Gå til innhold
  • Bli medlem

Kald tlf på skitur


annaerbest

Anbefalte innlegg

Muligens velkjent problem - iPhonen tåler jo ikke to kalde minutter ute av jakken, enten det er aketur eller skitur. Helt bortkastet å i det hele tatt håpe at jeg skal rekke å ta et bilde fra toppen av Norefjell f.eks. Men Runkeeper i bakgrunnen klarer den gjerne tre timer pluss.

Hva gjør dere for å holde iPhonen varm eller få den til å holde flere timer ute? Prøvd ullsokk og div, er det lurt med en sånn liten varmepute?
Utrolig irriterende, og helt uaktuelt å bytte tlf!
Er det et umulig prosjekt sånn egentlig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er så kaldt som nå så har jeg gitt opp og lar den ligge igjen i bilen eller hjemme :) har erfart det samme, legger den i jakka, gjerne en tynn jakke når jeg går på ski og den er alltid tom for strøm kun kort tid etter. Så mitt (dårlige) tips er å la den bli hjemme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med min, så fort det bikker endel minusgrader så klikker batteriet helt. Det hjelper ha telefonen i en lomme nær kroppen sånn generelt men det kan jo bli litt knotete og som du sier når den har vært ute i kulda så går det alt fra 10-60 sek før den skrur seg av ;)

Nå har jeg et dedikert kamera som tåler kulde, det burde jo være mulig og få tak i et lommekamera på bruktmarkedet for en meget hyggelig penge ville jeg tro, det er vertfall mitt forslag for og kunne dokumentere og forevige de kalde øyeblikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en sånn liten Zippo hand warmer til å holde kameraet igang når det blir mange kuldegrader. Denne går på bensin, er lett å bruke og varer lenge. Ikke så skummelt som det høres ut, ganske kul faktisk;) Dette funket utmerket på speilrefleksen når man skulle ta lange billedserier. Limte da sammen et lite hus rundt kameraet dser jeg la denne inn under. Med hand warmern følger det med en filtlomme til å ha den i noe som er fint når man skal legge den ilag med noe man ikke vil ripe opp. Legger du denne i samme lomme som kamera, gps eller Iphonen din så holder den nok en god lunk i de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har store problemer med dette, har dere gamle/velbrukte mobiler/batterier? Slik jeg forstår det er dette et problem som øker i takt med batteriets brukstid. Skal selv skifte batteriet på min gamle Iph4 å se om det kan hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 353 skrev:

Dere som har store problemer med dette, har dere gamle/velbrukte mobiler/batterier? Slik jeg forstår det er dette et problem som øker i takt med batteriets brukstid. Skal selv skifte batteriet på min gamle Iph4 å se om det kan hjelpe på.

Min iPhone 4 tålte mye mer enn min nye iPhone 6. Selv etter et par års bruk var 4'ern bedre i kulde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kulde bruker jeg en dumteleton, Nokia 101 (Ringe, SMS)  Den har god batterikapasitet (har også 2 ekstra batterier)  og er så liten at den får plass i f eks en BH eller for oss som ennå ikke bruker BH kan en slik sak til Pass og lommebok.  Den henger i en snor og kan bæres inn mot kroppen.  I tillegg har jeg et digitalkamera med 3 batterier.   Disse får også plass i BH og/eller passpose.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle ringe sjåfør for å bli hentet og måtte gå i land, legge telefonen (jada, en Iphone her og) i armhulen og springe att og fram for å få varmen i den og var sjeleglad for at det bare var sjåfør og ikke livsnødvendig hjelp jeg skulle ringe til, konstaterte jeg at Iphone er livsfarlig på tur (den har jo ikke batteri heller), skaffet meg tvillingkort og turtelefon med langvarig batteri. Iphone blir med på tur i tillegg for man må jo kunne poste på Facebook og sånne type iphoneviktige ting, men aldri om jeg baserer meg på den igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke batteriet som er på bærtur, men telefonen som er programmert til å slå seg av når den når en viss temperatur. Hvis dere prøver å ringe med den, og kun det, mens den er kald, vil dere se at det funker. 

Hvis jeg bare MÅ ta bilde, bruker jeg den kameraknappen nede i høyre hjørne på låst-skjermen. Da dør den ikke like fort. 

Hvis jeg på død og liv må på snapchat pleier jeg å legge den på magen i noen minutter først. Da blir den varm. 

Hvis telefonen din dør er det bare å varme den opp igjen, så skrur den seg på. 

Pleier å gå med den i ei lomme langt oppå låret. Evt i brystlomme (men da risikerer du fuktskader). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, annaerbest skrev:

Powerbank og BH var gode forslag!
Har fullstendig OCD, jeg MÅ gå med Runkeeper...

Gjør de tingene du sier @bananskallet, men frustrasjonen er så stor! :P kanskje å koste på meg et kamera kunne vært noe ja! Som @Tor-Erik-L-77 snakker om!

Du kan jo og kjøpe en pulsklokke med GPS. De begynner å bli relativt billige. Så kan du laste det opp på runkeeper når du kommer inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bananskallet skrev:

Du kan jo og kjøpe en pulsklokke med GPS. De begynner å bli relativt billige. Så kan du laste det opp på runkeeper når du kommer inn. 

Selvfølgelig, det har jeg jo egentlig tenkt på!

Kjøpte en Apple watch for det formålet, men det går visst ikke å gå uten tlf uansett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, annaerbest skrev:

Kjøpte en Apple watch for det formålet, men det går visst ikke å gå uten tlf uansett

Apple Watch er bare en slags terminal til telefonen din, den klarer ikke mye uten telefonen i nærheten :) Men de fleste andre GPS-pulsklokker er suverene til det formålet, og de fleste syncer automatisk opp til telefonen i etterkant. Bruker en Garmin VivoActive selv, veldig fornøyd. Ikke like stilig og fancy som Apple Watch, men så varer batteriet i 3-4 uker også da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, annaerbest skrev:

Selvfølgelig, det har jeg jo egentlig tenkt på!

Kjøpte en Apple watch for det formålet, men det går visst ikke å gå uten tlf uansett :(

Du kan jo fint ha med telefonen bare du oppbevarer den nærme kroppen. Helst med batterisiden mot deg. 

Det finnes smarte løpebelter til telefonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke å ha iPhone i BH, da min ble fuktskadet og fikk helt svart skjerm i løpet av to dager. Gikk seg dog til av seg selv igjen når den fikk et par dager i varmen uten å brukes. Lomme på låret høres ut som et bedre alternativ. Jeg satser heretter på tvillingsim og eldre tlf på lengre turer ( i tillegg til Spot personal tracker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, InaS skrev:

Anbefaler ikke å ha iPhone i BH, da min ble fuktskadet og fikk helt svart skjerm i løpet av to dager. Gikk seg dog til av seg selv igjen når den fikk et par dager i varmen uten å brukes. Lomme på låret høres ut som et bedre alternativ. Jeg satser heretter på tvillingsim og eldre tlf på lengre turer ( i tillegg til Spot personal tracker)

Nei. Å ha den i BH'n på turer man svetter mye, er ikke så lurt. Men for korte turer med litt lek (alpinbakken) så går det helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var på tur som etter fire timer endte i -15, og da hadde kondens i lomma gjort at det faktisk var dannet seg en tynt islag utenpå hele telefonen. Ble positivt overrasket når jeg faktisk fikk brukt telefonen med is på skjermen, men ikke å anbefale. Dagen etterpå la jeg telefonen i en vanntett pose med litt tørkepapir for å suge til seg fuktighet. Det funket sånn passe. Null problemer med kondens, men ikke mulig å ta bilde og litt klønete å betjene. Med et cover som faktisk er laget til formålet ville det ha funket fint å ha den i en lomme nær kroppen.

Det skal sies at jeg ikke har hatt noe som helst problem med telefonen ute på tur når det er kaldt, men så har jeg en Huawei Honor 6 til 2600kr og ikke en iPhone. Den har et batteri på 3000mAh, mens f.eks iPhone 4s har et på 1420mAh, mao dobbelt så stort.

Endret av Blackbrrd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iphone suger. Har en 5S, og skal ha noe annet når denne er brukt opp.. Men når det er sagt, jeg har alltid med en powerbank på tur. Da har jeg nok batteri til hva det skal være.

Det hjalp også å bytte deksel. Etter at jeg fikk et sånt "lommebokdeksel" så blir ikke telefonen like kald. Trenger ikke være et sånt dyrt som dette, men det er denne typen jeg mener: http://www.apple.com/no/shop/product/HHL12ZM/A/decoded-lommeboketui-i-skinn-for-iphone-6-6s?fnode=99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes min iphone 6 har fungert greit i kulda. Var ute i -30 i for to uker siden og den holdt bra da (logget med endomondo). Bruker en vanntett case til den og har den i bukselomma. Mulig casen gjør at den tåler kulde litt bedre siden det tar lengre tid før batteriet blir nedkjølt. Hadde den også på fra torsdag - lørdag under EXA nå i helga uten at jeg trengte å lade den. Da stod den stort sett i flymodus og ble kun brukt til et par bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over har siste modeller Iphone innebygd kuldebeskyttelse, som stenger av når de mest strømkrevende delene i telefonen slår seg på, f.eks skjerm.  Dette er nok gjort for å beskytte batteriet mot mekanisk stress, som lettere oppstår når batteriet er under 20-30% av fulladet kapasitet og i kulde. Uten slik beskyttelse vil batteriet raskere tape sin ladningsevne. Små batteri gir jo lekker flat design, men har heller ikke mye å gå på. Løsning: Tvilling SIM og vanntett/støtsikker turmobil. Eventuelt rechargere + innpakking/varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kjøpte nylig en Sony Xperia Aqua, den virker ned til -20 grader, har STAMINA og Ultra STAMINA batterisparemodus med inntil 20 dager standby på sistnevnte. 

Har fungert kjempebra! Plus at den har bra kamera. :) Den koster ikke all verden heller, så kan være et alternativ til dere som har iphone å ha en slik en som tur-tlf med twilling-sim f.eks. :)

Her er et par bilder tatt med tlf:


DSC_0081.thumb.JPG.2a69929a7e165ec89b410

DSC_0082.thumb.JPG.c4397d7bb37ed9d1990d6

http://www.sonymobile.com/no/products/phones/xperia-m4-aqua/features/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.