Gå til innhold
  • Bli medlem

alternativ til norøna recon dress


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

hei, sitter og funderer på ny jakt/tur dress, og har egentlig forelsket meg litt i norønna recon, rett og slett fordi jeg innbiller meg at dette er solide greier, men hva finnes der ute som kan sies og være av samme klasse? jeg må jo også innrømme at recon fremstår som veldig dyr.

hva annet bør jeg se på som er like værbestandig og slitestærkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut Arcteryx sin Theta SV/SVX serie. Omtrent samme prissjiktet som Norrøna.

Klättermusen har også veldig fine klær av ekstremt god kvalitet, men dette er hakket dyrere igjen. Som f.eks. Brede jakke, og Njord, Durin eller Freke bukse.

Jeg vil tro Mountain Equipment og The North Face også har ganske hardføre klær, men de kjenner jeg ikke så godt til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trond Arvid Hagen skrev:

hei, sitter og funderer på ny jakt/tur dress, og har egentlig forelsket meg litt i norønna recon, rett og slett fordi jeg innbiller meg at dette er solide greier, men hva finnes der ute som kan sies og være av samme klasse? jeg må jo også innrømme at recon fremstår som veldig dyr.

hva annet bør jeg se på som er like værbestandig og slitestærkt.

Jeg har recon settet og er veldig fornøyd. Men har også meget godt inntrykk av arcteryx (kona har dette). Det jeg ville savnet på jakken er lommene til recon. Til denne type bruk er gode sidelommene til votter osv kjekt. Så blir vel smak og behag. Bortsett fra recon settet så er det lite fra norrøna jeg ville hatt fremfor arcteryx. Synest generelt at kvaliteten der virker bedre, uten at jeg har noe særlig dekning for dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, renzir skrev:

Jeg har recon settet og er veldig fornøyd. Men har også meget godt inntrykk av arcteryx (kona har dette). Det jeg ville savnet på jakken er lommene til recon. Til denne type bruk er gode sidelommene til votter osv kjekt. Så blir vel smak og behag. Bortsett fra recon settet så er det lite fra norrøna jeg ville hatt fremfor arcteryx. Synest generelt at kvaliteten der virker bedre, uten at jeg har noe særlig dekning for dette...

Det skulle ikke tilfeldigvis være det "gamle" settet mer Recon du har. (Det skulle jeg gjerne ha kjøpt igjen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, REJOHN skrev:

Det skulle ikke tilfeldigvis være det "gamle" settet mer Recon du har. (Det skulle jeg gjerne ha kjøpt igjen.)

Nei, har det nye (1 år gammelt). Men holdt bra det. Eneste er at jeg nå må "impregnere " det da det blir litt vannmettet fort. Men det er en enkel sak. Ellers virker kvaliteten å være skikkelig . Er ikke så imponert over mye nye norrøna ting...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.12.2015 at 16.30, Trond Arvid Hagen skrev:

hei, sitter og funderer på ny jakt/tur dress, og har egentlig forelsket meg litt i norønna recon, rett og slett fordi jeg innbiller meg at dette er solide greier, men hva finnes der ute som kan sies og være av samme klasse? jeg må jo også innrømme at recon fremstår som veldig dyr.

hva annet bør jeg se på som er like værbestandig og slitestærkt.

Jeg har både Norrøna Recon og Arcteryx Theta SV, samt lettere dress fra Arcteryx. Arcteryx har langt bedre snitt/mål i forhold til praktisk turbruk. Dersom du ikke skal bruke jakken til klatring eller tilsvarende alpin bruk, vil jeg anbefale SVX-modellen som er litt lengere. Arcteryx plaggene er også noe lettere og minst like robuste.

Du skriver at plaggene skal brukes til tur og jakt. Gore-tex sett som Recon er best egnet til høyfjellsjakt i dårlig vær eller posteringsjakt. Til annen jakt bruker jeg klær som er lettere, mykere og mer lydløst.

Endret av Venator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter siste innlegg, og mener de aller fleste jaktdresser er særdeles overdimensjonert. Det er mye mer behagelig å benytte en bomulls/ polyesterbukse, f.eks liker jeg heavy duty fra Norrøna godt. Med noen lette lårings og et par korte gamasjer er du rustet mer enn godt nok til dårlig vær. 

Du kan jo evt kjøpe en reconjakke, men ofte ligger jakken i sekken på mange jaktdager til langt ut på høsten, så jeg ville valgt en lett og plassvennlig type.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 31. desember 2015 at 15.32, renzir skrev:

Nei, har det nye (1 år gammelt). Men holdt bra det. Eneste er at jeg nå må "impregnere " det da det blir litt vannmettet fort. Men det er en enkel sak. Ellers virker kvaliteten å være skikkelig . Er ikke så imponert over mye nye norrøna ting...

Hvordan går det med recondressen? Jeg synes det var vel tidlig at impregneringen er slitt bort etter ett år... eller hvor lenge skal man forvente at den varer? (klart det varierer med type bruk). Hvor mange dager ute kan man være før man må impregnere? Jeg har selv en Norrøna Dovre-dress som ble kjøpt for snart 7 år siden. Den har jeg vært kjempefornøyd med. Den er nå utslitt, borrelåser og knapper faller av. Jeg sliter med valg av ny dress da den nye Dovre-dressen (Dri3) ikke helt faller i min smak, (færre lommer osv) og jeg er usikker på dette stoffet. Har lyst til å gå for Recon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jodle skrev:

Hvordan går det med recondressen? Jeg synes det var vel tidlig at impregneringen er slitt bort etter ett år... eller hvor lenge skal man forvente at den varer? (klart det varierer med type bruk). Hvor mange dager ute kan man være før man må impregnere? Jeg har selv en Norrøna Dovre-dress som ble kjøpt for snart 7 år siden. Den har jeg vært kjempefornøyd med. Den er nå utslitt, borrelåser og knapper faller av. Jeg sliter med valg av ny dress da den nye Dovre-dressen (Dri3) ikke helt faller i min smak, (færre lommer osv) og jeg er usikker på dette stoffet. Har lyst til å gå for Recon.

Den har vært veldig solid. Det er ikke det at den ikke er vanntett, for det er den. Men den ser våt ut. Det er lett og fikse med en spray (5min) og må gjøres fra tid til annen på alle gtx stoff. Dette går på å opprettholde ytterstoffets evne til å "avstøte/prelle av" vann og skitt. Det gjør også at stoffet ikke blir mettet med vann og det lille gtx puster faktisk skjer. 

Super fornøyd med dressen. Faktisk nettopp hatt den på reparasjon hos norrøna for å fikse fler hull i den. Men det var etter 2 runder med tryning og skliing på gruslagt is. Det er ikke akkurat å forvente at det går greit. Men norrøna lappet det gratis (tusen takk Sissel).

Jeg liker lommer, lufting og detaljer. Er tung og solid, men det beste norrøna har til mitt friluftsbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.