Gå til innhold
  • Bli medlem

Kald synmat


Anbefalte innlegg

Skulle sove ute i -12 her i julen og opplevde at synmaten var iskald på delene som gikk litt ned i matta (skuldre og hofte, ligger på siden). Prøvde å pumpe den opp så den var forholdsvis full, men det var fortsatt som å ligge rett på isen. Andre som har opplevd dette? Innser at downmat sannsynligvis er bedre, men synes fortsatt det er dårlig når matta skal holde ned til -17 i følge reklamen. Har synmat 7lw 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Granbarseng og Bamse evt anna lignende underlag av minimum samme tykkelse eller reinskinn.  Granbarsenga erstatter komforten med oppblåsbare underlag og tåler bålgnister, isolerer mot bakken, Bamse er også lettere hvis vekt betyr noe. Legg granbar i passe lengder med spennet opp og noenlunde annenhver ende oppå hverandre etter kroppslengden din. Prøveligg senga før du kveiler beinhaugen så du slipper å styre med å dandere greinene igjen når øya glipper. God natt!  :cat:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trøste deg med at jeg har downmat, og det er samme sak. Det vil si, jeg hadde vel faktisk plussgrader. (Men tele i bakken selvfølgelig.)

Ikke at det blir noe varmere av den grunn, men du er i hvert fall ikke den eneste som fryser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg bruker Downmat 7LW og Bamse sammen. Fungerer meget bra. Har Synmat 12 LXW, men ikke testet dette enda. Synmat 7LW burde holdt når Exped reklamerer med dette. Prøv med Bamse under. Dumt at det ikke holder hva det lover.

Takk for brukererfaringen selv om den ikke var så god for deg.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et under at jeg overlevde på flattbrød-liggeunderlag, type tynn og en femten år gammel sovepose som skulle tåle "opptil -18" når jeg var på klassetur og skulle overnatte i snøhule. Hadde også heftige BMI på 17-18 på det tidspunktet. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Exped downmat og bruker bamse underlag sammen med den. Har ikke frosset enda. Legger overtrekksbukse og jakke mellom disse, så er de gode og varme å ta på om morgenen. Passer på at det ikke ligger skarpe gjendstander i lommene som brått kan ødelegge den gode, dype søvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg synmat, men har downmat. Men ikke prøvd den enda i slike temperaturer. De aller fleste produsenter pleier å oppgi det best testresultatet de klarer å få til, under optimale forhold. Det er nok ikke umulig at den holder ned til -17 under optimale forhold, innenfor gitte parameter. Som tydeligvis ikke er de samme som du har ;).

Ser man på hodelykter for eks. Så er lumen oppgitt i spec. noe helt annet en det som er reelt. Ser man på høyttalere, så er ikke 120W sammenlignbart med hvor høyt man spiller. Misvisende informasjon i reklameøyemed, men som til dels har rot i virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er såpass kaldt ville jeg nok hatt et skumunderlag under. Da tror jeg du ville fått en helt annen opplevelse. Når det er sagt er Downmat suveren når det blir skikkelig kaldt. Jeg har svært gode erfaringer med Downmat så langt. Senest i helga hadde jeg nattetemperaturer ned mot -20 og underlaget var akkurat like godt og varmt. Har med bamseunderlag i backup i tilfelle punktering, men det har sålangt fått ligge ved siden av ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Bamse underlag under Synmaten, litt fordi jeg er redd for punktering og litt fordi jeg uansett alltid har det med, er så fint å sitte på foran bålet. Vi pleier å si at Bamse er så bra for det inneholder rumpevarmende molekyler :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par ting som er viktig uansett hvilket underlag/sovepose du bruker.

Det ene er at man må legge seg mens man er varm. Hvis du er kald på rumpe og lår, skal det godt gjøres å varme opp underlaget utover natten. Dette er ofte en utfordring på vinteren, og kan løses med f.eks varmeflaske.

En annen ting er bevegelse. For når du ligget på et underlag som har innebygget isolasjon, så vil du kun klare å varme opp det område du faktisk ligget på. Så hvis du flytter deg eller snur deg på underlaget, da vil du plutselig ligge på litt andre områder av lliggeunderlaget som må varmes opp av kroppsvarmen din. Dette kan bidra til å stjele en del varme utover natten.

Jeg ville ikke brukt en synmat i -12 uten ekstra isolasjon. Og mange sier at du burde ha et skumplastunderlag under synmat. Men for best mulig varmegevinst ville jeg hatt skumplastunderlaget på oversiden. 

Jeg har downmat 9 LW XP,  synmat 7 LW UL, og synmat Hyperlite 7 LW.

En annen ting som kan være verdt å merke seg, er at de tunge utgavene av Downmat/Synmat er tungere å varme opp enn de lettere utgavene takket være de kraftige stoffene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å få riktig mengde luft i de. Nå lever jo volum i slike mye etter varme så jeg må ofte justere trykk i underlag en stund etter jeg har lagt meg. Dropper temp mye i løpet av natta kan det bli litt lite luft så en slår gjennom. Ligger du på mage eller rygg så varmer du opp noe mermav underlag enn hvis du ligger på siden. Da kan det miste litt trykk ettter du har ligget på siden littt og du slår gjennom. Så best å tilpasse trykk etter du har lagt deg og ligget på siden en stund. Kan virke litt mas i starten men en får fort feeling på hvor hardt det bør være.

har et downmat 9 og det har værtsupert i minus 18. Kaldere har jeg ikke vært ute. Men jeg har nesten alltid med et bamse e.l til å sitte på ute. Så da kan det legges under selv om jeg ikke har gjort det. På synmat UL bruker jeg bamse under. Vet noen foretrekker ha bamse oppå det oppbålsbare. Mulig det blor noe mindre variasjon i trykket da, har ikke testet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.