Gå til innhold
  • Bli medlem

primus multifuel brenner ikke riktig, hjelp :)


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en stund hatt en primus multifuel brenner som tidligere har fungert helt utmerket men i det siste har den etter noen minutter godt i gang begynt å "poffe"/hoste og brenner ikke jevnt og har generelt dårlig effekt. Først trodde jeg det var den nye silencer cap'en som var roten til problemet men med orginal varmespreder er problemet fortsatt det samme. Jeg har demontert og renset alt som kan renses og demonteres uten at dette hjalp noe særlig. Har bare benyttet alkalytt fuel på denne og har forsøkt forskjellige merker men fortsatt samme problemet.

Noen som har vært borti noe lignende og har noen flere tips til ting som kan forsøkes ? Hvis ikke er det vel bare og levere den inn og reklamere... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 

Hvor gammel er primusen?  Har selv hatt en for noen år tilbake som jeg selv med, dette når jeg brukte flytende drivstoff. På min var kjernen til problemet en dårlig o-ring som forårsaket falskluft/ trykk problemer mellom væske beholder og selve brenneren. 

Endret av steingrd
Fjernet sitatboks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Bragvin said:

 

Brennern ble kjøp inn nå i høst så er jo relativt ny, samme med flasken. Men du er inne på noe med o-ringer - sitter jo en i selve pumpa som monteres på flaska og en i skrukoblingen som kommer fra brenneren og monteres på flaska. Takker for tips jeg skal forske litt mere på den biten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt ute begge o-ringene og de virker veldig bra men satte dem inn med fett for å se om det ble noen forskjell og det ser ikke slik ut. Har selv tenkt på filteret i selve pumpen men primus har et kobber rør med en liten hvit dings i enden der det suges inn fuel - det virker ikke som om dette lar seg demontere på noen måte ? Har forsøkt å blåase gjennom der med ventil åpen og det gikk greit vertfall. Legger ved en video som demonstrerer problemet:

https://www.youtube.com/watch?v=4o-ax1jCzCE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk filteret i enden av røret som suger drivstoff i pumpehuset og filteret i inntaket til brenneren (skru av slangen, så ser du det). Disse er like: små, sylindriske og mulig å kjøpe løst på fornuftige turutstyrforretninger. Ikke prøv å fjern filterne med mindre de ser tette ut, eller med mindre du har erstatninger klar. Du vil trolig ødelegge dem idet du fjerner dem. Blås dem ren før du gjør noe mer. Forsiktig bruk av trykkluft går også an.

Jeg vet ikke om dette er årsaken, men det er verdt å sjekke. Jeg ble etter tilsvarende symptomer oppmerksom på hvor mye skitt jeg hadde i drivstofftanken. Før var jeg heller ikke veldig oppmerksom på hvor jeg slengte fra meg drivtstoffslangen når jeg pakket. Nå bruker jeg noen plasthetter over slangen og over skrukoblingen på brenneren når slangen ikke er koblet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle inspill folkens! Jeg finner kun et filter på multifuel'en min og det sitter helt i enden på innsugs stange som går ned i flaska. Jeg klarte å få pirket ut denne biten helt bare for å teste uten og den brenner nå med mye høyere effekt og helt dønn stabilt! Så altså er det kommet noe i det filteret, skal forsøke og file litt av filteret og montere på igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som årsak til problemet er funnet, det samme med løsningen :)  Fantastisk hvor mye godt som kan komme ut av et forum og en post ;)  Kjedelig å plages med turutstyret så bra om det ordner seg framover for din del!  

Endret av steingrd
Fjernet sitatboks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd samme problemer som deg, men har merket at det ofte kommer en del dritt i drivstofftanken. Derfor har jeg ved flere anledninger før tur filtrert drivstoffet gjennom ett kaffefilter. Kanskje dette kan gjøre at problemet ikke dukker opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Kappet litt av på den filterbiten og remonterte, da var jagingen tilbake og effekten MYE dårligere. Siden jeg bare brenner ren alkalytt kommer jeg til å droppe filteret helt tror jeg :)

Jeg kuttet ut dette filtret for mange år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det løste seg!

Et lite innspill til feilsøkingmetode: Siden brenneren også går på gass, vil å prøve med en gassboks kunne verifisere om feilen ligger i brennerdelen eller i pumpe/drivstoff-flaskedelen. Ved å kjøre gassboksen opp ned vil det gå flytende drivstoff gjennom systemet frem til dysa (selv om gass skal ha annen dysestørrelse). Brenner den normalt på gass, er det pumpa/flaska/drivstoffet, gjør den ikke det er det slangen/brenneren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være preventivt å filtrere fuel gjennom et kaffefilter når man fyller på flaska ja, skal prøve å huske på det ;) Bruk gassboks er også et godt tips for raskt å utelukke delene ja!

Igjen takker for alle flotte tips så får vi se hvodan det fungerer uten filter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksprimentert litt videre men vet ikke om jeg er helt fornøyd med effekten fortsatt.... Det beste jeg får til er å koke 1l kaldt vann på ca 6m30sek.

Har da ventet til brenneren er godt igang på sin fulle effekt og tatt tiden fra kjelen ble satt på til det boblet. 

Hva mener dere er en akseptabel tid for å koke 1l kaldt vann folkens ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.