Gå til innhold
  • Bli medlem

Acapulka-drag som røyk


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en brukt Acapulka-pulk med drag og diverse i våres og testet den for første gang nå i romjula. Hovedårsaken til at jeg valgte Acapulka var bedre stabilitet, og der må jeg si at førsteinntrykket er utmerket. Derimot var jeg lite imponert over draget. Monteringen syntes jeg var litt klønete, men det fungerte. Langt værre var det at selve vaieren røyk under bruk. Vi skulle gjennom litt ruskete småskog, så det var relativt høy belastning, men disse dragene her skal da tåle såpass? Er det noen som har tilsvarende erfaringer? Ble veldig skeptisk til å bruke dette videre, kjenner jeg. 

 

Det var ingen mulighet til å fikse draget, men jeg hadde heldigvis med meg nok tau og et par karabinkroker, og fikk dermed pulken med meg videre uten for mye problemer. Uten tau hadde dette blitt skikkelig utfordrende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt to seonger med Acapulka nå, inklusiv ruskete småskog. Har ikke merket antydning til slitasje og ja, jeg forventer at de skal tåle såpass. Det er tross alt snakk om stålwire..


Det er kanskje fornuftig å kontakte produsent for kvalitetssikring og reperasjon? Dette er jo utstyr som skal tåle heftig bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har hatt en dialog med produsenten, som mener at det må komme av at waieren er brukt uten glassfiber-rørene utenfor. Det tåler den nemlig ikke. Har også hatt en dialog med selger, som benekter at han har brukt bare waiere. Og der står saken for øyeblikket. Det jeg synes er rart, er at det ikke er selve waieren som røyk men metallet nederst, rett før feste-anordningen. Se bildet. Det ser ut som det er en bøy omtrent der på begge mine drag. Kan det være et svakt punkt?

Problemstillingen er vel i grunnen hva jeg gjør nå. Alternativene, så vidt jeg kan se, er vel:

1. Kjøpe ny waier (519kr) for å erstatte den ødelagte og satse på at den andre ikke ryker

2. Kjøpe 2 nye waiere, så er jeg på den sikre siden ift mulige skader

3. Bruke taudrag fra nå av 

4. Se om det går an å få noen (hvem?) til å sveise sammen de to delene og satse på at det holder framover

Noen bedre forslag? Uansett kommer det definitivt til å bli tau og karabinere i reservedelsposen framover også. 

IMG_2109.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Radiosugge said:

Har du et nærbilde av bruddflatene? Det ser ut som det har vært store krefter sideveis.

Ikke her og nå. Skal se om jeg kan fikse i morgen. 

Som sagt var jeg på vei gjennom småskog med full pulk da den røyk, men jeg har vel vært mange situasjoner jeg har opplevd som heftigere ift belastning på pulk/drag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er jo omtrent samme type metall bøssing med gaffel du bruker på båt - og der er ikke noen glassfiber rør utenpå. Men normalt kun trekk rett frem. Sådan skal tåle stor belastning - også ved bøy sideverts. Men typisk for brudd rett hvor wiren slutter? Tau går også ved knuten. Men jeg syns, at det er en dårlig bortforklaring fra produsenten. Sådan wire med bøssing skal altså tåle mye. Vil Acapulka ikke sende ny, ville jeg ta en prat med en lokal båt butikk, som også ordner rigg for seilbåter. Jeg vet snart ikke hvem som er tilbake i Oslo av sådanne, men kan finne ut - eller sjekk på nett selv.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det ble bilder i kveld. Først et bilde av den uskadde waieren. Man kan ane en kant/bøy et lite stykke ned fra hodet, og det var her den andre røyk.

Deretter et bilde av hodet på den som røyk og et av den resterende delen av waieren. På den nedre delen ligger det et metallhylse rundt waier og på den øvre er det kun metall. Det er altså i overgangen er det ble brudd. 

2016-02-03_23.05.12.jpg

2016-02-03_23.06.26.jpg

2016-02-03_23.07.02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, ser ut som de har fått litt juling. Det skal vel litt til å få til en slik bøy viss stengene har vært montert riktig på?

Jeg bestilte et acapulkadrag som jeg håper å få brukt første gang nå til helgen. Når jeg monterte det hjemme, så jeg jo at det var en plundrete affære å montere vaieren, med den lille bolten og mutteren. Å montere denne på utendørs med kalde fingre er dømt til å mislykkes.

Planen min er å la wiren sitte på fast, slik at det bare er å sette på stengene og stramme i andre enden. Jeg skal bruke det på paris pulk,  hjemme så det greit ut å la wiren ligge i en slak kveil under pakkposen. Men må dobbelsjekke at denne ikke blir utsatt for belastning ser jeg.

Grunnen til at jeg gikk for acapulka draget, er at jeg ønsker å bruke taudrag mer. Da passer det fint med et sammenleggbart drag, som kan benyttes ved behov. Er jo tross alt mest opp og ned her på Vestlandet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, incognito said:

Se der ja, ser ut som de har fått litt juling. Det skal vel litt til å få til en slik bøy viss stengene har vært montert riktig på?

 

Jeg har ikke noe drag å sammenligne med, og siden begge wirene var like og passet godt inn i glassfiber-rørene har jeg trodd at de var sånn originalt. Kan noen med tilgang til samme drag bekrefte/avkrefte for meg om dette er tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, virrma skrev:

Jeg har ikke noe drag å sammenligne med, og siden begge wirene var like og passet godt inn i glassfiber-rørene har jeg trodd at de var sånn originalt. Kan noen med tilgang til samme drag bekrefte/avkrefte for meg om dette er tilfellet?

Rimelig sikker på at den bøyen ikke skal være der, men skal se på mitt når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De drag/wire festene ser ut til å ha vært utsatt for krefter jeg mener må være unormale for normal pulk bruk - kan være at pulk og drag har vært utsatt for et kraftig fall eller kræsj på noe vis. Å deformere de festene på den måten krever langt mere en normal påvirkning fra trekking. Om du kjenner noen mekanikere/metall arbeidere så vil jeg tro de kan fikse nye fester for deg om du vil spare noen kroner, den syrefaste wiren kommer aldri til å ryke i seg selv.

Altså de festene skal IKKE være så deformerte orginalt, de skal være helt rette uten bøyninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe om wirene blir noe kortere? I så fall kan du kanskje løse noe med wireklemmer? 

ekshttp://www.gigant.no/products/wc719798/wireklemme-gunnebo-lifting Bruk denne til å lage en løkke som du kan feste til pulken. i så fall vil du få en fleksibel løsning som ikke vil ha samme utfordring som de stive leddene du hadde. På en annen side vil de kunne gi annen slitasje/gnaging på pulken. Jeg vet ikke hvordan de skal festes til pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, tusjmann said:

Gjør det noe om wirene blir noe kortere? I så fall kan du kanskje løse noe med wireklemmer? 

ekshttp://www.gigant.no/products/wc719798/wireklemme-gunnebo-lifting Bruk denne til å lage en løkke som du kan feste til pulken. i så fall vil du få en fleksibel løsning som ikke vil ha samme utfordring som de stive leddene du hadde. På en annen side vil de kunne gi annen slitasje/gnaging på pulken. Jeg vet ikke hvordan de skal festes til pulken.

Det vil nok fungere som en kortvarig løsning men jeg er redd dette over tid vil knage ganske mye på selve wiren. (det er et øye-feste på pulken) Men istedenfor å kjøpe helt nye wirere så er jo dette absolutt værdt et forsøk. Problemet kan vel bli å få rørene på plass når wire kortes inn, det er veldig lite å gå på i lengden...

 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge wire har vært utsatt for bøyning. Det er jo radiellt bøy på den ene wiren og sideveis på den andre. Bytt begge wire, og vær varsom med å bøye draget over kanten når du setter pulken fra deg. Tipper at den var deformert før du var uheldig. Bilde viser hvordan den er ny med feste for parispulk riktig nok. 

image.jpeg

Endret av Radiosugge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en turkompis som fikk samme type brudd på sitt drag i Rondane for to år siden. Men det skjedde i forbindelse med velt/rundkast av fullastet pulk i bratt utforkjøring på skare. Enig med Tor-Erik i at det skal unormalt store påkjenninger til for å få den type belastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Radiosugge said:

Begge wire har vært utsatt for bøyning. Det er jo radiellt bøy på den ene wiren og sideveis på den andre. 

Jeg vet ikke helt hva du mener med det første og det er mulig at vinkelen på bildene gjør at det ser forskjellig ut. Når jeg ser dem ved siden av hverandre, ser de helt like ut og  (inkludert forhøyninger i metallet osv) og bøyen er i samme sted og samme retning på den hele som bruddet på den andre. 

Interessant å se bilde av ny waier og feste. Min pulk er vel en 7 år gammel, tror jeg. Det er mulig det er endringer i designet her, for jeg ser at det også er rom for bøyen jeg har på mine waiere inne i glassfiber-røret. 

Uansett, jeg har hatt ny dialog med acapulka og de har også sett på bildene og sier at de ikke har sett tilsvarende skade før og sender videre til produsent. Vi er enige om at jeg får kjøpe ny waier til en hyggelig pris, og så tror jeg nok at jeg fortsetter å bruke den som ser uskadd ut. 

Takk for alle innspill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.