Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor bra er egentlig Arc´teryx jakker?


Gauken

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, HunterHunted skrev:

Kanskje flisespikkeri, men Gore lager membranen, ikke stoffet. Derfor kan det vel være stor forskjell på gore-tex jakker fra f.eks. Arcteryx og Norrøna. Det er vel først og fremst kvaliteten på ytterstoffet, laminering av membranen TIL ytterstoffet og sømmene som utgjør en kvalitetsforskjell, ikke membranen. 

 

Som Martin Gjellestad skriver lenger opp, så er det en sertifiseringsordning. GoreTex godkjenner produktet, og sørger for at det har tilstrekkelig pusteevne. Altså skal alle produkter i "pro"-serien puste like godt. (Selvsagt unntatt dette med plassering av lommer etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, HunterHunted skrev:

Kanskje flisespikkeri, men Gore lager membranen, ikke stoffet. Derfor kan det vel være stor forskjell på gore-tex jakker fra f.eks. Arcteryx og Norrøna. Det er vel først og fremst kvaliteten på ytterstoffet, laminering av membranen TIL ytterstoffet og sømmene som utgjør en kvalitetsforskjell, ikke membranen. 

Goretex har patenten på varemerkene som "Pro Shell", "Pro", "Paclite", også videre. Dermed er det Goretex som legger føringer på slitestyrken og konstruksjonen i stoffet som utgjør de forskjellige produktene.

For at Norrøna og Arcteryx skal kunne lage en jakke med Pro Shell varemerket, så må stoffet, lamineringen, og sømmene gjennom Goretex sin kvalitetskontroll. Ingen får bruke merket "Pro Shell" uten at det er av høyeste kvalitetsgrad. Dårlig kvalitet på ytterstoffet, vil skade varemerket til GT når det blir brukt betegnelsen "Pro Shell".

 

Se på det slik. Du vet nøyaktig hva du får når du kjøper en jakke som har GT Pro Shell eller GT Pro betegnelsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste produkter jeg har av Arcteryx er to luer. De er det ingenting å utsette på. Hva jakkene deres står for mht kvalitet og holdbarhet skal jeg la være usagt. Men jeg tiltreder det du er inne på mtp eldre modeller, og eldre modellers slitestyrke. Personlig har jeg falt for Fjellräven. Etter at jeg slet ut min 10 år gamle Bergans-jakke kjøpte jeg en Fjellräven Skogsö til sommerbruk og en Fjellräven Sarek anorakk. De virker nesten uslitelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Martin Gjellestad skrev:

Goretex har patenten på varemerkene som "Pro Shell", "Pro", "Paclite", også videre. Dermed er det Goretex som legger føringer på slitestyrken og konstruksjonen i stoffet som utgjør de forskjellige produktene.

For at Norrøna og Arcteryx skal kunne lage en jakke med Pro Shell varemerket, så må stoffet, lamineringen, og sømmene gjennom Goretex sin kvalitetskontroll. Ingen får bruke merket "Pro Shell" uten at det er av høyeste kvalitetsgrad. Dårlig kvalitet på ytterstoffet, vil skade varemerket til GT når det blir brukt betegnelsen "Pro Shell".

 

Se på det slik. Du vet nøyaktig hva du får når du kjøper en jakke som har GT Pro Shell eller GT Pro betegnelsen.

 

Ja, jeg kjenner ikke alle detaljer og rutiner i Gore sin godkjenning av de ulike produsenters produkter, men de godkjenner vel neppe alle millionene av ulike produkter? Derfor mener jeg det kan oppstå kvalitetsforskjell fra en produsent til en annen, selv om produktet i prinsippet har samme membran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/6/2016 at 5:18 PM, TomasOH said:

Hvis det tok 2 måneder så håper jeg du klagde til goretexservice. De har ikke brukt mer enn 1-2uker på mine produkt selv i den tiden de selv kalte goretexrushet (Rett før høsten kommer) 

Men ja, vil si at du har hatt maks uflaks. 

Okei, det skal sies at jeg lot Ute sende inn jakken. Det kan godt hende at de ventet lenge før de sendte den inn til reparasjon (fordi de må samle opp en viss mengde plagg før de sender). Jeg sendte inn jakken selv denne gang.

Da får jeg satse på at jeg har vært veldig uheldig. Jeg er glad i jakken, så det blir litt trist å være den foruten i flere uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, turgåer skrev:

Okei, det skal sies at jeg lot Ute sende inn jakken. Det kan godt hende at de ventet lenge før de sendte den inn til reparasjon (fordi de må samle opp en viss mengde plagg før de sender). Jeg sendte inn jakken selv denne gang.

Da får jeg satse på at jeg har vært veldig uheldig. Jeg er glad i jakken, så det blir litt trist å være den foruten i flere uker.

Jeg har alltid sendt inn direkte selv, kontaktet Arc'Teryx via nettsiden deres først og fått et RA nummer og så bare hevet plagget i posten. Goretexservice har da også (Såfremt jeg legger ved mail) oppdatert meg underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 1/8/2016 at 8:52 PM, TomasOH said:

Jeg har alltid sendt inn direkte selv, kontaktet Arc'Teryx via nettsiden deres først og fått et RA nummer og så bare hevet plagget i posten. Goretexservice har da også (Såfremt jeg legger ved mail) oppdatert meg underveis :)

Da kom endelig jakken tilbake. Jeg sendte den i posten 08.01, hentet den i dag, 22.01. – Helt innenfor! Det eneste jeg savner er litt status underveis. Jeg fikk intet svar på e-post.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.1.2016 at 21.50, TomasOH skrev:

Enten det er Arc'Teryx, Norrøna, Bergans, Berghaus, Marmot, Mammut, Missing Link eller "Sett inn ønsket merke" så tror jeg ikke det er mange jakker som vil holde skikkelig koken i 2026. Bruk og kast mentaliteten til forbrukere (Som også har smittet over på produsenter) gjør at ting ikke holder sålenge lenger

Dette er jeg så enig, helt sykt hvordan ting blir kastet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.1.2016 at 14.02, Martin Gjellestad skrev:

Se på det slik. Du vet nøyaktig hva du får når du kjøper en jakke som har GT Pro Shell eller GT Pro betegnelsen.

Jeg vil heller si det slik: Du har en aning om hva du minimum kan forvente "når du kjøper en jakke som har GT Pro Shell eller GT Pro betegnelsen". Normalt etablerer standarder kvalitetsterskler som må overgås for å oppnå aksept, men en produsent står fritt til å overgå dem med veeeeldig god margin for å oppnå et godt rykte i markedet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, a_aa skrev:

Jeg vil heller si det slik: Du har en aning om hva du minimum kan forvente "når du kjøper en jakke som har GT Pro Shell eller GT Pro betegnelsen". Normalt etablerer standarder kvalitetsterskler som må overgås for å oppnå aksept, men en produsent står fritt til å overgå dem med veeeeldig god margin for å oppnå et godt rykte i markedet.  

Men ingen av dem bryr seg nevneverdig om at produksjonen av GTX er en versting når det gjelder å spy ut miljøgifter.. Om 10 år vil ingen merker som er opptatt av godt rykte i markedet bruke GTX, om ikke de legger om sin produksjon. Her i Norge vil dagens membran være ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lompa skrev:

Men ingen av dem bryr seg nevneverdig om at produksjonen av GTX er en versting når det gjelder å spy ut miljøgifter.. Om 10 år vil ingen merker som er opptatt av godt rykte i markedet bruke GTX, om ikke de legger om sin produksjon. Her i Norge vil dagens membran være ulovlig.

Er det ikke sånn at det er impregneringen hvor de bruker fluor som er problemet, ikke selve membranen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎23‎.‎01‎.‎2016 at 15.14, HunterHunted skrev:

Er det ikke sånn at det er impregneringen hvor de bruker fluor som er problemet, ikke selve membranen?

Det er i produksjonen av membranen at det slippes ut fluorkarbonforbindelser som er særdeles skadelige i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg driv mest med fjellklatring i alpin stil og toppturar. Eg likar Arc'teryx alpha SV som ei vinter-alpinisme-jakke fordi passformen er god for min kroppstype, jakka er aldri i vegen når eg klatrar. Lommane er store og gode som er vertikalt vendt og plassert på ein god måte i forhold til klatreselen. Hetta passer veldig godt til diverse typar hjelmar og har gode justeringsstropper på dei rette plassane som er enkle å operere sjølv med relativt store hanskar eller vantar, og på eitt eller anna vis så er hetta aldri i vegen for synsfeltet heller. Når det gjeld pusteeigenskapar kontra vekt så tykkjer eg jakka er eit godt kompromiss, men for generelle fjellturar ville eg nok valgt noko anna! F.eks. er eg svært glad i Patagonia M10-- den er veldig lett og tåler det aller meste av norsk fjellveir, spesielt i dei varmare delane av året. Alpha-SV'en brukar eg og som ein sikkerhetsventil skulle det være naudsynt å sette bivuakk på ei eksponert fjellhylle, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. januar 2016 at 18.29, Ørretfiske25 skrev:

 

Da har jeg testet min Gamma Hybrid som ikke er kjøpt som vinterjakke. 

Men måtte teste den i 20 m/s og snø, regn og sludd i slalombakken.  Det funka helt fint faktisk. Hadde ikke holdt i timesvis, men den holdt unna mye mer enn forventet. Det er jo ikke en skalljakke men enn vindjakke som puster. Digger jakka. God passform også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.