Gå til innhold
  • Bli medlem

Bekledning Vinterturer


bananskallet

Anbefalte innlegg

Jeg skal på min første lange vintertur om noen uker. Må selvsagt se an været, men er usikker på om jeg skal ha på bomull eller gore-tex. Jeg har begge deler, og bruker for det meste bomull på dagsturer, aldri Gore-Tex. Men tenker at når jeg skal langt ut og bort fra sivilisasjonen at Gore-Tex tåler litt mer ruskevær og f.eks. underfrosset regn, pluss at det tørker fortere enn bomull, som har en tendens til å bli vått bak sekken. 

Så hva bruker dere på fleredags skiturer til fjells og hvilke erfaringer har dere med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste fra begge verdener. Var nylig en uke i fjellet i nord-Troms. Værforholdene var stabilt kalde, med varierende vind. Fra stille og opp i sterk kuling. Temperaturene var nede i 10-12 minusgrader. Brukte kombinasjon Norrøna Recon goretex-bukse og en Fjellräven Sarek anorakk i G1000. Under der var det bare å fôre opp med ull. Perfekt kombo for kaldt og tørt klima. Var også nylig på en tur utenfor Tromsø med kraftig snøfall i fjellet. Under en ganske tung oppstigning ble anorakken ganske stiv når fuktigheten frøs til. Men dette påvirket ikke dens egenskaper, og etterhvert tørket også fuktigheten vekk, og stivheten forsvant, når det ble omslag til klarvær og kaldt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bruktt begge deler. I bevegelse er bomull å foretrekke da det puster bedre. Men goretex er mer vindtett hvis det blåser mye, hvertfall de klærne jeg har.

hvis det er snøvær så foretrekker jeg goretex, spesielt ved bål da snøen som havner på klær smelter i varmen fra bålet. Noe som ikke er vanntett blir lett fuktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Bruker selv skall på vinter med både ull og superundertøy under (alt etter etapper i forhold til svette og temp), desto tyngre etapper og mer svette har jeg brukt superundertøy, og har det vær skikkelig kaldt i tillegg har jeg på tynn fleece som mellomlag. Ulla bruker jeg når det ikke er like store krav til fukt-transport, men større krav til varme. Selv synes jeg skall (gore-tex) fungerer til alt, både sommer (kjølig) og vinter (vind/vanntett) da jeg kler meg med ull/superundertøy/fleece og genser etter behov.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg en Arc'teryx skalljakke på vinterturer. Denne stoler jeg på kvaliteten til (erfaringene mine med dette er også svært gode) og jeg orker dermed ikke drasse på 2 jakker. I tillegg til vekt er jo også volum et tema ved vinterpakking, spesielt om du går med sekk. Når det er tørt i været kan et "multifunksjonibelt" mellomlag, for eksempel fleece med windstopper, være tilstrekkelig. Evt. ta med en liten, lett vindjakke.

Innerst sverger jeg til ull, men så er jeg heller ikke den som går aller fortest opp bakkene på ski. Siden du skal på langtur regner jeg med at tempoet ikke blir hesblesende. Husk at det innerste laget bør være tynt slik at det tørker raskt når du har muligheten til det.

Ikke glem hendene og hodet ! Selv foretrekker jeg tovede ullvotter og tilsvarende lue når det er kaldt (er så heldig at fruen strikker). Andre igjen synes en ull-lue blir for varm ved aktivitet og bruker for eksempel pannebånd eller en tynn treningslue. Her kan det være greit å ha flere muligheter, kjipt å fryse på ørene...

Minner til slutt om viktigheten av en god hodelykt med plenty batterier ;-) lithium - batteriene fungerer greit i kulda synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå bærer det snart på tur. Det er meldt -2 til -6 grader og 6-10 m/s med (mot)vind, men værmeldingen svinger en del ennå. Fortsatt litt usikker på hva jeg skal ha på. Blir nok skall på beina. Hadde egentlig tenkt anorakk, men med så mye vind er det kanskje best med en skalljakke, eller tror dere det holder med anorakken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tradisjonell anorakk er evig bra nok mot vind men opp mot nullpunktet tror jeg det blir såpass fuktig at skalljakka er å foretrekke - om ikke annet så for å slippe å stadig titte opp mot himmelen og engste seg for nedbør. Ligger mye god turopplevelse i fraværet av bekymringer !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å velge mellom bomull og goretex, så hadde jeg kjørt på med noe tilsvarende Bergans sin Microlight jakke. Den er i nylon med stretch og har en rimelig god hette. Den veier nesten ingenting, tørker på null tid. Da gidder du å ta med goretex i tilfelle plussgrader og sludd/regn, eller veldig mye vind.

Jeg har tidligere sverget til bomull på skitur, men jaggu må jeg si jeg er mer enn fornøyd med nylon-jakka fra Bergans. Gikk et par turer i en goretex jakke fordi bomullsjakken min ikke hadde skikkelig tette. Ikke noe jeg gjentar frivillig, den er veldig mye mer klam enn nylonjakken.

Nevnte jeg at jeg faktisk bruker den jakka året rundt? Fin å bruke til/fra jobb. Du får den til nede i 500kr når den er på tilbud, og etter tre års bruk ser den fortsatt ut som ny. http://www.prisjakt.no/product.php?pu=637556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.