Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fjellski - E99, Gamme evt. Amundsen


emstu

Anbefalte innlegg

Snøen har kommet til sør vestlandet (i allefall litt).

Etter mange år (11) med Åsnes Combat (både i Forsvaret or sivilt) anser jeg anledningen til å skaffe noen fjellski med litt smørelomme som vil kunne skli nedi spor hvis jeg skulle finne dem og som har kortfell.

Har skummet meg gjennom mange tråder her og andre steder (Ute Magasinet, Kammeret, tom amerikanske nettsider), og føler jeg har snevret valget ned til Gamme eller Amundsen.

Litt tekniske data: 189cm, 92kg, bruker 75mm Andrew sko. Bruker like gjerne sekk som pulk, med sekk ligger vekten som regel på en 25-30kg i tillegg for en lengere tur. De fleste fjell i Norge blir besøkt, men Ryfylke og Hardanger er nok mest brukt. Ser for meg ski i ~210cm lengde med Voile Traverse (10mm) montert.

Siden jeg vil gjerne beholde litt kjøreegenskaper rettet jeg blikket mot Gamme 54 skien (ref. Fjellski skolen videoen til PT Gamme), men så fikk jeg øya opp for Fischer E99 og dermed hadde jeg noen frågor rettet mot disse.

Hvis jeg forstår riktig så har begge disse (Gamme og E99) har en litt mykere tupp som vil gi litt bedre flyt i snøen, har ok med innsving. Kortfellen på E99 vil kanskje gi litt bedre gli enn Gamme (?) og man kan mekke egne feller til E99. Amundesen har litt mer lengde stivhet og vil da muligens bære litt bedre i løsere snø.

Er det noen andre vesentlige forskjeller mellom E99 og Gamme som jeg ikke har fått med meg (bortsett fra at Gamme ser jo kulere ut ;) )? Kan jeg anta at begge er et trygt valg?

(Nansen er ikke meg i rekken, da den har vel ca like mye smørelomme som Combat).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennet på Amundsen gjør nok at den holder bedre på smøringen. Det er vel den fjellskien som har aller best smørelomme. E99 er i alle fall ganske mye mykere enn denne. Gamme har jeg ikke prøvd.

E99 er etter min mening bedre å svinge enn Amundsen. Fellesystemet til Fischer er bedre enn Åsnes'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.1.2016 at 10.21, emstu skrev:

Snøen har kommet til sør vestlandet (i allefall litt).

Etter mange år (11) med Åsnes Combat (både i Forsvaret or sivilt) anser jeg anledningen til å skaffe noen fjellski med litt smørelomme som vil kunne skli nedi spor hvis jeg skulle finne dem og som har kortfell.

Har skummet meg gjennom mange tråder her og andre steder (Ute Magasinet, Kammeret, tom amerikanske nettsider), og føler jeg har snevret valget ned til Gamme eller Amundsen.

Litt tekniske data: 189cm, 92kg, bruker 75mm Andrew sko. Bruker like gjerne sekk som pulk, med sekk ligger vekten som regel på en 25-30kg i tillegg for en lengere tur. De fleste fjell i Norge blir besøkt, men Ryfylke og Hardanger er nok mest brukt. Ser for meg ski i ~210cm lengde med Voile Traverse (10mm) montert.

Siden jeg vil gjerne beholde litt kjøreegenskaper rettet jeg blikket mot Gamme 54 skien (ref. Fjellski skolen videoen til PT Gamme), men så fikk jeg øya opp for Fischer E99 og dermed hadde jeg noen frågor rettet mot disse.

Hvis jeg forstår riktig så har begge disse (Gamme og E99) har en litt mykere tupp som vil gi litt bedre flyt i snøen, har ok med innsving. Kortfellen på E99 vil kanskje gi litt bedre gli enn Gamme (?) og man kan mekke egne feller til E99. Amundesen har litt mer lengde stivhet og vil da muligens bære litt bedre i løsere snø.

Er det noen andre vesentlige forskjeller mellom E99 og Gamme som jeg ikke har fått med meg (bortsett fra at Gamme ser jo kulere ut ;) )? Kan jeg anta at begge er et trygt valg?

(Nansen er ikke meg i rekken, da den har vel ca like mye smørelomme som Combat).

Forøvrig 25% gamme og amundsen (og annet) på Oslosportslager ut uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen er det nærmeste du kommer langrennski i en fjellski, og du kan gå raskt og inspirert med de. De sliter ikke på smurningen i det hele tatt, og er underlaget litt løst (ikke nedkjørt), streker ikke fellene nevneverdig forutsett at du kutter de ved hælen. Bruker vekselvis 35mm syntetiske feller eller 45mm mohair på mine alt etter hvilket føre det er. Bruker smalere i syntet fordi de sitter godt nok og streker mindre.

Er underlaget greit er de også kjørbare, jeg har også Ingstad, de skal jo være mer kjørbare, og 75mm bindinger mot BC på Amundsen skulle også hjelpe på. Men jeg opplever ikke noen dramatisk forskjell, selv om jeg har 190 i Ingstad og 201 i Amundsen  (205 i langrennski). Jeg har kjørt Telemark i slalombakken med Amundsen, men på delvis rufsete føre er det etter min mening mengden "guts" og skiferdighetene som avgjør om det blir svinger ut av det eller ikke. Skiene kan selvsagt hjelpe litt, men det er den oppå som til syvende og sist kjører.

Støvlene er viktig, de skal ikke bare holde føttene varme og gjøre at du ikke mister skia. Så gode støvler er veldig avgjørende for hvordan skiene kjører. Jeg kom meg knapt helskinnet ned samme slalombakke som jeg nå kjører i etter at jeg byttet støvler.

Med Traverse plater på Voile kommer du litt høyere opp i sporet, for selv om skiene går ned i sporet så vil trolig 75mm streke litt i sidene (mer uten plater). Ikke la noen lure deg til å kjøpe Rottefella plater til Voile selv om de passer, sørg for å få Volies egne. De monteres med 4 skruer ( standard Telemark mønster), og bindingene i platene igjen med 3 skruer. Jeg brukte riktignok Quiver Killer Inserts og maskinskruer, men Rottefella platene sprakk i filler etter 3 turer fordi plasten var for hard. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Renzir: Så at Lageret hadde salg, snakket da med Gmax (bor i Stavanger) og de matched salgs prisen.

Omnilite: Takker for utfyllende svar. Har gått for Voile sine egne plater da jeg antok at de ikke var kompatible med Rottefella.

Endte opp med Gamme, satser på at bindingene kommer tidsnok til at jeg får montert de før helgen og da bærer det til fjells i noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.