Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt bruker dere over tregrensen?


Vrimmel

Anbefalte innlegg

Etter at jeg selv fikk en dårlig erfaring da jeg i høst ble overrasket av stormen Roar på tur i Børgefjell (http://www.yr.no/artikkel/uverveka-er-ikkje-over-1.12579310) og måtte avslutte turen da teltet mitt som var av det lettere slaget tok inn vann fra ventilasjonen nedenifra. Kunne jeg tenkt å høre hva mer fjellvante folk her tenker om hva slags telt dere bruker over tregrensen. I den situasjonen tror jeg ikke jeg ville følt meg trygg i noe annet enn et dedikert ekstremtelt, men det er vel ikke så vanlig å ha så kraftig uvær, men det er kanskje heller unntaket enn regelen.

Hadde vært interessant å høre hva andre her tenker om hvor kraftig telt man trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Vrimmel.

Først: Hva slags telt var det du brukte?

Som vintertelt har jeg brukt Hilleberg Jannu i en rekke år. Dette har jeg brukt som solotelt, men det funker for to personer også dersom man tilpasser seg. Som solotelt er det ekstremt bra. Lite vindfang fra alle sider, eminent topplufting og bombesikker konstruksjon som tåler både vind- og snøbelastning.

Du kan lese mer her:

http://www.fjellforum.no/forums/topic/25283-telt-soveposer-og-liggeunderlag-hilleberg-jannu/#comment-239721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de teltene som motstår uvær best er kanskje Helsport Patagonia med doble stenger i hver kanal. Men jeg ville følt meg rimelig trygg i ethvert telt fra Heslports Xtrem-serie, og Hillebergtelt i Black Label-serien (med den kraftigste duken). Og selvsagt i mitt Exped Orion som jeg bruker selv.
Er man på høyfjellet vinterstid og får et skikkelig uvær kan det i verste fall stå om livet dersom teltet ødelegges.
Men det er sjelden man hører om telt som blir ødelagt av vind og vær, i hvert fall telt av god kvalitet. Uansett vil ethvert telt kunne ødelgges dersom været er ekstremt nok. Tenk også på at valg av teltplass, og oppsett av telt i forhold til vindretning, er like viktig som teltet i seg selv. Og husk at vinden kan skifte retning i løpet av natta, og du bør da ut og snu teltet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.12.2015 at 0.48, martin.m skrev:

Først: Hva slags telt var det du brukte?

Nå var dette på høsten i forholdsvist "varmt" vær med temperatur ned til 8 grader på natten og ikke på vinteren.

Jeg brukte zpacks altaplex som er et slags tarptelt som består av et tak og en bunnduk som er koblet sammen med en myggnetting. På sett og vis virket det som materialet i teltet tålte vinden, men jeg manglet mulighet til å ankre teltet skikkelig og endte opp med å telte på motsiden av en liten kul i landskapet for å få mindre vindfang, noe som gjorde det vanskelig å få taket til å dekke over bunnduken. Det var flatere steder å telte, men disse lå helt åpent for vinden og ikke noe jeg våget å prøve meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du heller til ultralight utstyr, da har du et bra telt. Men det er knappest et høyfjellstelt.Har bodd i ettmanntelt med mesh innertelt i snøføyka og det ble kaldt. Har nå fått meg et Hilleberg Enan som har delvis vindtett innerduk, og med yttertelt som går helt ned til bakken. Tror det kan fungere på høyfjellet, selv om duken er tynn som morgendugg. Slike telt trenger litt le når du slår det opp. Men så bærer du også 2-3 kilo mindre :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har gått mye med et REI-telt på fjellet på sommeren, men har alltid vært nøye med å finne leirplasser i le. Nå som jeg går på tur alene merker jeg at jeg er mer nøye på teltet, jeg kjenner det er helt annerledes å være to om å være engstelig i teltet og det å være alene. Så nå har jeg kjøpt meg Hilleberg Soulo, for å føle meg mer trygg når det røyner på. Det er også ganske lite, så det er ikke så mye som skal til for å skjerme det litt.

Tunneltelt er jeg ferdig med for lenge siden, har aldri hatt det selv. Etter et par turer i regi av ungdomsgruppa i DNT (i gamle dager) med duken i ansiktet var jeg ferdig med det. Og jeg skal ikke ut og snu teltet i storm! 

På skikkelige vinterturer har jeg ofte brukt Hilleberg Saivo med påsydde stormmatter. Det er det beste vinterteltet jeg har vært borti! Men jeg orker ikke å bære eller trekke det alene, det er rester fra en fortid som to. Nå er det meg og Soulo.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, kamilla said:

Tunneltelt er jeg ferdig med for lenge siden, har aldri hatt det selv. Etter et par turer i regi av ungdomsgruppa i DNT (i gamle dager) med duken i ansiktet var jeg ferdig med det. Og jeg skal ikke ut og snu teltet i storm! 

Min erfaring med tunneltelt er helt annerledes. I et tunneltelt med rette innervegger får du garantert ikke duken i ansiktet. Et godt konstruert tunneltelt med to innganger gir mye rom og plass i forhold til vekt, og det tåler minst like mye vind som andre telt, også fra siden dersom det er bardunert skikkelig. Eksempel på gode tunneltelt er Helsport Svea, Hilleberg Keron (og kanskje Kaitum), og ikke minst mitt gamle Norrøna Ravneskar fra 70-tallet som fortsatt fungerer som det skal.
Derimot er jeg ikke spesielt begeistret for de nye tunnelformede lettvekts-teltene som skrår altfor mye i bakkant, der må du ofte slåss med en våt innerduk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker primært 2 forskjellige telt. Første er big agnes copper spur ul2 på 1,7 kil. Det er primærtelt om sommeren både i marka og høyere. Ikke noe problem med mye regn. Men det er et UL telt så jeg unngår det hvis det er sjanse for mye vind. Det tåler nok en god del men jeg har aldri testet hvor mye det tåler.

ved sjanse for mye vind bruker jeg big agnes string ridge 2. Det veier 800gr mer men har litt tykkere duk, flere stenger og flere barduner. Det står veldig støtt. Selv om det ikke skulle blåse så veldig hardt så er det så robust at det knapt beveger seg. Enklere å sove når det er lite bevegelse i teltet. Det er også litt romsligere inni, noe som er greit hvis det blir en del tid inne. Vinterstid så er jeg ikke på fjellet, liker det sikkert men har ikke noe turfølge til slike turer og kan kjede meg ganske lett så gidder ikke dra alene.  Skulle jeg dratt så hadde string ridge 2 blitt med så lenge det var normalt snilt vintervær. Med fare for div vind hadde jeg tatt helsport svalbard 3 for å ha noe som står safe uansett men også for å ha masse plass inne. Svalbard hadde også blitt telt hvis jeg skulle vært borte mange dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker to telt.

Tarptent Scarp 2, et litt spesielt telt fra statene. Ganske lett og med nok plass to. Har plass til to liggeunderlag av typen Downmat LW, med ekstra plass i ene enden. Det er det veldig få tomannstelt som har plass til. Skikkelig god takhøyde gjør dette teltet til en fryd å oppholde seg i. Dette teltet bruker jeg vår, sommer og høst. Det stod imot det jeg ville tippe var 15m/s i Børgefjell i sommer mens en skypumpe passerte, men noe veldig mye mer tror jeg ikke det vil tåle.

 

 

 

Hilleberg Keron 4GT, et gigantisk tunelltelt med rette endevegger og to fortelt. Det ene forteltet er digert, og har minimum en soveplass ekstra. Dette skal tåle mye vær og vind, så dette bruker jeg hovedsakelig på vinterens skiturer med pulk. Dette er i hovedsak for stort og tungt til å bære i sekk, selv om jeg også har gjort det ved flere anledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kamilla skrev:

På skikkelige vinterturer har jeg ofte brukt Hilleberg Saivo med påsydde stormmatter. Det er det beste vinterteltet jeg har vært borti!  

Syntes du ikke forteltet blir i minste laget for to stk på vinterstid? Har ikke personlig erfaring med Saivo selv, men har avstått fra å kjøpe pga nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du være helt trygg under ekstrem vær kan du se på Helsport Himalaya 2. Denne beskrivelsen er hentet fra siten til Helsport. "Teltet er utviklet i tett samarbeid mellom Helsport og Børge Ousland, og er basert på alle Børges erfaringer fra 30 år med ekspedisjoner i arktiske og antarktiske strøk. Sikkerheten er alltid kritisk på slike turer, og dette teltet har alle nødvendige detaljer du trenger for å kunne håndtere de verste forhold på en så trygg og enkel måte som mulig. Dette er et relativt lite ekspedisjonstelt, perfekt for en person men også nok plass til to på turer der vekt er viktig. " Teltet veier ca 3,5 kg. Skulle ikke være nødvendig å kjøpe svensk når Helsport leverer dette teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Skal du være helt trygg under ekstrem vær kan du se på Helsport Himalaya 2. Denne beskrivelsen er hentet fra siten til Helsport. "Teltet er utviklet i tett samarbeid mellom Helsport og Børge Ousland, og er basert på alle Børges erfaringer fra 30 år med ekspedisjoner i arktiske og antarktiske strøk. Sikkerheten er alltid kritisk på slike turer, og dette teltet har alle nødvendige detaljer du trenger for å kunne håndtere de verste forhold på en så trygg og enkel måte som mulig. Dette er et relativt lite ekspedisjonstelt, perfekt for en person men også nok plass til to på turer der vekt er viktig. " Teltet veier ca 3,5 kg. Skulle ikke være nødvendig å kjøpe svensk når Helsport leverer dette teltet.

@Per Fredrik: Tja, Jeg regner med å få sett teltet til helgen på Dovre. Jeg får se litt på lufting o.l. Men når det kommer til vekt så slår jo mitt svært så like svenske telt, Hilleberg Jannu, Himalayaen greit. Jannu'en min er kontrollveid til rett oppunder 2.8 kg her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Emanuel Desperados skrev:

Syntes du ikke forteltet blir i minste laget for to stk på vinterstid? Har ikke personlig erfaring med Saivo selv, men har avstått fra å kjøpe pga nettopp dette.

Jeg syns dette har vært et romslig telt for to, og har vel alltid oppfattet det som et tremannstelt, og når jeg sjekker hos Hilleberg er det det også. Ikke noe problem å ha ting inn i teltet. Siden det er to mindre fortelt er det også mulig å ha ting i forteltene, men jeg har ikke pleid å ha særlig mye der. Men en kjøkkengrop og litt matlaging og snøsmelting har jeg alltid fått til. 

Saivo ble kjøpt inn når jeg (vi) opplevde ikke å klare å sette opp Helsport Svalbard i kaldt vær ved Altevann i Troms, stangkanalene var rett og slett for små. Ikke aner jeg om de skal kunne krympe, men det var ikke mulig å få inn stengene, kanalene var og ble for korte. Da bestilte vi et Saivo når vi kom hjem den natta, for det var ikke annet å gjøre til slutt enn å gå ut igjen. Senere var de lange nok igjen, så jeg vet fortsatt ikke helt hva som skjedde der - men det var ikke særlig gøy (og det var grisekaldt). Og det ble litt sånn "trust-issues" mellom oss som var der og Helsport, muligens ubegrunnet - det vet jeg ikke. 

Saivo har vært med i mange mange kuldegrader og på mange vinterturer, og det har tålt enorm vind i en trang dal i Stora sjøfallet i Nord-Sverige, på en vintertur. Dæven som det blåste, umulig å stå oppreist, men jeg følte meg aldri utrygg. Det er nok verste vinden jeg har vært borti, men skalaer er jeg dårlig på, så jeg aner ikke vindstyrken. 

Ellers er det ikke så ofte jeg har opplevd skremmende dårlig vær, men de få gangene det har skjedd har teltet blitt veldig, veldig viktig etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, martin.m skrev:

@Per Fredrik: Tja, Jeg regner med å få sett teltet til helgen på Dovre. Jeg får se litt på lufting o.l. Men når det kommer til vekt så slår jo mitt svært så like svenske telt, Hilleberg Jannu, Himalayaen greit. Jannu'en min er kontrollveid til rett oppunder 2.8 kg her hjemme.

Tror du må sammenligne Himalaya 2 med Black Lable serien til Hilleberg.kvalitetsmessig. Jannu er jo i Red Lable serien..Hillberg oppgir nettovekt på Jannu på 2,7 kg, Brutto 3,1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjørn J skrev:

Min erfaring med tunneltelt er helt annerledes. I et tunneltelt med rette innervegger får du garantert ikke duken i ansiktet. Et godt konstruert tunneltelt med to innganger gir mye rom og plass i forhold til vekt, og det tåler minst like mye vind som andre telt, også fra siden dersom det er bardunert skikkelig. Eksempel på gode tunneltelt er Helsport Svea, Hilleberg Keron (og kanskje Kaitum), og ikke minst mitt gamle Norrøna Ravneskar fra 70-tallet som fortsatt fungerer som det skal.
Derimot er jeg ikke spesielt begeistret for de nye tunnelformede lettvekts-teltene som skrår altfor mye i bakkant, der må du ofte slåss med en våt innerduk.

Når jeg tenker meg om har jeg jo ikke akkurat mye erfaring med tunneltelt, så sånn sett kan det godt være tilfelle at jeg trakk en feilkonklusjon den gangen, det vet jeg ikke. Jeg har jo bare hatt kuppeltelt selv.

Jeg er veldig glad i kuppeltelt, men det er vel kanskje bedre å overlate erfaringsutsagn om tunneltelt til andre! Eller å lytte til andre enn meg på det området, rett og slett. Men foretrekker nok fortsatt kuppeltelt, på bagrunn av manglende erfaring med tunneltelt...! 

Endret av kamilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, men nå har jeg ikke sett lufting, rivestyrke i duk og øvrige løsninger på Himalayaen ennå. Vi har Himalaya'en til testing her på Fjellforum for tiden, blir fint å kunne sammenlikne i praksis. Men inntil videre holder jeg en knapp på Jannu pga. lufting, genialt oppsettsystem samt vekt. Det bli fint å se hvordan løsning med åpning av yttertelt kontra innertelt fungerer på de to modellene. Men jeg skjønner helt klart hvorfor Helsport har laget sin modell, det har jeg ingen problemer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, martin.m said:

Mulig, men nå har jeg ikke sett lufting, rivestyrke i duk og øvrige løsninger på Himalayaen ennå. Vi har Himalaya'en til testing her på Fjellforum for tiden, blir fint å kunne sammenlikne i praksis. Men inntil videre holder jeg en knapp på Jannu pga. lufting, genialt oppsettsystem samt vekt. Det bli fint å se hvordan løsning med åpning av yttertelt kontra innertelt fungerer på de to modellene. Men jeg skjønner helt klart hvorfor Helsport har laget sin modell, det har jeg ingen problemer med.

Den Himalayaen ser jo ut som en blåkopi av Helsport Trollspiret som var i salg for noen år siden, bortsett fra at Trollspiret var betydelig høyere innvendig. Jeg hadde et slikt, men ble aldri helt fornøyd. Som på mange kuppeltelt var alle veggene skrå, det gjorde at teltet føltes litt trangt selv om gulvplassen var OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Himalaya 2-teltet til til testing og tar det med til Dovre. Jeg har bare brukt det en natt i skogen uten vind, men det er ingen tvil om at det er et telt som tåler mye vind og snøfall. Ser at teltet har dukket opp på Helsport sider, tror det var ganske nylig

http://www.helsport.no/himalaya-2

@martin.m er inne på ventilasjon, og en ting som overrakser meg litt ved teltet er at det ikke har en stor ventil også i bakkant. Høyt oppe selvfølgelig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himalaya 2 ser jo spennende ut men ved nærmere lesing så detter det ut for min del. Bare 95cm høyde i innertelt blir for lavt for meg. Lengde på fortelt er 60cm noe jeg mener blir snaut. Kommer så klart an på størrelse på oppakning men det er ofte litt vinterstid. Med 2 pers og 2 sekker vil jeg tro det blir lite plass til matlaging etc. 125cm bredde er jo knapt. Godt mulig det er et greit solotelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Bergans helium dome 3. Har brukt det i forholdsvis ruskete vintervær på høyfjellet. Koster 7000 kr på Bergans sine hjemmesider. Men jeg kjøpte det på XXL for 4600 :-) Veldig kjekt med så pass mye høyde inne i teltet som dome 3 har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del synes jeg tunneltelt er klart å foretrekke, og da typen med litt stort fortelt. Jeg har et Fjällräven Akka 3 som veier under 3,5 kg. Veldig god plass til to personer. Dette er bardunert godt og tåler bra med vind. Ikke i ekstremklassen for antarkiskryssinger kanskje, men jeg har da ligget værfast et par-tre dager i teltet da vinden var for sterk til å oppholde seg utendørs, uten at jeg ble nervøs..

Det fine med stort fortelt er at man kan ordne seg ei skikkelig arbeidsgrop.

Oppsett i hard vind er veldig vanskelig med kuppeltelt, synes jeg. Da er tunnelteltet enklere. Særlig når fingrene er blåfrosne og alt må foregå med vottene på. (Men her må jeg ta forbehold om at jeg bare har prøvd noen få kuppeltelt om vinteren. Det fins sikkert typer som har enklere løsninger enn de jeg har prøvd.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg kerron 4 GT uten stormmatter. Stort sett til sommerbruk.

Helsport Patagonia til vinterbruk.

Har bevist valgt tunell, da kuppel blir for avansert for meg. Tre inn begge stengene før man strammer opp, huff og huff, det blir for vanskelig. Patagonia er jeg prinsipielt litt skeptisk til da den har 2 forskjellige stanglengder. Alle leddene er heldigvis like. Men jeg liker ikke å ha muligheten til å gjøre feil. Heldigvis er de ekstremt godt merket fra produsentens side. Alt det andre ved teltet veier opp for muligheten til tabbe meg ut. En ski i enden, og teltet er trygt mens det settes opp. Doble stenger, 11 lange snøplugger og 14 korte hillebergplugger som snøanker. Da står det til dommedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, haugoy skrev:

Hilleberg kerron 4 GT uten stormmatter. Stort sett til sommerbruk.

Helsport Patagonia til vinterbruk.

Har bevist valgt tunell, da kuppel blir for avansert for meg. Tre inn begge stengene før man strammer opp, huff og huff, det blir for vanskelig. Patagonia er jeg prinsipielt litt skeptisk til da den har 2 forskjellige stanglengder. Alle leddene er heldigvis like. Men jeg liker ikke å ha muligheten til å gjøre feil. Heldigvis er de ekstremt godt merket fra produsentens side. Alt det andre ved teltet veier opp for muligheten til tabbe meg ut. En ski i enden, og teltet er trygt mens det settes opp. Doble stenger, 11 lange snøplugger og 14 korte hillebergplugger som snøanker. Da står det til dommedag.

På lengre vinterturer går jeg stort sett med pulk, og da tar jeg ikke stengene ut av stangkanalene. Da er problemet med ulike lengder borte.. Og det forkorter tiden for oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.