Gå til innhold
  • Bli medlem

Arctic Bedding - vissvass eller genialt?


TonePåTur

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Mareng skrev:

På ingen måte. Jeg har ikke Artic Bedding, og skal snart på min første pulktur med telt (har gått med sekk hittil), og søker derfor etter argumenter for og imot Artic Bedding.

Jeg tenker nemlig at det ikke trenger å være en forutsetning å ha Artic Bedding for å slippe å komprimere Downmaten (men kanskje jeg tar feil), og dermed har ikke det argumentet betydning. Etter å ha lest tråden, samt @graham sitt innlegg, finner jeg egentlig like mange ulemper som fordeler med Artic Bedding, men følger med i spenning på fortsettelsen.

Beklager. Oppfattet innlegget på en annen måte en det som tydeligvis var meningen fra din side :-)

Absolutt ikke noe problem å bare rulle downmaten litt sammen og legge på pulken. 
Det er ingen tvil om at Arctic Bedding ikke er nødvendig, men det gjør rigging og nedrigging av camp enklere etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg Arctic Bedding? -> Ja

Hadde Roald Amundsen Arctic Bedding? -> Tvilsomt

Har jeg vært på polare ekspedisjoner? -> Nei

Har R. Amundsen vært på polare ekspedisjoner? -> Definitivt!

Ha du lyst til å prøve det ut har du lov tenker jeg.

Mine turer har i hovedsak vært uten bedding (bla fordi jeg ikke har hatt det før nylig), og på turer hvor jeg setter opp basecamp  (dvs lite/ingen forflytting av camp) ser jeg heller ikke den store verdien av Bedding. 

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein bedding som eg  nyttar ved enkelte høver og ved andre høver ikkje, då den har både føremunar og ulempar. 

Det er ingen problem å lett komme til det ein treng sjølv om den ligg på toppen. Eg legg det eg treng under marsj lengst framme i pulkbagen, og vippar berre beddingen litt opp og stikk handa inn så finn eg både thermos, dagens mat, stormpose, dasspose og fellar/smurning.

Eg opplever sjeldan pulkvelt, hadde eit par på Hardangervidda no på ein seksdagers, då såg eg rett og slett litt dårleg kvar eg kjørte (mørkt med sviktande hovudlykt) og korleis eg posisjonerte meg i bakken (går med taudrag).

Eg gjekk no med beddingen omlag 3 av 6 dagar. Eg droppa han på dei mest vindutsette dagane, då eg ikkje synes eg får "nistroppa" og stramma skikkeleg lasta slik eg får om eg pakkar alt ned pulkbagen. Me snakka då vind på mellom 15-20 m/s.

 

Ein føremun med bedding over tid er at ein i større grad slepp bale med ising/fuktproblematikk og stive ventilar som resultat av kulde. Liggeunderlaget/ventilane får vere i fred, kanskje med unntak av ei lita justering eller to om ein er ute lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist tur hadde fruen bedding og jeg ikke. Det er jo utrolig digg å slippe å rulle ut skumliggeunderlaget (som ruller seg sammen igjen av seg selv) blåse opp thermaresten også pakke ut soveposen i motsetning til å åpne glidelåsen på beddinga og ferdig med det. For ikke å nevne de andre tingene man også kan ha i beddinga som man bruker inne i teltet. Samme regla er det når man skal bryte leir og pakke sammen. I mitt tilfelle vil jeg tro man sparer 15-20 minutter på hver opp/nedpakking (2x sovepose, 4x underlag etc), men det er godt mulig jeg har dårlige rutiner på å sette opp sovesystemet i forhold til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ArveS skrev:

Beklager OT; men likevel:

Skal en tolke dette som "det jeg trenger for å få gått på do/vasket hender" eller "vi transporterer alt ut"

Alt etter kvar eg befinn meg det, men i dei fleste tilfeller vil det bety dasspapir, fyrstikker og sprit. Om eg transporterar med meg noko ut har eg ikkje behov for å ha det lett tilgjengeleg ;)

  • Liker 4
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Alt etter kvar eg befinn meg det, men i dei fleste tilfeller vil det bety dasspapir, fyrstikker og sprit. Om eg transporterar med meg noko ut har eg ikkje behov for å ha det lett tilgjengeleg ;)

Hahaha @Tessatroll, ubetalelig kommentar det siste der :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du prøver å få lånt en bedding så bygger du litt erfaring. Det er ikke en nødvendighet.

Selv har jeg brukt bedding på alle turer i fjor og i år på vinteren med pulk og kunne ikke tenke meg noe annet. Så fremt beddingen stroppes skikkelig ned så sitter den som støpt til pulken. Fant ut for egen del at 3stk slike sykkel bagasje stropper fra bilteme passer helt perfekt. Når de trekkes over fra side til side så sitter dem dønn stramt og beddingen kommer ingen vei. Jeg tror det mange bommer på er å finne et enkelt og skikkelig stroppesystem til beddingen.

Uten at jeg har testet det så vil jeg også tro at beddingen kan brukes som nødly om det skulle bli krise, altså hive seg nedi beddingen med en liten åpning for luft :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse stroppene fra Biltema jeg tenker på:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykkel/Tilbehor/Laste-og-oppbevare/Pakkestropp-for-bagasjebrett-2000021372/
27-0055_xl_1.jpg.a833a2110e2c978d517b233298579542.jpg

Har du vanlig pariser brett med relativt stramme tauløkker tredd igjennom brettet på hver side så fungerer disse ganske sikkert bra. Veldig kjappe og feste og ta av! Bonus er jo at de er mega billige :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det aldri noe alternativ å ha en halvoppblåst Exped noe sted i pulken. Til det har jeg for mange skarpe gjenstander som isbor, fiskekroker, glidelåsdragere osv rundt til at jeg sjanser på dette. 

Etter å ha vært på såpass mange turer at jeg kunne gjøre noen vurderinger var det et par omorgansieringer jeg ville gjøre. De fleste kom av ulemper på tur og også en del pulkvelt. Det jeg gjorde var: Bytte til lengre pulk (168cm Fjellpulken) for å ha lengde nok til å ha telt osv på toppen, og handlet inn pulkpose til teltet og Arctic Bedding til underlag/sovepose osv. 

Jeg har som regel med et tungt isbor som pga av fasongen har vært vrient å plassere. Og dersom det har blitt plassert høyt har det laget en del ubalanse pga tyngden. Nå kan jeg pakke lavere. Spesielt de tyngre komponentene er enklere å plassere lavt. Og sovepose og det som blir plasssert høyt blir spredd så bredt utover at det ikke lager ubalanse på samme måte. 


Etter å ha tatt i bruk det nye systemet så har jeg faktisk til gode å ha pulkvelt. Tidligere har jeg hatt opp til ca 15 velt på tur fram til camp en på en tur som kanskje tar et par timer på ski. Med 15 pulkvelt tar det en del lengre tid ;-) 



Ett tilleggsaspekt som ikke nødvendigvis kommer av Arctic Beddingen alene, men som en konsekvens av hele det nye "pakkekonseptet" er at ting går kjappere, enklere, tryggere og tørrere når man er alene og leir settes opp. Der jeg er mye på tur er dette relevant. Går man og har leir i mer skogkledde områder så er det ikke like kritisk...

Jeg har ikke fått testet min HD i hardt regnvær på pulktur enda. Jeg ser for meg muligheten for å spenne skumunderlaget OVER Arctic Beddingen dersom det skulle bli sprutregn og man er nødt til å forflytte seg, jeg har alltid et sånn med uansett....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Er disse stroppene fra Biltema jeg tenker på:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykkel/Tilbehor/Laste-og-oppbevare/Pakkestropp-for-bagasjebrett-2000021372/
27-0055_xl_1.jpg.a833a2110e2c978d517b233298579542.jpg

Har du vanlig pariser brett med relativt stramme tauløkker tredd igjennom brettet på hver side så fungerer disse ganske sikkert bra. Veldig kjappe og feste og ta av! Bonus er jo at de er mega billige :) 

Jeg handlet tidligere i år til Parispulken

Oversnøringsstrikk med kroker Xcountry/Xplorer  Varenummer 977

149,- 

 

 

Denne var genial å lage feste rundt hele pulken akkurat som på fjellpulken. Det rare er at jeg søkte etter den nuh på Fjellpulken sider, men kan ikke finne den der nå....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også isborr med og har erfart samme som deg @Espen Ørud, legger man det for høyt så blir ballansepunktet feil. Systemet mitt er et pariserbrett rigget med stramme tauløkker rundt hele veien, deretter er det to strikker med hurtigkobling. Jeg bruker en 155l fjellpulken packbag med 3 plastbokser oppi. Kassene passer perfekt nedi pariseren og når man legger bag oppi så ligger hele greie meget stabilt, det bygger lavt og man får en jevn og stabil flate. Isborret legges på denne flaten og alt festes med de to strikkene. Deretter går beddingen oppå her som festes stram over med de tre biltema strikkene. Pulken min blir da både stabil og tipper sjelden.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler:
- Sparer tid når en skal ha alt på plass i teltet. Spesielt viktig om en er flere i teltet og ikke har uendelig med god plass
- Veldig fint også å ha dunjakke og niste i så en har det lett tilgjengelig under rastepauser. Drikkeflasker kan en stappe nedi soveposen som hjelper med isolasjon
- Fantastisk å sitte eller ligge oppå under pauser :)

Ulemper:
- Gjør lasten mye høyere og pulken blir mer utsatt for velt
- Ekstra vekt
- Er ikke vanntett (pleier legge vindsekken over om det regner eller sludder)

Endret av Oddbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2017 den 12.20, graham skrev:

Jeg har ikke prøvd å gå med bedding, men jeg jo vært på tur med kompiser som har bedding og gjort meg noen tanker som har resultert i at jeg ikke kommer til å kjøpe bedding før jeg blir overbevist om at dette er noe jeg bør ha..

Jeg ser dere nevner ulemper som vindfang, at den er større enn pulken, problemer i skog og utfordringer hvis man roter seg bort i noe mildvær.

Hva med høydepunkt og veltevillighet? Den blir jo ikke bedre med en bedding som gjerne har et telt  på et par kilo i pulkposen oppå der igjen..

Har dere på dere dagstursekk på ryggen, fyller dere beddingen med det dere trenger for dagen eller graver dere frem det under beddingen ved pause?

Jeg har dagstursekken oppå matkassen i pulken, så i halvannen håndvending har jeg både det jeg trenger og en plastkassestol. Jeg synes ulempene med beddingen virker større enn fordelen med å ha ferdig klargjort seng på pulken. Det tar da ikke så allverden med tid å dra soveposen ut av trekket og  å kjøre et par runder med snozzel-luft i DownMat'en?

Inntil jeg blir overbevist om noe annet, er dette for meg enda et utstyrsbehov man lager seg som man egentlig ikke trenger.

 

 

Jeg heller skjønte ikke hva jeg trengte fø jeg tok mot til meg og prøvde det ut... Noen ting er såpass banebrytende at man ikke forstår eller innser at dette er noe som forandrer helt hvordan man pakket før kontra nå...

Så, jeg skal ikke omvende deg heller, men anbefaler deg prøve det ut og kan hende du lærer noe nytt ift hvordan rutinene endrer seg? ;-)

Nokia forstod heller ikke hvordan mobilteknologien ville endre hvordan folk kommuniserte og brukte mobilen...

Det er mao konseptet Arctic bedding HD tilbyr som er nytt. Fra å frakte alt nedpakket til å frakte alt ferdigpakket. Men, det funker jo ræva på en liten pulk, men destod bedre jo større pulk man har, typisk ekspedisjonspulk. Dette er jo litt som pulkpose til telt, ingen skjønner vel vitsen med det før de har prøvd det i uvær med vindvotter hvor tid er avgjørende?

Det er mao konseptet tid som er nøkkelen og har du allverdens tid, så klarer nok ikke allverdens nyvinning overbevise deg ikke sant? Da funker jo det man vet og kan best uansett ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett så er det svært få ting man egentlig trenger i utstyrslista. Forsvinnende få ting er nødvendig og noe man trenger. Spørsmålet er derfor mer presist om hva den enkelte foretrekker, det er en helt annen sak. Ingen trenger anatomisk sekk, lærsko, bensinprimus, gasslighter, jervenduk osv. Man trenger ikke dasspapir heller, noen som trenger det forresten?

Hva man foretrekker er derimot noe annet. Jeg foretrekker Arctic Bedding HD fordi det gir meg det lille ekstra som jeg liker. Klarte meg supert uten, men foretrekker beddingen. Det lille ekstra er tid spart og frustrasjon over å leite etter et eller annet forbanna trekk som noen garantert har flytta eller rota bort. :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ikke overbevist. Å sammenligne bruksbehovet for en slik bedding med at man like gjerne kan tørke seg i ræva med mose og snø, at lærsko og bensinbrenner er det lille ekstra på tur, hjelper ikke meg til å se behovet for enda en ting.

10 timer siden, rbhelle skrev:

Nokia forstod heller ikke hvordan mobilteknologien ville endre hvordan folk kommuniserte og brukte mobilen...

 

Liten digresjon om det med Nokia, hyggelig at du nevnte de som lagde verdens beste mobiltelefon

20170305_095131.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, graham skrev:

Fortsatt ikke overbevist. Å sammenligne bruksbehovet for en slik bedding med at man like gjerne kan tørke seg i ræva med mose og snø, at lærsko og bensinbrenner er det lille ekstra på tur, hjelper ikke meg til å se behovet for enda en ting.

Liten digresjon om det med Nokia, hyggelig at du nevnte de som lagde verdens beste mobiltelefon

20170305_095131.jpg

Neida, ikke meningen å overbevise deg at dette er et behov du har eller noe du trenger. Det handler nok mest om hva man foretrekker. Mennesker vet av natur ikke hva man trenger før man har erfart det selv og derav gjøre et valg basert på preferansen. Jeg trengte i begynnelsen ikke en matkasse eller schnozzel bag, gikk helt fint uten, men du verden så mye mer praktisk og tidsbesparende det var ift å ikke ha det på den måten 😉 Jeg selv innså ikke det før jeg prøvde det selv. Selv om jeg hadde lest andres erfaringer med det. Klart noen ulemper er det, men for meg så var det å ha ting i kasser i pulk en liten åpenbaring fremfor å ha det i bag. Pumpebag fremfor håndpumpe skal jeg ikke engang nevne. Ulempen var at den jøvla pumpebagen er dyr som f.... for noe jeg fint klarer med integrert pumpe (i tillegg blir man jo varm). Men foretrekker fremdeles pumpebag 👍

Jeg har 2 kurs med Nils Faarlund over flere uker både sommer og vinter. Han trengte ikke noe som helst ifølge ham selv, og det var godt begrunnet fordi han hadde i motsetning til alle andre testet det nye....blant annet gore-tex den gangen 😉 Han foretrakk fremdeles hans valg. Men ja, det var no mange av hans vegledere på høyfjellsskolen som brukte gore-tex og annet nymotens snacksy utstyr ja 😂

Poenget mitt er at vi prøvde jo sette han fast fordi vi var jo låste til hva vi mente var vårt behov, men forskjellen på oss og ham (som er litt ekstrem i alpint fjellmiljø i Norge) er at fyren hadde jo erfaringsbasert lærdom. Nå på sine eldre dager har han dog begynt med mobiltlf når han er ute. Ikke fordi han trenger den, men fordi hans sønn vil ha tak i ham siden Nils tross alt er en gammel mann nå 😂

Nokia lagde verdens beste mobiltelefon for telefoni og short messaging system med sin 6310i. Batteritiden var overlegen. Men så feilvurderte de grovt hva mennesker foretrekker å bruke mobilene sine til når de samme menneskene fikk prøve ut ny funksjonalitet som utvidet tale og sms enheten til å bli en liten datamaskin....

IMG_9866.JPG.a4421c995e4d035b1f26279b053IMG_9852.JPG.59575c149dd3920d79189d395f1IMG_9867.JPG.0301427b4db79468258c1549c69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaudå, jeg følger også med på utviklingen av utstyr og er åpen for nyvinninger, men jeg trenger å bli overbevist om at fordelene er større enn ulempene. Det er for min del ikke så mange år siden bomullsyttertøy/regntøy ble erstattet av særs dyrt regntøy kalt skallbekledning; liggeunderlaget ble supplert med en drømmeseng fra Exped og dunjakke skulle jeg ikke ha før jeg fikk prøvd en på...  Kart og kompass er relativt idiotsikkert, men nå foretrekker jeg som oftest å supplere navigasjonen med en GPSmottaker. Angående telefoner, så ble Nokiaen fotografert med min Samsung S5 lommedatamaskin...

Det er en balansegang mellom å drepe et dyr, spise det og kle seg med det, navigere setter sol og stjerner osv.  - og de utrolige mulighetene vi har i dag med tanke på moderne utstyr og ikke minst økonomien til å kjøpe det man vil. Jeg bytter gjerne ut noe gammelt utstyr, eller supplerer utvalget med noe nytt såfremt jeg blir overbevist om at det er noe jeg faktisk trenger og jeg jobber fortsatt med det angående disse beddingene. Jeg ser de praktiske fordelene, men heller fortsatt mot vissvass..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg ut som en litt kraftig bivybag også kan funke som omtrent som en Arctic bedding? Er det omvendte korrekt - dersom teltet går til H, kan da en Arctic bedding funke godt som nødly? Er den tilrettelagt for slik bruk på noe vis?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, a_aa said:

Ser for meg ut som en litt kraftig bivybag også kan funke som omtrent som en Arctic bedding? Er det omvendte korrekt - dersom teltet går til H, kan da en Arctic bedding funke godt som nødly? Er den tilrettelagt for slik bruk på noe vis?

Har ikke hørt om noen som har prøvd bedding som nødly, har selv tenkt tanken at det burde fungere men mangler å teste :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at hvis den som drar pulk av en viss størrelse, helst så lang som mulig (gjerne 168cm), eller som jeg bruker en Fjellpulken 155cm, så er Arctic Bedding noe som kan gjøre det raskere med campetablering og holde orden utenfor og i teltet. Særlig hvis de i tillegg har anskaffet et pulktrekk til fjellteltet (hvorfor har de vurdert/besluttet det egentlig og ikke bedding i samme åndedrag?) Med en kortere pulk enn 155cm i lengde, så ser jeg at HD beddingen kan bli noe ustø og vinglete. Dette betyr derfor at de med korte pulker og gjerne smale pulker vil føle at en arctic bedding i HD versjon blir klønete. Men alt går jo, men vil tro at om de bytter til en 155-168cm lang pulk og gjerne bredere, så vil de oppleve at HD beddingen ligger mer stødig. I tillegg så handler dette også om hvor høyt man pakker. De kassene jeg bruker nå 40x30x19cm og de bygger ikke lant over kanten på fjellpulken transporter. Dvs HD beddingen bygger ikke høyt opp.

I tillegg har jeg teltet Keron 3GT i en pulkpose. Den er jo enormt svær og enda lengre. Så med denne på toppen av HD bedding tilsier fysiske lover at kasser er det som funker best for meg fremfor en stappet fjellpulken bag. Jeg har et bilde av hele greia her ferdig pakket.

Om pulken veier 50 kg eller 80 kg spiller ingen rolle for meg. Ikke skal jeg gå 2000km over noen måneder, men kanskje 100-200-300km på en uke eller 2. Da gjør 30 kg absolutt ingenting i pulken, skal bare slite litt de første dagene uansett før det bli lettere. Så jeg vurderer nå bytte ut min 155 transporter fjellpulken med en Fjellpulken x-country 168cm fordi jeg vil den skal bli mest mulig stabil med teltpulktrekk, arctic bedding hd og isbor, hagle osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, a_aa skrev:

Ser for meg ut som en litt kraftig bivybag også kan funke som omtrent som en Arctic bedding? Er det omvendte korrekt - dersom teltet går til H, kan da en Arctic bedding funke godt som nødly? Er den tilrettelagt for slik bruk på noe vis?

Den er jo vindtett og kryper man oppi soveposen med beddingen rundt seg vil man holde varmen en stund, men man vil nok få endel problemer med kondens. Ville ikke droppet den vanlige vindsekken på pulktur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Sitter selv nå og skal bestille meg pulk,og tror jeg ender opp med en transporter 155. Litt usikker enda om jeg skal kjøre taudrag eller skikkelig drag. Heller litt mot det siste.

Men pulkbag og arctic bedding frister veldig. Det samme med pose til teltet. Rett og slett for å få ned antall kolli, og at man da kan dra med seg alt inn i teltet temmelig kjapt. Vurderer kaaanskje å kjøpe pulkbag i halv size og ha noen plastkasse til feks kokekar/brenner og "utstyr", for å få sortert litt. Den nye beddingen til fjellhyllen ser veldig bra ut uten atjeg har all verdens peiling på slikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.