Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski for Spirrevipp


tenthumbs

Anbefalte innlegg

Dårlig erfaring med "hjelp" i lokale butikker gjør at jeg ber fjellforum om hjelp til å finne de optimale allround fjellskia for meg, som er:

Mann 55-60kg og 168cm, som vil gå på ski både i og utenfor spor, hvor formålet er lang tur på vidda snarere enn sport (null telemarkkjøring).Som oftest med sekk på mellom 10 og 15 kilo, men bør kunne gå greit på skia uten. Vurderer også pulk for tur med telt, så fellelås er ønskelig.

BC bindinger fordi de eneste skoene jeg har funnet som sitter godt  er Garmont Finse.

Har sett på f.eks Åsnes Sondre som markedsføres som ei ski for lettvektere, men ville vel helst hatt sintra såle (sålen på Sondre er ekstudert). Jeg er dog ikke sikker på hvor stor vekt jeg skal legge på dette. Ellers ser jeg på Fishcer E99 Easy Skin Extralite, men usikker på hvordan spennet i denne blir i min størrelse/vekt.

Har forstått at ski som f.eks Amundsen blir for stive for meg, og Nansen blir for breie for spor, 

Veit det finnes solid ekspertise her på FF, og håper noen har tid til å bidra med gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, tenthumbs skrev:

Dårlig erfaring med "hjelp" i lokale butikker gjør at jeg ber fjellforum om hjelp til å finne de optimale allround fjellskia for meg, som er:

Mann 55-60kg og 168cm, som vil gå på ski både i og utenfor spor, hvor formålet er lang tur på vidda snarere enn sport (null telemarkkjøring).Som oftest med sekk på mellom 10 og 15 kilo, men bør kunne gå greit på skia uten. Vurderer også pulk for tur med telt, så fellelås er ønskelig.

BC bindinger fordi de eneste skoene jeg har funnet som sitter godt  er Garmont Finse.

Har sett på f.eks Åsnes Sondre som markedsføres som ei ski for lettvektere, men ville vel helst hatt sintra såle (sålen på Sondre er ekstudert). Jeg er dog ikke sikker på hvor stor vekt jeg skal legge på dette. Ellers ser jeg på Fishcer E99 Easy Skin Extralite, men usikker på hvordan spennet i denne blir i min størrelse/vekt.

Har forstått at ski som f.eks Amundsen blir for stive for meg, og Nansen blir for breie for spor, 

Veit det finnes solid ekspertise her på FF, og håper noen har tid til å bidra med gode råd.

Jeg kjøpte nettopp ett par Åsnes Gamme på oslosportslager. De har 25% på slikt ut denne uken. Fikk god hjelp på tlf hos dem. Ring rett etter kl 10:00 så får du nok tak i dem også. Høres litt rart ut at Amundsen osv skal bli for stive for deg. Du ligger jo fint plassert i tabellen til åses med ski på 180cm (http://www.asnes.com/produkt/gamme-54/#fane-innhold-0)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, renzir said:

 Høres litt rart ut at Amundsen osv skal bli for stive for deg. Du ligger jo fint plassert i tabellen til åses med ski på 180cm 

Uten å ha lenker for hånden i øyeblikket har jeg lest flere tråder der noen i letter mener de må gå veldig "aktivt" på Amundsen for at de ikke skal glippe, men klart, de kan jo ha gått på ski i feil lengde.

Legger Gamme til bland skia jeg skal vurdere. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Lompa said:

Det er ikke nødvendig å se seg blind på dette med fellelås. Med disse fellene kan man bruke kortfell på alle ski. De har bare hår på midten.

https://www.xxl.no/madshus-xc-skins-intelligrip-skin-15-16-skifell/p/1112784_1_style

Ja, det er ikke et absolutt must, og dette er sikkert et helt greit alternativ.  Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tenthumbs skrev:

Uten å ha lenker for hånden i øyeblikket har jeg lest flere tråder der noen i letter mener de må gå veldig "aktivt" på Amundsen for at de ikke skal glippe, men klart, de kan jo ha gått på ski i feil lengde.

Legger Gamme til bland skia jeg skal vurdere. Takk.

Du er jo på størrelse med en ganske normal dame, og det vil jeg ikke kvalifisere som lettvekter. Dessuten så skriver du at du planlegger å gå med sekk, og da vil du få større glede av en stivere ski. Fjellski er uansett myke i forhold til de fleste (gode) langrennski. 

Mest allround blir vel fischer E99 eller Åsnes Gamme. Men du sier at du skal gå mest bortover på vidde, så da er jo Åsnes Amundsen evt Åsnes Mountain Race greie alternativer. E99 og Gamme er mer allround da de har mer innsving og mykere tupp, derav bedre nedoveregenskaper. 

Edit: Du bør ha dem i lengde 185. Er du redd for at det blir for stivt kan du alltids gå ned til 180. 

Endret av bananskallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.