Gå til innhold
  • Bli medlem

speil på kompass?


Rullestaden

Anbefalte innlegg

Annonse

Med et spejlkompas kan du lave en mere præcis pejling end med et vanligt kompas. Du kan holde kompasset horisontalt i øjenhøjde, og via spejlet kan du se kompasnålen og skalaen. Med et vanligt kompas må du holde kompasset under øjenhøjde for at kunne se nålen og skalaen, og så er det vanskeligere at lave en præcis pejling samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng er at speilet bekytter deg mot at du endrer kursgraden ved et uhell. Når du har tatt ut kursen lukker du speilet over huset, og minsker dermed risikoen for utilsiktet å vri på huset når du går.

Det er heller ikke dumt å ha et lite speil med seg på tur. Plagsomt rusk i øyet f.eks. er lettere å få ut når man ser det. Solrefleks i speilet kan brukes til å sende signal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.12.2015 at 21.01, Bjørn J skrev:

Et annet poeng er at speilet bekytter deg mot at du endrer kursgraden ved et uhell. Når du har tatt ut kursen lukker du speilet over huset, og minsker dermed risikoen for utilsiktet å vri på huset når du går.

Det er heller ikke dumt å ha et lite speil med seg på tur. Plagsomt rusk i øyet f.eks. er lettere å få ut når man ser det. Solrefleks i speilet kan brukes til å sende signal.

Linsebrukaren sin beste ven i felten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/30/2015 at 8:20 PM, Lars M said:

Med et spejlkompas kan du lave en mere præcis pejling end med et vanligt kompas. Du kan holde kompasset horisontalt i øjenhøjde, og via spejlet kan du se kompasnålen og skalaen.

Jeg ser for meg at dette kan være veldig relevant om du soser rundt i ørkenen, hvor det er flatt og liten forskjell på utsikten? Jeg bruker kompasset til å ta ut retning, finner noe i horisonten som et holdepunkt og går ditover. Og det mangler sjelden noe å ha som siktepunkt her i Norge, en eller annen knaus er det alltid. Løypa blir uansett formet av terrenget, med daler og topper. Kan nesten aldri gå rett fram. Merk jeg er en amatørbruker av kompass, så det kan hende jeg ikke helt ser genialiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Skee skrev:

Jeg ser for meg at dette kan være veldig relevant om du soser rundt i ørkenen, hvor det er flatt og liten forskjell på utsikten? Jeg bruker kompasset til å ta ut retning, finner noe i horisonten som et holdepunkt og går ditover. Og det mangler sjelden noe å ha som siktepunkt her i Norge, en eller annen knaus er det alltid. Løypa blir uansett formet av terrenget, med daler og topper. Kan nesten aldri gå rett fram. Merk jeg er en amatørbruker av kompass, så det kan hende jeg ikke helt ser genialiteten.

Under forhold med sikt er det sjeldent nødvendig med helt nøyaktig peiling, da bruker du siktepunkt og terrenget som du skriver. Som regel er det heller ikke nødvendig med kompass ved normalsikt. Selvsagt er det enkelte steder så flatt at en nøyaktig kurs er nyttig, men det er ikke ofte i Norge. Tåke og dårlig sikt kan gjøre det mer nødvendig å være nøyaktig under orienteringen.

Det er noen andre situasjoner der speilkompass er svært nyttig (i tillegg til at speilet beskytter kompasshuset og er nyttig som speil). Det kan, for eksempel, være kompasskurs ved dårlig sikt på vinteren. Da er nøyaktighet en forutsetning for trygg ferdsel. et par grader avvik for hver gang en retter inn kan gi stor unøyaktighet på noen kilometer, så bruk av speilkompass er helt klart nyttig. 

Skal en ta ut nøyaktig helling sikter en også langs kompasset, og leser av gradtallet i speilet (tallene er speilvendt slik at de vises rett i speilet). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skee skrev:

Jeg ser for meg at dette kan være veldig relevant om du soser rundt i ørkenen, hvor det er flatt og liten forskjell på utsikten? Jeg bruker kompasset til å ta ut retning, finner noe i horisonten som et holdepunkt og går ditover. Og det mangler sjelden noe å ha som siktepunkt her i Norge, en eller annen knaus er det alltid. Løypa blir uansett formet av terrenget, med daler og topper. Kan nesten aldri gå rett fram. Merk jeg er en amatørbruker av kompass, så det kan hende jeg ikke helt ser genialiteten.

Hei

 

Er enig med Lars M. Det er mer nøyaktig å ta peilinger med og følge en bestemt kompass kurs.

Du får en ganske bra stedsbestemmelse, hvis du peiler minst 2 helst 3 "skarpe" karakteristiske punkter, som du også kan finne på kartet. Derfra tegner du linjer i den peilede kopmpassretning . på kartet med en blyant.

Du vil være omtrent der de krysser. Hvis du peiler 3 punkter vil du være i den lille trekant som du som regel får som resultat av peilingen. Trekanten viser unøyaktigheten i peilingen/uttegningen.

Det finnes mye mer nøyaktige peilekompasser enn speilkompass med optisk decimalgrad avlesing. Se fx. Suunto KB-14DG. De er ikke til vandring men ulik oppmåling mm. De er vel nå blitt noe utdatert av presisjons GPS. Jeg kan ikke lenger se sådan i Silvas produkt liste. Brukte sådan på jobb før.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, elgen skrev:

Hei

 

Er enig med Lars M. Det er mer nøyaktig å ta peilinger med og følge en bestemt kompass kurs.

Du får en ganske bra stedsbestemmelse, hvis du peiler minst 2 helst 3 "skarpe" karakteristiske punkter, som du også kan finne på kartet. Derfra tegner du linjer i den peilede kopmpassretning . på kartet med en blyant.

Du vil være omtrent der de krysser. Hvis du peiler 3 punkter vil du være i den lille trekant som du som regel får som resultat av peilingen. Trekanten viser unøyaktigheten i peilingen/uttegningen.

Det finnes mye mer nøyaktige peilekompasser enn speilkompass med optisk decimalgrad avlesing. Se fx. Suunto KB-14DG. De er ikke til vandring men ulik oppmåling mm. De er vel nå blitt noe utdatert av presisjons GPS. Jeg kan ikke lenger se sådan i Silvas produkt liste. Brukte sådan på jobb før.

Hilsen Elgen

Fikk ikke helt taket på den "krysspeilingen" du beskriver Elgen. Kan du legge ved et bilde av det du mener? Ble nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/1/2016 at 19.58, utemannen skrev:

Fikk ikke helt taket på den "krysspeilingen" du beskriver Elgen. Kan du legge ved et bilde av det du mener? Ble nysgjerrig :)

Hei

Det pleier å følge et lite hefte med Silva og Suunto kompasser, som forklarer navigasjon med kompass. Både ta en kompass kurs fra kartet, Gå denne kurs bl.a ved hjelp av speilet til peiling, og ta en "krysspeiling".

Det var "krysspeilingen" jeg forsøkte å forklare så kort som mulig og muligens ikke klart nok. Men en tegning sir kanskje mer enn 1000 ord?

Ganske visst fra min stein gamle lærebok i navigasjon, men er A,B,C fjelltopper eller annet du kan peile "skarpt" er prinsippet det samme. Som det står i læreboken: Blir trekanten for stor er det formentlig en feil ved en eller flere peilinger. Så bør peilingene tas om.001.jpg.2c09700e8c334fea04fb31b74e8125ac

Peiles med kompass skal det egentlig kompenseres for misvisning, med den er så liten i det sørlige Norge at det vil jeg hoppe over. Nordpå og på Svalbard peker kompassnålen mer mot vest mot den magnetiske nordpol som beveger sig litt rundt i Nord Canada. Geografiske Nordpolen finnes selvsagt på nordpolen hvor lengdegradene går sammen i et punkt. Så kan det også være få lokale steder, hvor magnetiske bergarter trekker kompassnålen "feil" vei, men det vil som regel stå på kartkanten eller i kartet.   

Hilsen elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kompass har justering for misvisning - en liten skrue som roterer kompasshuset ønsket antall grader som tilsvarer misvisningen. Det er nyttig, særlig nordpå hvor misvisningen kan være så mye som 10-11 grader. Det er nok til å havne langt på bærtur :)
Da slipper man å huske å ta hensyn til misvisningen når man tar ut kurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, elgen skrev:

Det var "krysspeilingen" jeg forsøkte å forklare så kort som mulig og muligens ikke klart nok. Men en tegning sir kanskje mer enn 1000 ord?

Det du har tegning av her, er jo ikke krysspeiling! Men tre punkter og er ennå bedre, enn kun to. :) Krysspeiling, er kun enpeiling til to kjente punkter. For å gjøre dette, må folk ha med seg en penn (helt blyant), for å markere på kartet. (Og helt noe som er helt rett og lengere enn siden, på et kompass). Krysspelinger er lettere (og mer presis) med speilkompass (solur), selv om jeg ikke har det selv.

Problemet er kanskje at det er få ganger turfolk, har bruk for det. Og når de har bruk for det, så ser de ikke de karakteriske toppene, der de står, for å ta slike krysspeilinger. Enten en er lavt i terrenget (eller høyt), kan de være et problem å finne de rette toppene. Og kart på 1: 50 000 er ikke så pressise. Og i en del tilfeller så har en ikke øyekontakt, med de rette toppene (de er skjult, for siktlinje) og da blir dette værre. En rissikerer å paile fail topp, fordi en ikke ser den, eller fordi flere er like, fra stedet en står.

Problemet er kanskje størst for de som ikke benytter stier, "alla" jegere. De går mer etter terrenget (i området) og der de tror de finner vlit. Jeg har ved gitte anledninger følt meg usikker i terrenget, da i første rekke som jeger. Det som har gitt meg (og andre en fordel), er at vi har kartet "i hodet", før turen. Og da hjelper selv et spartansk kompass oss. Er det ingen andre løsninger, følger vi korteste (praktiske) veg til veg, eller bygd.

Ser jeg bort fra noen få sttuasjoner (hvor peling ikke var mulig), er det kun 3 situasjoner jeg har opplevd, gjennom ca 40 år, at krysspeiling var viktig. Sikt som "kom og gikk" (eks tåke, regn og snø) og i terreng der en aldig var sikker på hva som var toppen i nærområdet. Heldigvis har ikke jeg vært i situasjoner hvor dette kunne bli kritisk, bare en mer utfordrende tur, med mulig overnatting, o.l. men slikt danner også erfaring for andre turer, hvor dette KUNNE blitt kritisk. 

Så lær kart og kompass (også krysspeiling), hvit hvor du er (til enhver tid) på kartet, da kommer en langt. Å stole KUN på GPS, er falsk trygghet! Men det er greit hjelpemiddel, så lenge det fungerer.

PS. Må si det var ganske lattelig de deltagerene (i 71 grader Nord), løp rundt på hele  stranda og letet etter punktet dem søkte, etter sin krysspailing. Men det er jo ikke mer å vente, fra folk som ikke kan navigering i naturen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da fortsatt krysspeiling, selv om en peiler tre punkter, i stede for bare to. Det er til og med en krysspeiling med større presisjonspotensiale. Men en trenger ikke flere enn to for å få til en krysspeiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Larix skrev:

Det er da fortsatt krysspeiling, selv om en peiler tre punkter, i stede for bare to. Det er til og med en krysspeiling med større presisjonspotensiale. Men en trenger ikke flere enn to for å få til en krysspeiling.

Nei! Ikke noe å diskutere, men krysspeilig, er mellom KUN to punkter og utrykket kommer fra det marime miljøet.

At flere punkter KAN ha større sikkerhetsmargin er riktig. Men det er i første rekke punkter, som har en tilnærmet 90 graders vinkel, som er viktige. Så alt annet, er relativt uinrteressannt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/1/2016 at 22.40, Tiur3 skrev:

Det du har tegning av her, er jo ikke krysspeiling! Men tre punkter og er ennå bedre, enn kun to. :) Krysspeiling, er kun enpeiling til to kjente punkter. For å gjøre dette, må folk ha med seg en penn (helt blyant), for å markere på kartet. (Og helt noe som er helt rett og lengere enn siden, på et kompass). Krysspelinger er lettere (og mer presis) med speilkompass (solur), selv om jeg ikke har det selv.

Hei

Dette skal ikke være en strid om ord, men en oppfordring til at man lærer sig å bruke kart og kompass. Noen turkart har veiledning trykt på baksiden og det finnes flere på nett.

Uansett var tegningen med 3 peilinger fra min gamle lærebok i navigasjon - altså det maritime miljø- og fulgte rett etter "krysspeiling med 2 peilinger fordi denne "ikke er videre pålitelig er det klokt å ta 3 peilinger". Ganske riktig bør peilingene være tett på 90 grader. Trekanten viser så noe om usikkerheten - evt. feil. 

Ganske riktig er det best å tegne stedlinjer med linjal og blyant. Derfor har jeg faktisk en liten Ikea blyant med på tur, men selvsagt ikke linjal. Til gjengjeld har jeg en ganske lang snor som kompasset kan henge i om halsen. Den er i kompassets midtlinje og kan strammet ut fungere som "linjal". Snoren forlenger også siktelinjen ved peiling. Men det er heller ikke noe jeg bruker ofte på tur, men det hender da. I tåke er det selvsagt ikke noe å peile, når man virkelig trenger det. 

 

Den 7/1/2016 at 16.39, Bjørn J skrev:

Noen kompass har justering for misvisning - en liten skrue som roterer kompasshuset ønsket antall grader som tilsvarer misvisningen. Det er nyttig, særlig nordpå hvor misvisningen kan være så mye som 10-11 grader. Det er nok til å havne langt på bærtur :)
Da slipper man å huske å ta hensyn til misvisningen når man tar ut kurs.

Alle turkompasser med linjal og vribart kompasshus kan kompensere for misvisning. Det trengs ikke særlige juster skruer eller skalaer. Man skal legge misvisning til eller trekke fra alt om det er vestlig /østlig misvisning og om man omregner fra misvisende til rettvisende kurs eller omvendt. Man bør nok ha en liten huskelapp vedrørende disse omregninger.

hilsen

Elgen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.