Jump to content

GPS eller Mobil

NaturGeir
 Share

Recommended Posts

Hei.. 

Har en julenøtt jeg ikke klarer å knekke.

Hvis man ser bort i fra batterilevetiden. Kan en turgps app erstatte en fullblods turGPS? Er jo hendig med mobil da den nå har et mer en godt nok kamera. 

Så har man dette med SPOT e.l.   Hvorfor finnes ikke denne funksjonaliteten i en GPS eller i en App?? Når man har GPS signal på mobil, så burde man vel kunne sende meldiger over satelitt der og??

Geir

1 time siden, NaturGeir skrev:

Hvis man ser bort i fra batterilevetiden. Kan en turgps app erstatte en fullblods turGPS? Er jo hendig med mobil da den nå har et mer en godt nok kamera. 

Batterilevetiden kan kompenseres ved at man har med en nødlader til mobilen. Selv har jeg en med fire ekstra ladinger til iPhone, fungerer veldig fint. Men telefonene har en svakhet og det er kulde. Så jeg vil si det kommer an på turene du drar på, er det stort sett vår/sommer/høst så fungerer telefon i en vanntett gjennomsiktig pakkpose veldig fint, hvertfall for meg, men på vinterturer vil nok en GPS være å anbefale. Jeg merker hvertfall at telefonen skrur seg som regel av når det går mot minus 10 :)

1 time siden, NaturGeir skrev:

Hvorfor finnes ikke denne funksjonaliteten i en GPS eller i en App?? Når man har GPS signal på mobil, så burde man vel kunne sende meldiger over satelitt der og??

GPS-enheter sender ingenting. GPS fungerer ved at man mottar signal fra flere satelitter og beregner posisjonen ut fra hvilke satelitter man mottar fra.

Ikke en fullblods GPS etter 2016-standard men definitivt en konkurrent til SPOT og mobil:
http://www.delorme.com/

2-veis kommunikasjon pr "sms" (Over satelitt - ikke avhengig av mobildekning) med forhåndsprogramerte telefonnummer eller e-postadresser og med mulighet til å synkronisere opp mot facebook/twitter så folk kan følge med og se hvor på kartet du befinner deg. Du kan også finne din egen posisjon på kartet underveis med den. Egen verdensdekkende SOS-funksjon er selvsagt inkludert. Dette er tross alt primærhensikten med en slik dings. Den er også langt mer robust konstruert enn en mobiltelefon. 
Ulemper:
- Den mangler kamera som du nevner som en fordel med mobil men den billgste og minste modellen er laget for å kobles opp mot mobil via bluetooth (alle kan det om man vil).
- Skal du sitte å twitre og smse med alle dine 200 nærmeste bekjente hele kveldene når du er på tur trenger du et dyrt abonnement. Selv de billigste koster litt men noe de aller fleste greit burde kunne ta seg råd til om de vil. http://www.inreachdelorme.com/product-info/subscription-plans.php

Ellers har jeg da brukt mobil for presis GPS-navigasjon da jeg var på jakt i et område uten veldig lettnavigerte grenser mellom de ulike eiendommene. Ikke lett å se hvor grensa går på flat torv uten særlig mange holdepunkter. Nøyaktigheten er mer enn god nok så lenge du ikke står ved et stup i tåke. Det funket jo så absolutt men batteriet var tømt fullstendig etter noen få timer. 

Edited by Ståle Sæther
Tilføyde avklaring av potensiell misforståelse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Boganis
      Symboler/ikoner til bruk i Alpha GPS/hundepeil (og jeg formoder andre Garmin GPSer som har farveskjerm) og PC-programvaren Garmin BaseCamp.
      Av en eller annen uutgrunnelig årsak er det slik at symbolene kun synkroniseres mellom GPS'en og BaseCamp om de er navngitt som følgende:
      I GPS'en må alle symbolene hete: Custom * (eks. Custom 0, Custom 1, Custom 2, Custom 11, Custom 55 etc.)
      Tilsvarende symbol på PC'n må hete: 00* eller 0** (eks. 000, 001, 002, 011, 055).
      Dette tok det meg evigheter å finne ut av. Først la jeg 00* filene på både GPS og  i PC'en, men da synkronisertes ikke symbolene mellom enhetene og en fikk kjedelige prikksymboler under overføringer. Men når jeg fant ut at de skulle ha ulike navn på de to enhetene gikk synkronisering av symboler brillefint!
      Således ligger symbolene som skal overføres til GPS'en i mappen "IkonerTilAlpha"  
      Koble GPSen til PC via USB-kabelen og legg symbolene i mappen:
      Garmin >  CustomSymbols
      Altså kun ikonene, ikke selve TilAlpha-mappen.
      Ikonene til bruk i BaseCamp på PC'n, ligger i mappen "IkonerTilBaseCamp"  
      Om man vil benytte ikonene i Garmins BaseCamp legger man ikonene i mappen:
      Denne PCen > Dokumenter > Min Garmin > Tilpassede veipunktsymboler
      Altså kun ikonene, ikke selve TilBaseCamp-mappen.
      Om ikke mappen: Min Garmin og/eller: Tilpassede veipunktsymboler   finnes må disse mappene skapes. Mappen: Tilpassede veipunktsymboler   må ligge under mappen: Min Garmin.
      Om noen skulle være interessert i å lave egne symboler gjelder følgende:
      Symbolfilene må være i 24-bit Windows bitmap format (*.bmp)
      Symbolene må være 32x32 piksler
      For å få deler av symboler transparente benyttes fargen magenta (RGB: 255, 0, 255)
      Det kan se ut som det kun er mulig å ha 56 Custom Symbols. Jeg har ikke funnet ut hvordan det er mulig å overskride denne grensen.
      Veipunktene er lavet av undertegnede, og ifall det skulle være tvil om hva de forestiller kommer det her en beskrivelse:
      000 Tiur
      001 Røy
      002 Orrhane
      003 Orrhøne
      004 Lirype
      005 Fjellrype
      006 Jerpe, hann
      007 Jerpe, hunn
      008 Jerpe, hann (variant)
      009 Rugde
      010 Ringdue
      011 Fasan
      012 Rapphøne
      013 Skjære
      014 Kråke
      015 Nøtteskrike
      016 Stokkand, hann
      017 Grågås
      018 Ærfugl, hann
      019 Krikkand, hann
      020 Krikkand, hunn (kan vel benyttes til de fleste hunnvarianter?)
      021 Brunnakke
      022 Kanadagås
      023 Mandarinand Om noen skyter en, la meg vite hvordan de smaker!
      024 Hare
      025 Rev
      026 Bever
      027 Rådyr
      028 Elg
      029 Hjort
      030 Rein
      031 Dåhjort
      032 Villsvin
      033 Bjørn
      034 Muflon
      035 Grevling
      036 Røyskatt
      037 Ekorn
      038 Mink
      039 Mår
      040 Mårhund
      041 Gaupe
      042 Jerv
      043 Ulv
      044 Stensopp
      045 Svart trompetsopp
      046 Spissmorkel
      047 Kantarell
      048 Traktkantarell
      049 Tyttebær
      050 Blåbær
      051 Multe
      052 Bringebær
      053 Bjørnebær
      054 Markjordbær
      055 Slåpe

Jeg jakter både i Sverige og Norge, derfor finnes det arter med som ikke nødvendigvis er jaktbare i begge land, men kun ett. Så sjekk jaktbarheten/jakttidene først!
      Beste hilsener,
      Thomas Risan
      thomas.risan(alfakrøll)gmail.com

Tilpassede veipunktsymboler ver. 2.1.zip
    • By tesk
      Jeg har i mange år brukt Garmin GPSMAP 62s på reinsdyrjakt og tur. Den har fungert veldig bra, men etter en litt kjip opplevelse på fjellet (alene uten mobildekning) tenkte det kunne være lurt å investere i Garmin med InReach teknologi.
      Jeg har også fuglehund så jeg har også hatt en Alpha 100 som jeg brukte til den type jakt (sammen med Fenix klokke)
      Jeg har nå solgt disse to dingsene og kjøpt ny Alpha 200i (mest pga den sykt digge glasskjermen) -denne har jo InReach også. 
      Er det noen som har erfaring med å bruke en håndholdt jaktgps til turbruk? Vekten er noenlunde det samme på alle. Batteritiden er kortere på den Alpha 200, men jeg har 2 ekstra batterier 
      Alpha 200 er noe mer bulky sammenlignet med 62s, men jeg holdt i GPSMAP66i her om dagen og den føltes jo ca lik som Alpha 200 i størrelse og vekt
      Er det kun batteritid som skiller toppmodellene i GPSMAP/Alpha leirene? Noen som har praktisk erfaring?
    • By Imreline
      Hvordan er garmin inreach mini å bruke? Enkel? Kan man bytte på å bruke den ( feks meg og min mann) når man er på tur eller er den koblet mot en telefon? Jeg vet at man må ha abonnement. Vi er ute etter å kunne gi lyd fra oss når vi er på tur uten dekning. 
    • By friute.no
      Jeg søkte på "GPS" og "GPS på tur" i forumet, men kom ikke til noe resultat om nøyaktig dette.
      Hvorfor skal man kjøpe en dyr GPS til turbruk, når man kan bruke den som følger med i mobiltelefonen? Den holder i massevis. På tur, så er det jo oftest snakk om å komme seg fra A til B. Den kan dessuten brukes til å legge inn punkter osv. Jeg har brukt den en del på tur, og kan ikke skjønne hvorfor jeg skulle ha noe annet. På min blogg kan man se en utmerket video av Tore Andestad om selve bruken av den. Den er nøyaktig nok, og dessuten så forbedres den stadig av mobilprodusentene.
      Hvis man laster ned kart før man drar på tur, så kan den også brukes der det ikke er dekning. Dette er et vesentlig poeng. Men den bruker mer batteri, så noen i reserve eller en powerbank er å anbefale. Vekta blir like vel langt under en egen GPS. For ikke å snakke om prisen.

• By Benhesten
      Jeg har akkurat fått en Garmin gpsmap 64s, og vil gjerne laste ned noen gode kart. Alternativt vil jeg gjerne kjøpe kart i områdene Hardangervidda øst/vest, Telemarkfjellene, Jotunheimen og Vestlandet (Sogn og Fjordane).
      jeg har tenkt på frikart.no, og har lasta ned kartet fra den midlertidige server.
      jeg har dessuten sett på norgeskart.no sine turkart, og er imponeret over dem.
      Kjenner noen til hvor eller hvordan man kan laste ned kart av den nøyaktighet?
      og ellers ser jeg frem til at udvide min horisont ved å høre dere om dette. Jeg kan jo kun bli bedre av meningsutvekslinger. 
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy