Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS eller Mobil


NaturGeir

Anbefalte innlegg

Hei.. 

Har en julenøtt jeg ikke klarer å knekke.

Hvis man ser bort i fra batterilevetiden. Kan en turgps app erstatte en fullblods turGPS? Er jo hendig med mobil da den nå har et mer en godt nok kamera. 

Så har man dette med SPOT e.l.   Hvorfor finnes ikke denne funksjonaliteten i en GPS eller i en App?? Når man har GPS signal på mobil, så burde man vel kunne sende meldiger over satelitt der og??

 

Geir

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, NaturGeir skrev:

Hvis man ser bort i fra batterilevetiden. Kan en turgps app erstatte en fullblods turGPS? Er jo hendig med mobil da den nå har et mer en godt nok kamera. 

Batterilevetiden kan kompenseres ved at man har med en nødlader til mobilen. Selv har jeg en med fire ekstra ladinger til iPhone, fungerer veldig fint. Men telefonene har en svakhet og det er kulde. Så jeg vil si det kommer an på turene du drar på, er det stort sett vår/sommer/høst så fungerer telefon i en vanntett gjennomsiktig pakkpose veldig fint, hvertfall for meg, men på vinterturer vil nok en GPS være å anbefale. Jeg merker hvertfall at telefonen skrur seg som regel av når det går mot minus 10 :)

1 time siden, NaturGeir skrev:

Hvorfor finnes ikke denne funksjonaliteten i en GPS eller i en App?? Når man har GPS signal på mobil, så burde man vel kunne sende meldiger over satelitt der og??

GPS-enheter sender ingenting. GPS fungerer ved at man mottar signal fra flere satelitter og beregner posisjonen ut fra hvilke satelitter man mottar fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en fullblods GPS etter 2016-standard men definitivt en konkurrent til SPOT og mobil:
http://www.delorme.com/

2-veis kommunikasjon pr "sms" (Over satelitt - ikke avhengig av mobildekning) med forhåndsprogramerte telefonnummer eller e-postadresser og med mulighet til å synkronisere opp mot facebook/twitter så folk kan følge med og se hvor på kartet du befinner deg. Du kan også finne din egen posisjon på kartet underveis med den. Egen verdensdekkende SOS-funksjon er selvsagt inkludert. Dette er tross alt primærhensikten med en slik dings. Den er også langt mer robust konstruert enn en mobiltelefon. 
Ulemper:
- Den mangler kamera som du nevner som en fordel med mobil men den billgste og minste modellen er laget for å kobles opp mot mobil via bluetooth (alle kan det om man vil).
- Skal du sitte å twitre og smse med alle dine 200 nærmeste bekjente hele kveldene når du er på tur trenger du et dyrt abonnement. Selv de billigste koster litt men noe de aller fleste greit burde kunne ta seg råd til om de vil. http://www.inreachdelorme.com/product-info/subscription-plans.php

Ellers har jeg da brukt mobil for presis GPS-navigasjon da jeg var på jakt i et område uten veldig lettnavigerte grenser mellom de ulike eiendommene. Ikke lett å se hvor grensa går på flat torv uten særlig mange holdepunkter. Nøyaktigheten er mer enn god nok så lenge du ikke står ved et stup i tåke. Det funket jo så absolutt men batteriet var tømt fullstendig etter noen få timer. 

Endret av Ståle Sæther
Tilføyde avklaring av potensiell misforståelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.