Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med valg av hodelykt


Vimsehue

Anbefalte innlegg

Nå har jeg blitt dritt lei av å ligge å kave i mørket med sykkel og hund, fordi jeg ikke har sett et lite hull eller to... Så jeg fikk gavekort på xxl til jul for å finne meg hodelykt, men så står jeg å lurer på hvem av de jeg kanskje bør gå for.. Så ville blitt glad for tips og råd. Det som er viktig for meg er at den skal lyse opp bra alle hull og slikt, helst på en god avstand, for sykling med hund går ikke akkurat sakte inni skæven :P Batterikapasitet er ikke fullt sååå viktig, siden dette her bare blir typ noen times turer på kvelden her og der liksom.

Har sett litt på denne, om noen har noe å si, evt erfaringer :)

https://www.xxl.no/olight-h35-oppladbar-hodelykt-1500-lumen/p/1113323_1_style#review-write

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der ser ut til å være en typisk hodelykt. Til ditt bruk ville jeg heller valgt en sykkellykt som du fester på styret og som du i tillegg kan bruke til hodelykt når du ønsker det. Magicshinelyktene er ok uten å koste skjorta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, knutis skrev:

Det der ser ut til å være en typisk hodelykt. Til ditt bruk ville jeg heller valgt en sykkellykt som du fester på styret og som du i tillegg kan bruke til hodelykt når du ønsker det. Magicshinelyktene er ok uten å koste skjorta.

Hva mener du med typisk hodelykt? er det jeg ser etter da :P kjekt om jeg kan snu lyset og følge med på den løse hunden innimellom også, uten å snu på rattet :)

 

42 minutter siden, Øyvind Joppe Gutierrez Lindheim skrev:

Kjøp deg en lupine piko, kjempe bra lykt :)

 

takk, skal ta en titt på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det handles på XXL, og Lupine Piko, som er ei kjempelykt, skulle bli vurdert som for dyr, så ville jeg ha kikket på Lupine Neo. Den koster nå det samme som Olighten du linker til i første innlegg, og selv om den på papiret er mys svakere enn Olighten, så ville jeg ha vurdert den. Lupine lager fenomenale lykter. Uten at Olight nødvendigvis vil være noe dårlig valg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sykkelbruk synes jeg det er klart best med lykt festet på styret. Evnt i kombinasjon med en mindre hodelykt. Greit med to lyskilder om en skulle klikke. Jeg sykler / sparkesykler mye med hund, ofte i mørket på varierende underlag med 2-3 hunder. Oppsettet mitt er 2 magicshine på styret. Bruker stort sett en av gangen, men begge når det blir terreng. I tillegg har jeg en mindre hodelykt. Til sykling med hund er hjelm obligatorisk så vær obs på at det ikke alltid er like lett å kombinere hodelykt og hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Larix skrev:

Skal det handles på XXL, og Lupine Piko, som er ei kjempelykt, skulle bli vurdert som for dyr, så ville jeg ha kikket på Lupine Neo. Den koster nå det samme som Olighten du linker til i første innlegg, og selv om den på papiret er mys svakere enn Olighten, så ville jeg ha vurdert den. Lupine lager fenomenale lykter. Uten at Olight nødvendigvis vil være noe dårlig valg heller.

ok, takk for hjelp og tips, skal ta en titt på den også :)

12 minutter siden, knutis skrev:

Til sykkelbruk synes jeg det er klart best med lykt festet på styret. Evnt i kombinasjon med en mindre hodelykt. Greit med to lyskilder om en skulle klikke. Jeg sykler / sparkesykler mye med hund, ofte i mørket på varierende underlag med 2-3 hunder. Oppsettet mitt er 2 magicshine på styret. Bruker stort sett en av gangen, men begge når det blir terreng. I tillegg har jeg en mindre hodelykt. Til sykling med hund er hjelm obligatorisk så vær obs på at det ikke alltid er like lett å kombinere hodelykt og hjelm.

Hjelm har jeg ikke, så der er det 0 stress, men syns det kan virke litt vel overkill med 2 lykter men :P sannsynligheten for atter en skal klikke tror jeg er liten, og tar den sjansen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra lykter fra andre forhandlere,men nå hadde vel trådstarter fått ett gavekort på XXL så da står vel valget stort sett mellom Magicshine og Lupine som XXL forhandler. Jeg bruker selv Magicshine og synes de har ok med lys utbytte..dog litt tunge (forrige model) så når jeg får råd en gang vil jeg nok kjøpe meg en Lupine Piko.. Bare venter på at XXL skal ha ett sånn vennetilbud med 25% avslag for alle som motar tilbud fra dem på epost som de har 2 ganger i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er syklingen langs traffikert vei for det meste, eller på steder uten trafikk?

Jeg kjøpte først en Magicshine 900 lumen, den lyser fint, men det var bare det at at siden jeg syklet langs landeveien (steder uten fortau og gatelys), så var det veldig mange "hevngjerrige" bilister. Når jeg hadde lyset justert såpass mye opp at jeg så bra, så var det nesten ingen som dimmet ned, så jeg ble blendet. Skulle jeg unngå det måtte jeg justere lykta lavt nok til å lyse opp forhjulet..

Min løsning ble å kjøpe en lykt med nærlys. Magicshine hadde en lykt som så ut som "Mikke Mus, med to små lamper ved siden av den store. Disse to lampene er nærlys, de har en linse som gjør lysstrålen flat på toppen (som en billykt bare ikke asymmetrisk). Denne lykten har også fjernmontert bryter som jeg fester ved gearhendelen, da slipper jeg flytte hendene fra rattet for å endre lyset til "fjernlys". Eneste jeg ikke liker med den er at om jeg setter på fjernlys, så må jeg gå via alle modusene (inkludert av) for å få nærlys på igjen... Tror dessverre denne lykta er gått ut.

Men skal du sykle, så er ikke det sikkert at mest mulig lys for pengene det eneste riktige. Skal du ferdes mye i trafikken, er det også viktig at du ikke irriterer andre trafikanter, slik at ikke de lager farlige situasjoner for deg fordi du blender de. Så det er ikke sikkert at en lykt er det riktige som du kan bruke til absolutt alt, også når du ikke sykler.

Jeg vet ikke om det finnes, men den perfekte lykta for sykling ville for meg vært en med fjernkontroll for veksling mellom fjern og nærlys, og med en egen dedikert av/på bryter på lyktehuset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Omnilite skrev:

Er syklingen langs traffikert vei for det meste, eller på steder uten trafikk?

Jeg kjøpte først en Magicshine 900 lumen, den lyser fint, men det var bare det at at siden jeg syklet langs landeveien (steder uten fortau og gatelys), så var det veldig mange "hevngjerrige" bilister. Når jeg hadde lyset justert såpass mye opp at jeg så bra, så var det nesten ingen som dimmet ned, så jeg ble blendet. Skulle jeg unngå det måtte jeg justere lykta lavt nok til å lyse opp forhjulet..

Min løsning ble å kjøpe en lykt med nærlys. Magicshine hadde en lykt som så ut som "Mikke Mus, med to små lamper ved siden av den store. Disse to lampene er nærlys, de har en linse som gjør lysstrålen flat på toppen (som en billykt bare ikke asymmetrisk). Denne lykten har også fjernmontert bryter som jeg fester ved gearhendelen, da slipper jeg flytte hendene fra rattet for å endre lyset til "fjernlys". Eneste jeg ikke liker med den er at om jeg setter på fjernlys, så må jeg gå via alle modusene (inkludert av) for å få nærlys på igjen... Tror dessverre denne lykta er gått ut.

Men skal du sykle, så er ikke det sikkert at mest mulig lys for pengene det eneste riktige. Skal du ferdes mye i trafikken, er det også viktig at du ikke irriterer andre trafikanter, slik at ikke de lager farlige situasjoner for deg fordi du blender de. Så det er ikke sikkert at en lykt er det riktige som du kan bruke til absolutt alt, også når du ikke sykler.

Jeg vet ikke om det finnes, men den perfekte lykta for sykling ville for meg vært en med fjernkontroll for veksling mellom fjern og nærlys, og med en egen dedikert av/på bryter på lyktehuset.

Takk for fint og utfyllende svar :) siden jeg har en hund løs i tillegg på turene, så blir det mest i skæven og på grusveier jeg sykler, ergo finnes knapt trafikk i det hele tatt. Og ei heller gatelys og slikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gemini duo , veldig lik lupine piko men selfølgelig ikke samme kvaliteten men tatt i betraktning at den koster 1500kr er det helt innafor:) kjøpte ei slik selv og kjempe fornøyd. Kjøpte forlenger ledning fra lupine å byttet til samme kontakt og ledning slik at den kan brukes overens med batteri og lader fra lupine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.