Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting i telt med hund vinterstid - utstyr?


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk og godt nytt (tur)år! :)

Nå er kulden endelig komt til Vestlandet, dessverre er ikkje snøen det. Men med kulden, kommer turlysten! ;) Er skikkeleg rookie når det gjeld overnatting i telt vinterstid. Hadde min første i fjor, da var det vertfall snø, men ikkje så mykje minusgrader. Min kjære firbeint var med og det gjekk bra. Men nå er minusgradene virkelig komt og eg er på utkikk etter litt gode råd. Har dekken, bamseliggeunderlag, forsvarets ullpledd, fleccepledd og sånn saueskinn (sånne man hadde i bilseter før) som eg bruker til hunden min. Eg har ikkje lyst at gamlefar (blir 12 nå i februar, men er aktiv og frisk!) skal ligge å fryse når vi er på tur vinterstid. Veit at det er liggeunderlaget som spiller stor rolle vinterstid, men sjølvsagt også dekken osv. Kan nevne at vofsen er ein blandingshund - altså ingen polarhund. Fint om dokke her inne med samme type hund kan dele litt gode råd? :) på forhånd takk for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en nokså tykk teppepose (firkantet sovepose) sammen med bamseunderlag til min schæfer når gradestokken viser under 10 kalde. Prøvde barnepose et par ganger, men hunden ble liggende mer oppå, enn i posen grunnet den smale åpningen. Hunden var ikke komfortabel med å ha den lukket rundt kroppen. Synes den firkantede posen er enklere å bruke, da den gir noe mer spillerom mtp hvor stor åpningen kan være.
Den blir egentlig som en jervenduk, bare at den kostet 199.- kontra 1200.- for jerven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, T.Skaaland skrev:

Jeg bruker en nokså tykk teppepose (firkantet sovepose) sammen med bamseunderlag til min schæfer når gradestokken viser under 10 kalde. Prøvde barnepose et par ganger, men hunden ble liggende mer oppå, enn i posen grunnet den smale åpningen. Hunden var ikke komfortabel med å ha den lukket rundt kroppen. Synes den firkantede posen er enklere å bruke, da den gir noe mer spillerom mtp hvor stor åpningen kan være.
Den blir egentlig som en jervenduk, bare at den kostet 199.- kontra 1200.- for jerven

kor du kjøpte sånn firkanta posen hen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, TonePåTur said:

kor du kjøpte sånn firkanta posen hen? :)

Jeg kjøpte vel min på biltema for noen år siden. Men ser der er flere som selger rundt omkring. feks: Jula, sparkjøp, Biltema, xxl osv. fra kr 149.- og oppover.
Det er flere varianter ute mtp hvilke temperaturer den er ment for. de fleste ligger på komfortemp på 15 grader for oss. Den jeg har er ment for 10 grader ca.
Men siden den er såpass stor, så får du pakket hunden godt inn. Er selv fra vestlandet, og dermed har hunden pels deretter..  Kaldeste temperatur min hund har ligget i denne er 26 kalde på hardangervidda. Var nok ikke noe særlig varm, men det var det ingen i teltet som var :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kvasir.no/alle?q=J%C3%A6gerens+Hvilepose&partnerid=sol&source=search         kan annbefale denne til mellomstor hund jegerens hvilepose den har en lomme under der du kan plassere et liggeunderlag og er i et matriale som ikke trekker vann og er noe foret for exstra isolasjon har jeg brukt et mindre ullpledd fra clas olsen og klipt hull for hodet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.1.2016 at 23.40, TonePåTur skrev:

Det finnes jo Jervehiet til hund fra Jerven Fjellduk. Er den eit godt alternativ? 

Jervehiet er svært bra. Du må bare kjøpe med foring også, jeg tror nemlig de kommer uten for nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.