Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til vintersovepose til kort og frossen dame?


Turguri

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har etter flere år med sykdom endelig kommet dit hen at jeg atter kan dra på herlige turer. Dette bringer meg tilbake til problematikken med dårlig vintersovepose og nå har jeg googlet i det vide og brede uten å bli særlig mye klokere. Kanskje noen av dere her inne har noen tips? Jeg er 150 lang og veldig frossen av meg. Er på utkikk etter en pose som er lett i vekt, varm nok og helst ikke en halvmeter for lang. Har funnet få poser som egentlig egner seg for oss korte. Jeg vet man kan snurpe sammen posen i bunnen, men det hadde vært digg å slippe den ekstra vekten ;)

 

Mvh Turguri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Komboen varm pose, liten, lett og komprimerbar gjør gjerne at prisen blir deretter.  Western mountaineering er kjent for å lage noe av det beste penger kan kjøpe så det er helt sikekrt trygt. Selv er jeg en liten kar som er litt frysen men har store krav til vekt og volum. I våres investerte jeg selv i en av de letteste dunposene som finnes fra Hagløfs:

http://www.haglofs.com/fi/en/Sleeping-Bags/L-I-M-DOWN-%2B1/p/416040.2C5

Denne har jeg brukt vår, sommer og høst helt problemfritt - fungerte også til nød på hardangervidda i 2 minusgrader selv om den er ratet til 0 grader. Den tar nesten ikke plass sammenpakket og veier utrolige 480g ! Perfekt til gåturer med sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tor-Erik. Høres ut som en super sommerpose for meg, men blir nok litt kald som vinterpose. Hei, Jens Petter. Jeg liker tanken på å kjøpe norsk, men Isbjørnposene er digre og tunge å drasse på så det måtte eventuelt være om jeg skal ha med pulken. Jeg liker dog følelsen av skikkelige dunposer så det blir nok det jeg går for. Western Mounteneeringposene virker veldig bra, så nå leter jeg etter en nettbutikk som har poser med kort mål inne. Skjønner utmerket godt at ikke alle butikker gidder å sitte med noe slikt på lager for det er vel neppe det det går mest av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
22 minutter siden, Turguri skrev:

Takk Tor-Erik. Høres ut som en super sommerpose for meg, men blir nok litt kald som vinterpose. Hei, Jens Petter. Jeg liker tanken på å kjøpe norsk, men Isbjørnposene er digre og tunge å drasse på så det måtte eventuelt være om jeg skal ha med pulken. Jeg liker dog følelsen av skikkelige dunposer så det blir nok det jeg går for. Western Mounteneeringposene virker veldig bra, så nå leter jeg etter en nettbutikk som har poser med kort mål inne. Skjønner utmerket godt at ikke alle butikker gidder å sitte med noe slikt på lager for det er vel neppe det det går mest av.

Fjellsport har https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer.html?manufacturer=1397

WM er de dyreste og de beste dunposene som kan kjøpes!

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, fikk ikke med meg at det var vinterpose :)

Du kan også sjekke ut Sir Joseph Koteka 850 - har selv 170cm modellen og den har jeg selv veid ferdigpakket til ca 1200g. 

Kårevatn på finn selger disse til en veldig god penge:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53442752&searchclickthrough=true&searchQuery=koteka

Rundt 4700, bare ring dem og spørr :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
50 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ah, fikk ikke med meg at det var vinterpose :)

Du kan også sjekke ut Sir Joseph Koteka 850 - har selv 170cm modellen og den har jeg selv veid ferdigpakket til ca 1200g.

Kårevatn på finn selger disse til en veldig god penge:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53442752&searchclickthrough=true&searchQuery=koteka

Rundt 4700, bare ring dem og spørr :)

Vinterpose med -10 Komfort temp til ei dame som fyser lett? Soveposen du linker til er mer en sovepose for de som trenger en varm lettvektspose. Ser at Kårvatn i sin annonse kaller soveposen en vinterpose, men - 10 i komfort er ikke godt nok for kaldere vinterdager.

I tillegg har soveposen supertynt ytterstoff som neppe tåler mye fukt. Personlig synes jeg at hetteløsningen ikke er god nok for vinterbruk. En rendyrket vinterpose bør etter min mening ha bedre spek. enn som så.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på leit etter ein rein vinterpose?

Eit alternativ til ein stk dyr sovepose som vert relativt useless i varmere tid, kan være å gå for kombo 3-sesongs dunpose og sommarpose i syntet, som kan brukast både saman og kvar for seg. Lag på lag prinsippet fengjer bra med varme, i tillegg er det enkelt å tørke den ytterste syntetposen om den er fuktig frå kondens og slikt, og halde dunposen tørr. Denne løysinga vil som regel vege nokre hundre gram meir å dra på enn å velge ein veldig tjukk dunpose til vinterbruk, men gir deg større fleksibilitet. Sjølv brukar eg ikkje det eg har av vinterposar, då eg som oftast endar i min favoritt 3-sesongs dunis med ein tynn hurtigtørkande sommarpose utanpå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Mener roberts.pl syr fornuftig prisede dunposer etter mål, det kan kanskje være noe:grin:

Hei!

Bra tips. Mye billigere enn WM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, JanRH said:

Vinterpose med -10 Komfort temp til ei dame som fyser lett? Soveposen du linker til er mer en sovepose for de som trenger en varm lettvektspose. Ser at Kårvatn i sin annonse kaller soveposen en vinterpose, men - 10 i komfort er ikke godt nok for kaldere vinterdager.

I tillegg har soveposen supertynt ytterstoff som neppe tåler mye fukt. Personlig synes jeg at hetteløsningen ikke er god nok for vinterbruk. En rendyrket vinterpose bør etter min mening ha bedre spek. enn som så.

Vi har nok alle litt forskjellig syn på dette og trådstarter hadde forsavidt ikke nevnt noe om vekt/volum spilte noen rolle. Ja det er en lettvektpose med veldig lavt pakkevolum for de som prioriterer slikt. Jeg brukte nylig posen på dagalifjell i -12 men dog med et skikkelig liggeunderlag og det gikk veldig fint så at det ikke er en vinterpose er vel å ta hardt i. MEn skjønner helt klart poenget ditt, om du skal ha poser som tåler ned mot 20 minusgrader så må man nok trå til med noe heftigere saker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg brukte nylig posen på dagalifjell i -12 men dog med et skikkelig liggeunderlag og det gikk veldig fint så at det ikke er en vinterpose er vel å ta hardt i. 

Hvilket liggeunderlag var det du brukte?   ( Ble bare litt nysgjerrig siden du skriver "et skikkelig liggeunderlag" :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Walle said:

Hvilket liggeunderlag var det du brukte?   ( Ble bare litt nysgjerrig siden du skriver "et skikkelig liggeunderlag" :) )

Brukte et thermarest neoair all season med R verdi på 4,9

https://www.fjellsport.no/therm-a-rest-neoair-all-season-regular-1.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Litt av poenget var å teste hvor lett og lite man kan få pose/underlag kombo på vinter utenom ekstrem tempraturer :) Tror denne komboen skal kunne fungere ned mot minus 20 om jeg benytter thermoliner og gode klær...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :) Jo, både vekt og volum er viktig for meg. Jeg syns jo tipset om 3 sesongs dun med syntet sommerpose utenpå høres veldig greit ut når jeg har mulighet til å dra med pulk. Vil også sjekke ut roberts.pl. Var og kikket på Mammut comact down i går ut av ren nysgjerrighet. Må si at jeg ikke er spesielt imponert. Posen koster 5000.- noe som i seg selv er ganske rimelig, men jeg fikk ta posen ut av trekket å kjenne litt på den og det var flere felter i ryggen på soveposen hvor det rett og slett ikke lå du i det hele tatt. Tomme lommer helt uten fyll. Skal det virkelig være slik? Tenkte for meg selv at om det der er hva man får for 5000 kroner........

 

Må og si at jeg er veldig imponert over forumet her :) Koselige og hjelpsomme folk her inne:) Fint for urutinerte folk som meg :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips dette med å ha en tynn fiberpose på utsiden av dunpose. En løsning som er fleksibel og som jeg selv har benyttet mye med suksess. 

Når man skal velge dunpose er dette med etisk eller uetisk dun også noe man bør tenke på. Tidligere var ikke dette et tema, men for meg nå vil dette med om man plukker dun fra levende dyr eller ikke være avgjørende for valg av pose om jeg skulle bytte. Vi har 2 soveposer fra SirJoseph, og usikker på etikken der - altså det bør man vurdere før man handler uansett hvem man handler i fra.

Ved turer over mange dager vil det kunne akkumuleres kondens i posen. Her er fiber uovetruffen og klarer å gi en viss komfort selv om det er noe fukt. Dun kollapser relativt lett, og det finnes ikke noe verre enn å være på tur og spekulere på om posen holder ei natt til..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Turguri skrev:

Takk for alle svar :) Jo, både vekt og volum er viktig for meg. Jeg syns jo tipset om 3 sesongs dun med syntet sommerpose utenpå høres veldig greit ut når jeg har mulighet til å dra med pulk. Vil også sjekke ut roberts.pl. Var og kikket på Mammut comact down i går ut av ren nysgjerrighet. Må si at jeg ikke er spesielt imponert. Posen koster 5000.- noe som i seg selv er ganske rimelig, men jeg fikk ta posen ut av trekket å kjenne litt på den og det var flere felter i ryggen på soveposen hvor det rett og slett ikke lå du i det hele tatt. Tomme lommer helt uten fyll. Skal det virkelig være slik? Tenkte for meg selv at om det der er hva man får for 5000 kroner........

 

Må og si at jeg er veldig imponert over forumet her :) Koselige og hjelpsomme folk her inne:) Fint for urutinerte folk som meg :D

Desse kuldepunkta er også ein av grunnane til at eg fortrekker ein syntetpose utanpå. Har til gode å oppleve dun som ikkje får kuldepunkt. 

Med ein god tresesongs som går ned til eit par-tre minus comfort, ein sommersyntetpose på 1000 gr. og Exped downmat 5 light og ein lett skumplast oppå der greier eg meg til omlag 20 minus. Føresett at eg ikkje ligg eksponert for vind.

Eg er ikkje spesielt frossen, men det gir deg kanskje ein peikepinn. Eg tenkjer også at det kan være betre og langt meir fleksibelt å velge eit oppblåsbart liggeunderlag på 4-6 cm og klaske på ein thermarest i tillegg, enn å ha med eit 9 cm oppblåsbart. Varmare, meir komfortabelt, og i tillegg har du sikra deg ved nødbivuakk/skade osv, samt mot krise dersom hol på oppblåsbar som du ikkje får lappa. 

Lukke til med valet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Den 4. januar 2016 at 3.02, Tessatroll skrev:

Er du på leit etter ein rein vinterpose?

Eit alternativ til ein stk dyr sovepose som vert relativt useless i varmere tid, kan være å gå for kombo 3-sesongs dunpose og sommarpose i syntet, som kan brukast både saman og kvar for seg. Lag på lag prinsippet fengjer bra med varme, i tillegg er det enkelt å tørke den ytterste syntetposen om den er fuktig frå kondens og slikt, og halde dunposen tørr. Denne løysinga vil som regel vege nokre hundre gram meir å dra på enn å velge ein veldig tjukk dunpose til vinterbruk, men gir deg større fleksibilitet. Sjølv brukar eg ikkje det eg har av vinterposar, då eg som oftast endar i min favoritt 3-sesongs dunis med ein tynn hurtigtørkande sommarpose utanpå.

Opplever du mer kondens med denne løsningen?

Jeg synes det virker spennende å kombinere 3-sesongs dunpose med fiberpose som ytterste sovepose. Selv har jeg valgt Mammut Tyin 5-sesong ut fra kost/nytte vurdering. Hadde jeg ligget mye ute om vinteren kunne nok dyr dunpose vært noe, men ikke til mitt bruk. Jeg har en Mountain Equipment Xero 550 som kunne fungert som innerpose med en tynn fiberpose utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
3 timer siden, Turguri skrev:

det var flere felter i ryggen på soveposen hvor det rett og slett ikke lå du i det hele tatt. Tomme lommer helt uten fyll. Skal det virkelig være slik? Tenkte for meg selv at om det der er hva man får for 5000 kroner........

Det dun du ligger på blir platt, det isolerar inte mot någon kyla.

För ca 5000 sek så får du beställt två väldigt fina sovsäckar från Robert´s eller Cumulus, båda med 850 i fillpower. Robert´s syr upp sovsäcken helt enligt dina önskemål, skulle tro att även Cumulus gör det. Ta kontakt och fråga.

Jag vet inte hur det ställer  sig med moms och tull vid köp till Norge. Till en adress i Sverige så är man inom EU-området och då är det inga problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Björn skrev:

Det dun du ligger på blir platt, det isolerar inte mot någon kyla.

För ca 5000 sek så får du beställt två väldigt fina sovsäckar från Robert´s eller Cumulus, båda med 850 i fillpower. Robert´s syr upp sovsäcken helt enligt dina önskemål, skulle tro att även Cumulus gör det. Ta kontakt och fråga.

Jag vet inte hur det ställer  sig med moms och tull vid köp till Norge. Till en adress i Sverige så är man inom EU-området och då är det inga problem.

Har kikket inne på Robert´s nå og skal titte på cumulus. Det er jo helt tragisk at ikke alle i hele verden vet om denne muligheten. Høres jo superbra ut. Robert´s har på sin hjemmeside at de kun bruker dun fra døde fugler og, så det er jo veldig bra :) Jeg har brukt muligheten for å få sendt saker til långflon i høljes noen ganger. Det fungerer utmerket. De har egen postutlevering i butikken og da unngår jeg norsk moms og toll. Veldig greit :) Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Turguri skrev:

Har kikket inne på Robert´s nå og skal titte på cumulus. Det er jo helt tragisk at ikke alle i hele verden vet om denne muligheten. Høres jo superbra ut. Robert´s har på sin hjemmeside at de kun bruker dun fra døde fugler og, så det er jo veldig bra :) Jeg har brukt muligheten for å få sendt saker til långflon i høljes noen ganger. Det fungerer utmerket. De har egen postutlevering i butikken og da unngår jeg norsk moms og toll. Veldig greit :) Takk for tips :)

Generelt. Sparer vel ikke moms på det? Innenfor EU betaler du avsendrlandets mva. Sender de til Norge så trekker de av denne og legger på igjen i Norge. Viktig å sjekke at avsender gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JanRH skrev:

Opplever du mer kondens med denne løsningen?

Jeg synes det virker spennende å kombinere 3-sesongs dunpose med fiberpose som ytterste sovepose. Selv har jeg valgt Mammut Tyin 5-sesong ut fra kost/nytte vurdering. Hadde jeg ligget mye ute om vinteren kunne nok dyr dunpose vært noe, men ikke til mitt bruk. Jeg har en Mountain Equipment Xero 550 som kunne fungert som innerpose med en tynn fiberpose utenpå.

Overhovudet ikkje :) opplever dette som den tørraste og for min del mest komfortable løysinga. Eg har ein helsport Lom. Billig (trur eg gav 700 kr på kampanje/salg) og hurtigtørkande. Det finnes sikkert andre syntetalternativ som er både lettare og kanskje har varmekrage om ein gjerne vil ha det til dei gongane ein skal bruke posen åleine, men for meg har ikkje akkurat det vore so nøye. Eg snurpar godt att hetta og det greier seg i sommerhalvåret. 

Ein anna god ting med dette systemet synes eg er at sidan denne posen tørker kjapt og er syntet så toler den å bli brukt til altmogleg. Eg dreg an rundt i camp, sitt i an i pauser om det et grisekaldt og eg berre har ufora vindsekk med. Berre opna glidelåsen i fotenden og stikk føtene ut der og dreg ann oppover kroppen. Ein skikkeleg ruskepose :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.