Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatrehjelm vs Skihjelm til toppturbruk


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg en lettere hjelm til å bruke på toppturen en skihjelmen min. Ser at klatrehjelmer er godkjent under randonee konkurranser, men ellers har jeg funnet lite informasjon om hva som er forskjellene. Regner med en skihjelm er laget for å tåle litt flere gjenntatte fall mens en klatrehjelm er laget for å ta unna steinsprang og slikt. Men ville tro en klatrehjelm ville kunne fungert helt fint som beskyttelse på toppturer. Noen som har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

Gammel tråd, men jeg plukker opp denne.

Er på utkikk etter en ultralett hjelm til toppturbruk, på ski. Jeg ser flere toooturhjelmer godkjent for klatring, ikke skikjøring, veier omkring 200 gram. Hva er forskjellen på toppturhjelm godkjent for skikjøring og klatring?

Letteste hjelmen jeg har funnet som er godkjent til skikjøring er grivel duetto, 195g. Den mangler skall på utsiden, så den blir vel fort full av hakk og må kasseres. Grivel stealth veier det samme, men har skall utvendig, slik at den tåler mer bruk, men er kun godkjent for klatring.

Sykkelhjelmer vet jeg ikke er godkjent fordi de kan hekte seg opp i snøen når man sklir nedover, og hakestroppen vil kunne rykke gjentatte ganger i hodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klateeghjelmer er i hovedsak laget for å ta av for objekter som faller ovenfra, mens skihjelmer skal også beskytte mot slag fra side, bakfra osv. (Beskytter mer av hodet.)

20200302_195101.jpg.9dfdf698dcaeeb734182837d30d99cae.jpg

20200302_195121.jpg.4bffcfe8ee87a880b19eb3063033dfcd.jpg

 

Så lenge den beskytter mer en en lue så er det vel positivt ift å ikke bruke hjelm? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (32 minutter siden):

Klateeghjelmer er i hovedsak laget for å ta av for objekter som faller ovenfra, mens skihjelmer skal også beskytte mot slag fra side, bakfra osv. (Beskytter mer av hodet.)

20200302_195101.jpg.9dfdf698dcaeeb734182837d30d99cae.jpg

20200302_195121.jpg.4bffcfe8ee87a880b19eb3063033dfcd.jpg

 

Så lenge den beskytter mer en en lue så er det vel positivt ift å ikke bruke hjelm? 🤔

Ja, du har nok rett :)

Fant Nettopp denne videoen, om Grivel Duetto 200 gram godkjent for ski. Den har ikke ytterskall, han forklarer litt om forskjell på skihjelm og klatrehjelm.

I tillegg til å beskytte fra siden, skal åpningene være mindre, for å hindre penetrering av hjelmen (mindre lufteåpninger).

Hodet er en vesentlig del på kroppen, så det er vel best å gå for en hjelm godkjent for skibruk, selv om alle hjelmer er bedre enn ingen hjelm ;) 

 

Jeg har jo vanlig alpinthjelm, som er sikkert minst 15 år gammel, til bruk i bakken. Så denne hjelmen uten ytterskall bør vel tåle noen toppturer i året uten å få skader av det tenker jeg 🤔

Er vel den letteste skihjelmen på markedet dette. Uten øremufferog stiv nakkestrammer tar den litt mindre plass i sekken også.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hjelmer degraderes over tid. Plasten blir svekket av UV-stråler. Og de bør også byttes dersom de tar et fall. 

 

Dynafit har en hjelm godkjent for ski som veier 300g, og jeg tror uvex, k2, Scott og salomon har noen som er mellom 300-350g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (17 minutter siden):

Husk at hjelmer degraderes over tid. Plasten blir svekket av UV-stråler. Og de bør også byttes dersom de tar et fall. 

 

Dynafit har en hjelm godkjent for ski som veier 300g, og jeg tror uvex, k2, Scott og salomon har noen som er mellom 300-350g

Ja. Skulle man fulgt datostemplingen og forskriftene for hjelmer, tror jeg ingen av hjelmene i huset er godkjente lengre ;)

På jobben byttes hjelmene, som har ligget ubrukt i kassen sin i bilen, hvert 3. år. Enda vi kun bruker de kanskje en gang hvert 3. år, for å ha noe å holde visiret fast til 😕

Oppbevar de mørkt, og bruk sunn fornuft når det gjelder skader og kontroll av hjelmene, så tenker jeg man er passe trygg.
 

Har sett dynafit 320 grams hjelm, men den koster nesten 3 ganger så mye nå. Til mye og røff bruk er det nok ett bedre valg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.