Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til fjellet, sommer


Hege Szyrxzc

Anbefalte innlegg

Annonse

Vær klar over at lettvektstelt frå US ofte har ein kombinasjon med mellomrom/glipe mellom bakke og kant yttertelt og netting på innertelt, som gjer at desse vil vera litt meir trekkfulle enn telt der yttertelt går heil tned til bakken og eller har tett innertelt. Men ut over det så er dette gode telt til norske fjell sommerstid. Ser imidlertid at det er lite fortelt dersom du planlegg å ha hund i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor med telt er også hvor raske og enkle de er å sette opp og hvorvidt de trenger mye/lite plass.

Andre norske alternativer er f,eks Ringstind Superlight 1-2 som veier rundt 1kg og er superenkelt og sette opp da det bare har en bue. Om du vil ha litt mere forteltplass og bedre plass til hunden så er Reinsfjell superlight 2 også et knall valg, dette er av kuppeltype og står av seg selv uten barduneringer om været tillater det. Med mere plass kommer også gjerne flere kg så det veier rundt 2kg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en endre modell av dette teltet som er litt tyngre, men det ligner veldig (Twin Arch). Det er knøttlite fortelt, men det har fin innvendig høyde. Litt dårlig bardunert for mye vind. Jeg har kappet stengene 2-3 cm for å få ytterteltet litt lenger ned mot bakken.

Hvis teltet primært skal brukes på høyfjellet så ville jeg gått for litt mer plass i forteltet enn dette og type Ringstind osv. I skogen kan man bruke en tarp i tillegg, men over tregrensen må alt foregå inni teltet på en uværsdag. Dette er det jo selvsagt delte meninger om, men når man skal ha inn sekken og bikkja, i tillegg til å ha plass til å lage mat uten å svi pelsen av dyret, så setter i alle fall jeg pris på litt ekstra plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Eg kan anbefale Helsport Fjellheimen Superlight camp 3. Under 2 kg og god plass til både meg og hunden, samt litt til! Einaste minuset er ventilasjonen, den kunne vert bedre, men på sommeren er du jo stort sett utenfor teltet i stedet for inni, bortsett fra når du skal sove da ;) Eg er vertfall veldig fornøgd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hege Szyrxzc skrev:

Takk for tipsene, skal se nærmere på disse teltene. Litt forført av de amerikanske hvor en kan sette opp bare myggnettingen og få full utsikt, men så er det de andre tingene jeg må ta i betraktning..

Det er en fordel i finvær, men også en ulempe i dårlig vær. Man må sette opp innerteltet først, og så legge ytterteltet over. I plaskregn rekker det å bli vått i innerteltet før alt er på plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, TonePåTur skrev:

Hei :) Eg kan anbefale Helsport Fjellheimen Superlight camp 3. Under 2 kg og god plass til både meg og hunden, samt litt til! Einaste minuset er ventilasjonen, den kunne vert bedre, men på sommeren er du jo stort sett utenfor teltet i stedet for inni, bortsett fra når du skal sove da ;) Eg er vertfall veldig fornøgd med det.

De nye Fjellheimen har vel fått ventilasjon i begge ender nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Reinsfjell superlight er kanon, har 3 bikkjer, men de ligger inni teltet da. Og så har det 2 fortelt, 1 til å ha feks sekken i, og den andre til å kokkelere i, helt ok plass til slikt :) Veier ca 2kg, så helt ok syns jeg, stått fint i all slags vær for meg hittil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 353 skrev:

De nye Fjellheimen har vel fått ventilasjon i begge ender nå?

Jeg har et telt fra 2014 og det har veldig god lufting med klaff som kan brettes opp nederst bak og ventil oppe i begge endene. Er det veldig varmt er det bare å åpne "ytterdøra" :)

Endret av Klingen86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klingen86 skrev:

Jeg har et telt fra 2014 og det har veldig god lufting med klaff som kan brettes opp nederst bak og ventil oppe i begge endene. Er det veldig varmt er det bare å åpne "ytterdøra" :)

Greit å minimere kondens også da. Mitt gamle fjellheimen, fra 19krigen, har ikke ventil oppe i forteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter opp om Helsport Reinsfjell Superlight. Har brukt dette mye det siste året, også på høyfjellet i dårlig vær.

Ellers må jeg si jeg sikler litt på MSR Hubba NX (Nye enmannsutgaven) og vurderer det sterkt til soloturer i 2016, men jeg er usikker på om det kan bli i luftigste laget i dårlig vær på høyfjellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut msr hubba hubba nx. Kjempetelt med litt mindre mesh enn på teltet du har linket til, 2 fortelt og noe høyere vekt. Sjekk link til brukererfaringer http://www.fjellforum.no/forums/topic/32650-erfaringer-med-msr-hubba-hubba-nx/#comment-308508

Bildet er fra Skaktardalen i indre Troms. På den turen ble muligheten til å ta av ytterteltet for skikkelig ventilasjon satt stor pris på. 

20150710_153204.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, 353 skrev:

De nye Fjellheimen har vel fått ventilasjon i begge ender nå?

Det er lufteventil både foran (i fortelt) og bak ja....men er det steikande sol, så er det badestu der inne uansett...ikkje kult for oss som ikkje er så glade i varmen (les; Moi... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, TonePåTur skrev:

Det er lufteventil både foran (i fortelt) og bak ja....men er det steikande sol, så er det badestu der inne uansett...ikkje kult for oss som ikkje er så glade i varmen (les; Moi... ;) )

Trikset er å legge ned teltet om det er mye sol, så setter en det opp igjen rett etter solnedgang mens det fremdeles er lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Big Agnes Copper Spur UL2 mye på tur sammen med bikkja. Det har fungert supert. God plass kontra vekt og god høyde i mye av innertelt. Liker det med 2 innganger. Det har som MH teltet du linket til mye netting i innerteltet med det har duk et stykke opp rundt hele så en ikke blir direkte eksponert for trekk. Netting er dessuten så tettvevet at den demper vind i seg selv. Et telt man ikke blir kokt i om morgenen når sola har, stått opp. Er vel 4. Året med teltet og alt er like helt.

 

årets versjon er vel på 1,4 kilo så ikke ille vekt. Meg ekstra bunnduk kan du sette opp yttertelt først. Da kan du droppe innertelt hvis du er på tur i marka utenom innsektsesong. Men det er et lett telt så det er nok ikke å foretrekke i storm, gjelder vel det meste av UL telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går til innkjøp av et Tarptent Double Rainbow til mine turer i fjellet i sommer.

Minimal vekt og genial konstruksjon med to åpninger, enkel oppsetting, muligheten til å ha utsyn med myggnetting i hele åpningen, de to vestibylene samt hyggelig pris gjorde utslaget. Det at det må sømforsegles er helt ok. Mitt bruk er fisketurer i sommerfjellet og er det meldt skittvær med kuling og pøs blir det dagsturer med utgangspunkt fra hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Helsport Ringstind light 2.?Ligger på Outlet siden til Helsport pris 3.495. veiil. 5.825.- Fraråder telt hvor du setter opp inneteltet med myggnetting først.for så å legge over ytterduken. Veldig dårlig løsning når det regner. Hvis du har et romslig budsjett kan du se på Hilleberg. De har ekstra innertelt med myggnetting du kan kjøpe for sommerbruk til flere av teltene sine. Dette settes selvfølgelig opp sammen med ytterteltet. Du kan også bruke dette myggnetting teltet sammen med en Tarp, nærmere naturen kommer du nesten ikke.Hilleberg er nå ute med ny katalog for 2016, den kan du bestille gratis på siten. 

Endret av Per Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TerjePerje skrev:

Går til innkjøp av et Tarptent Double Rainbow til mine turer i fjellet i sommer.

Minimal vekt og genial konstruksjon med to åpninger, enkel oppsetting, muligheten til å ha utsyn med myggnetting i hele åpningen, de to vestibylene samt hyggelig pris gjorde utslaget. Det at det må sømforsegles er helt ok. Mitt bruk er fisketurer i sommerfjellet og er det meldt skittvær med kuling og pøs blir det dagsturer med utgangspunkt fra hytta.

Har sett på Tarptentene, men ikke akkurat det, skal se nærmere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.