Gå til innhold
  • Bli medlem

Atter en skisesong?


morten

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med dere? Vi skriver ikke oktober ennå, men begynner man å lengte etter å skli bortetter dette hvite vidunderlige stoffet som kalles snø?

I fjor begynte jo skisesongen skrekkelig tidlig...

Når pleier folk å få seg sin første skitur?

Jeg synes det er kjempeflott hvis veien over Valdresflya holdes åpen litt etter de første snøfallene.. Ingenting er som en novembertur på flya... Er man heldig kan man kanskje få en allerede i oktober..

Jeg gleder meg i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig ser jeg frem til vinteren! Jeg husker godt turen innover mot Glitterheim tidlig i oktober da vi måtte ta fart med bilen for å komme gjennom føykefonnene i veien. Vi trasket til fots opp til snøen på Gråsubreen og gikk på ski til topps på Glittertind. Det var en fantastisk tur, egentlig en stund før skisesongen startet.

I motsatt ende tenker jeg på snøfonnene som strekker seg nedover i skogen mellom bjørketrærne og saftige myrer. Slike turer er alltid like fasinerende.

Men hele rommet imellom med kald og mørk vinter, nediset ansikt og frosne fingre, jo det gleder jeg meg til. Vinteren er så ren, så urovekkende vakker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke glad i vinteren, men derimot våren. Det er vel slik at veien inn til Spiterstulen stort sett er åpen? Jeg har i hvert fall lyst til å gå inn på Hellstugubreen i april/mai, og vise Hellstugubrehesten, Hinnotefjellet og de Vestlige Memurutindene hvem som er sjefen :D

Videre har jeg lyst til å gå på Svellnosbrehesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du traff spikeren på hodet der Kim...Når det gjelder Tom, mener jeg.

Så kjedelig da Tom... Trod du bør lære deg å elske vinteren og oppdage alle de flotte aspektene ved denne årstiden.. I Jotunheimen din er jo tross alt vinteren sjef i 7-9 måneder av året..

Hva gjør du fra november til mai da Tom..Sitter inne i mørket og drømmer om klukkende bekker, yre ryper (fjellryper), issoleier og snøfrie tinder...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du fra november til mai da Tom..Sitter inne i mørket og drømmer om klukkende bekker, yre ryper (fjellryper), issoleier og snøfrie tinder...???

Nei, jeg sitter foran peisen, og så går jeg kveldstur med discman under det vemmelige lyset fra gatelampene. Da er Jotunheimen så uendelig langt borte mentalt. Vinteren er for lang! Jeg gruer meg. Riktignok går jeg noen skiturer i området rundt hytta, men det er jo skrekkelig kaldt fra desember til og med februar :shock:

Men at jeg lengter etter snøfrie tinder er et faktum. En tid der man ikke må kle på seg seks lag med plagg for å overleve, og hvor solen ikke går ned klokken 16 *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg fram til skisesongen? Både ja og nei. Nei fordi jeg akkurat nå ønsker at snøen kan holde seg unna litt til så jeg får meg en fottur til eller to. Vinteren er lang nok som den er. Ja fordi jeg virkelig ser fram til vårskiturene. Det å suse nedover slake fjellsider i urørt snø er vanvittig herlig! :shock: Og så kan man tilbakelegge mye større avstander på ski enn til fots, og ikke er det så belastende på beina heller.

Første skitur pleier vel å bli sånn rundt månedskiftet nov/des. Men de virkelige storslåtte skiturene til fjells er for meg fra mars og utover til fottursesongen starter. Er ikke spesielt glad i kulde, og liker å vente til sola begynner å varme på mine kinn. På det mørkeste (nov-jan) går jeg skiturer i skog og mark for å lade opp til vårskiturene.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til snøen har begynet å sette seg, det blir litt varmere og dagene varer noe lenger enn til kl. 16. :shock: Ser egentlig ikke sjarmen med tidlige skiturer på fjellet i dypsnø, halvt ihjelfrosset og i bekmørket. Det er altså først f.o.m. mars det er digg med vinter på fjellet. Desember til februar er ikke akkurat mine favoritt måneder, men så var det det å holde fingrene av fatet helt frem til mars...

I mellomtiden får man forsøke å snike til seg ferie til turer til Aconcagua, Kilimanjaro, Ruwenzori... Det er faktisk i de kjiipeste vintermåneder her hjemme at det er de mest optimale forhold for fjellturer syd for ekvatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bemidlet? Langt ifra, men etter noen harde prioriteringer klarer jeg å få til en tur til utlandet annethvert år. Det fleste destinasjoner kan faktisk besøkes rimeligere enn med Hvitserk o.l.

Imidlertid gleder jeg meg til en vakker dag, langt i en fremtiden, hvor jeg omsider har kommet inn i midtlivskrisen – forhåpentligvis samtidig med at privatøkonomien har blitt adskillig romsligere – og kan ta meg råd til å ha det litt moro. De fleste menn i midtlivskrisen må ut og bevise ett eller annet, gjerne ved hjelp av nyinnkjøp sportsbil, ny og betydelig yngre kone eller ymse annet kostbar staffasje i et forsøk på å skjule dalende ungdommelighet og pågåenhet. :shock: Arenaen for min versjon av midtlivskrisen vil forhåpentligvis være dyre og tidskrevende ekspedisjoner til eksotiske land med spisse og brekledde tinder. Ikke rart jeg gleder meg. :?

For å komme tilbake til nåtid: Må si jeg gleder jeg meg til skiturer på fjellet denne vinteren. Har planlagt en del turer som måtte avlyses tidlige sesonger: Hardangervidda fra nord til sør, hele Lomseggi fra Lom til Trulsbu - samt bestigning av en og annen topp i Jotunheimen for deretter å kjøre ned i uberørt pudder... :D

Forhåpentligvis blir det mye snø og påfyll på breene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:D Vel som ihugga snøscooter-fanatiker gleder ihvertfall jeg meg som en liten unge til sneen kommer!

Hadde vært sinnsykt rått med en tur i Jotunheimen, men det kan man jo bare glemme 8) Blir vel skutt hvis man kommer med en snøscooter oppi der.

Det burde jo vært lovlig scooterløype på sognefjellsvegen når den vinterstenger.

Sorry - bildet var for stort. Formater det så det ikke eser ut over alle bredder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.