Gå til innhold
  • Bli medlem

Ullvotter / Tova votter - Utskilt


Tom42

Anbefalte innlegg

Dette er fullstendig "Off Topic" derfor burde jeg sikkert ha opprettet en ny tråd.  Men siden det her er snakk om varme votter tar jeg likevel en sjanse på at innlegget har noe for seg her.   

Hvilken betegnelse mine Norrøna votter har husker jeg ikke, men de bestod av en inner og en yttervott.  Men tre ting husker jeg; de var svindyre, de manglet vrangbord, og særlig varme var de heller ikke.  Og for å rettferdiggjøre prisen har de sikkert navn som gir assosiasjoner til enten Mont Everest i Nepal, eller Himmelbjerget i Danmark.    

Etter min mening er vrangbord helt essensiell.  For de som ikke kjenner til hva vrangbord er, er det den delen av votten som går et stykke opp på håndleddet.  Den har følgende funksjoner; Holde votten på plass, og hindre at snø å komme ned i votten.  Og kanskje den viktigste funksjonen:  Holde på varmen.   Da er det viktig å beskytte håndleddene.  

Siden jeg ikke kan strikke, fant jeg, i heimen, et par votter med vrangbord.  De klippet jeg klippet.  For å hindre at de raknet sydde jeg en siksak søm med symaskinen, og sydde de så på votten.  I ettertid har jeg selvfølgelig funnet at en syforretning selger løse vrangborder.   Da  hadde jeg sluppet å bli svevende i blikket når kona spør:  "Har du sett de grå vottene mine"?

Før brukte  jeg Norrønavottene bare når jeg skulle se fancy ut.  Men, sukk, sukk, den tiden er forbi, så nå ligger de pent i skuffen.   Den største vinterutskeielsen nå i "de siste tider" er "en natt ved bålet" i ny og ne.  Om der har jeg god tid til også å minnes- - - - .

--------------------------

I stedet anskaffet jeg med et par tovede ullvotter.  Responderte på en annonse på nettet, og snart hentet jeg et par flotte votter på postkontoret.

Et skår i gleden var at heller ikke de var utstyrt med vrangbord, og var for vide øverst.  Men fikk en venninde av kona til å strikke et par skikkelige.  For å hindre at de gled av tredde jeg et strikk i overgangen mellom vott vrangbord.

Forskjellen mellom kjøpeullvotter og hjemmestrikkede tovede votter er himmelvide.  Det gjør ikke noe om den tovede votten blir våt, søkkvåt.   Snarer tvert i mot.  Senest i går da det jeg måkte snø (Snøfreser) dyppet jeg dem i en bøtte vann, for enda en gang å minne meg selv på at de er like varme - hele tiden.  

For å underbygge denne egentlig utrolige påstanden vil jeg henvise til fiskerne nordpå.  Ut på feltet, dyppet, de lovotten først i havet, og så begynte de å jobbe, gode og varme.   I dag benytter de mer nymotens vanntette votter, men det har nok mer med holdbarhet å gjøre. 

 

,

Endret av Tom 42
Pressisering
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Tom 42 skrev:

 

--------------------------

I stedet anskaffet jeg med et par tovede ullvotter.  Responderte på en annonse på nettet, og snart hentet jeg et par flotte votter på postkontoret.

Et skår i gleden var at heller ikke de var utstyrt med vrangbord, og var for vide øverst.  Men fikk en venninde av kona til å strikke et par skikkelige.  For å hindre at de gled av tredde jeg et strikk i overgangen mellom vott vrangbord.

Forskjellen mellom kjøpeullvotter og hjemmestrikkede tovede votter er himmelvide.  Det gjør ikke noe om den tovede votten blir våt, søkkvåt.   Snarer tvert i mot.  Senest i går da det jeg måkte snø (Snøfreser) dyppet jeg dem i en bøtte vann, for enda en gang å minne meg selv på at de er like varme - hele tiden.  

For å underbygge denne egentlig utrolige påstanden vil jeg henvise til fiskerne nordpå.  Ut på feltet, dyppet, de lovotten først i havet, og så begynte de å jobbe, gode og varme.   I dag benytter de mer nymotens vanntette votter, men det har nok mer med holdbarhet å gjøre. 

 

,

Hvor får du kjøpt tovede ullvotter? Jeg har lett lenge etter det uten hell. Jeg har et par som er kjøpt på en husflidbutikk i Kirkenes for ca. en mannsalder siden, men de er muligens bare børstet for å få dem til å se litt tykkere ut enn de er.

post-4220-0-36772900-1363131909_thumb.jp  post-4220-0-92812400-1363131922_thumb.jp

Ref tidligere innlegg:

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, REs skrev:

Hvor får du kjøpt tovede ullvotter? Jeg har lett lenge etter det uten hell. Jeg har et par som er kjøpt på en husflidbutikk i Kirkenes for ca. en mannsalder siden, men de er muligens bare børstet for å få dem til å se litt tykkere ut enn de er.

post-4220-0-36772900-1363131909_thumb.jp  post-4220-0-92812400-1363131922_thumb.jp

Ref tidligere innlegg:

 

 

Jeg husker dessverre ikke navnet på hun som strikket mine, men tror hun var fra Raulsandstraktene.  Pris kr 250 - for noen år siden.  Søkte imidlertid på nettet og fant følgende adresse:

Go Votten
Solvor Vinje Rygg
Okkenhaugsvegen 808
7608 Levanger
Mobil: 911 60 153
E-post: [email protected]

Om jeg skulle kjøpe meg et par nye ville jeg ha følgende krav:  En farge som bryter med snø og som har vrangbord.  Gikk ut for å fotografere de i sitt rette element - snøen, men der ble de blå.  Dermed måtte jeg inn i atlieet og der kom den vises gråfargen og den orange kanten riktig.

Å tove er ikke så tidskrevende som før, da vi brukte grønnsåpe og lunket vann, og håndkraft.  Nå holder det med en omgang eller to i vaskemaskinen på ullprogram.  Det gjør dusen

20160112_101209.thumb.jpg.3206287960c88f

tig.  027.thumb.jpg.5fef53f710e979c4b930c7eae6

Endret av Tom 42
Tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste av to verdener må da være en skikkelig tovet vott under og så et vannavvisende trekk utenpå.

Når det gjelder å få tak i tovede votter så ville jeg ha sjekket med lokal husflid - om de "vet av noen" samt kontaktet de som står bak tilsvarende produkter på epla. Det er sikkert noen der som vil strikke bestillingsvare.

https://www.epla.no/search/?q=ullvotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, smgj skrev:

https://www.epla.no/handlaget/produkter/739363/

Å få til en vrangbord som ikke er tovet på tova votter er litt kinkig. Men det finnes tynn strikk å få kjøpt og nål. Da er det bare å tre noen runder med tynn strikk gjennom ermeoppbrettet og stramme sånn passe.

Ja, jeg skjønner problemet.  Ditt innspill var både riktig og viktig.  Derfor hadde jeg sikkert flaks når jeg fikk strikket og sydd dem på i etterkant.   Men det går sikkert an å få til av hun som strikker og tover.

 

Så bra for deg REs, her får du tips så det holder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Tom 42 said:

Ja, jeg skjønner problemet.  Ditt innspill var både riktig og viktig.  Derfor hadde jeg sikkert flaks når jeg fikk strikket og sydd dem på i etterkant.   Men det går sikkert an å få til av hun som strikker og tover.

Nja. Det går også an å strikke vrangborden i superwash eller blandingsgarn. Da blir ikke det (like mye) påvirket av selve toveprosessen. Men da må man finne en oppdragsstrikker. De vottene jeg linket til i forrige innlegg synes f.eks jeg var litt lite tova til det bruket som skisseres her. Det er også sånt som kan fikses om man har hotline til den som strikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kuriositet.  På 70 tallet mens jeg tjenestegjorde på Andøya strikket en eldre fiskekone ett par votter til meg.  I tillegg til ull brukte hun også noe av eget hår. Spennende hva de gamle kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tom 42 skrev:

Som en kuriositet.  På 70 tallet mens jeg tjenestegjorde på Andøya strikket en eldre fiskekone ett par votter til meg.  I tillegg til ull brukte hun også noe av eget hår. Spennende hva de gamle kunne.

Det er helt vanlig. Konene strikket inn litt eget hår når de strikket til sine menn som var på sjøen. Det var ment som god lykke og et sterkt ønske om å få han hjem igjen.

Så kanskje du sjarmerte denne konemoren helt i senk? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det er helt vanlig. Konene strikket inn litt eget hår når de strikket til sine menn som var på sjøen. Det var ment som god lykke og et sterkt ønske om å få han hjem igjen.

Så kanskje du sjarmerte denne konemoren helt i senk? ;)

Hva du kan!! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.