Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor bra er egentlig Arc´teryx jakker?


Gauken

Anbefalte innlegg

Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot Arcteryx, har selv en ulltrøye derfra som har holdt seg i noen år. Jeg syns likevel det er fascinerende at det i hvert fall her på forumet virker å være en uskreven regel at Arcteryx er mye mer robust enn alle andre merker. Første gang jeg ble oppmerksom på Arcteryx må ha vært i ca 2003 tror jeg. Da skulle jeg skifte ut en 7 år gammel Berghaus Gore Tex jakke som holdt på å falle fra hverandre. Jeg ble forsøkt overtalt til å kjøpe en kort og trang jakke med et navn verken jeg eller ekspeditøren klarte å uttale. Dette viste seg å være Arcteryx. Det mest oppsiktsvekkende den gang husker jeg var den ubeskyttede frontglidelåsen. Jeg avskrev jakken som jålete og upraktisk og endte opp med en Norrøna Arch Wall som jeg tror holdt i nesten ni år med utstrakt friluftslivsbruk. Jeg husker likevel at jeg så mange på fjellet som tydeligvis hadde kjøpt dette for meg jålete merket Arcteryx det året. Jeg husker fargene og designet ganske godt og jeg ser jo fremdeles folk med Arcteryx jakker på fjellet (men kanskje aller mest i byen..). Det jeg imidlertid har bitt meg merke i er at det som oftest er  er siste års eller relativt nye modeller Arcteryx. Det jeg derimot overraskende ofte ser, er imidlertid de samme modellene av Berghaus som ble solgt på midten av 90-tallet, samt gamle Norrøna Trollveggen modeller. For meg virker det som om de jakkene virkelig var robuste siden folk fremdeles bruker de på fjellet. Jeg bor på Vestlandet, mulig Arcteryx er mer vanlig på Østlandet og nordover, men jeg har mine tvil til at jeg vinteren 2026 vil se særlig mange av årets Alpha/Theta SVX vandrende rundt i fjellheimen, da har jeg mer tro på å se gamle Norrøna-jakker fra midten av "00-talllet".

(Til orientering trasker jeg selv nå rundt i en ME Kongur-jakke, tror heller ikke den er særlig brukenes om ti år..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke man vil se så mange Trollveggenjakker fra Norrøna fra 2016 i 2026 heller. Jeg har en Falketindjakke jeg har fått som er produsert i 2006, du skal hjertens gjerne få låne den av meg i 2026 og ta deg en tur på høyfjellet på vestlandet hvis du ønsker :) Tror ikke du blir superhappy. 


Enten det er Arc'Teryx, Norrøna, Bergans, Berghaus, Marmot, Mammut, Missing Link eller "Sett inn ønsket merke" så tror jeg ikke det er mange jakker som vil holde skikkelig koken i 2026. Bruk og kast mentaliteten til forbrukere (Som også har smittet over på produsenter) gjør at ting ikke holder sålenge lenger. 
Joda med rett vedlikehold så kan jakken din fint holde 10år, men JEG tror det er langt mellom brukeren som vedlikeholder plaggene sine SÅ godt. 

Sånn for å ikke bli helt Arc'Teryx fanboy (Selv om jeg er frelst og sverger til det merket når jeg skal ha meg yttertøy, såfremt de har det jeg ser etter) så har jeg også hatt Arc'Teryx plagg som har sviktet, det var dog en fabrikkfeil og jeg (Tok vel  1 1/2 uke fra jeg reklamerte til jeg hadde ny på vei i posten) fikk ny på reklamasjon. 

Men jeg tror også at det er en grunn til at mange er fornøyd og da igjen anbefaler Arc'Teryx videre. Det er ikke fordi det er en død fuggel på jakken og et navn (Ja jeg er litt usikker jeg også på hvordan det uttales) på plagget, men det at folk føler at det møter deres krav til plagget. Hvis jeg kjøper en jakke utifra et par spesifikke ting jeg ønsker og det plagget lever opp til forventningene mine så kommer jeg til å anbefale det plagget videre. 

Det finnes også mange folk som kjøper _1_ plagg fra et merke, er uheldig og får noe med produktfeil eller rett og slett brukerfeil og da dømmer merket nord og ned. Sånn vil det ALLTID være. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det ligger mye i det som sies om "Bruk- og kastmentalitet" og at dette har nådd produsentene. For dem er det jo helt ypperlig å selge en jakke til 3000,- hvert andre år i stedet for en jakke til 5000,- hvert åttende. Det er over dobbelt så mye mer penger deres vei det! De ville jo vært helt åndsfraværende om de lot dette gå dem forbi. Å lage jakker som ikke trenger å byttes ut er jo egentlig elendig butikk.

De har nok heller ikke oversett at mange bruker typiske "utejakker" også i byen og på afterski og slikt. Design, farger og "slim fit" har nok fått en naturlig fokus i designavdelingen av den grunn. At dette gjør jakker mindre praktiske for oss som vil ha romslige, praktiske, usexy og dønn solide allværsplagg med plass til en ullgenser eller tre under er til sist vi forbrukere sin feil. Vi kan si hva vi vil på forum og til produsenter men det er lommeboka vår det faktisk lyttes til og min lommebok er så definitivt ikke på parti med meg i denne saken. Jakke må jeg jo ha samme hva slags ræl som tilbys i butikkene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av disse "jålete" jakkene fra  Arc'Teryx, og jeg pleier å beskrive den som "verdens dyreste regnjakke".

Min sønn fikk en ny jakke for ca. 6 år siden. En skalljakke fra Bergans som heter "sekken". Den er ikke i salg lenger og da jeg kjøpte den så var denne visst på vei ut av assortementet. Det fantes en "boblejakkemdell"  og en skalljakke. Jeg kjøpte skalljakken.  Denne jakken har vert brukt både i fjellet og nesten hver dag hjemme i byen siden den var ny, og den holder enda. Du får sikkert tre slike jakker for prisen av en  sånn Arc'Teryx jakke som jeg har. (Første bilde.)

 

Jeg var en gang på tur sammen med en kamerat som gikk i en gul sykkeljakke. Jeg brukte min  Arc'Teryx jakke. Vi møtte noen andre fjellvandrere og de kunne fortelle at den gule jakken kunne de se på kilometers avstand, mens min grå  Arc'Teryx jakke ikke var synlig før vi nesten kunne høre hverandre. Fordel eller ulempe ? Det får hver enkelt vurdere selv. 

Da min  Arc'Teryx skalljakke var ny trodde jeg at jeg hadde skaffet meg det ypperste av  pustende ytterbekledning, men det gikk ikke lenge før jeg sendte en mail til  Arc'Teryx og spurte om et var riktig at jeg nesten kunne koke kaffe på kondensen på innsiden av jakken etter et par timers tur. Svaret var at jeg måtte ventilere med glidelåsene under armene så ville nok kondensen forsvinne. Dette virker når jeg ikke bruker sekk, men med sekk på ryggen og stramt seletøy så vil jeg fremdeles påstå at jeg har verdens dyreste regnjakke. (Andre bilde.)

Jeg tror at de fleste skalljakker som selges i dag vil fungere ganske likt, forskjellene ligger nok helst i utformingen.

Her er en artikkel om "pustende" materialer i klær for de som måtte ha interesse av å bruke litt tid på dette temaet.

http://andy-kirkpatrick.com/articles/view/the_truth_about_breathable_waterproofs 

Bergans_012_03.jpg.23b5c2e104f982e557d73 CIMG6572.JPG.7f88a04f043fd0c724a0626fbfa

 

 

 

 

Endret av REs
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både skallbukse og skalljakke frå Arc'teryx. Båe kjøpt våren 2008. Eg har brukt dei mykje og hardt men
det er fortsatt att mange timer med tur i dei plagga til tross for at vedlikehaldet har vært så som så. Er difor
godt imponert over kvaliteten til Arc'teryx.

I REs' linka artikkel er det sett spørsmålsteikn ved vasstettheit og pusteeigenskapar. I skåpet mitt heng det
også ei turregnjakke frå Helly Hansen (skal vistnok også ha pustande eigenskapar). I praksis eit ubrukeleg
plagg men det interessante er forskjellen på pusteeigenskapane til Arc'teryxjakka og nemnte Helly Hansen
jakke. Sjølv om Arc'teryxjakka heller ikkje klarar å ta unna all sveitteproduksjon ved bruk er forskjellen som
himmel og helvete.

  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt skalljakker (og softshell) fra Arcteryx, Bergans og Norrøna, og kvaliteten, egenskapene og robustheten fremstår som like bra hos dem alle. Alle har klær i forskjellige kvaliteter, beregnet for ulik bruk. Lettvektsklær har tynnere stoffer og litt spinklere glidelåser, og det er opplagt at de ikke er like slitesterke som de kraftigste, tyngste modellene. Alle anerkjente produsenter har klær av høy kvalitet og med god funksjonalitet, man må bare finne et plagg som passer ens eget behov. For eksempel kjøpte jeg en Arcteryx Alpha SV siden så mange mente det var "verdens beste" skalljakke. For meg var den helt ubrukelig til vanlig turbruk, passform og funksjoner var spesielt tilpasset mer alpint bruk, som klatring. Så jeg byttet den i en jakke bedre egnet for turgåing i dårlig vær.
Poeneget er at om man skal kjøpe turklær er passform og funksjoner/egenskaper viktigere enn merkevaren, så lenge man holder seg til anerkjente produsenter.
I samme pris- og funksjonsklasse er kvaliteten stort sett veldig bra. Men feil kan oppstå (delaminering hos Arcteryx er ikke ukjent), og da er det viktig hvordan produsenten forholder seg til reklamasjon. Der vet jeg at både Norrøna og Bergans har godt rykte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer det gjerne. Når det plaskregner holder jeg meg helst inne. Men klær til å tåle en skur det vil jeg gjerne ha. Samtidig ønsker jeg meg rimelig vindavvising, stille klær, praktiske løsninger, god bevegelighet og også fluorfrihet. Og jeg gidder ikke bruke 5-6000 annenhvert-fjerdehvert år for å holde meg tørr. Så langt (med alle forbehold om at det er et lite utvalg av rimeligere klær i tursegmentet jeg har testet) har jeg blitt skuffet. Jeg synes tekniske klær stort sett holder fint 2-3 vask, men så taper de seg radikalt og reimpregnering blir aldri særlig bra. Og de bråker. Men... igjen. Jeg har ikke prøvd så mye. Jeg synes de er for dyre i forhold til de løsningene jeg har sett.

Til mitt bruk fungerer en eldgammel fjellrevenjakke i en eller annen bomullsblanding + teltimpregnering fint de aller fleste dagene jeg har lyst til å være ute i året. Gammeldags og særdeles umoderne er jeg. Men det får nå så være.

Jeg synes også denne artikkelen fra en tid tilbake var veldig interessant.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Er-Roald-Amundsens-klar-bedre-enn-dagens-utstyr-8042897.html (for de med abo)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye som blir skrevet her. Min erfaring er at Arc'teryx holder stand på kvalitet på linje med andre velrenommerte produsenter. Har man et knippe produsenter man føler seg komfortabel med, så er det bare å finne seg en jakke som er innenfor kravspesifikasjon og budsjett.

Jeg har en Arc'teryx Sidewinder som jeg er veldig godt fornøyd med. God passform, går langt nok ned, fornuftig plassering av lommer med tanke på magebelte, god hette, snøskjørt og ikke minst holder den regnet ute, noe jeg har erfart best på dager med mye regn og lav aktivitet.

Stormklaff som trådstarter savner er dessverre noe som flere produsenter går bort i fra, inklusive Norrøna (ref. f.eks Recon og Svalbard Gore-Tex).

Hvor bra er egentlig jakkene? Jeg mener som sagt Arc'teryx holder mål på linje med de andre "store" og det skulle bare mangle til den prisen man må ut med for avanserte regnjakker som kun de impulsive kjøper til fullpris..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at opplevd pusteevne hos forskjellige brukere av samme jakke vil variere kraftig. Vi alle er forskjellige, noen svetter mye, andre svetter ikke noe som helst, som igjen vil føre til store forskjeller i opplevelsen av plagget.

Jeg har brukt en liten håndfull forskjellige jakker som skal være vanntett og pustende. Min opplevelse er de fleste ikke puster nevneverdig. Og de som gjør, er ikke spesielt vanntett.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også nevne at jeg har to jakker fra Bergans av Dermisax. De har et tynt nettingfor på innsiden og det er som oftest kliss vått hvis jakken har vert brukt i aktiviteter med mye svetteproduksjon. Disse jakkene har vert brukt enormt mye og er veldig komfortable å ha på. Jakken fra Arc'Teryx har ferre lommer og snorer og er noe stivere. Den virker litt mer som en regnjakke, men hva slitestyrke angår så har jeg ikke hatt den lenge nok til å ha noen relevant erfaring. Den virker ganske solid og hvis den holder like bra som min sønns Bergansjakke som jeg nevnte i mitt første innlegg så skal jeg være godt fornøyd. Men om jakkene fra  Arc'Teryx er så mye bedre enn andre tilsvarende jakker at de forsvarer den store prisforskjellen vet jeg ikke. 

Men det er vel her som med de fleste andre ting. Det finnes både billige og dyre utgaver og hver enkelt får vel selv finne ut hva de vil ha og hvor mye penger de vil bruke.

Hvis alle bare skulle se på pris i forhold til behov og funksjon når de handlet så hadde det nok vert ganske mange flere Skoda stasjonsvogner på veien og ikke særlig mange Mercedeser og Porscher. (Ja nå er det vel  Renault Clio som er den billigste, men . . . .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trådstarter nevner så har jeg også stusset litt på den unisone Arcteryx anbefalingene her på forumet. Jeg har fått mangt et godt tips og råd gjennom Fjellforum, og har således også sjekket ut jakker fra Arc´teryx ved flere anledinger. Hadde jeg funnet en jakke som var overlegne de andre på markdet så er jeg villig å svi av de kronene som en  Arc´teryx jakke koster. Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at  Arc´teryx er strekt overpriset. Stoffet er produsert av Gore-Tek, og er vel det samme som brukes av i rekke andre jakker fra andre produsenter. Slitestyrke, vanntetthet og pustevene er vel da gitt av Gore-tex og ikke av  Arc´teryx, eller har de sin egen variant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er glidelåsen på min Alpha SV gått i stykker igjen. Sist var våren 2015, og da kun etter to års bruk. Har noen andre opplevd noe liknende, eller er jeg bare svært uheldig? Jeg har hatt to skalljakker fra Norrøna før. Der holdt glidelåsen i det minste i fire år, selv med daglig bruk.

Jeg vet jeg får det reparert, men forrige gang tok det to måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, turgåer skrev:

Nå er glidelåsen på min Alpha SV gått i stykker igjen. Sist var våren 2015, og da kun etter to års bruk. Har noen andre opplevd noe liknende, eller er jeg bare svært uheldig? Jeg har hatt to skalljakker fra Norrøna før. Der holdt glidelåsen i det minste i fire år, selv med daglig bruk.

Jeg vet jeg får det reparert, men forrige gang tok det to måneder.

Hvis det tok 2 måneder så håper jeg du klagde til goretexservice. De har ikke brukt mer enn 1-2uker på mine produkt selv i den tiden de selv kalte goretexrushet (Rett før høsten kommer) 

Men ja, vil si at du har hatt maks uflaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har bara en jacka från  Arcteryx  och den gick sönder nästan genast. Det är dock inte bara Arcteryx's fel, utan en kombination:

- Gore har marknadsfört ett "packlite"-material med brun innersida. Helt odugligt material bortsett från att det faktiskt är tämligen vattentätt. Men det håller otroligt dåligt.

- Arcteryx har valt ett material som är dåligt och uppenbart har man inte testat produkterna eller struntat i att materialet inte håller.

Jag själv borde förståss ha gjort en nogrannare kontroll innan jag köpte jackan. Å andra sidan köptes den hastigt då jag glömt väskan med alla kläder hemma och jag var strandad i Tyinn...

Jag har ett par byxor från Norrøna i samma material. Likadant där: Usel hållbarhet och noll kontroll av mig som köpte dom helt utan att kolla upp vad det var. Jag fick dom för halva priset i alla fall. Att Norrøna slutat att testa produkterna innan dom börjar säljas är uppenbart, jag har mer som inte fungerar. Men dom behöver ju inte testa något, Norrøna har aldrig sålt så bra som nu. Folk skiter i kvalitet och funktion, bara det är dyrt nog. 

Arcteryx jackor i andra material är nog lika bra eller dåliga som andra tillverkares, som har produkter i samma material. 

Endret av Johan2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vært litt artig å vite hvor Arcteryx jakkene dere klager på er produserte. Min Alpha SV er produsert i Canada. Jeg tror ikke alle jakkene til Arcteryx er produsert i Canada, men mener at det ikke er en bakdel :) Det er vel kanskje bare noe de sier i reklamen, men SV er produsert der - og SV har vært en bra jakke "gjennom alle tider".

Jeg er svært godt fornøyd med jakken. Har brukt den svært mye - i all slags vær og jakken fungerer like godt i sprengkulden som i slåregnet. Jeg var skeptisk til den manglende klaffen foran glidelåsen - men har aldri hatt noe problem med glidelås eller noe annet med jakken.

Jeg har ikke sett at Arteryx har produsert Streetware (i forhold til Bergans og Norrøna!), men så har jeg heller ikke studert hva folk har på seg i byen og om de bruker det så er det vel sikkert bra greier uansett.. 

 

@REs linket til en artikkel der oppe - og i den artikkelen står det omtalt et eksperiment der en kar delte to jakker i to og hadde en halvdel som var pustende og en som var tett:

Sitat

How much more breathable are these fabrics compared to non- breathables? Well I don’t believe most of the tests I see as they are based on lab testing, so a while back I decided to do my own little test. I took a non-breathable waterproof and an old breathable waterproof, cut them both in half and sewed them together. I then used this several times, on all occasions trying to dress accordingly to reduce the chance of sweating. The first thing was that the non-breathable side quickly became sweaty – although with good layers underneath this wasn’t too uncomfortable. The breathable layer stayed mainly dry when not active, but once I began to move some moisture did appear, but again wearing the right clothing underneath made this bearable. The big difference was that the breathable side would eventually dry out, as the warm but damp insulation dried and pushed the moisture out of the shell. The nonbreathable side on the other hand held the moisture in the fabric and it was only able to dry out when taken off. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Arcteryx-plagg både fra Kina og Canada. Overhodet ingen kvalitetsforskjell. Og det hadde jeg ikke ventet - det er ingen grunn til å tro at kinesiske arbeidere slurver mer enn Canadiske. Arcteryx har selv kommentert at "våre klær holder én og samme standard uansett hvor de er produsert". En Alpha jakke laget i Kina bruker samme materialer og glidelåser som den som er laget i Canada. Og jeg er ganske sikker på at Arcteryx har god kvalitetskontroll på klærne uansett hvor de er produsert. Grunnen til at de (og de fleste andre klesprodusenter) lager varene i Kina er at de kinesiske arbeiderne stiller få krav, og får dårlig betalt. Slik at vi rikinger her i vårt overflodssamfunn skal få klærne våre litt billigere - og fordi produsentene sitter igjen med større fortjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎03‎.‎01‎.‎2016 at 18.18, vidarvale skrev:

Som trådstarter nevner så har jeg også stusset litt på den unisone Arcteryx anbefalingene her på forumet. Jeg har fått mangt et godt tips og råd gjennom Fjellforum, og har således også sjekket ut jakker fra Arc´teryx ved flere anledinger. Hadde jeg funnet en jakke som var overlegne de andre på markdet så er jeg villig å svi av de kronene som en  Arc´teryx jakke koster. Men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at  Arc´teryx er strekt overpriset. Stoffet er produsert av Gore-Tek, og er vel det samme som brukes av i rekke andre jakker fra andre produsenter. Slitestyrke, vanntetthet og pustevene er vel da gitt av Gore-tex og ikke av  Arc´teryx, eller har de sin egen variant?

Enig med deg. Å si at en Arcteryx puster bedre enn en annen er bare tull. De ulike skallvariantene fra Goretex puster likt om de kommer fra Hagløfs, Norrøna, Berghaus eller Arcteryx. Det kan være forskjeller i tråd, sømkvalitet og stoff man laminerer med som gjør at jakkene har ulik holdbarhet, men pusteevnen til stoffet er den samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg har Arcteryx-plagg både fra Kina og Canada. Overhodet ingen kvalitetsforskjell. Og det hadde jeg ikke ventet - det er ingen grunn til å tro at kinesiske arbeidere slurver mer enn Canadiske.

Grunnen til at jeg nevnte det er at de selv på sine sider skriver:

Sitat

Our Vancouver Factory

A longstanding fixture in our design and production operations, our Vancouver factory currently employs 250 people. Having our own facility allows us to make smaller production runs and also to test and develop new construction techniques. Key product produced here include the iconic Alpha SV Jacket, all of our harnesses and any proprietary technologies that we wish to keep strictly in-house.

Det er mer sjelden at kvaliteten går opp når utstyr blir produsert i utlandet. Der har Norrøna gjort det smarte i å ha ekstrem god kundeservice i "hjemlandet" når produktet feiler.

1 time siden, Lompa skrev:

Å si at en Arcteryx puster bedre enn en annen er bare tull. De ulike skallvariantene fra Goretex puster likt om de kommer fra Hagløfs, Norrøna, Berghaus eller Arcteryx.

Det er jeg helt enig i - og det er vel heller ikke sagt at Arc'teryx er bedre på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er forskjell på Goretex, og dette gjenspeiles også på prisen. Jeg har en Alpha SV som nå er 6 år gammel. Og jeg må si den har tålt mye juling. Den er i korteste laget til de lange turene med sekk, men passer godt til mye annet siden den er litt vel kort.

Jeg har en packlite North Face jakke i Goretex også, den blir jeg gjennomvåt med, selv med luftingene åpne. Mye mer enn med Arcteryx jakka, men det har mer med type membran i jakka å gjøre, og hvilket stoff som er benyttet over membranen.

Ellers bruker jeg en Mountain Hardware bukse (packlite) som overtrekksbukse, og den er rett og slett fantastisk. Andre bukser med membran jeg har prøvd har virkelig ikke nådd denne opp til knærne engang.

Poenget er vel at det er en grunn til at dyre klær er dyre. Men årsakene til dette kan være mange. Ofte er det snittet og kvalitet på materialet/membranen, men også merket. Noen ganger er det verdt de ekstra pengene andre ikke. Men man må også forstå at man ikke kan KREVE at hetta har fantastisk passform, eller at snittet passer DEG perfekt, bare fordi jakka er kostbar.....Vi har alle våre preferanser, og man må finne den passformen som passer akkuratt deg. For meg syns jeg hetteneformen har vært dårlig på Bergans sine modeller. Og de koster like mye som toppmodellene til Arcteryx.

Ingen trenger en membranjakke til 6000kr for å holde seg tørr frem og tilbake til butikken!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fiskekongen skrev:

Men det er forskjell på Goretex, og dette gjenspeiles også på prisen. Jeg har en Alpha SV som nå er 6 år gammel. Og jeg må si den har tålt mye juling. Den er i korteste laget til de lange turene med sekk, men passer godt til mye annet siden den er litt vel kort.

 

Ja det er forskjell på goretex, og derfor blir det også feil å sammenligne en packlite jakke fra North Face med ei Arxteryxjakke med proshellmembran. Skal man sammenligne må man ta en proshelljakke (eller pack lite) fra hver produsent..

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemmes fort at Gore-Tex stiller strenge kvalitetskrav til sine stoff leverandører. Så en GT Pro jakke fra Arcteryx og Norrøna vil holde samme kvalitet, da begge er underlagt de samme kravene fra Gore-Tex.

Grunnen til at Arcteryx blir anbefalt så til de grader, er passformen og komforten. Ingen andre produsenter lager så behagelige klær som Arcteryx. Ihvertfall ikke til min fasong.

For meg er komforten på tur verdt noen kroner ekstra :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Martin Gjellestad said:

Grunnen til at Arcteryx blir anbefalt så til de grader, er passformen og komforten. Ingen andre produsenter lager så behagelige klær som Arcteryx. Ihvertfall ikke til min fasong.

 

Tja. Jeg har og har hatt klær fra Norrøna, Arcetryx og Bergans. De lager klær med forskjellig passform og tilpasset ulik bruk. Noen Norrønaplagg har vært fantastisk komfortable og praktiske, andre ikke. Arcteryxplagg det samme, noen passer meg overhodet ikke (for meg var Alpha SV lite brukelig til turbruk), andre har vært meget gode. Faktisk har Bergans sine plagg vært mest allsidige, de fleste av dem har vært funksjonelle og komfortable. Når jeg kjøper klær er ikke merket så viktig, jeg ser etter funksjoner, løsninger og passform. Men jeg holder meg helst til anerkjente kvalitetsmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørn J skrev:

Faktisk har Bergans sine plagg vært mest allsidige, de fleste av dem har vært funksjonelle og komfortable.

Samme erfaring her. Men har også her erfart at de gamle produktene var bedre.

En liten erfaring med Arcteryx som jeg begynte å tenke på her. Holder på med vedarbeid og har på en bamsefleecelignende fleecejakke fra firmaet som jeg kjøpte for 10-12 år siden. Den er produsert i Canada.

Jakken har vært med på det meste - høye fjell - lange turer - veier lite og er samtidig luftig og varm. Når jeg fikk sikaflex på den under arbeid - benyttet jeg anledning til å kjøpe ny. Den nye jakken produsert i Kina av samme merket - er langt i fra like varm, og veier mye mer. Polartec. Kjøpte den kanskje i 2010.

Jeg benyttet sjansen ved ett av disse storsalgene og kjøpe en bamsefleece av merket Norrøna nå i høst. Passformen var for meg helt forferdelig. Svært trange armer. Heldigvis har jeg en som arver gledelig fra meg, og nå bruker jeg den gamle jakken mest - Sikaflexen slites av :)

Jeg nevner dette eksemplet for det viser desidert (et i-landsproblem) at en del av det som var før ofte kunne være bedre. Den samme gjelder vel også skalljakker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.1.2016 at 18.18, vidarvale skrev:

Stoffet er produsert av Gore-Tek, og er vel det samme som brukes av i rekke andre jakker fra andre produsenter. Slitestyrke, vanntetthet og pustevene er vel da gitt av Gore-tex og ikke av  Arc´teryx, eller har de sin egen variant?

Kanskje flisespikkeri, men Gore lager membranen, ikke stoffet. Derfor kan det vel være stor forskjell på gore-tex jakker fra f.eks. Arcteryx og Norrøna. Det er vel først og fremst kvaliteten på ytterstoffet, laminering av membranen TIL ytterstoffet og sømmene som utgjør en kvalitetsforskjell, ikke membranen. 

Grad av "pusting" er vel sikkert først og fremst avhengig av membranen og ikke produsenten, men jakker som er sydd med få skjøter/sømmer og få lommer puster bedre enn de med mange sømmer/lommer. 

Nå skal det vel sies at Arcteryx er en av få produsenter Gore samarbeider med og faktisk brukes til å teste ut ny teknologi og produkter og det er nok ikke uten god grunn.

 

Hva passform angår er i mine øyne individuelt og ikke en kvalitetsfaktor. Innenfor visse grenser selvfølgelig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.