Gå til innhold
  • Bli medlem

må en stor sekk være fulllastet?


Anbefalte innlegg

hei, kanskje ett litt dumt spm denne gangen.

har alltid hatt såkalt billigsekker på tur, og de har aldri vært ordentlig behagelige og gå med, men nå lurer jeg veldig på og spandere på meg en ny sekk. sekken bår takle laster på 25 kg og lurer veldig på bergans alpeninst medium, men her er da mitt spm, det er jo ikke alltid en har med seg full last på litt kortere turer, må en slik storsekk være fulllastet for at den skal være behagelig og gå med, da tenker jeg ikke bare vekt, men også volum. ønsker også brukererfaringer på denne sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har ikke erfaring med denne sekken direkte, men bruker ofte min egen stor sekk (Osprey) med lettere oppakning enn maks grensen for hva den kan være komfortabel med. Ser ingen grunn til at et stor sekk skal være noe ubehagelig å bære med lettere last, da alt kommer an på et godt bæresystem som kan justeres etter hvordan sekken sitter på ryggen. Min sekk er utrolig komfortabel å bære uansett om den er tungt eller lett lastet, så mitt svar er nei, en storsekk må ikke være tungt/fullastet for å være behagelig :) Et lite tips før du kjøper sekk, gjerne se om du får prøvd en slik sekk som du tenker på først....om ikke så bør du definitivt få godt med vekt i den når du prøver den på butikk. Det er altfor mange selgere som pakker for lite i sekken når kunde prøver den, eks: 10kg på en sekk beregnet for 25kg+. Det er da fort at den virker meget god på ryggen i butikken, men når du pakker den skikkelig for tur (25kg+) blir det et mareritt. 

Endret av Bragvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en alpinist medium og dette er en bombesikker sekk på over 4 kg. Den tåler vekter på 40 kg uten at den er ubehagelig å bære, men laster du den med 8-12 kg og halvfull(har skjedd ved avstikkerturer på langtur) så syns jeg den blir litt kantete og stor, men den sitter jo greit på ryggen.
Dette er en sekk man bruker hvis man skal bære mye tungt og langt, og du må vurdere om du har behov for en så robust sekk, og jeg mener kanskje at bruksområdet starter hvis sekken du skal bære veier over 20 kg.

Jeg sverger til denne sekken på lengre turer da den passer meg og ryggen min veldig bra, men du vil få mange meninger om denne sekken hvis du søker litt i andre tråder. Noen syns den er unødvendig stor, andre syns den er for tung osv osv. 
Det viktigste er at den passer deg og din rygg samt dekker ditt behov.


Men som en dagstursekk eller for kortere turer er det bedre å kjøpe en billigere sekk på 40-80l alt etter behov.
Jeg bruker selv en Berghaus Expedtion Light 80l til dette bruket, den veier bare 1,5 kg, og god nok for vekter inntil 18-20 kg.
Og det skal sies at Bergaus ryggsekken, soveposen og liggeunderlaget veier da tilsammen over 1 kg mindre enn BARE Alpinist sekken.

Har også en Mammut Heron Crest 40l til dagsturer og toppturer.

Du finner nok ikke en sekk som dekker alle behov fult ut, det vil alltid bli et kompromi ifht størrelse og vekt. 

 

Endret av Klingen86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompromisset mitt er å investere i en stor sekk som dekker alt av vekt jeg kan finne på å bære og så bruke den når ikke billigsekkene på rundt 40L duger lenger.
Da er den selvsagt ikke alltid full og det er da fint med reimer som gjør at volumet kan strammes inn til å tilpasses hva man faktisk bærer på. Irriterende med løse ting inni sekken som hopper rundt og omplasserer seg av seg selv hver gang man hopper over en bekk.
Strengt tatt kunne boden min hatt behov for en mellomstor og lettere sak på rundt 70-80L men den investeringen sitter langt inne når jeg alt har en sekk som dekker bruksområdene. Om enn den nå er litt "overkill" til mange turer er det en bedre løsning enn å sitte med for liten sekk og derfor ikke kan gjennomføre det jeg har tenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har selv alpinisten til Bergans. Bruker den helst på lengre dagsturer vinterstid eller overnattingsturer generelt. Synes sekken er utrolig komfortabel, godt bæresystem med gode muligheter for justering. Topplokk og sidelommer kan demonteres; greit viss man ikke skal ha med seg for mye ting og tang; kan gjøres om til magetaske eller liten sekk, greit viss en tar en topptur fra camp. Eneste minus er at sekkens egenvekt kan føles litt tung, men min erfaring er at den er solid. Bruker ellers en Bergans Glittertind 55l som dagstursekk; også en behagelig sekk enten den er stappfull eller lettpakka. Men som Bragvin sa så er det lurt og prøve sekken i butikk for å sjekke ut hvordan den sitter. Da jeg kjøpte sekkene på komplett fritid fikk jeg god service, virket som om betjeningen kunne sitt fag; han sa at du kjenner når en sekk sitter bra, blir som å prøve en hatt. Ble rådet til å prøve sekker hos andre forhandlere også, noe som ble gjort, men stranda på Bergans.

Lykke til med kjøp av sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"må en stor sekk være fullastet?"

Ja.

Det er min erfaring iallefall. Men det kommer an på hvor tight man kan stramme sekken om den ikke er full. På min Helsport Fjellheimen 85 følte jeg den var maks strammet inn på 85 liter med mulighet for å slakke av på strammingen for å øke kapasitet opp mot 110 liter tror jeg det er. Når jeg da aldri fylte den opp til 85 liter følte jeg at den alltid hang og dinglet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan sekken er konstruert. stivhet, muligheter for å komprimere sekken ved lite last etc.

Hadde en 120 liters helsport sekk tidligere og den var best når den var ganske full. Rygg på sekk var litt myk så den måtte stappes fra bunn og opp for og føles god. Nå bruker jeg norrøna recon pack og den er veldig stiv så den kan jeg laste omtrent som jeg vil og den er uansett god å bære. Sitter som limt på ryggen selv om den er så og si tom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sekk på 90 liter, den var alltid full.  Og som om det var ikke nok, på lokket hadde nesten alltid en pakksekk på lokket og under sekke telt og liggeunderlag.  Pust og pes. Ble lei, kvittet meg med 90 literen, ingen vei tilbake, og fikk tak i en sekk på 65 kg.   Også den sekken er full.  Må riktignok fremdeles ha telt og liggeunderlag under sekken, men totalvekten er redusert fra 24 til 19.   Jeg har hatt tre relativt lange turer på Hardangervidda, og har aldri savnet noe.  

Og det jeg prøver å si at det er vanskelig å ha en stor sekk uten å fylle den.  Men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Norrønna Recon Syncroflex og den er titt og ofte 1/2-2/3 full når jeg drar på tur. Unntaksvis er den smekkfull med en 40L dagstursekk under lokket og inneholder alskens unødvendig luksus til "basecamp". En ting som er fint med denne sekken er at det er flere reimer på den som kan strammes inn for å komprimere volumet slik at tingene inni ligger stødig og ikke driver å danser rundt.
Setter pris på å klare meg med en enkelt dyr sekk i stedet for flere i ulike størrelser alt etter hva slags tur jeg skal ut på. Men det krever selvsagt at man klarer å unngå "luksuspakking" når det man trenger er å spare vekt og volum. Et problem for mange det der. Kjekt-å-ha-ting havner liksom i sekken på magisk vis mens man pakker.
En annen ulempe er selvsagt at sekken til tider er tyngre og mer robust enn den strengt tatt trenger å være. Sånn sett kunne jeg trengt en lettere "mellomstor" sekk på rundt 70-80L. Men siden jeg allerede har en sekk som dekker alle mine turbehov og jeg klarer å ha en viss selvdisiplin med den ekstra plassen ser jeg egentlig lite poeng i å bruke penger på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trond Arvid Hagen skrev:

bergans alpeninst medium, men her er da mitt spm, det er jo ikke alltid en har med seg full last på litt kortere turer, må en slik storsekk være fulllastet for at den skal være behagelig og gå med, da tenker jeg ikke bare vekt, men også volum. ønsker også brukererfaringer på denne sekken.

 

Enkelt svar: NEI :-D

Jeg har den sekken. Meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Jeg har denne sekken og ønsker å selge den. Så hvis du får prøvd en slik i butikken for å teste om den funker for deg kan du kjøpe min for 2000,- Jeg har brukt den to ganger, grunnen til at jeg vil selge den er fordi den ikke passer ryggen min bra nok. 

hvor i landet holder du til?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nei. sekken trenger ikke være full, men den bør kunne strammes inn så den er tight selv om den ikke fullpakka. Jeg bruker en 125 l selv på kortere turer hvor jeg før brukte en 85 l, men så lenge jeg har nok i den til at jeg får stramma inn reimer og snøringer så er det helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som flere andre mener jeg at det enkle svar er NEI. Jo letter jo bedre! Eller så lett-som-mulig-pakking.

Men avhenger nok av sekkens konstruksjon og innspennings- kompressjons muligheter; gjerne med remmer eller snøring. Bruker selv en eldre pakkrammesekk, men den kan ved fornuftig pakking strammes godt inn. Og så er den helt uten glidelåser som kan gå i stykker!!:grin:

Sekken kan for så vidt tas helt av, så jeg har båret noen marmorfliser på den også. Rammen med last sitter bra, som altid og lever lissom sitt eget liv på ryggen.

hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.