Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr til topptur


JonnH

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere til topptur? Jeg ser nå bort ifra utstyr som er selvfølge som sender/mottaker, spade, søkestang. 

tenker på utstyr som isøks, stegjern, skarejern osv. 

Hvilke lengde bør eksempel isøksen være og hvilke øks anbefales?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spade, jervenduk, liggjeunderlag og fyrstehjelpsutstyr er med på alle turar. S/M og søkestang er med avhengig av terreng og føre. Øks og stegjern med av og til dersom det er føre for det. Eg vil ha lengst mulig øks, siden den blir brukt delvis som stav og då er korte økser ikkje spesielt komf etter min smak. Har ikkje skarejern og har egentlig ikkje sakna det noko særleg.

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det var et omfangsrikt spørsmål.

Ut over det åpenlyse standardutstyret som 1.hjelp, vindsekk, utstyr for orientering o.l. Så er det utstyr som passer for turen, noen turer krever mye utstyr andre mindre. Klatreutstyr for klatring, breutstyr for breferdsel, osv. Skarejern er fast med på turer om våren.

Isøkse til toppturer, da ville jeg valgt en kort lett en, den blir jo stort sett bare brukt i bratt snø, da treng ikke jeg lengde. Staver har man jo med (skistaver)om det er et en treng ;)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Begrenset hvor ofte man trenger stegjern på vanlige toppturer. Jeg har hatt det med på et par turer, brukt det 1 gang. Øksen brukes oftere, og er kjekk å ha hvis det er fare for utglidning. Jeg har en Black Diamond Raven Ultra øks, lett og liten. Stegjerna er noen lette Camp 290.

Ellers er skarejern altid med i sekken. Harde traverser blir så mye hyggeligere. Og man bruker mye mindre krefter.

På turer over bre har jeg med sele, noen slynger, et 30m halvtau og 2 karabinere.

Skal man gjøre rappeller, rangle eller klatre må man ha med det som trengs for det.

Ellers er kompass med klinometer noe av det jeg bruker mest. Da kan man ungå eller gjøre gode valg i skredterreng.

Men standarutstyr i min sekk (skispesifikk sekk/ballongsekk):

- Spade, søkestang, snøsag. (SM på kroppen)

- Lett liten hodelykt

- Litt varme klær

- Kart og kompass (med klinometer)

- Spot

- Skarejern

- Mat og vann

- Lite og praktisk føstehjelpsett med sterke smertestillende, tape, enkeltmannspakke, litt tau og en foliesekk.

- Skibrille med gult glass (solbriller på hodet)

 

Evnt om det trengs:

- Øks

- Stegjern

- Tau

- Sele

- Sikringsutstyr

- Hjelm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget enig i de andres svar ovenfor.

Jeg glad for at bruge feller på ski for nemmere at komme op. Men jeg har aldrig prøvet skarejern. Ellers burger jeg selv en forholdsvis let (640 g) og lang isøkse. Min fornemmelse er, at en lang isøkse er bedre til at sikre, om man går op og ned (uden ski) på en stejl snefane. Den er nemmere at bruge som førstemand ved brevandring til at undersøge snebroer og til at sikre med. Og endelig giver den bedre støtte ved glisader. Den korte er mere handy til at hugge is og klatre i is, hvilket ikke er sket så tit for mig om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.12.2015 at 10:11 PM, JonnH said:

Hva bruker dere til topptur? Jeg ser nå bort ifra utstyr som er selvfølge som sender/mottaker, spade, søkestang. 

tenker på utstyr som isøks, stegjern, skarejern osv. 

Hvilke lengde bør eksempel isøksen være og hvilke øks anbefales?

 

Hvis jeg først trenger isøks på topptur så er det fordi det er bratt og jeg går til fots og er redd for å skli ut. Jeg trenger øksa som håndtak, og til nødbrems. Til begge bruk kan den godt vært kort selv om den da blir ubrukelig på bre. Jeg har en Camp Corsa Nanotech på 50 cm (tror jeg). Veldig lett men fortsatt med stålpigg.

Stegjern: helst så lett som mulig, det er ingenting jeg drar oftere på uten å bruke. Camp XLC Nanotech, ditto som over med stålpigg. Rene alustegjern er jeg skeptisk til.

Skarejern: ja, utrolig digg å ha på isete skråbakker. Eneste ulempe er at de skrangler og er vanskelige å pakke fornuftig.

Men det skal legges til at jeg kjøpte ikke eget toppturutstyr før jeg gikk haute route, før det brukte jeg det jeg brukte på bre. 

Ellers - jeg bruker ikke hjelm på topptur så lenge jeg kjører som en kjerring :-P Jeg burde ta med førstehjelp, vindsekk osv, men er i praksis litt lat med det hvis turen er veldig oversiktlig rett opp og rett ned. Men jeg er nøye med å passe på at jeg har nok mat og vann, ikke går meg svettere enn nødvendig eller blir kaldere enn nødvendig, følger med på været og har godt ladet mobil der det er dekning. Det er endel sikkerhet i god forebygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.