Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormmatter en nødvendighet?


Kaptein Johnsen

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg er for tiden ute etter et skikkelig vintertelt. Jeg ønsker å ha et telt som kan gi meg god beskyttelse og comfort hovedsakelig til bruk over tregrensen.

Jeg har sett på flere ulike typer som alle sies å skulle dekke mitt behov. Det som synes meg underlig er at et telt som foreksempel Helsport Svalbard er utstyrt med kraftige stormmatter noe som ikke er tilfelle på foreksempel North Face VE 25. Disse teltene skulle jo utffylle mye av den samme funksjonen men alikevell er de svært forskjellige hva stormmatter angår. Etter en liten "produktscanning" hos en rekke leverandører vil jeg påstå at stormmatter ikke benyttes i like stor grad på amerikanskproduserte telt som nordiske telt.

Jeg vet ikke helt om det overnevnte stemmer men uansett lurer jeg på om et telt som foreksempel VE 25 er like robust (under bruk) som et Svalbard telt fra Helsport? Dette gitt at Helsport sitt har stormatter og ikke North Face sin modell.

Alle betrakninger mottas med takk!!

Mvh Kaptein Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok rett i dine betraktninger rundt bruk av stormmatter på telt - altså at dette i stor grad er et fenomen blant nordiske produsenter av telt.

Basert på personlig erfaring, både med og uten stormmatter, vil jeg påstå at mattene ikke er noen nødvendighet.

Jeg vil anta at bruk av stormmatter har en sammenheng med teltets konstruksjon forøvrig - noen telt er designet slik at stormmattene er nødvendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at noen produsenter tar bort stormmattene for å "levere" lettere telt, da de vet mange kunder idag er "light" søkere ?

Kan det også være at teltene blir billigere å produsere, mindre stoff, færre lufteventiler ?

Jeg har telt både med og uten stormmatter og har heller ikke opplevd vesntlig forskjell, bortsett fra følgende test : Når teltet skal tas ned, da sitter det med stormmatter som limt til terrenget (ved snø). Om det har noen praktisk betydning ved uvær, kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene natta det blåste storm i kastene og stengene til Svalbardteltet knakk som Soletti tror jeg jaggu teltet hadde reist sin vei om det ikke hadde vært godt nedgravde stormmatter på det. Dette var riktignok FØR vi la opp levegg rundt hele teltet, og ikke bare i den retning vi trodde vinden kom fra.

Så hvordan alle disse ytlandske teltene klarer seg uten stormmatter veit ikke jeg. Kanskje de fleste er kuppeltelt? Forteltet til Svalbard er stort og "tunnelformet", og klart det svakeste punktet v/vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormmatter er kanskje et litt nostalgisk behov hos oss skandinaver. I snø kan man alltids dekke godt til rundt teltet, og jeg kan aldri tenke meg at vinden kan få tak i sånne tilfeller. Men jeg finner stormmattene veldig nyttige for å stabilisere teltet med snø eller stein, slik at duken blir strammere og du får mindre blafring på tradisjonelle tunneltelt. På samme måte kan stormmattene gi ekstra "bardunering" og hindre vinden i å trenge inn i ytterteltet når du telter på hardt underlag der pluggfeste er vanskelig å finne.

Hilleberg har heller ikke stormmatter som standard, men de som sys på bestilling er til gjengjeld svært solide og sikkert 30-35 cm brede. Men til hvilken pris!

For øvrig, når det gjelder bygging av "levegg" med snø, kan du oppnå god effekt ved å bygge en levegg tett inntil teltet PÅ LESIDEN. Se hvordan snøen legger seg rundt en stor stein etter et vindfullt snøvær så forstår du hvorfor. Bygger du en levegg på "lovart" (vindsiden) en halvmeter fra teltet er du i hvertfall sikker på å snø ned. Problemet med vind om vinteren er ofte ikke vinden i seg selv, men at snø dynger ned teltet så du må ut og grave flere ganger i løpet av natta.

Sjog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.