Gå til innhold
TonePåTur

Arctic Bedding - vissvass eller genialt?

Anbefalte innlegg

On 26.3.2016 at 11:49 AM, Prebb said:

Tar gjerne i mot synspunkter om dette er en god idé eller ikke da jeg (som alle andre) blir fort låst i min egen bekreftelsesbias.

Ideen er kanon den!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er det aldri noe alternativ å ha en halvoppblåst Exped noe sted i pulken. Til det har jeg for mange skarpe gjenstander som isbor, fiskekroker, glidelåsdragere osv rundt til at jeg sjanser på dette. 

Etter å ha vært på såpass mange turer at jeg kunne gjøre noen vurderinger var det et par omorgansieringer jeg ville gjøre. De fleste kom av ulemper på tur og også en del pulkvelt. Det jeg gjorde var: Bytte til lengre pulk (168cm Fjellpulken) for å ha lengde nok til å ha telt osv på toppen, og handlet inn pulkpose til teltet og Arctic Bedding til underlag/sovepose osv. 

Jeg har som regel med et tungt isbor som pga av fasongen har vært vrient å plassere. Og dersom det har blitt plassert høyt har det laget en del ubalanse pga tyngden. Nå kan jeg pakke lavere. Spesielt de tyngre komponentene er enklere å plassere lavt. Og sovepose og det som blir plasssert høyt blir spredd så bredt utover at det ikke lager ubalanse på samme måte. 

Etter å ha tatt i bruk det nye systemet så har jeg faktisk til gode å ha pulkvelt. Tidligere har jeg hatt opp til ca 15 velt på tur fram til camp en på en tur som kanskje tar et par timer på ski. Med 15 pulkvelt tar det en del lengre tid ;-) 

Ett tilleggsaspekt som ikke nødvendigvis kommer av Arctic Beddingen alene, men som en konsekvens av hele det nye "pakkekonseptet" er at ting går kjappere, enklere, tryggere og tørrere når man er alene og leir settes opp. Der jeg er mye på tur er dette relevant. Går man og har leir i mer skogkledde områder så er det ikke like kritisk...

Jeg har ikke fått testet min HD i hardt regnvær på pulktur enda. Jeg ser for meg muligheten for å spenne skumunderlaget OVER Arctic Beddingen dersom det skulle bli sprutregn og man er nødt til å forflytte seg, jeg har alltid et sånn med uansett....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Er disse stroppene fra Biltema jeg tenker på:
Skjult lenke - logg inn for å se den
Skjult lenke - logg inn for å se den

Har du vanlig pariser brett med relativt stramme tauløkker tredd igjennom brettet på hver side så fungerer disse ganske sikkert bra. Veldig kjappe og feste og ta av! Bonus er jo at de er mega billige :) 

Jeg handlet tidligere i år til Parispulken

Oversnøringsstrikk med kroker Xcountry/Xplorer  Varenummer 977

149,- 

Denne var genial å lage feste rundt hele pulken akkurat som på fjellpulken. Det rare er at jeg søkte etter den nuh på Fjellpulken sider, men kan ikke finne den der nå....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke ha kasser oppe i en full size bag? Så får du sortert litt likevel.

4 timer på ski med snøføyk langs bakken: Da skal lokket på kassene dine være bra tette for at det ikke fyker inn fult av finsnø i hvert fall. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.