Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger isbor


Andreas Moen

Anbefalte innlegg

Annonse

Fant en test fra 2008 der ur rapala kom best ut i test. Denne er på tilbud til 800 kr på skittfiske. 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/ISFISKE/Isbor/Alle/UR-Rapala-Evo-Grønn-115mm-foldbar-Isbor158130-p0000145385

 

Testen :

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article257785.ece

 

Har liten erfaring med Isbor, har selv bare et billigbor fra Xxl. Brukte locktite på skjærene så de ikke "faller av". 

PS. Borediameteren på boren i linken er nok i minste laget så bør gå opp på den. 

Endret av esstrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du ikke noe om hva du skal fiske etter. Selv har jeg isborret @esstrom linket fra skittfiske. Det er et lite og veldig bra borr som kutter gjennom isen som en varm kniv i smør. Dette er et fint borr for fiske etter mellomstor ørret. Det blir såklart vanskeligere å få opp fisken med et så lite borr. Fordelen er at det er svært lett og tar liten plass. Men du må nokk regne med andre isfiskere blir å ''fnise'' hvis de ser det borret på innlandet, Troms. Det blir for lite for slikt fiske. Og det er utrolig kjedelig når du ikke får fisken opp pga hullet er for lite. Uten å vite helt vil jeg tro et borr på 115mm vil gå til en ørret på ca 3kg.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

115mm fungerer helt ypperlig til vanlig isfiske etter småabbor og røye og ørret av middels størrelse. Skal du fiske etter fisk med litt størrelse bør du gå opp i diameter. Men da blir det både tyngre å frakte og tyngre å bore med, så ikke noe poeng i å kjøpe større enn du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Rantanen, nå Heinola og mange år og de har fungert bra.

Dermed heller jeg mot hel krone og ikke løse kniver.

Passer dårlig når jeg må ta med hele reserveskjær på tur, i stedet for bare reserve kniver. I tillegg er hel krone dyrere enn ekstra kniver. 

Du kommer veldig langt med 115 mm. Hvis sammenlegging er viktig er jeg usikker på om 155 mm finnes med den muligheten. 

PS: Mora Nova finnes i 130 mm, men koster mer. Har løse kniver. 

 

 

 

 

Endret av Frilufta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mørkeblå skrev:

Nå sier du ikke noe om hva du skal fiske etter. Selv har jeg isborret @esstrom linket fra skittfiske. Det er et lite og veldig bra borr som kutter gjennom isen som en varm kniv i smør. Dette er et fint borr for fiske etter mellomstor ørret. Det blir såklart vanskeligere å få opp fisken med et så lite borr. Fordelen er at det er svært lett og tar liten plass. Men du må nokk regne med andre isfiskere blir å ''fnise'' hvis de ser det borret på innlandet, Troms. Det blir for lite for slikt fiske. Og det er utrolig kjedelig når du ikke får fisken opp pga hullet er for lite. Uten å vite helt vil jeg tro et borr på 115mm vil gå til en ørret på ca 3kg.

 

Men i indre troms bruker de vel snøscooter også.... så da kan de ta med seg halve huset eller campingvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste tilgjengelig test i 2008? Men har ikke både UR og Mora kommet med nye modeller?

Selv har jeg vært fornøyd med Mora Viking 130 mm - passe diameter generelt på Østlandet, men den modellen er forlengst utgått.

Pris: Se på et isbor som en investering, samtidig vet jeg ikke hvor mye de har hevet seg i kvalitet. Hvis isen ikke er spesielt vanskelig, holder vel denne mål: https://www.xxl.no/mora-of-sweden-nordic-isbor-125mm/p/1115655_1_style 

UR:

"Utskiftbare kniver på krone i superlett kompositt" (magasinet.no) : Er dette noe nytt, trodde man måtte skifte hele krona på disse?


 

Endret av GeirMU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var den testen jeg fant når jeg Googlet. Man kan prøve å google ice auger å se om man finner flere tester på engelsk. Har selv et bor fra Xxl til 500 kr. Fungerer ypperlig det. Hvis man går inn på testen fra 2008 ser man at mange av modellene enda selges i dag så det kan gi en pekepinn på hva som er brukbart(selv om mange av dem sikkert er "oppgradert").  

Edit: hehe,  har blitt autocorrecta i mitt første innlegg. Det skulle stå "liten erfaring" ikke "stor erfaring". :D

Endret av esstrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Jeg skal fiske etter middels stor ørret. Mener å huske at jeg så et UR som var treledda. Med en sammenbrettbar lengde på rundt 60cm. Men finner det ikke igjen. 

Endret av Andreas Moen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://leirudfiske.mamutweb.com/Shop/List/Isbor/31/1

Er vel dette du har sett. Har hatt et slikt. Fungerer bra, spesielt til transport. men det ekstra leddet blir et svakt punkt som kan gi litt slark.

 

De gamle UR rantanen heter nå Heinola. UR rapala EVO er ikke samme bor, selv om de også har både rød og grønn modell.

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Knutis her ang det svake punktet. Har opplevd problemer med et slikt sammenleggbart i tykk våris. 

Har du pulk burde det ikke være noe problem med et vanlig bor. 

Ser at Heinola nå også kommer i 135mm. Dette ville jeg valgt for ditt fiske. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter meg inn i tråden, fremfor å lage en ny når ekspertisen allerede er samlet her :)

Vi har aldri drevet med isfiske, og kommer antakeligvis ikke til å gjøre det så mye heller. Men barna ser Villmarksbarna på NRK; og vil også dra på isfiske. Er et isbor til 500kr på XXL bra nok for en familie som vil bruke det noen få ganger i løpet av vinteren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, finfyr skrev:

Biter meg inn i tråden, fremfor å lage en ny når ekspertisen allerede er samlet her :)

Vi har aldri drevet med isfiske, og kommer antakeligvis ikke til å gjøre det så mye heller. Men barna ser Villmarksbarna på NRK; og vil også dra på isfiske. Er et isbor til 500kr på XXL bra nok for en familie som vil bruke det noen få ganger i løpet av vinteren? 

Ja, det fungerer finfint! Har tilsvarende til mine få turer på sørvestlandet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det 3 delte UR boret. Det har fungert supert.holder seg skarpt og borer kjapt.  Kjekt med kort transportlengde i sekken. Ikke hatt noe problem med noen av leddene. Pleier å ha litt fett på skruen som er på leddet i spiralen innimellom. Eneste ulempe er at det kun finnes i en diameter. Mener det er 115mm. Det holder fint der jeg fisker men kan være snaut i vannet med mye stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, finfyr skrev:

Biter meg inn i tråden, fremfor å lage en ny når ekspertisen allerede er samlet her :)

Vi har aldri drevet med isfiske, og kommer antakeligvis ikke til å gjøre det så mye heller. Men barna ser Villmarksbarna på NRK; og vil også dra på isfiske. Er et isbor til 500kr på XXL bra nok for en familie som vil bruke det noen få ganger i løpet av vinteren? 

De fleste isbor er gode når de er nye. Da er skjæret nykvesset og fint, men det som ofte skjer er at du setter fra deg isboret med beskytteren på etter en fisketur, og neste gang du skal ut så oppdager du litt brun rust ytterst på skjæret. Det ser ikke så farlig ut, men det ødelegger eggen på skjæret slik at når du skal bruke boret neste gang så står du og sveiver og sveiver mens andre allerede trekker opp den første fisken. Dette har jeg selv opplevd og da ble det ikke hull før jeg fikk låne et annet bor.

Her hos oss er det ikke så ofte at det er is til å fiske på, så isboret står for det meste og støver ned i et skap.

Skjæret på isboret må være sylskarpt og for å holde det skarpt fra tur til tur så pleier jeg å tørke det godt med ei tørr fille og sette det inn med vaselin før jeg setter beskytteren på og plasserer det i skapet.

Det finnes tre typer skjær. Todelt, der du skrur på to skjær nederst på boret.

Isbor-3.jpg.28d2f39ce71bfb480db6daa3b690

Enkelt skjær er et helt skjær som ofte er festet til boret med en splint eller en skrue.

Isbor-2.jpg.13ca2ce4fd83cf6ac4f274aaa866

Og så er det skålskjær som ser ut som en skål, eller en hul halvkule som er montert nederst på boret. Den siste typen vet jeg ikke sikkert om er i salg lenger, men det fines rustfrie skjær og det vil nok være en fordel. Da ruster de i hvert fall ikke. 

http://www.fjellforum.no/forums/topic/25929-nytt-skj%C3%A6r-til-abu-isbor/ 

Og så må du ha en isøse "hullsleiv / fiskeøse" til å øse ut issørpe fra hullet. Plastutgaven av disse selges i sportsbutikker til like over hundrelappen, men jeg kjøpte min på Europris, kjøkkenutgaven til under halvparten av prisen. 

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, knutis skrev:

En ulempe med det tredelte er at det fungerer dårlig i tykk is. Der leddet er mangler det spiral noen cm. Når isen blir så tykk at dette kommer ned i hullet kjører boret seg fort fast.

Tja, det ikke min erfaring med det tredelte borret. Jeg har et 115 mm som er brukt i vel i 4 år, uten skifte av borr. Men det jeg legger merke til er at det er følsomt på type is. Stor forskjell på våt og tørr is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så på Rapala UR EVO-isborene og la merke til at den kommer i to varianter. Lurer på om noen av dere har en formening av hvilket som er best.

Et med metallbor:

14682_2.jpg

9805.1200.JPG

 

Og en lettere variant med et udefinert komposittmateriale som ut ifra bildene ser litt plastaktig ut for meg, uten at jeg kan si noe definitivt. Men sporene er jo litt fancy.

RapalaUR_EVO_2.jpg

Rapala_UR_EVO_Krona800.jpg

Endret av Vrimmel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 27.1.2016 at 4.34, Vrimmel skrev:

Så på Rapala UR EVO-isborene og la merke til at den kommer i to varianter. Lurer på om noen av dere har en formening av hvilket som er best.

Et med metallbor:

14682_2.jpg

9805.1200.JPG

 

Og en lettere variant med et udefinert komposittmateriale som ut ifra bildene ser litt plastaktig ut for meg, uten at jeg kan si noe definitivt. Men sporene er jo litt fancy.

RapalaUR_EVO_2.jpg

Rapala_UR_EVO_Krona800.jpg

Ikke kjøp den med kompositt hode, har ødelagt 2 stk av de, første gang I Pasvik I fjor og nå igjen på en måneds tur I Finnmark,  kjøp ur sin med hel stål krone, 115 holder til ganske stor fisk, den med hel stål kjernen borer som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.