Gå til innhold
  • Bli medlem

Cumulus/roberts soveposer


Stark

Anbefalte innlegg

Leter etter ny vintersovepose.

Skulle gjerne slått på stortromma og revet ut en Western Mountaineering, men har egentlig ikke råd.

Har derfor sett endel på litt rimeligere alternativ, bla Cumulus og Roberts.

 

Hvis vi ser på dunvekt isolert sett gir Cumulus excuistic 1000 1000g 850cuin dun for 485 euro.

Cumulus Alaska 900 gir 900g 700cuin for 285 euro.

Roberts Voyager 800 ligger på 920g 750cuin til 423 euro.

Så ingen tvil om at det er mye dun for pengene, selv om dun ikke er alt da selvfølgelig.

 

Har vannavstøtende ytterstoff som fks pertex endurance noe for seg? 

 

Er det forskjellige målemetoder for cuin i Europa og USA? Vil ikke 700 euro-cuin si omtrent 750+ us-cuin?

Vurderer sterkt en av Alaska-posene til Cumulus,  siden det er en lett, varm pose til en fin pris. Excuistic er sikkert også bra, men lurer på om jeg virkelig trenger endurance ytterstoff og 850cuin. Muligens litt overkill mtp temperatur også, skal tross alt ikke til Sibir. 

Råd og innspill mottas med takk, også tips om gode kjøp fra andre merker.

Skal ikke brukes på veldig lange turer, må tåle 10-15 minus med god margin.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert Sir Joseph Koteka poser ?

jeg har nylig testet 850 posen dems på dagali i omtrent 10-12 minusgrader og den virker veldig lovende. Den er ratet -16 for menn. Posen ligger vel omtrent på 7000,- men jeg kjøpte min på kårevatn fjellsport som selger på finn.no. De selger denne posen for rundt 4700,- og da blir prisen litt mere spiselig. Jeg har selv veid denne posen til 1200g og den komprimerer ekstremt bra. Virker som en skikkelig kvalitetspose og vil tro den kan strekkes ned mot -20 om man har rett utstyr som godt isolert liggeunderlag og litt klær.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53442752&searchclickthrough=true&searchQuery=koteka

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref Pertex Endurance:

Jeg har en WM Antelope med GWS, bodde i samme telt på vintertur som en med RAB Andes 800 pose som har Pertex Endurance ytterstoff.

Det som var av fuktighet kunne jeg bare børste av WM posen min, Pertex stoffet så "vått ut".  
Altså på GWS perlet vannet seg, på Pertex gjorde det ikke det, men om fuktigheten trakk lengre inn vet jeg ikke, så jeg personlig er ikke helt sikker på vanntettheten på Endurance.
Begge posene var nye.

Selv med 65g mindre dun i WM posen blåser oppbevaringssekken seg helt opp, RAB'en gjør ikke det. Oppbevaringsposene ser like store ut.
RAB lager også gode poser, men det er forskjell.
For å pakke WM posen lettere ned i transportposen, vrenger jeg den, men det er fortsatt som å prøve å putte en ballong ned i en brødpose.

WM er bra poser, men ikke alltid like budsjettvennlige, jeg har fått mine på tilbud og kjøpt på outnorth.se via en bekjent. Prisforskjellen var hyggeligere før via Sverige.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og takk for tips om å sjekke ut sir Joseph.

Det endte faktisk med at jeg bestilte en sir Joseph Looping 900 til det jeg innbiller meg er en finfin pris.

Ser fram til å få testet den, heldigvis ser kaldværet ut til å holde seg enda en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Såvidt fått prøvd posen, lå ute ei testnatt i telt. Temperaturen lå mellom -20 og -25. 

Brukte downmat 9 og 2 reinskinn som underlag, var kledd i ullsokker, ullstillongs og trøye, ullbalaklava og dunjakke, 

Sov godt hele natta, våknet ikke pga kulde og hadde jevn behagelig temperatur om morgenen, også på føttene.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.