De som kjører spor er ildsjeler i idrettslag rundt omkring, brukerne er ofte barnefamilier og den jevne mann i gata som ikke tar seg tid eller råd til å reise til Sjusjøen og diverse spesialdestinasjoner. Leser du artikkelen fra Skien er det et hjertesukk fra en kar som ikke er helt fjellstø på ski, men som synes de gående gjør det vanskeligere. Selv har jeg observert eldre fruer på fjellski med hund skjelle ut joggere, så bildet er ikke svart hvitt. 

Det er snakk om noen uker i.l.a. av et år da disse løypene er farbare for skifolk de fleste steder. De fleste gående skjønner dette og viser hensyn. 

Jeg vet at størstedelen av de som bruker disse skisporene er vanlige folk som ikke har en rekord i Birken eller Sesilåmi å trene mot. I innlegget mitt ble dette kanskje satt litt på spissen og det er vel med dette som mange andre ting, "det er når det blir satt på spissen at det står best".

Men nettopp siden flertallet av brukerne er vanlige folk som går på tur så burde det være enkelt å vise hensyn. Selvfølgelig gjelder dette like mye for "mor med hund" og familie med små barn som for de med kroppsnær bekledning som ønsker litt svette og høy puls.

I de områdene hvor jeg ferdes mest er det ofte Turistforeningen som lager spor og kvister løpene og der varer ikke sporet så lenge. Ikke på grunn av andre turgåere, men på grunn av vind og vær. I områdene nærmere sivilisasjonen er det ofte idrettslag og andre interesseorganisasjoner som lager spor. Disse sporene brukes av alle typer turgåere, enten de er ute på treningstur eller bare på en luftetur med hund og familie. Det er ikke ofte at vi hører om konflikter i disse områdene og det kommer sikkert av at alle tar hensyn til hverandre. Den eneste konflikten jeg husker i farten er mellom turgåere og snøscootere. Det er ikke mange som har fått dispensasjon fra scooterforbudet, men noen av disse har fra tid til annen kjørt i skisporet på grunn av vanskelige snøforhold og da forstår man at noen reagerer.  Jeg har kjørt mye scooter i disse områdene, men da var det scooter med et stort rødt kors på, og da var det mye mer smil og hilsener enn sure miner og knyttnever fra folk vi passerte. Et hjelpekorps som opererer i naboheiene slet i mange år med klager fra hyttefolk og turgåere, men det var sannsynligvis deres egen feil.   

Det burde være en selvfølge at alle tar hensyn til hverandre. Er ikke dette bare helt vanlig folkeskikk?  Tar jeg feil eller er det stort sett i de sentrale strøk på Østlandet at dette er et problem? :brr:

cross-country-skiing.gif.b0f768060d5e50e8TEjyA89c.gif.38e5894100ccae2f8bfbb4d191images.png.4e92f5882e15bb050a9422a41b040

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være visse forskjeller her? Om det lokale idrettslaget begynte å forlange betaling for folk som går i lysløypa er det en sak, om de kjører opp løype til et eller annet turmål inni marka blir noe annet. Dersom noen går runde på runde i ei skiløype for treningen sin del så kan de gjerne måtte betale for min del. Men om det tilfeldigvis er kjørt opp løype til et eller annet vann innpå vidda så går jeg ikke på siden av sporet, og jeg betaler ikke for å gå i løypa!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte nylig et intervju på radioen hvor en representant for de som går fort og klager mest refererte til friluftslovens §2 (Ferdsel i utmark.)

I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

Siste del av lovteksten brukte han som et argument for at andre enn ham selv som ferdes i løypene måtte gjøre dette hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet. "Og jeg som trodde at loven var lik for alle". 

Hvis han hadde lest resten av lovteksten så kan det tenkes at han ville forstått hva lovgiver mente da loven ble laget.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
3 timer siden, REs skrev:

Jeg hørte nylig et intervju på radioen hvor en representant for de som går fort og klager mest refererte til friluftslovens §2 (Ferdsel i utmark.)

I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

Siste del av lovteksten brukte han som et argument for at andre enn ham selv som ferdes i løypene måtte gjøre dette hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet. "Og jeg som trodde at loven var lik for alle". 

Hvis han hadde lest resten av lovteksten så kan det tenkes at han ville forstått hva lovgiver mente da loven ble laget.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16

 

Det blir jo ikke helt korrekt å jamnføre ferdsel vinterstid. En forutsetning for at folk skal kunne gå i skiløyper er jo faktisk at de pakkes av løypemaskiner eller at veien brøytes. Skal vi ta eksemplet marka i Oslo, så er det utfartene ved knutepunktene som har mest potensiale for konflikt. Innefor en radius av fem km fra disse er det uhyre sjelden å se fotgjengere. Ved de fleste utfarter er det faktisk flere alternativer med skogsbilveier som brøytes. Det er nok grunnen til et dette har et lite konfliktpotensiale. Så kommer det andre faktorer, som at gående sjelden kjenner ferdselskutymene med høyrekjøring, og i nedfarter kan de derfor representere en fare både for seg selv og andre. Og for å si det slik; verken Bymiljøetaten eller Skiforeningen hadde brukt en krone på å brøyte som et alternativ til tråkking for den gruppen som på død og liv vil spasere i trafikkerte løyper, dersom tråkking av ulike grunner skuller bli uaktuelt. Til det kommer der faktum at man kan spasere på sine ben omtrent hvor det skulle være ellers i året og på skogsbilveier om vinteren. Det er også mulig å vasse i snø samt å transportere seg selv på truger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke at noen oppfatter meg som en forsvarer av retten til å tråkke ned oppkjørte løyper med sko i stedet for ski på beina, for det er jeg ikke. At alle må ta hensyn til hverandre er en selvskreven regel stort sett over alt i et sivilisert samfunn og da må selvfølgelig også fotgjengere gå på en sånn måte at de ikke er til sjenanse for andre uansett hva de har på beina. Det jeg ikke liker er at f.eks. de som trener til Birken eller hva det nå er de trener til, skal ha fortrinnsrett på oppkjørte spor. Hvis jeg er ute på mine "backcountry" ski og blir innhentet av en hurtigløper bakfra så aksepterer jeg at han roper løype og flytter meg ut av sporet. Kommer en hurtigløper mot meg slik at jeg ser ham så flytter jeg meg selvfølgelig også i dette tilfellet. Jeg har god tid og lav puls og dette bør selvfølgelig også andre i samme situasjon gjøre. Heldig vis er det ofte kjørt opp to parallelle spor og det gjør jo situasjonen noe enklere. 

Små barn kan kanskje være et problem siden de ikke har forstand på å flytte seg. De har ofte mer en nok med å holde seg på beina. (Etter at vi fikk likestilling her i landet så blir, av grunner vi sikkert kan forstå, ikke lenger barn født med ski på beina. Dette må læres senere.) I slike tilfeller så forventer jeg at hurtigløpere tar hensyn, akkurat på samme måte som en syklist på en tursti tar hensyn til barn og andre fotgjengere på samme stien.

Nå er det også noen plasser brøytet opp et område for de som liker å skøyte med ski på beina, men her har jeg litt større problemer med å nekte annen ferdsel. Det er ikke alle som oppfatter dette området som et skispor og da blir det litt vanskeligere å f.eks. nekte far å gå her med pulk når familien er på skitur.

 

d40b7301e5e5c766881aaf15c1289f23.jpg

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Landsem.

Jeg har et par helt nye ubrukte Landsem treski uten binding. De er trefarge med rød dekor og "hardved kanter".  Disse kunne jeg tenke meg å gi bort hvis noen har interesse av å ha slike ski. De er litt korte, jeg tror de passer til barn på 10 -12 år.  Jeg husker ikke helt lengden, men den kan jeg sjekke i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
4 timer siden, REs skrev:

Jeg håper ikke at noen oppfatter meg som en forsvarer av retten til å tråkke ned oppkjørte løyper med sko i stedet for ski på beina, for det er jeg ikke. At alle må ta hensyn til hverandre er en selvskreven regel stort sett over alt i et sivilisert samfunn og da må selvfølgelig også fotgjengere gå på en sånn måte at de ikke er til sjenanse for andre uansett hva de har på beina. Det jeg ikke liker er at f.eks. de som trener til Birken eller hva det nå er de trener til, skal ha fortrinnsrett på oppkjørte spor. Hvis jeg er ute på mine "backcountry" ski og blir innhentet av en hurtigløper bakfra så aksepterer jeg at han roper løype og flytter meg ut av sporet. Kommer en hurtigløper mot meg slik at jeg ser ham så flytter jeg meg selvfølgelig også i dette tilfellet. Jeg har god tid og lav puls og dette bør selvfølgelig også andre i samme situasjon gjøre. Heldig vis er det ofte kjørt opp to parallelle spor og det gjør jo situasjonen noe enklere. 

Små barn kan kanskje være et problem siden de ikke har forstand på å flytte seg. De har ofte mer en nok med å holde seg på beina. (Etter at vi fikk likestilling her i landet så blir, av grunner vi sikkert kan forstå, ikke lenger barn født med ski på beina. Dette må læres senere.) I slike tilfeller så forventer jeg at hurtigløpere tar hensyn, akkurat på samme måte som en syklist på en tursti tar hensyn til barn og andre fotgjengere på samme stien.

Nå er det også noen plasser brøytet opp et område for de som liker å skøyte med ski på beina, men her har jeg litt større problemer med å nekte annen ferdsel. Det er ikke alle som oppfatter dette området som et skispor og da blir det litt vanskeligere å f.eks. nekte far å gå her med pulk når familien er på skitur.

 

d40b7301e5e5c766881aaf15c1289f23.jpg

De fleste racere trer ut til siden og går forbi i venstrefila når det er litt trafikk. De som roper løype til turgåere er pretensiøse idioter som kanskje ikke er så stødige i nedfarter sjøl. Løype kan du hyle når det er renn. Unger som er med ut lærer av foreldrene å holde høyre. Passerer du familier er det god skikk å hilse og komme med noen oppmuntrende ord til den yngre garde. De er fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Landsem skrev:

De fleste racere trer ut til siden og går forbi i venstrefila når det er litt trafikk. De som roper løype til turgåere er pretensiøse idioter som kanskje ikke er så stødige i nedfarter sjøl. Løype kan du hyle når det er renn. Unger som er med ut lærer av foreldrene å holde høyre. Passerer du familier er det god skikk å hilse og komme med noen oppmuntrende ord til den yngre garde. De er fremtiden. 

Kanskje litt off topic, men siden du nevner å gå forbi i venstrefila så har det for ikke lenge siden vert en diskusjon i NRK lokalsendingen for Rogaland angående hvilken side av turstien / turveien man bør gå på når det er snakk om fotgjengere mot syklister. De aller fleste som går alene, en og en, går på høyre side og de fleste som ringte inn til lokalsendingen i radioen mente at dette var riktig. Spesielt eldre folk og mange av disse syntes det var veldig ubehagelig når en sykkel kom bakfra og passerte dem i høy fart uten å gi lyd fra seg. 

(De som går tur med barnevogner går ofte to eller tre ved siden av hverandre og blokkerer da hele veien.)

Da jeg gikk i barneskolen hadde vi faktisk en del trafikkopplæring på skolen, og jeg var også med på en sykkelkonkurranse som ble avholdt i kommunen der jeg bodde. Vi lærte da at kjørende, syklende inkludert, skulle kjøre på høyre side og de som gikk skulle gå på venstre side av veien der det ikke var fortau. Dette blir riktig der det er åpent for biltrafikk, men hva med en turvei hvor det ikke er lov å kjøre med bil eller motorsykkel.

99% av de som sykler holder seg på høyre side, sikkert på grunn av at flertallet syklende er voksne som også har sertifikat på bil. Hvis man da også går på høyre side så får mann syklene som kjører i samme retning inn bakfra, men hvis man går på venstre side så får man sykkelen som kommer på samme side inn forfra og da ser du også sykkelen i god tid før du møter den. Syklene som kommer bakfra kjører da på motsatt side av hvor du går.

Da jeg fikk sertifikat på bil, en gang i steinalderen, så hette det i trafikkreglene at kjørende skulle kjøre på høyre side og fotgjengere skulle gå på venstre side der det ikke var fortau. Og i samme lovtekst sto det at "gående holder til høyre for hverandre på fortauet". Dette må vel bety at hvis man møter andre gående så skal man holde til høyre for disse.

I en skiløype hvor det ikke er kjørende så må vel dette bety at man går i høyre spor der det er to spor og der det bare er et spor så viker mann ut til høyre hvis du møter andre på ski.

For meg er det helt logisk å gå på venstre side av turveien og sykle på høyre side, men jeg vet at jeg er i mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at enkelte løyper i Oslomarka trekkes frem av noen som et sted hvor man kunne akseptere betaling. Her er det vel på sin plass å minne om at alle som skatter til Oslo betaler for løypeprepping over skatteseddelen. Det er Friluftsetaten som kjører mye av løypene nær byen. Den største bidragsyteren til Skiforeningens løypeprepping er vel også Oslo kommune, så som Osloborger betaler jeg til dem også (selv om jeg ikke liker Skiforeningen..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
3 timer siden, REs skrev:

Kanskje litt off topic, men siden du nevner å gå forbi i venstrefila så har det for ikke lenge siden vert en diskusjon i NRK lokalsendingen for Rogaland angående hvilken side av turstien / turveien man bør gå på når det er snakk om fotgjengere mot syklister. De aller fleste som går alene, en og en, går på høyre side og de fleste som ringte inn til lokalsendingen i radioen mente at dette var riktig. Spesielt eldre folk og mange av disse syntes det var veldig ubehagelig når en sykkel kom bakfra og passerte dem i høy fart uten å gi lyd fra seg. 

(De som går tur med barnevogner går ofte to eller tre ved siden av hverandre og blokkerer da hele veien.)

Da jeg gikk i barneskolen hadde vi faktisk en del trafikkopplæring på skolen, og jeg var også med på en sykkelkonkurranse som ble avholdt i kommunen der jeg bodde. Vi lærte da at kjørende, syklende inkludert, skulle kjøre på høyre side og de som gikk skulle gå på venstre side av veien der det ikke var fortau. Dette blir riktig der det er åpent for biltrafikk, men hva med en turvei hvor det ikke er lov å kjøre med bil eller motorsykkel.

99% av de som sykler holder seg på høyre side, sikkert på grunn av at flertallet syklende er voksne som også har sertifikat på bil. Hvis man da også går på høyre side så får mann syklene som kjører i samme retning inn bakfra, men hvis man går på venstre side så får man sykkelen som kommer på samme side inn forfra og da ser du også sykkelen i god tid før du møter den. Syklene som kommer bakfra kjører da på motsatt side av hvor du går.

Da jeg fikk sertifikat på bil, en gang i steinalderen, så hette det i trafikkreglene at kjørende skulle kjøre på høyre side og fotgjengere skulle gå på venstre side der det ikke var fortau. Og i samme lovtekst sto det at "gående holder til høyre for hverandre på fortauet". Dette må vel bety at hvis man møter andre gående så skal man holde til høyre for disse.

I en skiløype hvor det ikke er kjørende så må vel dette bety at man går i høyre spor der det er to spor og der det bare er et spor så viker mann ut til høyre hvis du møter andre på ski.

For meg er det helt logisk å gå på venstre side av turveien og sykle på høyre side, men jeg vet at jeg er i mindretall.

Høyrekjøring gjelder i sporet, men de med fart trer ut i venstre ved passering så fremt det ikke er folk i motgående. Til høyre for høyre er det trugeføre..:)

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
1 time siden, Lompa skrev:

Jeg ser at enkelte løyper i Oslomarka trekkes frem av noen som et sted hvor man kunne akseptere betaling. Her er det vel på sin plass å minne om at alle som skatter til Oslo betaler for løypeprepping over skatteseddelen. Det er Friluftsetaten som kjører mye av løypene nær byen. Den største bidragsyteren til Skiforeningens løypeprepping er vel også Oslo kommune, så som Osloborger betaler jeg til dem også (selv om jeg ikke liker Skiforeningen..).

Dette er riktig og derfor blir det heldigvis heller aldri noe av her i byen. De stedene dette har vært på tale er områder med små skiklubber med begrensede ressurser som får trafikk fra et større nedslagsfelt når de legger snø tidlig i sesongen. Og så er det vel snakk om betaling ved de kommersielle destinasjonene, der de ruller ut lagra snø allerede i høstferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som TRENER uten ambisjon om å gå noe som helst renn. Og ihvertfall ikke i kondomdress. Men jeg er også en av de som blir rett og slett forbanna på hundeeiere som driter en lang marsj, eller ihvertfall lar hundene gjøre det, i sporet. Det irriterer meg så grenseløst når sporet er helt opptråkket av hundespor og er gult/brunt av hundelort og piss. Det verste er at det er så utrolig mange som lar hundene gjøre det, men dog vil jeg påstå det er eierne av "kosehundene" som tilhører familiene på tur. De som bare ferdes der de bruker færrest mulig kalorier. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.